Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvor har jeg skrevet at det er fasit? Kom gjerne med sitat! Jeg mener bare at kvinner er mer egnet, og jeg sier ikke at alle skal være enig. Og så sier jeg at JEG tror at det ville være mer harmoni om man ikke pisket hverandre til å gjøre det man ikke ønsker og at alt sitter i hodet. Å se at det er trivelig å lage god mat, trivelig å ha det ryddig osv. 

Jeg har aldri " gått noen runder med meg selv"  , jeg har alltid valgt husarbeid framfor utearbeid og handyting . Jeg har fra jeg var 20 år vært levende engasjert og interresert i alt som gjøres i huset. Å stryke en duk eller bake en kake f.eks gir meg lykke :) Hvis du har sett Bree i Frustrete Fruer så er jeg som henne, lever og ånder for det jeg gjør. Kunne fint vært hjemmeværende husmor og vært enda lykkeligere enn nå. 

Anonymkode: 4fd7e...556

Jeg orker ikke lete tilbake. Hele denne tråden er jo selvfølgelig at du mener din fasit burde vært gjeldende for alle. Det er ikke vanskelig å se gå igjen i dine svar og argumenter, og tråden ville jo ikke vært laget om du forstod at folk er forskjellige og at kvinner flest ikke liker husarbeid. 

At du mener at kvinner er mer egnet til å gjøre husarbeid, men samtidig sier at alle ikke må være enige, er jo så. Da kan det være en egen diskusjon. Men av alle svarene fra kvinner som sier at de ikke liker husarbeid, så tenker jeg du må innse at du er ganske unik som faktisk liker det. Og at du generelt har tatt feil; kvinner ér ikke mer egnet til husarbeid enn menn. 

Men kanskje bunner det hele i at du faktisk har undret deg og ikke forstått hvorfor andre kvinner har mannen sin til å delta i husarbeidet.. når jo "kvinner elsker husarbeid, OG er mer egnet til det".. At du faktisk har trodd at kvinner kommanderer mannen til å delta KUN for en samfunnstrend. 

Da er antagelig alle svarene en øyenåpner. Kvinner liker ikke husarbeid. Og årsaken for at mannen deres må gjøre sin del er for at kvinnen ikke vil gjøre det. 

Jeg for min del liker heller ikke husarbeid. Synes det er dritkjedelig. Kvier meg alltid for å sette i gang med vask av bad, skiffte senger, daglige kjøkkenrydd, rydding og gulvvask. Gjør det jo likevel som en vane jeg ikke tenker mye over. Var alenemor med to gutter for endel år siden og hadde naturlig mye husarbeid. Fikk samboer, som tydeligvis IKKE tenkte han skulle gjøre noe i heimen. Det ble så EKSTREMT mye mer arbeid med en til person i huset som rotet, brukte bad, kjøkken, ALT, at jeg måtte sette ned foten og delegere jobb til han også. Om du tror det var for en slags trend at jeg ikke gadd den økte mengden husarbeid.. så er det ikke mulig å nå inn med forståelse hos deg. Men iom du har skrevet at du ønsker å forstå, så får du det inn med teskje her. Jeg var også i full jobb og nektet å miste mer av fritiden min. Fritiden er hellig, til hvile, sosiale ting og lade opp energi til ny jobbuke. Når nærmest hele fredagen gikk med til husarbeid etter uka, sånn at jeg rett og slett tapte den dagen av livet mitt, var det uakseptabelt for meg. Eller lørdagen, om alt ble utsatt til senere i helga. Derfor delegerte jeg ting til mannen sånn at jeg ikke måtte ta en økt mengde husarbeid for å ha samboer. Kanskje har du en veldig ryddig mann, og barn. Sånn at det ikke blir så mye mer ekstra enn den ukentlige shiningen av overflater? Om du lager alt av mat også, vet jeg ikke/har ikke sett.. Om den ene lager middag og rydder opp etter også, er jo der en stor del av husarbeid allerede delegert. 

Jeg er litt usikker på om det faktisk er at du ikke skjønner, eller bare ønsket en debatt på det. 

Anonymkode: 07c6f...d23

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg orker ikke lete tilbake. Hele denne tråden er jo selvfølgelig at du mener din fasit burde vært gjeldende for alle. Det er ikke vanskelig å se gå igjen i dine svar og argumenter, og tråden ville jo ikke vært laget om du forstod at folk er forskjellige og at kvinner flest ikke liker husarbeid. 

Hva slags forum hadde det blitt om vi bare tenkte "folk er forskjellige og slik er det" Jeg vil alltid søke å lære mer om mennesker. 

At du mener at kvinner er mer egnet til å gjøre husarbeid, men samtidig sier at alle ikke må være enige, er jo så. Da kan det være en egen diskusjon. Men av alle svarene fra kvinner som sier at de ikke liker husarbeid, så tenker jeg du må innse at du er ganske unik som faktisk liker det. Og at du generelt har tatt feil; kvinner ér ikke mer egnet til husarbeid enn menn. 

Det kommer jeg aldri til å si,for jeg mener uansett at kvinner generelt er mer egnet. 

Men kanskje bunner det hele i at du faktisk har undret deg og ikke forstått hvorfor andre kvinner har mannen sin til å delta i husarbeidet.. når jo "kvinner elsker husarbeid, OG er mer egnet til det".. At du faktisk har trodd at kvinner kommanderer mannen til å delta KUN for en samfunnstrend. 

Jeg har ikke TRODD noe jeg,jeg var nysgjerrig på å høre. 

Da er antagelig alle svarene en øyenåpner. Kvinner liker ikke husarbeid. Og årsaken for at mannen deres må gjøre sin del er for at kvinnen ikke vil gjøre det. 

Jeg for min del liker heller ikke husarbeid. Synes det er dritkjedelig. Kvier meg alltid for å sette i gang med vask av bad, skiffte senger, daglige kjøkkenrydd, rydding og gulvvask. Gjør det jo likevel som en vane jeg ikke tenker mye over. Var alenemor med to gutter for endel år siden og hadde naturlig mye husarbeid. Fikk samboer, som tydeligvis IKKE tenkte han skulle gjøre noe i heimen. Det ble så EKSTREMT mye mer arbeid med en til person i huset som rotet, brukte bad, kjøkken, ALT, at jeg måtte sette ned foten og delegere jobb til han også. Om du tror det var for en slags trend at jeg ikke gadd den økte mengden husarbeid.. så er det ikke mulig å nå inn med forståelse hos deg. Men iom du har skrevet at du ønsker å forstå, så får du det inn med teskje her. Jeg var også i full jobb og nektet å miste mer av fritiden min. Fritiden er hellig, til hvile, sosiale ting og lade opp energi til ny jobbuke. Når nærmest hele fredagen gikk med til husarbeid etter uka, sånn at jeg rett og slett tapte den dagen av livet mitt, var det uakseptabelt for meg. Eller lørdagen, om alt ble utsatt til senere i helga. Derfor delegerte jeg ting til mannen sånn at jeg ikke måtte ta en økt mengde husarbeid for å ha samboer. Kanskje har du en veldig ryddig mann, og barn. Sånn at det ikke blir så mye mer ekstra enn den ukentlige shiningen av overflater? Om du lager alt av mat også, vet jeg ikke/har ikke sett.. Om den ene lager middag og rydder opp etter også, er jo der en stor del av husarbeid allerede delegert. 

Jeg er litt usikker på om det faktisk er at du ikke skjønner, eller bare ønsket en debatt på det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 9.11):

Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? 

Fordi han er en voksen mann , far til barna våre og han bor i huset 😂

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg ble behandlet som en dørmatte av min første mann, som var svært konservativ angående kvinnfolkarbeid.  Hvis jeg spurte om han kunne gå ut med søppelet, så ga/brølte han beskjeden bryskt videre som en ordre til sønnen vår. Det førte til at han heller ikke gjorde noen oppgaver hjemme frivillig, kun når han ble beordret av faren med en hevet hånd som trussel.  Jeg sluttet fort å spørre om hjelp.  Alle oppgaver i hjemmet og oppfølging av barna ble mitt ansvar, og jeg var et psykisk vrak.  Jeg hadde selvfølgelig full jobb også, i tillegg til alt hjemme og en mann med raserianfall.  Jeg klarte å bryte ut etter 20 år.  Barna fikk aldri et sunt forhold til oppgaver i hjemmet, så vi feilet begge to.  Sønn har dessverre også et dårlig kvinnesyn og mangler boevne. 

Anonymkode: ae099...6bb

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva slags forum hadde det blitt om vi bare tenkte "folk er forskjellige og slik er det" Jeg vil alltid søke å lære mer om mennesker. 

Det kommer jeg aldri til å si,for jeg mener uansett at kvinner generelt er mer egnet. 

Kan legge til at jeg brukte ordet "delegere" husarbeid, som jo egentlig er helt feil. Det betyr at jég tar ansvar for huset og delegerer til han. Fordele er mer riktig ord. Vi har f.eks fordelt matlaging. Vi tar kjøkkenansvar 3 dager hver, siste dagen finner vi ut av spontant. Det er veldig deilig å vite på jobb at i ettermiddag har jeg fri og kan gjøre hva jeg vil. Slippe å tenke på hva skal lage til middag og sette i gang med det etter jobb. Og en del av å ha "kjøkkenansvar" er at det overlates ryddig til neste dag. MYE fritid og energi spart for meg. Finnes det noe argument for at jég skulle laget maten hver dag? NEI! 

Men du har jo dine påstander som er litt rare, opp i mot bare det å tenke at "folk er forskjellige". Jeg er sikker på det finnes mange kvinner som gjør alt i heimen uten å mukke eller tenke over det, eller reflektere over hvordan andre gjør det. Du har jo absolutt din formening om at du gjør noe riktigere enn andre. 

Og du kunne like godt spurt: Hvorfor må mannen din vaske seg selv? Det kunne vært like naturlig at han ikke gjorde egen kroppsvask, eller tørking på do. Selv om du tar for gitt at mannen din klarer å vaske egen kropp, kunne man jo åpnet opp for nysgjerrighet der. Likedan som dette spørsmålet blir dumt for deg, er tittelspørsmålet ditt dumt for de fleste kvinner. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det eneste du har kommet med som har lignet et argument for at kvinner er mer egnet, er at du påstår kvinner er mer netthendte. En egenskap som på ingen måte er spesielt viktig for å gjøre «innearbeid» i form av vasking, matlaging eller støvsuging. Riktignok viser noe forskning at menn generelt har litt dårligere finmotorikk og er dermed litt dårligere på manuelt presisjonsarbeid enn kvinner, men finmotorikk er ikke spesielt viktig ved håndtering av en støvsuger, skifte av sengetøy eller putte klær i vaskemaskinen. Eller plukke opp egne skitne sokker fra gulvet.

Anonymkode: aaa3d...abd

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet

fordi han synes han har høyere iq enn meg, så da er han best skikket til å ta seg av husarbeidet. 

Anonymkode: 8a5e3...dba

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men du er jo det motsatte av nysgjerrig. Når folk deler av sine opplevelser, bare blåser du av det og sier folk har dårlig innstilling. 

Anonymkode: 8516f...869

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 9.11):

Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? 

Er han ikke med å griser selv? Eller spiser han ikke mat og bruker bestikk, glass og asjetter. Og har klær som trengs å bli vasket? Vil han ha hjemmehjelp så får han betale for det.

Endret av Margit777
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du er jo det motsatte av nysgjerrig. Når folk deler av sine opplevelser, bare blåser du av det og sier folk har dårlig innstilling. 

Anonymkode: 8516f...869

Sitat på det,takk! 

Det jeg sier er at holdningene til husarbeid,og andre ting,sitter i hodet. Hvis man bestemmer seg for at det er kjipt så blir det kjipt. Og det gjelder alle kjønn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sitat på det,takk! 

Det jeg sier er at holdningene til husarbeid,og andre ting,sitter i hodet. Hvis man bestemmer seg for at det er kjipt så blir det kjipt. Og det gjelder alle kjønn. 

