Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er bare tull. 

Anonymkode: b31da...f08

hva er tull? At risikoen øker i takt med den gravides alder? 

Anonymkode: f7ebd...0b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Merkelig det her også, her går man i strupen på ei dame som er litt eldre, men menn som av og til kan være steingamle – ingen bryr seg. 
Verdens eldste pappa var 94 år og fikk barn med sin kone som da var 49 år (2010). Han fikk barn nr 2 med samme kone da han var 96 år (2012). Han døde i 2020 som 104-åring. 

Anonymkode: 0c938...76c

For min del er det så enkelt at jeg anser kvinner som mer fornuftige og rasjonelle, og derfor hae høyere forventniger til de😅

Anonymkode: b7cdd...9d8

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For min del er det så enkelt at jeg anser kvinner som mer fornuftige og rasjonelle, og derfor hae høyere forventniger til de😅

Anonymkode: b7cdd...9d8

Såpass! Det er det rareste jeg har hørt. Tror ikke rasjonalitet følger kjønn, gitt. 

Jeg hadde nok vært skeptisk selv fordi begge mine foreldre var døde innen jeg var tidlig i 40-åra. Det kan jo skje uansett, men det har preget meg nok til at jeg ikke ville utfordret statistikken på det. I tillegg kjenner jeg jo hvor lite jeg orker nå ift da jeg var 20 eller 30. 

• Hjerte 3
Skrevet
Kålrota skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde nok vært skeptisk selv fordi begge mine foreldre var døde innen jeg var tidlig i 40-åra. Det kan jo skje uansett, men det har preget meg nok til at jeg ikke ville utfordret statistikken på det. I tillegg kjenner jeg jo hvor lite jeg orker nå ift da jeg var 20 eller 30. 

Skjønner at vi mennesker kan ta det ulikt, men vil tro de fleste har etablert egen familie i begynnelsen av 40-årene, og at man derfor er på et sted i livet hvor å miste foreldre er en del av livets gang. Selvsagt vil man ha de i livet så lenge som mulig, men ikke helt unormalt å miste foreldre når man er i 40-årene.

Alt dette i forhold til større sjanser for kromosomfeil og andre ting som øker med alderen, det finnes jo undersøkelser og prøver som gir svar på dette med ganske stor sannsynlighet. Det er jo mulig å sjekke det før man bestemmer seg. 

Anonymkode: e012c...56a

Skrevet

Den siste døde da jeg var tidlig i 40-årene, den første i tenårene. Det er ganske annerledes enn andre på min alder, som gjerne får hjelp av foreldre til både praktiske ting og barnevakt. Det har preget meg veldig, hvertfall. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kålrota skrev (3 minutter siden):

Den siste døde da jeg var tidlig i 40-årene, den første i tenårene. Det er ganske annerledes enn andre på min alder, som gjerne får hjelp av foreldre til både praktiske ting og barnevakt. Det har preget meg veldig, hvertfall. 

Man kan miste foreldrene tidlig helt uavhengig av alt dette. Å la være å få barn pga denne hypotetiske muligheten, når man ønsker å bære fram barnet i magen, er å begrense livet unødvendig. 

Anonymkode: 18d16...51e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, jeg skrev jo også det. Jeg skrev at dette var mine tanker og hvorfor jeg ikke ville fått barn som 47-åring. 

• Liker 1
Skrevet
bleiebaron skrev (15 timer siden):

Hvor mange uker er du på vei?

Har vært på undersøkelse i dag og er 6-7 uker på vei, alt ser bra ut og gynekologen så ingen grunn til at dette skulle gå noe annet enn bra :) Jeg får ta en prat med mine barn og høre deres tanker, for kjente mer på glede og forventning av den lille sekken på skjermen enn panikk så jeg tror nok naturen vil få gå sin gang her altså :)

Anonymkode: d6dba...0a3

• Hjerte 11
Skrevet
Kålrota skrev (2 timer siden):

Ja, jeg skrev jo også det. Jeg skrev at dette var mine tanker og hvorfor jeg ikke ville fått barn som 47-åring. 

