Gå til innhold

Folk som ignorerer butikkers stengetid

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Og det mener du skal være butikkens ansatte sitt problem eller??

Anonymkode: df870...9c9

Den butikkansatte kan jo på en høflig måte gjøre oppmerksom på stengetiden? Jeg gjør det selv, og ja, det hender at kunder sier "Å, det visste jeg ikke.". Og de aller, aller fleste gjør seg da ferdig og går.

Anonymkode: 4fa2c...4c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men da gir du selvsagt beskjed om at butikken stenger om 5 minutter, og ber kunden komme tilbake dagen etter. Kunden har selvsagt ikke rett til å bli stående i prøverommet på overtid.

Anonymkode: 4fa2c...4c7

Selvfølgelig. Men de folka er like lite artige hver gang. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår kunder som må ha noe viktig (f.eks bleier) rett før stengetid. Men det tar to minutter. De som starter storhandel ti minutter før butikken stenger, forstår jeg ikke. Stengetid er stengetid, uansett om døra er låst eller ikke. Å skylde på at det er ulåst, blir som å skylde stjeling på at varene lå tilgjengelig. Man kan velge å ikke gjøre noe selv om det er muliggjort. Jeg jobber ikke i butikk selv, men forstår veldig godt frustrasjonen. De ansatte bør hvertfall få lønn om de står overtid! Ellers bør de ha automatisk lås på kassa idet klokka er der, slik at det ikke er fysisk mulig å handle etter det tidspunktet. For enkelte kunder er vel det det eneste som hjelper?

Anonymkode: 184cd...98e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg forstår kunder som må ha noe viktig (f.eks bleier) rett før stengetid. Men det tar to minutter. De som starter storhandel ti minutter før butikken stenger, forstår jeg ikke. Stengetid er stengetid, uansett om døra er låst eller ikke. Å skylde på at det er ulåst, blir som å skylde stjeling på at varene lå tilgjengelig. Man kan velge å ikke gjøre noe selv om det er muliggjort. Jeg jobber ikke i butikk selv, men forstår veldig godt frustrasjonen. De ansatte bør hvertfall få lønn om de står overtid! Ellers bør de ha automatisk lås på kassa idet klokka er der, slik at det ikke er fysisk mulig å handle etter det tidspunktet. For enkelte kunder er vel det det eneste som hjelper?

Anonymkode: 184cd...98e

Det er ikke alle som vet når butikkene stenger fordi det varierer fra butikk fra butikk og fra sted til sted.

Hvis døren er ulåst stopper ikke jeg opp for å lete etter hvor åpningstidene står og hva de er.

• Nyttig 2
Skrevet
Rosa Gnom skrev (15 timer siden):

Man skriver det vel opp som nærmeste halv time / time? Det har jeg alltid gjort.  Aldri hørt om noen som skriver opp minutter.

Nettopp, så da skal man skrive en halvtime overtid for kunden som handler noen minutter etter stengetid da? Det går jo ikke. Det vil jo bli tap for butikken om kunden ikke handler veldig mye. 

Anonymkode: 5642f...481

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden):

Det er ikke alle som vet når butikkene stenger fordi det varierer fra butikk fra butikk og fra sted til sted.

Hvis døren er ulåst stopper ikke jeg opp for å lete etter hvor åpningstidene står og hva de er.

Så du går inn på en ukjent matbutikk så sent som KLOKKEN ELLEVE på kvelden og du stopper ikke et eneste lite øyeblikk opp og tenker "vent nå litt…"? Du bare valser inn midt på natta (for meg som må legge meg 21.00😂) uten et eneste snev av en tanke "kan det hende butikken jeg er i akkurat nå egentlig skulle vært stengt"??? 

Altså jeg skjønner du tenker det midt på dagen. Da er det jo normalt at butikken er åpen. Butikken er stengt 8 timer i døgnet, og heeeelt i grenseland av disse andre 16 timene tenker du ikke en eneste gang over at det KAN være en liiiten mulighet for at de som er på jobb her, gjerne skulle dratt hjem? 

For en utrolig holdning du har. Ikke et snev av en tanke. Dør åpen = butikk åpen? Med mindre noen konsekvent forteller deg otherwise? 

Fy faen. Jeg vil også være så tankeløs. La noen andre ta ansvar for seg. Det må være et avslappende liv. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I butikken jeg jobbet i som student (stor dagligvarekjede) fikk vi betalt per minutt. Vi hadde et digitalt stemplingsur.

På en annen arbeidsplass (også varehandel) hadde vi timelister, der vi rundet opp til nærmeste kvarter. 

Det nytter ikke å være sur på kunden som er ute av butikkdøra klokken 23.02, slik som brukeren jeg siterer er. Det høres ikke ut som at det er realistisk å være ute det minuttet butikken stenger, uansett. Det bør arbeidsgiver ta ansvar for.

Men dersom det faktisk er snakk om 2 minutter av og til, tror jeg at jeg ville ha latt saken ligge og ikke gjort noen stor sak ut av det. 😅

Dersom jeg skulle ha gjort et nummer ut av at jeg ikke var ute av kontoret på minuttet mot slutten av arbeidsdagen, tror jeg at jeg ville ha fått et dårlig rykte ganske fort. 

Hvem vil ha en ansatt eller kollega som er så lite interessert i å gjøre en god jobb at de ikke kan bruke 120 sekunder på å avslutte arbeidsdagen på en skikkelig måte? 

Man må gi litt og ta litt. Jeg tror at jeg tidvis tar dopauser som er 2 minutter for lange, eller prater 2 minutter med en kollega om ting som ikke er jobbrelatert. Er veldig glad for at arbeidsgiver ikke henger seg opp i slikt…

Anonymkode: 46b9d...2a8

Jeg blir ikke sur på kunden som forlater butikken 2 minutter over. ( jeg blir sur på de som sniker seg under gitteret 2 minutter over og argumenterer med at det ikke var stengt ) . De 2 minuttene til kunder som handler og ikke bli ferdige før tar jeg på egen kappe ja. Det viktigste for meg er at jeg rekker bussen. Jeg har aldri hørt om noen arbeidplass som skriver overtid i minutter. Får man da overtids tillegg på minuttene og? Vi har overtidstillegg når vi jobber overtid. 
der jeg jobber nå får vi betalt for hver halvtime, og vi har lov til og se kunder litt an. Hvis det er travelt og mye handel og kunder står i kø feks kan vi skrive overtid. Det er viktig og vise til salg på kassen etter stengetid . Vi kan ikke la en kunde sose rundt og kikke i et kvarter og skrive en halv times overtid. Vi kan heller ikke jobbe overtid for og kreve 180 kr for neste halvtime for en kunde som kjøper noe til 50 kr. 
noenganger er jeg ute av butikken akkurat på tid, stort sett er jeg ute av butikken 2 minutter over tid, i høysesong jobber jeg stort sett en halvtime overtid med betalt, og en sjelden kjip gang må jeg få hjelp av vakten til og fjerne folk som mener de har rett til og sose rundt i butikken så lenge de vil, da jobber jeg gratis overtid og kommer hjem en time senere enn planlagt og lurer på hva i alle dager som feiler folk. 

Anonymkode: 5642f...481

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg kan gå inn i en butikk 10 minutter før stengetid om jeg vet hva jeg skal ha. Ser på stengetid og vandrer ikke rundt for å kikke. 

Anonymkode: fc089...2f2

Samme her. Noen ganger kan jeg komme 3 min før stengetid men da småløper jeg rett til varene og går rett til kassen. 

Anonymkode: 3f12a...b2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så du går inn på en ukjent matbutikk så sent som KLOKKEN ELLEVE på kvelden og du stopper ikke et eneste lite øyeblikk opp og tenker "vent nå litt…"? Du bare valser inn midt på natta (for meg som må legge meg 21.00😂) uten et eneste snev av en tanke "kan det hende butikken jeg er i akkurat nå egentlig skulle vært stengt"??? 

Altså jeg skjønner du tenker det midt på dagen. Da er det jo normalt at butikken er åpen. Butikken er stengt 8 timer i døgnet, og heeeelt i grenseland av disse andre 16 timene tenker du ikke en eneste gang over at det KAN være en liiiten mulighet for at de som er på jobb her, gjerne skulle dratt hjem? 

For en utrolig holdning du har. Ikke et snev av en tanke. Dør åpen = butikk åpen? Med mindre noen konsekvent forteller deg otherwise? 

Fy faen. Jeg vil også være så tankeløs. La noen andre ta ansvar for seg. Det må være et avslappende liv. 

IKKE ALLE MATBUTIKKER RUNDT OM I LANDET STENGER KL. 23.

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 minutt siden):

Nei, men alle har store skilt med tall på fasaden, disse tallene er åpningstidene.

Anonymkode: d3b96...9d7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, men alle har store skilt med tall på fasaden, disse tallene er åpningstidene.

Anonymkode: d3b96...9d7

Nei, alle matbutikker har ikke store tall på fasaden.

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (5 minutter siden):

Alle landets Kiwier er åpne til 23 (med visse få unntak, selvfølgelig). 

Det finnes selvfølgelig Matkroken på vei til en øde fjelltopp som stenger 16.00, men du er jo klar over om du befinner deg i Alta sentrum eller på Nærbutikken Synnfjell Dokka! 

• Liker 1
Skrevet

Når jeg tenker meg om har faktisk mange av de grisgrendte bygdebutikkene blitt døgnåpne… 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle landets Kiwier er åpne til 23 (med visse få unntak, selvfølgelig). 

Det finnes selvfølgelig Matkroken på vei til en øde fjelltopp som stenger 16.00, men du er jo klar over om du befinner deg i Alta sentrum eller på Nærbutikken Synnfjell Dokka! 

Hvis døren er åpen kl. 16 går jeg inn uansett hvor butikken befinner seg.

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (Akkurat nå):

Hvis døren er åpen kl. 16 går jeg inn uansett hvor butikken befinner seg.

Som tidligere sagt: jeg skulle ønske jeg klsrte tillate meg å være så tankeløs som deg. Det må være et behagelig liv, bare valse inn uten én eneste tanke om de rundt meg. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Som tidligere sagt: jeg skulle ønske jeg klsrte tillate meg å være så tankeløs som deg. Det må være et behagelig liv, bare valse inn uten én eneste tanke om de rundt meg. 

En liten moroklump, du 😂 

Du går rundt å innbiller deg at de fleste matbutikker er åpne til 23, så at du stopper opp og sjekker åpningstidene når du kommer til en matbutikk kl. 16:01 får du ikke meg til å tro på.

Endret av Grønnsaksvaffel
Lagt til setning.
Skrevet

Har enda mareritt fra da jeg jobbet i butikk på kjøpesenter.

Det var umulig å få gjort annet arbeid enn å betjene kunder i åpningstiden, så jeg møtte opp et par timer før åpning for å få gjort litt forefallent. Hadde en liten glippe i porten, og folk la seg på magen og krøp inn under porten kl 8 selv om vi åpnet kl 10. 

På kveldstid om jeg åpnet porten litt 1t etter stenging for å ut selv, så kom folk krypende inn under porten..

Anonymkode: c81b5...9eb

• Liker 3
Skrevet

Herrefred for noen sytpeiser dere som jobber i butikk er. Jeg har typisk kontorjobb, og det hender neste daglig at jeg får en ordre/epost/telefon mot slutten av arbeidsdagen som MÅ besvares/håndteres før jeg går hjem. Og jeg skriver da vitterlig ikke overtid selv om klokka blir 16.18 før jeg kommer meg ut døra. 

Over tid vil det lønne seg for meg at bedriften har fornøyde kunder.

Anonymkode: 275c7...b9e

• Liker 1
Skrevet

I butikker jeg har jobbet har det ikke vært overtidsbetaling for dette så når stengetid intreffer sendes de gjenværende kundene rett i kassen eller rett ut. Ikke noe mer tid til å kikke da, og ihvertfall ikke prøverom. De pleide vi å stenge av før stengetid.

Alltids noen som ikke var fornøyde med å ikke få handlet ferdig, men aldri opplevd denne praksisen som noe problem.

Anonymkode: b1cd4...604

Skrevet

Hvis man ikke har arbeidstid som dekker inn at kunder kommer 1 sekund før stengetid og blir der opp til 10 minutter, så tenker jeg at det er arbeidsgiveren du må klage til, i stedet for å klage på kundene.

Som kunde tar jeg det som en selvfølge at såfremt jeg er inne før døra er lukka, så kan jeg handle der i noen minutters tid,

Anonymkode: 3e2d5...73c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...