Det trengs ikke sitat når du gjør akkurat dette i ene og samme kommentar. Dette ér å være motsatt av nysgjerrig og bare blåse av hva andre sier med at de har dårlig innstilling.

🫢

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Sitat på det,takk! 

Hvorfor det? Vi kvinner her inne som sier at vi ikke liker alt husarbeid, utfører jo dette arbeidet selv om vi ikke er så glade i det. Voksne mennesker bør klare å gjøre oppgaver de egentlig ikke liker.

Hvorfor er du så opptatt av at kvinner må like å gjøre «husmorarbeid», mens menn skal få slippe (og dermed også slippe å jobbe med holdningene sine)?

Anonymkode: aaa3d...abd

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har fått innvilget fri for husarbeid frem til 311225 🤩

Måtte et dødsøyeblikk til for å få det godkjent 

Anonymkode: ad052...2bb

• Liker 1
Skrevet
Bimbo skrev (5 timer siden):

Men disse forskjellene er i stor grad tilgjort. Du ønsker at kvinner skal gjøre seg til. Det er ikke feminint eller naturlig for de fleste kvinner å være lite praktisk, å ønske å varte opp mannen til en hver tid eller å trenge hjelp til enhver fysisk oppgave. 

Det er det jeg og mener. Hvis jeg ser en kvinne som tar på seg alle disse "svakt kjønn" indikatorene ser jeg ikke en feminin kvinne, men et tafatt menneske som ikke umiddelbart appellerer til den siden av mannen i meg som tenker "hvem kan lage sunne og friske barn".

Kan ikke si jeg føler meg spesielt maskulin om jeg føler jeg må fly rundt og "beskytte" alt mulig heller. Det er en million måter jeg heller vil være maskulin på enn akkurat den.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sitat på det,takk! 

Tråder som er for nysgjerrighetens skyld ser vi aldri trådstarter argumentere i mot folks innspill. Så dette er en debatt-tråd, hvor ts ønsker å utfordre egne meninger og diskutere. Eller, bevise at en selv har rett, men det ble litt umulig her. 

Egentlig er det så rart at en kvinne argumenterer så sterkt for at HUN skal gjøre alt av husarbeid, at det blir litt vanskelig å tro på det. Så jeg lurer på om TS egentlig er en mann. Som nylig har blitt fortalt at han må delta i arbeidet, men mener at det er feil. Og som mener at eneste grunnen til at menn blir tvunget til husarbeid er pga samfunnets trend. At kvinner égentlig elsker husarbeidet, men påtvinger mannen det likevel. 

Og at han gikk på KG for å få bekreftet fra kvinner at de tvinger mannnen til husarbeid kun fordi de vil, skal, forventes av samfunnet. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men utrolig nok har du ennå ikke klart å begrunne hvorfor du mener det. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Eureka! skrev (17 minutter siden):

Tråder som er for nysgjerrighetens skyld ser vi aldri trådstarter argumentere i mot folks innspill. Så dette er en debatt-tråd, hvor ts ønsker å utfordre egne meninger og diskutere. Eller, bevise at en selv har rett, men det ble litt umulig her. 

Egentlig er det så rart at en kvinne argumenterer så sterkt for at HUN skal gjøre alt av husarbeid, at det blir litt vanskelig å tro på det. Så jeg lurer på om TS egentlig er en mann. Som nylig har blitt fortalt at han må delta i arbeidet, men mener at det er feil. Og som mener at eneste grunnen til at menn blir tvunget til husarbeid er pga samfunnets trend. At kvinner égentlig elsker husarbeidet, men påtvinger mannen det likevel. 

Og at han gikk på KG for å få bekreftet fra kvinner at de tvinger mannnen til husarbeid kun fordi de vil, skal, forventes av samfunnet. 

Kan bekrefte at ts er ei dame. Men nå er jeg ferdig med tråden. God jul! 

Ts. 

Skrevet

Merkelig spørsmål! 
Hvorfor tenker du det er gitt at jeg skal gjøre 100% av husarbeidet?

Jeg er ikke noe mer glad i det eller flinkere enn de andre som bor her. Alle som bor her må sammen dra det lasset. Begge voksne har 100% jobb utenfor huset. Ungene må også lære seg å bidra. Jeg orker ikke og gidder ikke å stå på som en idiot 200% for at andre skal slippe alt. 

Anonymkode: 6d784...3ad

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja,litt sånn. Jeg setter pris på forskjellen,hvor er gleden vi alle blir nøytrale og like. Femininitet og maskulinitet går aldri av moten og beholder spenningen. 

Jeg vil være svakere og beskyttet av mannen,jeg vil sette pris på at han bærer de tunge tingene og åpner døra for meg. Jeg vil aldri føle meg som mannen i forholdet. 

Og jeg ser at på mange fronter har likestilling gått over til forakt for mannen. Det han gjør er aldri godt nok. 

Det er min mening. 

Slik har jeg det også, selv om min mann altså gjør husarbeid og jeg "utarbeidet". 

Så er nå forsåvidt ikke dette et valg engang, for vi kvinner er på det jevne mindre og svakere enn menn i fysisk styrke, og ingen holdninger kan endre det. Vi er skapt slik. Så hvorfor da måtte gjøre tiltak for å beholde slik rolle? Den er der ganske så naturlig uansett. 

Det eneste vi kvinner helt faktisk fremdeles trenger menn til, og bestandig har trengt menn til og bestandig vil trenge menn til er akkurat til beskyttelse mot aggressive menn, for der har ikke vi kvinner noe å stille opp med. Bortsett fra å bli beskyttet av en mann. Der er det bare unntak, som Cecilia Brækhus, som kan takle ugreie menn, og ugreie og aggressive menn har vært, er og vil være kvinner og barns største trusselen i livet, utover krig og pandemier (gjerne da også, om det blir kamp om ressurser på grunn av slikt). 

Vi kvinner trenger ikke å vaske gulv for å være i den rollen. Vi er i den rollen uansett. Skapt slik, rent fysisk. Mentalt også. Så det er ingen grunn til plukke mannens skittentøy opp fra gulvet for ham for å markere dette. 

Å åpne døren for deg er ikke like nødvendig, men gentlemen gjør det uansett om man begge vasker huset, så lenge det ikke blir tåpelig. (At kvinnen står og venter på å få døra åpnet fordi mannen henger bak/ikke er der.) Slike gester er uansett ikke basert på om man samarbeider om husarbeid eller ikke. 

Selv om min mann rydder, støvsuger og lager mat har jeg nøyaktig samme rolle i vårt forhold som du ønsker deg, og jeg er ikke mannen i forholdet på grunn av dette. 

Hele greia her faller ned på at du LIKER å gjøre husarbeidet, og at det DERFOR er greit for deg å ta det, men det er din interesse og ditt ønske, og det gjør deg ikke mer edel, mer kvinnelig, til en mer fantastisk partner, eller noe som helst annet enn en kvinne som selv velger å ta husarbeidet alene, fordi du trives med det. Om du ikke lyver for deg selv og oss andre da. Det gjør deg heller ikke svakere enn mannen enn du hadde vært uten dette. Det hadde du vært uansett. 

Like blir vi mennesker aldri, så det trenger man ikke engang å tenke på, og forakt for menn er basert på ting som du selv antagelig ikke er fri for heller, for det gjelder på ingen måte ovenfor alle menn, men kun for menn som oppfører seg dårlig/uanstendig/udugelige/skremmende, og den forakten en del menn føler på er veldig ofte egentlig redsel. 

Du ville ikke hatt en udugelige eller uanstendig eller farlig mann du heller. Det banner jeg på. Så hvordan er din forakt for menn mindre enn gjengs? Jeg forakter ikke min mann. Jeg forakter heller ikke menn generelt. Det er ikke vanlig å gjøre det. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Min mann må ikke gjøre like mye som meg når det gjelder husarbeid.

Som helhet bidrar vi akkurat like mye til hverdagen og samlivet vårt. De tingene han bidrar mest med gleder meg masse og det er ting jeg ikke liker så godt å gjøre. De tingene jeg bidrar med kan han fint gjøre, men det kan også jeg. Og jeg har ingenting i mot å gjøre det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...