Min morfar ble far da han var 45 år. Han ble drept i en ulykke da han var 46. Mormoren min var 40 da hun ble mor, og døde da hun var 92. 
Poenget er at man vet aldri hva som kan skje. 
Jeg husker fremdeles den kvinnen som ble påkjørt av en trailer i Oslo og døde av skadene. Hun var et sted mellom 23-25 år og hadde nett fått et barn. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hva er tull? At risikoen øker i takt med den gravides alder? 

Anonymkode: f7ebd...0b9

Det gjør det, men risikoen er ikke stor, slik personen som siteres påstår. Vedkommende framstiller det som om det er størst sjanse for sykt barn. I virkeligheten er det ca. 96-97 % sjanse for friskt barn (99 % sjanse om man er 30). Selv om risikoen øker, er risikoen i utgangspunktet så liten at selv en dobling eller tredobling av risiko fortsatt ikke er stor risiko. Dette er det tydeligvis en del som sliter med å forstå.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Er jo bare å kjøre på, så finner du jo ut av etter hvert om «vennen» din er der eller ikke. 

Anonymkode: eb60a...e2a

Skrevet

Jeg er barn av en eldre mamma, gikk helt greit. Mamma er mye sliten da

Anonymkode: 2d3c2...8dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Merkelig det her også, her går man i strupen på ei dame som er litt eldre, men menn som av og til kan være steingamle – ingen bryr seg. 
Verdens eldste pappa var 94 år og fikk barn med sin kone som da var 49 år (2010). Han fikk barn nr 2 med samme kone da han var 96 år (2012). Han døde i 2020 som 104-åring. 

Det hadde ihvertfall ikke blitt så mange sure kommentarer om en mann på 47 venter barn med en yngre dame...

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Venninna mi er 30, og foreldrene hennes er 75. Hun mener selv at de har vært alt for gamle gjennom hele hennes oppvekst. De begynner å bli skrøpelige nå, og hun føler ikke at deres høye alder har vært en fordel akkurat. 

Anonymkode: 8f853...3c9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Her inne tror man jo at man er et medisinsk unikum når man blir gravid i din alder. Det skjer oftere enn man tror. Valget er helt og holdent ditt og det går bra med de fleste. De aller fleste av oss føder friske barn, uansett alder og har du friske barn fra før. er oddsen enda bedre. 

Jeg ble gravid i fjor, 49 år gammel. Jeg valgte å ta det bort. Men det var av hensyn til egen helse og livssituasjon. Jeg ble mor første gang som 22 åring, siden har jeg fått to til, med mange år i mellom. For meg var det rett å kaste inn handkle nå. 

Min bestemor fikk min far som 44 åring og han ble ikke foreldreløs før han var 50. 

Så mitt råd er, ikke la andre definere ditt liv. Ta det valget som er riktig for deg. 

Anonymkode: 309a2...acd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Venninna mi er 30, og foreldrene hennes er 75. Hun mener selv at de har vært alt for gamle gjennom hele hennes oppvekst. De begynner å bli skrøpelige nå, og hun føler ikke at deres høye alder har vært en fordel akkurat. 

Anonymkode: 8f853...3c9

Når jeg blir 30 er mamma 73, husker på barneskolen var det en i klassen som trodde mamma var bestemoren min. 

Anonymkode: 2d3c2...8dd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kun du skal leve med valget ditt. Drit i kjipe folk på KK. De er der garantert ikke for å trøste deg om du angrer på valget. 

Anonymkode: c6f6e...12a

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan vet du at vi som syns det er fryktelig egoistisk å få et barn som så gammel kvinne, ikke synd det om mannen er så gammel? 

Så takknemlig jeg er for at barna mine har besteforeldre som har hatt masse overskudd til de i oppveksten (og ikke selv vært opptatt av egne småbarn).  

Anonymkode: 369b3...ce9

• Liker 2
Skrevet

60 år og med en 12 åring hjemme. Blir sikkert stas for barnet når ungene på skolen spør om du er bestemoren.

Anonymkode: 1a0bf...88f

• Liker 2
Skrevet

Nå har dere jo bestemt dere, så gratulerer og lykke til med svangerskapet.

Selv hadde jeg nok tatt abort i en slik situasjon. Jeg er 45 og mor til tre, bestemor til en. Det er en tid for alt, og jeg vil gjerne være til hjelp for barn og barnebarn ved siden av jobben og livet for øvrig. 

Anonymkode: f4665...1c0

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...