Gå til innhold

Finnes det en enkel hund?

Fremhevede innlegg

Skrevet

nei, slike hunder har elendige eiere og de er ikke "enkle" hunder, de har resignert og kjeder seg til døde.. 

Anonymkode: efc83...0ae

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
HMK skrev (1 time siden):

Ikke la deg avskrekke av sånne som skriker om at hunder ikke er noe for sånne som ikke har planer om å nærmest leve og ånde for hunden. De fleste hundeeiere er helt normale folk som har andre forpliktelser i tillegg til å være hundeeier. 

Hund er koselig. Litt jobb er det, men det finnes absolutt raser som passer for de som ikke har anledning eller lyst til å løpe en mil med bikkja hver dag eller drive med agility. 

Vi har 2 dvergdachser. De styrer mye av hverdagen min, krever en del mosjon, lager et helvetes spetakkel når de ser noe eller tror de ser noe, eller tror de hører noe. De okkuperer dyna, sofaen og meg, og skal alltid ligge oppå noen, eller også delvis inni noen, for varmens skyld. De dømmer meg hardt og gidder ikke lyde ordre hvis ikke de er veldig motiverte. Og det er de ofte ikke. Med mindre ball er involvert. De maser i timesvis på å gå tur, men snur i døra om det er regn, vind, kaldt eller noe annet feil utendørs. Da må de bæres ut. Den ene er korthåret og han fryser om det er 18 grader inne, den andre er langhåret og ikke like frysepinn. De må ha på klær ute på vinteren fordi de har buken sånn ca 10 cm over is og snø. I det hele tatt en fryktelig upraktisk og tullete rase, vil jeg påstå. Og allikevel kunne jeg ikke tenke meg noen annen rase enn denne. Jeg kunne tenke meg 8 stykker, men 2 er liksom tålegrensa. Kanskje 3. Jeg skulle gjerne hatt en strihåret variant også, for å ha hele "kolleksjonen", men da hadde hundepasseren vår, min mor, streiket. 

Ja, det stemmer jo. Men jeg jobber på et sted der vi omplasserer hunder og kan si deg at vi får inn maaaange hunder med atferdsproblemer som skyldes at eier ikke bruker nok tid på hunden. Gjerne kombinert med at hunden bor i en barnefamilie der den aldri får hvile skikkelig fordi det er så mye bråk og mas med ungene. Disse hundene blir gjerne helt fine når de kommer til et hjem der de får det de trenger av turer, sosial kontakt og hvile, så det er ganske åpenbart at problemene stammer fra at hunden har en for dårlig hverdag rett og slett. 

Spesielt folk med barn burde tenke seg mye bedre om før de skaffer hund, det er så mange hunder som ikke har det godt i barnefamilier. 

Anonymkode: 3d3b7...d9c

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Joda. Det finnes enkle, kjedelige hunder. De bare er der. Jeg syns golden retriever er slike hunder. Ikke når det gjelder røyking da. Men allikevel. 

Anonymkode: 5b060...3a5

Golden retriever kjedelig? Jaja, da har du kun møtt de som har blitt kjedelige pga eierne. Har mye erfaring med den rasen, og de er super livlige, lekne og aktive - hvis eier ikke lærer de til noe annet…. 

Anonymkode: 53fa7...5ce

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Golden retriever kjedelig? Jaja, da har du kun møtt de som har blitt kjedelige pga eierne. Har mye erfaring med den rasen, og de er super livlige, lekne og aktive - hvis eier ikke lærer de til noe annet…. 

Stor forskjell på linjene da. Jaktgolden er jo helt suverene hunder, en av mine absolutt favoritter. Showgolden derimot syns jeg er kjedelige hunder. 

Skrevet

Bak en enkel hund ligger det som regel mye arbeid fra hundeeiers side...

Golden, som en over nevner, er forøvrig den hunderasen som biter flest mennesker i Norge i løpet av året. Mange fordi folk tror de er så enkle og trenger så lite, så mange ender som utrygge hunder uten nok mosjon, uten nok mental trening, og en forventning fra eiere om at hunden skal kle rollen som familiens og barna bamse og leketøy.

