Gå til innhold

Kjøpte leilighet med skjeggkre og sølvkre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjøpte leilighet med sølvkre og skjeggkre. 
Ingenting var opplyst om, og her var det mange kre, umulig å ikke observere når en bor der. 
Satte ut gift (skadedyrfirma) for 5 måneder siden, de er fremdeles ikke borte. 
Klagde til selger kort tid etter overtagelse. 

Fikk alt avvist, både dekking av utgifter og avslag. Har også utført fuktmåling av firma, uten utslag (pga sølvkre). 

Jeg har også gitt beskjed til borettslag med anbefaling fra skadedyrfirma at det bør settes ut feller og gift ved fangst. Borettslaget vil ikke gjøre noe. 

Jeg føler jeg ikke har noen rettigheter på noe, og er redd for å selge med tap pga dette. 

Bor alene med min sønn, og det kjennes så tungt ut at jeg som kjøper ikke har noe rettigheter. 

Noen med erfaring som kan anbefale meg noe? 

Tusen takk 🙏 

Anonymkode: 45449...171

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er ikke farlige, men selvsagt litt ekkelt å dele bolig med mange små kryp. Jeg bor i en gammel enebolig i mur, og her er det mye sølvkre, og også en del edderkopper. Jeg tenker man må regne med det, litt avhengig av type bolig og bygg. Det som hjalp, var å sette avfukter et par steder i huset der det var mange av dem. Det tok 4-5 mnd og etter det har jeg ikke observert en eneste, men jeg ser dem fortsatt utendørs ved muren og utepotter. De trives altså ikke i tørrere luft. I oppholdsrom har vi luftrenser og luftfukter, så inneklimaet er uansett bra for vår del.

Hvis jeg var deg ville jeg fortsatt å kontakte styret. I sameiet vi bodde før (nybygg) var det mye sølvkre, og kanskje noe skjeggkre, og da kom anticimex i flere runder. Problemet der var næringsdrift i deler av bygget, med kartonger og mye avfall, disse dyrene ble elsker slike hulrom. De forsvant etter flere runder med kartlegging og tiltak.

Anonymkode: aaad1...fe8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ingen av dem regnes som skadedyr og dermed er det hverken slik at det må opplyses om, eller at det gir deg noen rettigheter i ettertid. 

Fortsett med gift og feller - kverk de du ser når du ser dem, også vil det sakte men sikkert bli færre av dem.

Om du ønsker noe fra borettslaget må du stille på møter, og eventuelt melde deg til styret - da har du mulighet til å påvirke. 

Dette er en av de gangene det kan være fornuftig å huske på : Det handler ikke om hvordan du har det, men hvordan du tar det. 
Dette trenger ikke å bli et større problem enn du lager det til selv. (så høres det ut som du har kavet deg endel opp allerede, men når ting nå en gang er som de er, så får man gjøre det beste ut av det.)

Anonymkode: d6239...ea6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det tok 4-5 mnd og etter det har jeg ikke observert en eneste, men jeg ser dem fortsatt utendørs ved muren og utepotter.

Sølvkre utendørs? Mener du skrukketroll?

Anonymkode: 14590...70f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen av dem regnes som skadedyr og dermed er det hverken slik at det må opplyses om, eller at det gir deg noen rettigheter i ettertid. 

Fortsett med gift og feller - kverk de du ser når du ser dem, også vil det sakte men sikkert bli færre av dem.

Om du ønsker noe fra borettslaget må du stille på møter, og eventuelt melde deg til styret - da har du mulighet til å påvirke. 

Dette er en av de gangene det kan være fornuftig å huske på : Det handler ikke om hvordan du har det, men hvordan du tar det. 
Dette trenger ikke å bli et større problem enn du lager det til selv. (så høres det ut som du har kavet deg endel opp allerede, men når ting nå en gang er som de er, så får man gjøre det beste ut av det.)

Anonymkode: d6239...ea6

Man er pliktig til å oppgi skjeggkre på egenerklæringsskjema når man selger bolig. Se punkt 25 og 27 i vedlagte link: 

Kjenner du til om det er/har vært innsekter/skadedyr i eiendommen og/eller andre bygninger på eiendommen som
skjeggkre, maur, biller, mus, rotter eller liknende?

https://www.norsktakst.no/content/uploads/2023/01/norsk_takst_egenerklaeringsskjema-v2.pdf

Anonymkode: cc475...dad

• Nyttig 1
Skrevet

Fortsett med gift og feller, de blir borte til slutt! 

Anonymkode: f518b...0d9

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...