AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #21 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Får barnet tilrettelagt undervisning og lærer å lese, skrive, regne etc eller er det mer «barnehageaktiviteter»?, altså lage diverse ting og aktiviserer. Opplever dessverre at mitt barn fikk lite (=ingen) undervisning i vanlig skole. Anonymkode: 6c522...709 De tilpasser all læring til hvert barn. Min leser, skriver, gjør matte etc. Anonymkode: cc471...203 1
SPOCA Skrevet 18 timer siden #22 Skrevet 18 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Får barnet tilrettelagt undervisning og lærer å lese, skrive, regne etc eller er det mer «barnehageaktiviteter»?, altså lage diverse ting og aktiviserer. Opplever dessverre at mitt barn fikk lite (=ingen) undervisning i vanlig skole. Anonymkode: 6c522...709 Ikke meg du spør, men jeg jobber som kontaktlærer i Osloskolen. Om barnet går på spesialskole eller tilrettelagt avdeling, er det ganske stor forskjell til de elevene som har assistent på seg i et vanlig klasserom. På spesialskolene og tilrettelagte avdelinger har de mye større muligheter - og hverdagene blir også annerledes. Går derimot barnet i "normalskolen", kan barnet ende opp med 26 andre elever i klassen. Det man ikke ser ut til å kanskje ta innover seg er at det er vi kontaktlærere som ofte blir stående alene med det pedagogiske ansvaret for barnet med spesielle behov i klassen i tillegg til ansvaret for de andre barna. Selv om barna med autismediagnose eller psykisk utviklingshemmig har egen assistent, er dette ikke nødvendigvis en assistent som er faglært. Jeg har som sagt en stesønn, og jeg har mye erfaring med andre barn med f.eks tunge autismediagnoser, derfor får f.eks mine elever med spesielle behov god oppfølging. Jeg bruker f.eks ASK aktivt, følger opp barna tett 1 til 1 (fordi jeg har fått fritatt 3 timer undervisning hver uke) osv. MEN, ofte står man altså der alene, og man er som lærer ekstremt alene i en slik situasjon. Det er fryktelig vanskelig, for hadde det ikke vært for min kunnskap, så hadde jeg aldri visst hva jeg skulle gjøre. Uansett. Spesialskolene og de tilrettelagte avdelingene er noe HELT annet. Virkelig. Jeg kunne ikke rost disse nok. Min stesønn går på spesialskole med 5 elever per klasse, med 1-2 voksne per barn. Der er det spesialpedager, vernepleiere, ergoterapeut, tannlege osv. Vi er så ekstremt fornøyde. Så sagt på en annen måte; i spesialskolen(e), og tilrettelagte/spesialavdelinger opplever jeg at det fungerer veldig godt. Det er bare altfor få plasser. Men at det i vanlig skole er veldig opp til skolen og læreren. Er man heldig får barnet en lærer med mye erfaring med barn med spesielle behov, men så kan man få en nyutdannet lærer som omtrent aldri har vært borti problemstillingen. Jeg ser for øvrig at det kritiseres IOP her. Det som er problemet er at mange av oppgavene en spesialpedagog gjorde, nå ofte blir lempet over til kontaktlæreren. En kontaktlærer har ikke nødvendigvis spesialpedagogisk kompetanse, men det forventes at vi ofte har det. Samtidig blir man oppgitt på kontaktlæreren. Jeg vet jeg skriver gode og lange IOPer, men jeg har lært å skrive dem av spesialskolen til min stesønn. Det er ikke noe som gis opplæring i, det må man finne ut av selv. Og problemet er at ledelsen ofte har mindre kunnskap om dette enn vi som er kontaktlærere. Det jeg skulle ønske, var at der ble satset mer på spesialpedagogisk kompetanse for alle lærere, ikke bare for de som velger å studere spes.ped. Nå som det ansettes færre spesialpedagoger også er dette ekstra viktig. Og så er det viktig at denne kunnskapen kommer ut til lærerne på en fornuftig måte. Det hjelper ikke å få inn autismeteamet fra kommunene én gang, som kun ser den éne eleven, og glemmer at man har 26 andre. For, jeg fikk mange gode råd jeg, men flere av de tok utgangspunktet i elever som får undervisning i skjermede miljø i små grupper og 1 til 1 hele tiden. Det er ikke realiteten for mange barn uavhengig av diagnoser. Og så burde det vært flere spesialskole/avdelingsplasser. Vi er sjeleglad for at vårt barn fikk plass der. Endret 18 timer siden av SPOCA 1 5