Jeg dømmer deg ikke, Ts, men jeg tror du må tenke på den ev. hundens beste. Og en hund trenger nok mosjon, nok mental stimuli, den trenger mengdetrening for å være en velfungerende hund ute og sammen med andre folk og hunder, den ikke bare trenger dette, den har rett på dette for å ha et godt hundeliv. Jeg ønsker meg inderlig en hund selv, men min livssituasjon og helse tilsier at jeg kunne sagt det samme som deg - men det er rett og slett ikke bra nok for en hund, etter min mening. Man skal ikke skaffe seg en hund bare for egen del, man skal skaffe seg en hund fordi man oppriktig ønsker å gi den hunden et mest mulig godt liv ut fra hva hunden trenger. Og det gjør man ikke når man ønsker en hund som ikke skal kreve særlig av en selv. Å skaffe seg hund blir omtrent som å få en baby i hus, som er baby, barn og ungdom med tilsvarende behov minst et par år - og deretter trenger hunden alt det en voksenhund trenger.

Jeg løser det med å passe andres hund i kortere perioder, jeg passer katter når det passer, har fått venner med hund osv.

Anonymkode: 6783f...e22

Det er ikke de som står øverst nå, men det var det for mange år siden. Folk som fikk dem kun til kos. For dette er ingen kjedelig hund som en over sier…. Dette er en hund som har mye i seg som trenger å komme til nytte, som lek, glede og mosjon. Men er ellers helt enig i innlegget ditt :) 

• Liker 2
Skrevet

Du får den hunden du oppdrar, uansett rase

Anonymkode: 17fe7...5e5

• Liker 1
Skrevet

Whippet er omtrent som du beskriver. En vennlig og glad hund, som blir veldig knyttet til deg, og som er skikkelig sofagris. De bør få løpe noen korte økter fritt mens de er unge, men de liker ikke lange turer og vil helst sove lenge under dyna. Verdens skjønneste og mykeste hundepels, akkurat som fløyel. Man sover som et barn inntil en whippet.

Anonymkode: 87c15...810

Altså, hæ?? Min er med på teltturer året rundt, og elsker å være ute på tur. Hun er med på sykling, skitur, joggetur, elsker å svømme og generelt være ute. Favoritten hennes er selvsagt å kunne løpe fritt sammen med hundevennene sine, (hun er 5 år). De bør få mulighet til å løpe fritt hele livet, derfor er innkalling viktig å trene på. 

Mei88 skrev (10 timer siden):

Typisk av inne og på ute hund. Men de er avlet for å løpe, og de jeg kjenner som har/har hatt sier de er håpløse og ganske dumme å trene, ergo du kan ikke bare slippe den på ett jorde for at den skal løpe der. 

For noe tull, da har de ikke lagt inn noe innsats på trening heller. Whippeter er smarte, mat motiverte og lette å trene, men de blir ofte fort lei av hodetrim. Altså de gidder ikke nødvendigvis å holde på så lenge om gangen, men alle jeg kjenner med whippet har trent innkalling fra dag 1. Det er så utrolig viktig, for som sagt whippet må få mulighet til å kunne løpe fritt jevnlig. Dessuten kjenner jeg faktisk flere whippeter som driver med rally lydighet, det er definitivt ikke normen, men de kan gjøre det ganske bra altså.

Anonymkode: 43b77...919

• Liker 5
Skrevet

Whippet er omtrent som du beskriver. En vennlig og glad hund, som blir veldig knyttet til deg, og som er skikkelig sofagris. De bør få løpe noen korte økter fritt mens de er unge, men de liker ikke lange turer og vil helst sove lenge under dyna. Verdens skjønneste og mykeste hundepels, akkurat som fløyel. Man sover som et barn inntil en whippet.

Anonymkode: 87c15...810

Her var det mye som stemte, men ikke det med at de hater tur. Det som er så fantastikk med Whippet er at de tilpasser seg deg da det å være med deg er det de elsker mest i hele verden. Så reiser du på ferie blir de gjerne med og sover under bordet på restauranten, er du syk så ligger de sympatisyk tett inntil deg, og vil du gå en laaaaang tur er de med deg hele veien der også. De elsker deg, og får de til og med sove inntil deg om natten (dette er verden beste følelse for eier også 😍) så er det prikken over i'en.

Knocks skrev (10 timer siden):

Googlet denne rasen nå og de fremstår for meg som ganske høyt aktivitetsnivå?🤔

De enormt eventyrlystne som blir med på alt, og er super raske sprintere når de får lov til det. Men de er 95% lat sofagris som bare vil kose. Men det vil ikke si at de ikke vil ha tur, de blir hoppende glade når du tar frem båndet, så den delen kommer du ikek unna uansett hvilken rase du går for.

Anonymkode: fc6f7...466

• Liker 1
Skrevet

Ja, det gjør det.

Adopter en eldre hund, så kan du få det du ser etter. 

Om du tenker å skaffe valp, så nei, da vil jeg ikke si det er noen garantier for en "enkel" hund, uansett hva du velger. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye tur går dere i dag? Det er lettere å gå tur med hund viss dere alerede går tur hver ettermiddag. Da er det bare morgen- og kveldsrutiner (og annen trening) som må læres inn som nye vaner hos dere tobeinte. 

Hund er mye kos og sinnsykt mye arbeid de første to årene i valpe og unghundperioden for å få en velbalansert hund som er fornøyd med livet sitt.  Og som mange nevner, man blir bundet av hund. Jeg har store barn i midten og slutten av tenårene og det er først nå jeg ber de lufte hunder. Det gjør det også litt enklere i forhold til jobb eller om vi voksne må ting på ettermiddagen og ikke får tid til å reise hjemom for å lufte hund.

Når du finner ut rasen for deg, så kan du kontakte raseklubbene og oppdrettere for å høre om de har voksne hunder som trenger nye hjem. Alle kommer ikke på finn og mange oppdrettere henter tilbake "sine" hunder når livet skjer for valpekjøperne. Jeg har selv en rase som aldri havner på finn - har autosøk men det har på 5 år ennå ikke kommet varsel. Men hunder blir likevel omplassert av forskjellige grunner og det er gjennom raseklubben og oppdrettere. Vi har et hyggelig rasehundmiljø og oppdrettere i Norge hjelper til med å omplassere hunder kjøpt i utlandet viss det trengst.

Whippet er, som alle myndene, avlet for å være selvstendige. De er hetsende hunder som jakter på syn og ble sendt avgårde i flokk for å finne, ta ned og drepe byttet. Og deretter vente på eigeren sin. I dag har de varierende jaktinstinkt og noen kan gå løs mens andre aldri kan. Lure coursing er også er super aktivitet for dem siden de får bruke fart og jaktinstinkt. 

Skrevet

Du dømmes, og det hardt. Hund er ikke for late folk! Selv de som er dørgende late, som enkelte pitbuller, TRENGER aktivitet likevel! For å holde vekt, for å styrke skjelettet, for fordøyelsen. Og de TRENGER oppgaver og lek, snusing for hjernen. 

Vil du ha et dyr som kun krever mat og drikke og ellers vil styre seg selv, så får du en katt. Og du kastrerer den selvfølgelig og passer på den. 

Anonymkode: 45a0c...7eb

• Liker 3
Skrevet
Knocks skrev (8 timer siden):

Har ikke hatt hund før nei. Begynner vel å tenke at hund kanskje ikke er noe for oss.

Hva er motivasjonen for å gå til anskaffelse av en hund? 

Jeg synes det kan være greit å starte der. For meg er det selskap, de gir meg mye glede, og de hjelper meg til å være mer fysisk aktiv og sosial. Baksiden? Økonomi, man blir mer låst, man må ut uansett vær og form. Man vet heller aldri hvilket individ man får, og hvordan tiden farer med oss, så man må være forberedt på at ting kan bli mer utfordrende enn man opprinnelig så for seg. 

Hvor mye tid har man til hunden? Turer, oppdragelse, mentaltrening, pelsstell. Har dere tid til valpekurs. Skal dere drive med noe ekstra for hunden, som nosework, agility, lydighetstrening, triksetrening? Synes dere det er greit å droppe en stor nyttårsfeiring for å tilbringe den kvelden med hunden? Osv, osv.

Så må man være ærlig og kjenne etter på hvilken vei hovedvekten faller.

Anonymkode: f85af...8ee

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, det stemmer jo. Men jeg jobber på et sted der vi omplasserer hunder og kan si deg at vi får inn maaaange hunder med atferdsproblemer som skyldes at eier ikke bruker nok tid på hunden. Gjerne kombinert med at hunden bor i en barnefamilie der den aldri får hvile skikkelig fordi det er så mye bråk og mas med ungene. Disse hundene blir gjerne helt fine når de kommer til et hjem der de får det de trenger av turer, sosial kontakt og hvile, så det er ganske åpenbart at problemene stammer fra at hunden har en for dårlig hverdag rett og slett. 

Spesielt folk med barn burde tenke seg mye bedre om før de skaffer hund, det er så mange hunder som ikke har det godt i barnefamilier. 

Jeg skjønner.  Så man må legge om hele livet sitt og la hunden bestemme alt føles det som. Høres helt forferdelig ut😅. Jeg tror ikke hund er noe for oss dessverre. Vi er ganske pliktoppfyllende så det vil nok bli altfor mye. Ihvertfall nå. Kansjke det er bedre når barna er eldre? Men vil de da knytte seg til den?

Og jeg ser jo hvordan de som har hund kan la den styre hele familiekabalen eller tar seg til rette med å ta den med inn til andre uten å spørre eller tar for gitt at det er ok på en måte. Hmmm. Vanskelig dette ver.

Måtenke gjennom dette nøye . Takk for alle tilbakemeldinger!

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva er motivasjonen for å gå til anskaffelse av en hund? 

Jeg synes det kan være greit å starte der. For meg er det selskap, de gir meg mye glede, og de hjelper meg til å være mer fysisk aktiv og sosial. Baksiden? Økonomi, man blir mer låst, man må ut uansett vær og form. Man vet heller aldri hvilket individ man får, og hvordan tiden farer med oss, så man må være forberedt på at ting kan bli mer utfordrende enn man opprinnelig så for seg. 

Hvor mye tid har man til hunden? Turer, oppdragelse, mentaltrening, pelsstell. Har dere tid til valpekurs. Skal dere drive med noe ekstra for hunden, som nosework, agility, lydighetstrening, triksetrening? Synes dere det er greit å droppe en stor nyttårsfeiring for å tilbringe den kvelden med hunden? Osv, osv.

Så må man være ærlig og kjenne etter på hvilken vei hovedvekten faller.

Anonymkode: f85af...8ee

Takk for gode spørsmål! Tenker mest sånn hyggelig hjemme og livsstil med små turer hver dag. Men jeg ser at det vil styre familiekabalen for mye og man kan ikke akkurat regne med at barna kan gå tur med den alene før etter et år kanskje?

Må innrømme at jeg blir litt satt ut av de som ikke kan være med på det ene og det andre fordi hunden hjemme krever at man blir hjemme. Skjønner at det kan vøre perioder som er sånn men ikke permanent. 

Jeg skal tenke gjennom dette på nytt. Masse bra tilbakemeldinger her inne:)

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du dømmes, og det hardt. Hund er ikke for late folk! Selv de som er dørgende late, som enkelte pitbuller, TRENGER aktivitet likevel! For å holde vekt, for å styrke skjelettet, for fordøyelsen. Og de TRENGER oppgaver og lek, snusing for hjernen. 

Vil du ha et dyr som kun krever mat og drikke og ellers vil styre seg selv, så får du en katt. Og du kastrerer den selvfølgelig og passer på den. 

Anonymkode: 45a0c...7eb

Ok👍

Skrevet
Rabarbrapai skrev (5 timer siden):

Hvor mye tur går dere i dag? Det er lettere å gå tur med hund viss dere alerede går tur hver ettermiddag. Da er det bare morgen- og kveldsrutiner (og annen trening) som må læres inn som nye vaner hos dere tobeinte. 

Hund er mye kos og sinnsykt mye arbeid de første to årene i valpe og unghundperioden for å få en velbalansert hund som er fornøyd med livet sitt.  Og som mange nevner, man blir bundet av hund. Jeg har store barn i midten og slutten av tenårene og det er først nå jeg ber de lufte hunder. Det gjør det også litt enklere i forhold til jobb eller om vi voksne må ting på ettermiddagen og ikke får tid til å reise hjemom for å lufte hund.

