Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som jeg sa: i alle saker finnes unntak. 

Anonymkode: 4fd7e...556

Hvorfor svarer du ikke på hvor gammel du er? Det er interessant i og med at du har så mye livserfaring som tydeligvis i ditt hode er avgjørende for å ha en valid mening om dette.

Anonymkode: aaa3d...abd

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? 

Månedens trolletråd?

Uansett et bedre forsøk enn det som har vært vanlig på KG i det siste.

Anonymkode: 8562d...f10

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gjør ikke bare husarbeid. Jeg gjør mye annet også, men driter i likestilling. Jeg kjører traktor, måker snø, bytter dekk på bil og traktor, hogger ved, kløyver ved, jobber på sagbruket, snekrer og bygger fjøs og lagerbygg, kjører gravemaskin og truck, skytebas og sprengning i steinbrudd, fører regnskap og gjor kontorarbeid. Og husarbeid 

En 16 timers arbeidsdag for meg er helt vanlig og sover kanskje mellom 3-5 timer om natten. Resten er kvile i sofaen 🤣

Anonymkode: 19dce...681

Men så snakker vi ikke om dere som verken har barn eller normalt behov for søvn. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? 

De fleste kvinner er i dag i full jobb, og rekker ikke over alt husarbeidet. Hvorfor skal kvinner sliter døgnet rundt mens mannen kan ligge på sofaen og se på TV?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvis du leser tråden, og ser rundt deg i samfunnet, så ser du at det er nok heller din holdning som er unntaket.

Anonymkode: 3f8a0...98d

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Min gjorde ikke det og bor derfor ikke i huset lenger. Alle som bor her må bidra. 

Anonymkode: d2a1d...f81

• Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ts

Hvor gammel er du og du mener at at din mann ikke gjøre noe hjemme? Du gjør alt?

• Liker 1
Skrevet

Fordi han bor der.

Anonymkode: 59d2c...e9d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du tror? Så du har aldri spurt om vedkommende interesserer seg?

Hva snakker dere om da?

Fytterakkern, høres gørr kjedelig ut. Hjemme hos oss var det meg som kjente vi måtte bygge et sterkere mentalt fellesskap i tillegg til et emosjonelt og praktisk fellesskap, så nå leser vi bøker sammen og diskuterer Aftenpostens glitrende podkaster.

God arbeidsfordeling i heimen er en selvfølge, min tid er like viktig som mannen min sin. 

Anonymkode: 421b9...114

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fytterakkern, høres gørr kjedelig ut. Hjemme hos oss var det meg som kjente vi måtte bygge et sterkere mentalt fellesskap i tillegg til et emosjonelt og praktisk fellesskap, så nå leser vi bøker sammen og diskuterer Aftenpostens glitrende podkaster.

God arbeidsfordeling i heimen er en selvfølge, min tid er like viktig som mannen min sin. 

Unnskyld, trykka feil. Var ikke ment som svar til deg, men til tullingen som ikke snakka om viktige og spennende saker med kona. Sorry, feiltrykk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja,så da er pga samfunnstrender at din mann må hjelpe til hjemme? 

Samfunnstrenden er at kvinner utdanner seg og jobber mer. Konsekvensen er at menn gjør mer hjemme.

Det er ikke vanlig med rene forsørgerforhold der mannen tjener for 2 og kvinnen holder hus og hjem i 2025.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Unnskyld, trykka feil. Var ikke ment som svar til deg, men til tullingen som ikke snakka om viktige og spennende saker med kona. Sorry, feiltrykk.

Jeg skjønte det 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det var ikke spørsmålet,les engang til. 

Det finnes ingen annen grunn. Det er hele grunnen til at han må gjøre husarbeid. Hvis han flytter ut så kan han gjøre i sin bolig og jeg i min. Alle voksne folk skal gjøre husarbeid i sitt eget hjem. Hvis ikke du egner deg til det så vil nok ingen kvinne ha deg. Da er du jo ubrukelig.

Anonymkode: 59d2c...e9d

• Nyttig 3
Skrevet
sicario skrev (14 minutter siden):

Samfunnstrenden er at kvinner utdanner seg og jobber mer. Konsekvensen er at menn gjør mer hjemme.

Det er ikke vanlig med rene forsørgerforhold der mannen tjener for 2 og kvinnen holder hus og hjem i 2025.

Ja, men kan det kalles en samfunnstrend når den har vart i flere tiår?

Skrevet
AdonisFFM skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke hvorfor du har mer teknisk innsikt enn kvinner flest og/eller han har mindre enn menn flest. Vi er alle forskjellige. 

Flott at du synes det er gøy å skru isammen møbler. Da er det vel ikke arbeid heller.

Jeg ser selv at du har blitt påvirket av samfunnets stereotype tolkning av kvinner. 

Store studier viser ingen betydelige medfødte forskjeller i teknisk evne eller intelligens mellom kjønn. Det som derimot varierer er interesse, erfaring og eksponering som ofte formes av miljø og kultur. Ikke biologi!

Når gutter og jenter får samme oppmuntring, ressurser og forventninger presterer de likt innen matematikk, teknologi og naturfag. 

Eneste grunnen til at det kan virke som at menn er "mer tekniske" er den kulturelle forventningen om at teknikk er en mannlig interesse. Menn har tradisjonelt vært overrepresentert i tekniske yrker som igjen skaper mer erfaring og evnt. større nettverk. Jenter får ofte mindre oppmuntring til teknologi fra tidlig alder. 

Fortsatt henger vi igjen i gamle kjønnsroller nettopp pga mennesker som deg som ønsker å opprettholde disse. Men vi ser også at flere og flere jenter tør å gå utenfor boksen og utdanner seg innenfor f.eks teknologi og industrifag. 

Hvorfor tenker du at det er viktig å opprettholde kjønnsroller hvor menn skal ta seg av det tekniske og kvinner skal ta seg av bleieskift når vi vet at begge kjønn er kapable til begge deler? Om du og kona de ønsker å opprettholde dette innenfor deres 4 vegger så værsågod. Men å tvinge på samfunnet holdninger om at dette burde være standaren er ikke veien å gå.

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, men kan det kalles en samfunnstrend når den har vart i flere tiår?

Hehe det vet jeg ikke🤷🏼‍♂️.  Men samfunnsutvikling opp til 10 år omtaler man gjerne som en «megatrend».

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For 50 år siden var det ikke slik, hvorfor har dere det slik nå? 

Fordi verden heldigvis har gått videre. 

• Liker 2
Skrevet

La meg gjette: Du er en mann på ca 45-55, liten eller ingen utdannelse, og mest sannsynlig singel. Du finner deg ingen dame og tror det er kvinners skyld, og skulle en kvinne ha vært så uheldig at hun er sammen med deg, så nåde være med henne. Bortsett fra det kan du dra til helvete, du er helt verdiløs og ingen kvinne skylder deg en forklaring som du så tydelig tror du har krav på. 

Anonymkode: 9087e...ab5

Nei, hun er en godt voksen kvinne med samme livsfilosofi som det Anna Anka hadde under pro bono-ekteskapet sitt.

Men Anka klarte faktisk å utvikle seg etter det...

• Liker 5
Skrevet

«Samfunnet» bestemmer da ikke hva som foregår hjemme hos dere, så jeg skjønner ikke hvorfor du tar det opp? 

At kvinner føder barn har liten relevans når det gjelder fordeling av oppgaver i hjemmet.

Jo, samfunnet aka folk legger seg opp i ting det ikke har noe med. Bare denne tråden er et godt eksempel på det. Hvis du kommer med en ytring eller forteller hvordan du har valgt å leve livet ditt, så blir du dømt nord og ned. Jeg gjør husarbeid,men også mye annet som mange mener er mannfolkarbeid: kjøre gravemaskin, sprenge fjell, snekre og mekke kjøretøy. Måke og klippe plen. Hugge ved og gå på jakt. Likevel skriver folk at jeg er en kvinne som er utdatert og gammeldags, til og med kristen (!).

Og i tillegg bor vi på en øde plass der ingen skulle tro at noen kan bo, og bare da er jeg og mannen plutselig sære.

At kvinner føder barn har ikke noe med fordeling av oppgaver i hjemmet,nei, men likestilte blir vi aldri. En mann vil aldri kunne sette seg inn i hvordan det er å være gravid og en kvinne vil aldri kunne sette seg inn i hvordan begge hjernene til mannen fungerer.

Anonymkode: 19dce...681

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For femti år siden var menn flinkere til å ta vare på familiens behov, økonomisk og praktisk. De fleste kvinner var ikke i jobb, men hjemmeværende og tok vare på barn og hjem. Dess mer kvinner må jobbe og ta ansvar for når mennene ikke lenger er providers slik de pleide å være, så går det - naturligvis - på bekostning av at husarbeidet må deles på begge parter. 

Anonymkode: 43541...b4a

Tull og tøys. Jeg er over 50 og de alle fleste mødrene jobbet på den tiden, det var omtrent som nå. Du må gå en del lenger tilbake for at det var slik som du skriver. 

Anonymkode: 65cbf...f5c

• Liker 5
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...