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #23 Skrevet 16 timer siden tussi84 skrev (23 timer siden): Vår 5 åring har også barneauteisme. Begynner på skolen neste år. Det ble søkt spesialavdeling, men vi har allerede fått avslag. Barnet kvalifiserer for å kunne gå på spesialavdeling, men kapasiteten er for liten så derfor avslag. Jeg er veldig usikker på hvordan det kommer til å gå på vanlig skole både faglig og sosialt selv om barnet får assistent. Han sliter med verbalt språk, og henger 3 år etter barn på samme alder. Har dere søkt om utsatt skolestart? Anonymkode: e803e...d2c
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #24 Skrevet 13 timer siden Sønnen min med autisme har alltid likt skolen, men nå som han går på Tøndergård skole og ressurssenter her i Molde, så blomstrer han mer enn noengang! En fantastisk liten skole med individuelt tilpasset opplæring, gode varme spesialpedagoger og et utrolig godt tilbud med eget internat hvor sønnen min også er på helgeavlastning. Han er nå 15 år ☺️ Skolen tar inn elever fra hele Møre og Romsdal. Jeg synes at de spesialskolene og gode oppfølgingstilbudene vi har her i landet, framsnakkes altfor lite! Vi hører bare i media om de som må kjempe for å få den minste hjelp. Vi har fått kjempegod oppfølging fra start med gutten vår, både i Drammen og nå i Molde/Hustadvika ☺️❤️🧡💛 Anonymkode: 97464...aff 1
tussi84 Skrevet 12 timer siden #25 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har dere søkt om utsatt skolestart? Anonymkode: e803e...d2c Nei. Ppt ville fraråde det foreløpig, og heller ta en vurdering av det til våren. Han har Noe som heter Eiby veiledning i bhg og det er veldig intensiv læring, spesielt rundt det verbale språket.
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #26 Skrevet 12 timer siden tussi84 skrev (16 minutter siden): Nei. Ppt ville fraråde det foreløpig, og heller ta en vurdering av det til våren. Han har Noe som heter Eiby veiledning i bhg og det er veldig intensiv læring, spesielt rundt det verbale språket. Det er veldig vanskelig å få innvilget utsatt skolestart - bare så du vet det. Det fremstilles som et valg, men er vanskelig å få gjennom Anonymkode: 6590a...650
tussi84 Skrevet 10 timer siden #27 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er veldig vanskelig å få innvilget utsatt skolestart - bare så du vet det. Det fremstilles som et valg, men er vanskelig å få gjennom Anonymkode: 6590a...650 Ja jeg har hørt det. Vet ikke om det hadde vært noe bedre å få utsatt skolen heller. Han kommer godt overens med de andre barna på hans avdeling, og har også noen venner. Det hadde kanskje vært best å få starte skolen med noen av de han kjenner og er trygge på fra før. Han er ikke så hardt rammet av auteisme. Han har blikk kontakt, liker å være sosial (i små grupper), selvstendig iht alder, empatisk og han forstår alt. Problemene hans er derimot verbalt språk som han henger langt etter på + klassiske auteisme symptomer som henger seg opp i ting + gjentagelser av og til. Reagerer også ved for mye stimuliti eller hvis det blir for mange forandringer som kommer brått.
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #28 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 5.12.2025 den 12.38): Ville i første omgang droppet offentlig skole, som etter min mening nesten utelukkende gir barn på autismespekteret en PTSD - diagnose på sikt. Livet er utfordrende nok for barn uten nevrodivergens i skolen, og de har i hvertfall ikke kapasitet til barna våre. Spesialskole, og meningsfulle aktiviteter hen liker. Go with the flow Anonymkode: cadfa...cf4 Jeg må dessverre si meg enig i dette. Jeg har ikke barn som er på spekteret, men jobber med barn med barneautisme (+ tilleggsdiagnoser) på en offentlig skole. Hele opplegget er trist, vi som jobber i den "vanlige" skolen er ikke det barna trenger. Anonymkode: b4b52...42b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå