Gå til innhold

Dårlig innstilling

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har for tiden praksis nå i en barnehage ved en småbarnsavdeling. I det siste har det vært en del sykdom blandt de ansatte så det har vært en del vikarer til stede. Den ene vikaren er ei litt ung dame som ikke har noen form for utdannelse når det gjelder barn. Hun leker godt med barna men kan ofte bli sittende litt for mye i sofaen for min del og når barna skal vekkes etter hviling så er det sjeldent at det er hun som er med å vekker dem.

Og en dag hadde vi pause samtidig og vi var de eneste som satt på pauserommet. Plutselig ringer mobilene hennes og jeg tror det var enten en kompis eller kjæresten som ringte. uansett, så sa hun at det var så utrolig deilig å ha pause fra drittungene som hun kalte dem..de griner jo hele tiden sa hun. Det var ikke meningen å sitte å lytte på denne samtalen hun hadde men hun satt tross alt 1 m fra meg...vanskelig å unngå å høre hva hun sier da. En annen gang sa hun det blandt barna da et barn hadde skreket en god del at hun skjønte ikke hvorfor dette barnet ikke kunne bare klappe igjen munnen. hun sa det riktignok ikke til barnet men til meg...

Jeg synes det rett og slett er tragisk at en slik person får jobbe ved en barnehage og lurer på om jeg skal ta affære? Det dumme er at jeg tror det er bare jeg som har registrert dette nettopp fordi de faste ansatte har vært sykmeldt.

denne vikaren er også ei veldig åpen og pratsom jente som det virker som om alle liker svært godt, det gjør jo saken bare litt verre siden jeg har et helt annet syn på henne. man kan jo selvfølgelig bli sliten av at barn gråter men man kan jo ikke ha en slik innstilling som hun har!

Har dere noe tips eller råd å komme med? burde jeg varsle fra til noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg hadde spurt henne direkte jeg- "Hvorfor gidder du å jobbe i barnehage når du ikke trives med det?", og påpekt det du har hørt at hun sier, om "drittunger", "griner hele tiden" og "klappe igjen". Og se hva hun svarer.

Det er kanskje slik at hun er litt stor i kjeften og egentlig trives med jobben- men i så fall bør hun gjøres oppmerksom på at andre kolleger faktisk reagerer negativt på slikt drittprat... Og hvis hun virkelig ikke trives, bør hun jo innse det og finne på noe annet å gjøre.

Tror ikke jeg ville sagt fra til noen med det første... du har på en måte ikke nok å slå i bordet med. Jeg ville pratet med henne, og kanskje fulgt litt ekstra med framover. Hvis hun fortsetter i samme duren etter at du har sagt ifra hva du synes, kan du evt ta det opp med sjefen. Barna fortjener bedre enn voksne som omtaler dem som drittunger!

Enig, si fra til henne direkte om at du reagerer på den måten å snakke på. Det er ikke sikkert hun skjønner det selv, eller mener så mye med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg hadde spurt henne direkte jeg- "Hvorfor gidder du å jobbe i barnehage når du ikke trives med det?", og påpekt det du har hørt at hun sier, om "drittunger", "griner hele tiden" og "klappe igjen". Og se hva hun svarer.

Det er kanskje slik at hun er litt stor i kjeften og egentlig trives med jobben- men i så fall bør hun gjøres oppmerksom på at andre kolleger faktisk reagerer negativt på slikt drittprat... Og hvis hun virkelig ikke trives, bør hun jo innse det og finne på noe annet å gjøre.

Tror ikke jeg ville sagt fra til noen med det første... du har på en måte ikke nok å slå i bordet med. Jeg ville pratet med henne, og kanskje fulgt litt ekstra med framover. Hvis hun fortsetter i samme duren etter at du har sagt ifra hva du synes, kan du evt ta det opp med sjefen. Barna fortjener bedre enn voksne som omtaler dem som drittunger!

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

prat med avdelingslederen/ped,lederen din, om du ikke føler du kan det så ta det opp med styrer.

si du trenger et råd om hva du skal gjøre, da "sladrer" du ikke akurat.

de fleste bhg som ligger i nerheten har avtale om og samarbeide om vikarer er gode eller ei, vi har hvertfall det, og slike blir ikke lenge i på minn avdeling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Prøv å hinte frampå til jenta først. Det er ikke sikkert at hun tenker over at måten hun snakker på kan oppfattes negativt. Du sier at alle andre ser ut til å like jenta godt og at du ikke har noe konkret å legge på bordet. Det eneste du sannsynligvis oppnår er at det blir ditt ord mot hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være en flåsete talemåte - hvordan hun ordlegger seg til andre syns jeg ikke du skal legge deg opp i så lenge damen gjør jobben sin og ikke sier slikt så barna hører det.

Skulle det derimot skje at hun begynner å kritisere små barns væremåte som slitsomt, som drittunger eller andre ting enten til barna eller så barna hører det, da syns jeg det er på tide å reagere.

Endret av Abr@xas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dessverre så er det mange rare folk som blir satt til å passe barna våre, er vist ikke så viktig det.

Jeg har panikk bare med tanken på vikarer osv.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Binna

Du skriver at hun er ung og uerfaren, det går jo an å ta en liten prat med henne. Og si hvor negativ hun virker når hun sier sånt. Det er ikke sikkert hun skjønner det selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det kan være en flåsete talemåte - hvordan hun ordlegger seg til andre syns jeg ikke du skal legge deg opp i så lenge damen gjør jobben sin og ikke sier slikt så barna hører det.

Er jo nettopp det da at hun kan finne på å få negative utbrudd ( om det er noe som heter det...) foran barna. Og jeg sier bare en ting; små gryter har også ører...

Og hun er vel den som sitter mest i sofaen og tar det en smule litt for mye med ro etter min smak..

Og jeg synes uansett det ikke passer seg at hun sitter på pauserommet og klager høylydt over barna og kaller dem drittunger selv om det er kun via tlf..Hun er tross alt på arbeidsplassen og kan jo ikke sitte med en slik innstilling. Tenk om styrer av bhg hadde sittet og pratet sånn i tlf på pauserommet! ville vel ikke blitt godt motatt det heller så selv om hun er vikar så skal vel normene være like..

Men uansett, jeg snakket med en av de ansatte idag og selv om jeg anonymiserte personen så viste den ansatte godt hvem jeg snakket om og ble fortalt at denne vikaren kun ble brukt om det var nød. De fleste var klar over "oppførselen" hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg jobber som førskolelærer i barnehage, og hadde satt stor pris på å bli gjort oppmerksom på en slik observasjon. Tross alt skal foreldre føle seg trygge på å la barna være i barnehagen. Ikke minst streber en jo daglig for at det enkelte barn skal ha positive opplevelser og erfaringer - og da er det viktig med gode rollemodeller.

Ta det opp med øvingslærer / ped. leder, og overlat casen der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...