AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Skrevet 5 timer siden Første gangen jeg sydde var jeg 4-5 år og jeg husker det veldig godt. Skulle sy under haka og fikk bedøvelse, husker fortsatt det gjorde veldig vondt og det lå tre (!) store damer over meg for å holde meg rolig mens de sydde, husker jeg var livredd og nesten ikke fikk puste. En annen gang ble jeg gitt beroligende hos legen, men reagerte med å bli veldig hyperaktiv. I ettertid har jeg sydd flere ganger, alle «med bedøvelse», ikke det at det funker.. fikk beskjed av en lege at bedøvelsen ikke fungerer fordi jeg ser på mens de syr og da tuller hjernen med meg. Tull.. har sydd flere steder jeg ikke får sett på og jeg føler alt - tråden som går gjennom kjøttet og til og med når de klipper tråden.. legene sier det ikke er alle bedøvelsen fungerer optimalt for og jeg får heller ikke mer for de har gitt max som de sier.. Jeg har også en rar toleranse når det kommer til smertestillende og alkohol. Paralgin forte gir meg kun vondt i magen, hjelper ikke mer enn en Paracet og tramadol gjør meg hyperaktiv, våken og glad, men gjør lite eller ingenting på smerter.. opererte nylig og da måtte jeg være våken. Fikk diverse benzo intravenøst og fentanyl, men dette hjalp null.. var utrolig smertefullt og legen ga det han kunne sa han. Hver gang det ble sprøytet inn smertestillende ble jeg litt svimmel i noen sekunder, men like vondt.. Når det gjelder alkohol kan jeg fint drikke en liter med sprit uten å være veldig full.. jeg blir heller aldri fyllesyk av dette. Ellers har jeg vært i narkose en gang og det fungerte som det skulle og bedøvelse hos tannlegen fungerer. Så jeg vet ikke hva dette er? Skal snart sy igjen og jeg kjenner jeg gruer meg veldig for virker som jeg blir stemplet som dramatisk når jeg sier at jeg kjenner alt når de syr.. denne gangen skal de først kutte opp med skalpell og så sy igjen og jeg vil ikke gjøre dette uten bedøvelse igjen 😕 Anonymkode: 91d0f...12c
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Skrevet 5 timer siden Når du ble operert så må jo kirurgen ha skrevet noe i journalen din etterpå om at du ikke fikk smertelindring? Er det noe du kan få skrevet ut og ta med til timen din? Eller snakke med fastlegen din om dette på forhånd så han kan gi beskjed til de som skal operere deg. Det finnes noe som heter CYP test, hvor man kan sjekke om du er en av de som forbrenner smertestillende veldig fort. Kanskje du burde ha tatt en slik? Horribelt å høre at du ble holdt nede av 3 stk som barn samtidig som du ikke fikk smertelindring. ❤️ Slik gjør man ikke lenger nå. Når man blir sydd kan det hende at man kjenner at det er et drag i huden og at noe blir gjort, men det skal jo ikke være smertefullt. De må gjerne stemple deg som dramatisk, men du må bare holde fast på det som er sant og så får det være legenes oppgave å fikse det. Anonymkode: 61ca7...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Skrevet 5 timer siden Min far ble operert uten av bedøvelsen virket. Kirurgen oppdaget det og han nle lagt i full narkose i løpet av sekunder. I etterkant ble det notert i journalen hans og han har i alle operasjoner (han har over 40 operasjoner pga kronisk sykdom) senere fått en annen type som virker. Folk reagerer ulikt på ulike bedøvelsesmidler og dette burde da være velkjent blant helsepersonell. Ikke gi deg, dette er for dårlig. Anonymkode: eaa45...087
Ulven Skrevet 4 timer siden #4 Skrevet 4 timer siden Klassisk cyp-variasjons reaksjon på smertestillende og bedøvelse. Be om en full cyp-test. 1 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Skrevet 4 timer siden Ulven skrev (Akkurat nå): Klassisk cyp-variasjons reaksjon på smertestillende og bedøvelse. Be om en full cyp-test. Skulle akkurat til å skrive det samme. https://www.helsenorge.no/medisiner/farmakogenetisk-analyse/ Anonymkode: 07f33...4bc
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Skrevet 4 timer siden Høres ut som du bør be om en CYP-test. Jeg har manglende aktivitet i cyp2d6, i tillegg til nedsatt aktivitet i cyp2c19. Jeg har ingen effekt av paracetamol, og kroppen min omdanner heller ikke tramadol til smertestillende. Med en del andre medisiner har jeg nedsatt effekt, og økt bivirkninger. Anonymkode: cdea5...3fd
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Skrevet 4 timer siden Det virker som du kan ha høy metabolisme og kanskje i tillegg lav smertegrense (? 🤔) Jeg har også høy metabolisme på en del medisiner. De går rett igjennom meg (har tatt blodspeil en del ganger). Jeg bruker en del smertestillende, men har høy smerteskala. Jeg blir også sydd regelmessig og alltid uten bedøvelse. Jeg er ikke tøff, jeg trenger det ikke. Jeg kjenner som deg når en syr, og det er innimellom ubehagelig, men det går helt fint. Jeg vet det går snart over. Kanskje du og burde ta blodspeil? Det er også noen som har noe med seg som gjør at en del smertestillende ikke virker, og det er poengløst å gi det. Jeg har aldri fått høre den at det blir verre når en ser på, så den var ny. Jeg har sydd mange hundre sting, og stort sett ser jeg på. Jeg klarer ikke å uttrykke smerte ordentlig, og jeg klarer heller ikke å vurdere smerter. Så hos meg må de rundt ofte bare bestemme hva og hvor mye jeg må ha, for jeg kan riste av smerter, men likevel ikke koble at jeg trenger å ta noe. På meg står det merket i journalen under kritisk informasjon, og det kan gjerne være lurt for deg også? Jeg tipper en del er skeptiske til å gi ekstra også, og at det ligger en del i det. Jeg har stått i situasjoner der fremmed helsepersonell ikke aner hva de skal gjøre med meg, mens de som kjenner meg normalt finner en løsning. Det du opplevde som barn kan også ha satt sine spor, og påvirker nå. Håper neste runde går bedre enn du frykter 💛 Anonymkode: 5d9e2...189
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden For lokalbedøvelse blir det sjelden ventet lenge nok til at bedøvelsen har fått skikkelig effekt. Bedøvelsen tar heller ikke ikke alt av førlighet, så man kjenner gjerne fremdeles berøring, drag og manipulasjon. Anonymkode: c1d8f...74a
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): For lokalbedøvelse blir det sjelden ventet lenge nok til at bedøvelsen har fått skikkelig effekt. Bedøvelsen tar heller ikke ikke alt av førlighet, så man kjenner gjerne fremdeles berøring, drag og manipulasjon. Anonymkode: c1d8f...74a Dette! Jeg har fått gjort et inngrep fire ganger på legekontoret med lokalbedøvelse. De tre første gangenefikk jeg bedøvelse så kuttet de på direkten, og det var helt horribelt smertefullt, jeg skrek og gråt om en annen mens de skjærte i meg. Det var ikke vondt etterpå dog, noe jeg stusset på. Fjerde gangen var det en annen lege. Han satt bedøvelse, så gikk han ut og tok en annen pasient mellom, så kom han tilbake å begynte og skjære. Da kjente jeg ingenting! Var helt bedøvd. Den gangen var det vondt etterpå da 🤭 Anonymkode: 00f14...cb4
mamanodrama Skrevet 3 timer siden #11 Skrevet 3 timer siden Jeg har autisme og trenger mye høyere doser og ca dobbelt så lang tid før det får effekt. Har også hatt diverse inngrep rundt på kroppen under lokalbedøvelse, men jeg sier klart fra om ståa og det står også i journalen min, så det er ikke så problematisk lenger. De dropper å gi meg kodein og går rett på dragesnacksen. Før jeg fant tannlegen jeg går fast hos nå var det et mareritt, for de trodde ikke på meg.
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Skrevet 3 timer siden Jeg har det på samme måte, bare jeg har det også slik hos tannlegen. Må be de fylle på med bedøvelse om igjen og om igjen. Når jeg betaler hos tannlegen er bedøvelsen helt ute... Jeg har operert og sydd flere ganger, gir beskjed nå før de begynner at jeg er vanskelig å bedøve, de velger da andre alternativer og de virker noe bedre. Flere ganger har jeg bare holdt ut smertene fordi jeg vil bli ferdig... Jeg har vurdert å be fastlegen om en CYP test, jeg er redd for å havne i en situasjon der jeg ikke kan gi beskjed. Anonymkode: 764be...a03
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Skrevet 3 timer siden Du har antagelig et avvik i ett eller flere av CYP enzymene, med overveiende sannsynlighet CYP2d6. dette er forholdsvis vanlig, og avviket varierer. Noen er ikke-metaboliserende, sakte eller rapide i metaboliseringen. Noen mener det er en høyere andel av nevrodivergente som har dette avviket, f.eks de med adhd, tourette eller autisme. du må be om en gentest der alle CYP’er testet, og evt avvik må skrives i kjernejournal, og nevnes hver gang du får resept på en medisin. Anonymkode: e0e88...944
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Skrevet 3 timer siden Som flere over her sier: Det er noen som responderer dårlig på bedøvelse og smertestillende (der de aller fleste reagerer «normalt»). Dette er ikke psykisk relatert. Ei venninne av meg hadde en helt forferderlig opplevelse der hun ikke ble trodd av en lege på at bedøvelse ikke virker (hun visste dette fra før), inntil en annen lege tok affære og fikk lagt henne i narkose. De tipsene om å få sjekket ut dette med CYP-test ville jeg fulgt! Anonymkode: 34505...652 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): For lokalbedøvelse blir det sjelden ventet lenge nok til at bedøvelsen har fått skikkelig effekt. Bedøvelsen tar heller ikke ikke alt av førlighet, så man kjenner gjerne fremdeles berøring, drag og manipulasjon. Anonymkode: c1d8f...74a Men hvorfor gjør de ikke det? Det tar jo bare noen minutter ekstra å vente på virkning. Bedøvelse er meningsløst dersom man ikke lar den få tid til å virke. Jeg vil for eksempel tro at de færreste av dagens tannleger ville sette tangen på tannen umiddelbart etter anestesien var satt. Anonymkode: 07f33...4bc
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Skrevet 2 timer siden Jeg ville også bedt om cyp-test. Det er én ting som forvirrer meg, og som strider mot dette, og det er at tannlegebedøvelse fungerer mens hudbedøvelse tilsynelatende ikke gjør det. Virkestoffene er jo de samme, og da skulle ikke tannlegebedøvelse fungert, heller. Selv om huden er bedøvet kjenner man både trykk og drag. Stikk og skjæring, derimot, skal man ikke kjenne. Anonymkode: 4428b...ca3
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Skrevet 2 timer siden Tannlegebedøvelse er akkurat det samme som de bedøver med på legevakten. Anonymkode: ee92a...56d
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tannlegebedøvelse er akkurat det samme som de bedøver med på legevakten. Anonymkode: ee92a...56d Jeg antar at du mener at lidokain er et utbredt bedøvelsesmiddel. Det finnes likevel ulike bedøvelsesmidler til bruk på forskjellige områder av kroppen. Orale bedøvelsesmidler finnes det mange ulike typer av, tviler på at legevakten bruker artikain i særlig grad. Anonymkode: 07f33...4bc
Kvist Skrevet 2 timer siden #19 Skrevet 2 timer siden Jeg opplever mye av det samme, bedøvelse virker ikke bedøvende i det hele tatt. Det føles bare som om huden blir fylt og "sprengt". Samme hos tannlegen. En gang skulle jeg ta vekk flere føflekker, legen insisterte på bedøvelse på den første. jeg insisterte på å slippe bedøvelse på de andre. Den første var mye vondere enn resten. Joda, man kjenner at de skjærer og syr, men man slipper i hvertfall svien, hevelsene, sprengingen og smerten med bedøvelsen. Aldri opplevd effekt av paracet eller ibux, heller ikke paralgin forte. Men mot hodepine, menssmerter og sånt fungerer Fenazon Koffein faktisk veldig bra på meg. Når jeg har fått narkose har det hatt effekt, men jeg bruker lengre tid og høyere doser enn vanlig på å bli "borte" og våkner fort igjen etterpå. Er rødhåret og fikk høre at det ikke var så uvanlig av en anestesilege en gang.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Skrevet 1 time siden Ring fastlegen i morgen tidlig når legekontoret åpner, og si at du må få tatt en slik full CYP-test med det samme, slik at resultatene er kommet til du skal ha det inngrepet snart! Bortsett fra det med sprit, så har jeg mye av samme erfaring som deg, Ts. Måtte trekke tenner som barn, lite eller ingen effekt av bedøvelsen (ble holdt fast, og så lurte de på hvorfor jeg fikk skrekk for å gå til skoletannlegen... kom meg over tannlegeskrekken når jeg slapp å trekke mer og slapp å gå til skoletannlege). Var hos en veldig dyktig tannlege for få år siden, og fortalte om disse erfaringene, samt erfaring med andre typer smertestillende, og da satte hun en bedøvelse uten adrenalin i. Og for første gang i livet opplevde jeg å få normal effekt av bedøvelse hos tannlege. (Jeg har opplevd før også et par ganger at jeg har blitt bedøvd i overkjeven, men null virkning der, mens underkjeven er blitt helt nummen - så merkelig at tannlege har skrevet det spesifikt i journal, for det følger ingen normale regler. Bruker de smertestillende satt i hud, uten adrenalin, så får jeg litt effekt, hvis de venter lenge nok før de gjør noe. Har flere ganger bedt leger heller ta biopsier uten bedøvelse fordi jeg er så lei av å bli stukket et utall av ganger uten effekt, bedre da å heller bli ferdig. Men legene har ikke villet gjøre det uten bedøvelse... Slik har det alltid også vært med smertestillende for meg, det har aldri fulgt noen normale regler. Paracet og ibux gidder jeg ikke ta, for det har ingen effekt på meg. Paralgin forte, pinex forte og tramadol får jeg bare masse ille bivirkninger av, inkl. økte smerter!, men ingen smertelindring. Fikk for mange år siden etter en ulykke utskrevet en del andre sterke smertestillende, men i beste fall hadde det bittelitt virkning med første og kanskje andre tablett, deretter ingen effekt, bare bivirkninger. Jeg måtte selv lese meg opp for en god del år siden og kom da over det med CYP-varianter. Legen jeg hadde den gang testet for tre ulike typer, jeg hadde varianter på to av de tre som forklarte manglende virkning og bivirkninger på smertestillende. Men jeg har bestemt meg for å få tatt full cyp-test, for jeg har merket at jeg har unormale virkninger av andre typer medisiner også. Nå vil jeg få tatt en full test og så få det inn i kjernejournal, for resultatet av den første testen jeg tok av tre varianter, den finner de ikke igjen i journalsystemet - og da blir man jo bare mistenkt for å fiske etter sterkere medikamenter (noe jeg aldri har ønsket, pga. så mye bivirkninger), og når jeg er tydelig på at jeg ikke ønsker medikamenter jeg vet ikke virker og får bivirkninger av, da blir jeg sett på som hypokonder, fordi de ikke finner de CYP-resultatene lenger. Bortsett fra bivirkninger etterpå har jeg hatt normaleffekt av narkose de gangene jeg har fått narkose. Ring legekontoret i morgen tidlig og få tatt de prøvene! Anonymkode: 69835...fb4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå