Gå til innhold

Finnes det en enkel hund?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Knocks skrev (34 minutter siden):

Takk for informasjon. 

Altså jeg skjønner ikke hvordan barnefamilier kan skaffe seg en hund når den krever så mye jobb i flere år. Burde jo nesten ikke være lov. Går jo utover barna med foreldre som bare er opptatt av hunden. Uff jeg blir helt skremt jeg 😅

Skal tenke meg godt om. Nå har jeg lært masse om Whippet som var helt ny for meg 😊👍

Fordi det også gir masse glede. Men man bør jo ha de grunnleggende forutsetningene inne - altså at man ønsker å gå tur, man ønsker å bruke tid på trening, man ønsker å ta seg av pelsstell, kloklipp og dyrlegebesøk. For dette er alle ting hunder må få, i større eller mindre grad. Så får man lov til å kose litt med dem (forhåpentligvis) og masse kjærlighet tilbake, men det er jo en liten del i det store bildet. 

De jeg kjenner med barn og hund, har med hunden på podens fotballtrening. Så går mor eller far tur mens poden uansett trener. Eller den får sosialisert seg på kamp, eller mens barnet er i en barnebursdag. Der andre foreldre "har fri" når barnet er med på aktivitet, må foreldre med hund gjerne prioritere hunden i den perioden. Det er klart det er mer slitsomt. 

Og så er det klart man ikke kan være med på noe på kvelden og la hunden være alene hjemme om man har vært på jobb en hel arbeidsdag. Det er ikke greit. For meg som er alene, gjør det at jeg ikke drar ut på ting de dagene jeg er på jobb. Det er en prioritering i mitt liv, som jeg må gjøre fordi jeg har valgt å ha hund. Så gjør jeg jo masse med hund, og mye av mitt sosiale liv er for øyeblikket i hundeklubben med folk som er like gale som meg der vi står ute i -20 og trener hund mens fingra blir blå (litt satt på spissen, vi tar hensyn til hundene ...)

Anonymkode: 37cf1...68e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fordi det også gir masse glede. Men man bør jo ha de grunnleggende forutsetningene inne - altså at man ønsker å gå tur, man ønsker å bruke tid på trening, man ønsker å ta seg av pelsstell, kloklipp og dyrlegebesøk. For dette er alle ting hunder må få, i større eller mindre grad. Så får man lov til å kose litt med dem (forhåpentligvis) og masse kjærlighet tilbake, men det er jo en liten del i det store bildet. 

De jeg kjenner med barn og hund, har med hunden på podens fotballtrening. Så går mor eller far tur mens poden uansett trener. Eller den får sosialisert seg på kamp, eller mens barnet er i en barnebursdag. Der andre foreldre "har fri" når barnet er med på aktivitet, må foreldre med hund gjerne prioritere hunden i den perioden. Det er klart det er mer slitsomt. 

Og så er det klart man ikke kan være med på noe på kvelden og la hunden være alene hjemme om man har vært på jobb en hel arbeidsdag. Det er ikke greit. For meg som er alene, gjør det at jeg ikke drar ut på ting de dagene jeg er på jobb. Det er en prioritering i mitt liv, som jeg må gjøre fordi jeg har valgt å ha hund. Så gjør jeg jo masse med hund, og mye av mitt sosiale liv er for øyeblikket i hundeklubben med folk som er like gale som meg der vi står ute i -20 og trener hund mens fingra blir blå (litt satt på spissen, vi tar hensyn til hundene ...)

Anonymkode: 37cf1...68e

Det høres kjempefint ut det opplegget du har med hunden. Skjønner godt prioriteringen din!

Ja jeg tror det er annerledes med barn og aktiviteter som skal følges opp. Og så skal alt med hunden gjøres i tillegg. Hmmm

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva med å skaffe en eldre, rolig hund? Velger du f eks puddel, får du en røykfri hund, men den krever klipp og annet pelsstell

Alle hunder har behov for å lufte seg, snuse, kanskje hilse på noen andre hunder, tror jeg. De minste hundene har ofte mindre behov for lange turer enn mange andre, men de trenger til gjengjeld mer tid med eieren sin (kos, mentaltrening etc) for å ha det bra. Det gjelder slett ikke alle, men kanskje en tommelfingerregel. 

Jeg har en chihuahua selv som elsker lengre turer. Den går 1-2 timer på tur daglig. Langhåret chihuahua som jeg har røyter lite (to ganger om året røyter de mye i et par uker, så er de ferdige med det). Lite pelsstell for øvrig. 

Vi har en setter også. Den har det ikke bra med mindre den får laaange turer, helst tre hver dag. Vil ikke anbefale settere til noen som ikke ønsker å gå mye tur og helst bruke dem i jakt, så de får brukt instinktene sine. 

Anonymkode: a8947...7ef

Jeg tror du er inne på noe. Jeg ser for meg at man overtar en eldre geriatrisk hund som er ferdigløpt og "kun" krever stell og litt turer. Ikke masse opptrening og dressur. Ser mer og mer for meg dette som alternativ. Noen som ikke kan ta vare på hunden sin lengre eller ulike tilfeller, må jo finnes noen av dem men hvor skal man lete?🤔

Skrevet
Knocks skrev (21 minutter siden):

Jeg tror du er inne på noe. Jeg ser for meg at man overtar en eldre geriatrisk hund som er ferdigløpt og "kun" krever stell og litt turer. Ikke masse opptrening og dressur. Ser mer og mer for meg dette som alternativ. Noen som ikke kan ta vare på hunden sin lengre eller ulike tilfeller, må jo finnes noen av dem men hvor skal man lete?🤔

Jeg ville lett på Finn, snakket med lokale dyrleger eller satt opp en lapp hvis de har tavler. Snakket med dyrebeskyttelsen eller andre som omplasserer. 

Skrevet
Knocks skrev (2 timer siden):

Takk for gode spørsmål! Tenker mest sånn hyggelig hjemme og livsstil med små turer hver dag. Men jeg ser at det vil styre familiekabalen for mye og man kan ikke akkurat regne med at barna kan gå tur med den alene før etter et år kanskje?

Må innrømme at jeg blir litt satt ut av de som ikke kan være med på det ene og det andre fordi hunden hjemme krever at man blir hjemme. Skjønner at det kan vøre perioder som er sånn men ikke permanent. 

Jeg skal tenke gjennom dette på nytt. Masse bra tilbakemeldinger her inne:)

Saken er at for å få den koselige hunden som bare "er der" hjemme,ligger det arbeid bak. All treningen ,kurs og oppdragelse for å forme hunden mens den er ung ,samt alle daglige turer og trening resten av dens liv. I varierende grad utfra rase og individ såklart. Men,man kommer ikke unna 🙂

Anonymkode: b24c2...52c

• Liker 2
Skrevet

Kan basset være noe for dere, kanskje? 

Anonymkode: a8947...7ef

Skrevet
Knocks skrev (6 timer siden):

Takk for gode spørsmål! Tenker mest sånn hyggelig hjemme og livsstil med små turer hver dag. Men jeg ser at det vil styre familiekabalen for mye og man kan ikke akkurat regne med at barna kan gå tur med den alene før etter et år kanskje?

Må innrømme at jeg blir litt satt ut av de som ikke kan være med på det ene og det andre fordi hunden hjemme krever at man blir hjemme. Skjønner at det kan vøre perioder som er sånn men ikke permanent. 

Jeg skal tenke gjennom dette på nytt. Masse bra tilbakemeldinger her inne:)

Du har helt rett i at det vil styre familiekabalenmye. Og det at man må si nei til å være med på ting på grunn av hunden må man også bare regne med, så hvis du syns det høres kjipt ut så passer nok ikke hund så godt for deg. 

Syns du er superflink som spør her inne og tenker deg nøye om før du skaffer hund. Mange flere burde gjort som deg. 

Anonymkode: 3d3b7...d9c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Knocks skrev (På 2.12.2025 den 22.57):

Koselig for barna, en som henger rundt bena våre og man blir glad i men som ikke krever lange turer eller støvsuging av huset hver dag.

Kjøp katt. 

Høres ut som oppskriften på katastrofe 😵‍💫

Anonymkode: b26ed...be0

• Nyttig 2
Skrevet
Knocks skrev (18 timer siden):

Takk for informasjon. 

Altså jeg skjønner ikke hvordan barnefamilier kan skaffe seg en hund når den krever så mye jobb i flere år. Burde jo nesten ikke være lov. Går jo utover barna med foreldre som bare er opptatt av hunden. Uff jeg blir helt skremt jeg 😅

Skal tenke meg godt om. Nå har jeg lært masse om Whippet som var helt ny for meg 😊👍

Det er faktisk mange oppdrettere som ikke vil selge valper til barnefamilier pga tidsklemma og for liten tid til god og hensiktsmessig oppfølging av dyret. 

Anonymkode: cc071...e20

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Knocks skrev (18 timer siden):

Takk for informasjon. 

En hund blir omtrent som ett nytt barn i hus, ett ekstra familiemedlem. 

En slutter ikke å ta vare på de andre barna fordi en får ett til, tenker jeg. hunden blir endel av flokken rett og slett. 

Anonymkode: 13470...a8d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En hund blir omtrent som ett nytt barn i hus, ett ekstra familiemedlem. 

En slutter ikke å ta vare på de andre barna fordi en får ett til, tenker jeg. hunden blir endel av flokken rett og slett. 

Anonymkode: 13470...a8d

Ja jeg ser poenget ditt men samtidig føles det feil at et dyr skal ta så mye tid fra barna. Men de får det kanskje igjen i form av super hund som de knytter seg til. Og det er kanskje det man husker i ettertid? Ikke en voksen som var mindre tilgjengelig for en?

Skrevet
Iia skrev (23 timer siden):

Jeg ville lett på Finn, snakket med lokale dyrleger eller satt opp en lapp hvis de har tavler. Snakket med dyrebeskyttelsen eller andre som omplasserer. 

Takk for tips!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kjøp katt. 

Høres ut som oppskriften på katastrofe 😵‍💫

Anonymkode: b26ed...be0

Haha, ja 😅

Skrevet
Einus skrev (På 3.12.2025 den 16.34):

IKEA stoffhund.

😅👍bra det finnes alternativer 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 22.38):

Whippet er omtrent som du beskriver. En vennlig og glad hund, som blir veldig knyttet til deg, og som er skikkelig sofagris. De bør få løpe noen korte økter fritt mens de er unge, men de liker ikke lange turer og vil helst sove lenge under dyna. Verdens skjønneste og mykeste hundepels, akkurat som fløyel. Man sover som et barn inntil en whippet.

Anonymkode: 87c15...810

Min whippet har uendelig med energi. Han kan gå i timesvis og elsker selvfølgelig å løpe også. Grøsser ved tanken på at han skulle hatt en eier som ville gi ham minst mulig mosjon 💔

Anonymkode: d7ec2...4c1

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 22.38):

Whippet er omtrent som du beskriver. En vennlig og glad hund, som blir veldig knyttet til deg, og som er skikkelig sofagris. De bør få løpe noen korte økter fritt mens de er unge, men de liker ikke lange turer og vil helst sove lenge under dyna. Verdens skjønneste og mykeste hundepels, akkurat som fløyel. Man sover som et barn inntil en whippet.

Anonymkode: 87c15...810

Slik beskrivelse er grunnen til at whippet har blitt så populær og av den grunn litt "ødelagt".

Har hatt whippet i over 20 år og ser at rasen i dag ikke er som den var. 

Men mye av det du skriver stemmer - de elsker å være med DEG! ( Familien). Ingen hund man har i gangen om natten, en liten tur før arbeid også en tur på kvelden . DE er super sosiale - så får de ikke være en naturlig del av familien, utvikler de gjerne " seperasjonsangst" .  En whippet som er misfornøyd er ikke gøy! 

Som valp er de grusomt ville - høyt og lavt - de hopper elegant opp på kjøkkenbenken, bord etc om det er noe spennende der.

De lærer fort hvordan få det som DE vil. De kan være rimelig sære i matveien. Er ikke maten god - spiser de ikke. 

Mine er med på lange turer - elsker å løpe i skogen, selv han på 10 år. 

En viktig del som oftest glemmes å informere om når det gjelder whippet - de har et meget sterkt jaktinstinkt, med 0 impulskontroll.

Ser de en katt, rådyr,fugl eller annet eksploderer de fra 0 - 100 på et nano sekund.

Anonymkode: d962a...342

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...