Når du finner ut rasen for deg, så kan du kontakte raseklubbene og oppdrettere for å høre om de har voksne hunder som trenger nye hjem. Alle kommer ikke på finn og mange oppdrettere henter tilbake "sine" hunder når livet skjer for valpekjøperne. Jeg har selv en rase som aldri havner på finn - har autosøk men det har på 5 år ennå ikke kommet varsel. Men hunder blir likevel omplassert av forskjellige grunner og det er gjennom raseklubben og oppdrettere. Vi har et hyggelig rasehundmiljø og oppdrettere i Norge hjelper til med å omplassere hunder kjøpt i utlandet viss det trengst.

Whippet er, som alle myndene, avlet for å være selvstendige. De er hetsende hunder som jakter på syn og ble sendt avgårde i flokk for å finne, ta ned og drepe byttet. Og deretter vente på eigeren sin. I dag har de varierende jaktinstinkt og noen kan gå løs mens andre aldri kan. Lure coursing er også er super aktivitet for dem siden de får bruke fart og jaktinstinkt. 

Takk for informasjon. 

Altså jeg skjønner ikke hvordan barnefamilier kan skaffe seg en hund når den krever så mye jobb i flere år. Burde jo nesten ikke være lov. Går jo utover barna med foreldre som bare er opptatt av hunden. Uff jeg blir helt skremt jeg 😅

Skal tenke meg godt om. Nå har jeg lært masse om Whippet som var helt ny for meg 😊👍

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (17 timer siden):

Må bare ha et halvt oljefond til å dekke alle veterinærutgifter 😬

Nja dine ord, vår cavalier er noe tunghørt men ellers frisk som en fisk å er 12 år gammel

Anonymkode: da496...be2

Skrevet

Alle valper vil være krevende og det lenge også. Det er mye arbeid å skaffe seg hund uansett hvilken rase det er. 

Shih tzu er etter min mening en undervurdert rase om ikke du har noe imot pelsstell eller vil betale noen for å ta det. De er smarte, veldig familieorienterte og en rendyrket selskapshund. 

En voksen hund klarer seg med 3 turer til dagen, kanskje, men en valp skal ut hver gang den har sovet, hver gang den har spist, lekt, og drukket vann for å være sikker på at de blir stuerene. Blir fort 20-30 ganger til dagen til å begynne med. 

Du bør ha tid til en times tur til dagen, også de med lavt energi nivå trenger tur og ikke bare å luftes (5-10 min tur er ikke nok). Trening kommer i tillegg. 

Det er selvsagt mange som ikke gjør dette, men så er det mange som ikke skulle hatt hund også. 

Anbefaler å adoptere en godt voksen hund om du vil slippe valpe styret. En eldre liten hund som liker barn høres ut som den kanskje kan passe. Jeg hadde syntes det var dørgende kjedelig med en hund som ikke gjorde noe ut av seg, men pensjonist hunder fortjener jo en fin alderdom de også. 

Anonymkode: 2c68c...05d

• Liker 1
Skrevet

Hva med å skaffe en eldre, rolig hund? Velger du f eks puddel, får du en røykfri hund, men den krever klipp og annet pelsstell

Alle hunder har behov for å lufte seg, snuse, kanskje hilse på noen andre hunder, tror jeg. De minste hundene har ofte mindre behov for lange turer enn mange andre, men de trenger til gjengjeld mer tid med eieren sin (kos, mentaltrening etc) for å ha det bra. Det gjelder slett ikke alle, men kanskje en tommelfingerregel. 

Jeg har en chihuahua selv som elsker lengre turer. Den går 1-2 timer på tur daglig. Langhåret chihuahua som jeg har røyter lite (to ganger om året røyter de mye i et par uker, så er de ferdige med det). Lite pelsstell for øvrig. 

Vi har en setter også. Den har det ikke bra med mindre den får laaange turer, helst tre hver dag. Vil ikke anbefale settere til noen som ikke ønsker å gå mye tur og helst bruke dem i jakt, så de får brukt instinktene sine. 

Anonymkode: a8947...7ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nja dine ord, vår cavalier er noe tunghørt men ellers frisk som en fisk å er 12 år gammel

Anonymkode: da496...be2

Heldigvis er det ikke lenger lov til å drive oppdrett på slike i Norge 🙂

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...