Gå til innhold

16-åring med kontanter – hva i alle dager?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg oppdaget to hundrelapper i lomma til 16-åringen da jeg vasket klær, og jeg klarer ikke slippe hvor utrolig rart jeg syns det er. Han er en oppegående gutt som aldri bruker kontanter – alt går på kort, og han får ikke lommepenger i cash. Ingenting i hverdagen hans skulle tilsi at han plutselig går rundt med penger i lomma.

Det fikk meg selvfølgelig til å lure på hvorfor han har dem. Jeg vil ikke hoppe til konklusjoner, men narkotika er dessverre en tanke som dukket opp. Samtidig kan det jo finnes en helt ufarlig forklaring.

Overreagerer jeg, eller hadde dere også stusset skikkelig? Hvordan spør man uten å gå rett i anklagemodus?

Anonymkode: 66a44...32e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare spør han, så merker du jo fort om han lyver

Anonymkode: ffbb6...156

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor setter du likhetstegn mellom å være oppegående og å ikke bruke kontanter? 

Anonymkode: 64b4a...e4e

• Liker 25
  • Nyttig 12
Skrevet

Tror du kan roe deg kraftig ned. 200kr kan være hva som helst - i hvert fall så nærme jul. F.eks. handle inn en felles gave fra fler, eller noe til klassen. 
Konfronter han med det (på en hyggelig måte). 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Mine gutter spiller poker med kompisene av og til. Lav innsats- men premien kan bli et par hundre ihvertfall. 
Ikke så dramatisk det. 

Anonymkode: ffbb6...156

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvorfor setter du likhetstegn mellom å være oppegående og å ikke bruke kontanter? 

Anonymkode: 64b4a...e4e

Har du noen gang hørt om noen under 60 som bruker kontanter til noe annet enn å kjøpe narkotika?

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hei!

Jeg oppdaget to hundrelapper i lomma til 16-åringen da jeg vasket klær, og jeg klarer ikke slippe hvor utrolig rart jeg syns det er. Han er en oppegående gutt som aldri bruker kontanter – alt går på kort, og han får ikke lommepenger i cash. Ingenting i hverdagen hans skulle tilsi at han plutselig går rundt med penger i lomma.

Det fikk meg selvfølgelig til å lure på hvorfor han har dem. Jeg vil ikke hoppe til konklusjoner, men narkotika er dessverre en tanke som dukket opp. Samtidig kan det jo finnes en helt ufarlig forklaring.

Overreagerer jeg, eller hadde dere også stusset skikkelig? Hvordan spør man uten å gå rett i anklagemodus?

Spør han vel... Krisemaksimering er overreagering. Det er 200,-  ikke 10.000.... 

Anonymkode: c63c1...16c

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min ungdom har noen ganger kontanter. Det er tilbakebetaling fra venninner som ikke har Vipps (hun har 2 venninner der foreldrene er skilt og ligger i STOR konflikt, og den ene parten samtykker verken til Vipps, bank-id eller noe som helst). 

Min datter legger ut og istedenfor å Vippse tilbake så gir venninnene henne kontanter de har. Og ja, jeg har sjekket og vet at det kommer fra dem ;)

Anonymkode: 2be23...c63

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du noen gang hørt om noen under 60 som bruker kontanter til noe annet enn å kjøpe narkotika?

Enten tuller du eller så må du være ganske spesiell... 

Anonymkode: 05337...2b5

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er 56, bruker av og til kontanter, og har aldri rørt narkotika.  

Kontantene har jeg enten fått fra eldre familiemedlemmer i gave, som tilbakebetaling for utlegg jeg har hatt i diverse situasjoner, eller etter salg på Finn.no

Sånn, nå har du hørt om det.

Anonymkode: 3da32...93a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

"Vær så god, her har du de 200 du la ut for meg"

Ikke alle har vipps på den alderen.

Anonymkode: da2fc...34f

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min ungdom har noen ganger kontanter. Det er tilbakebetaling fra venninner som ikke har Vipps (hun har 2 venninner der foreldrene er skilt og ligger i STOR konflikt, og den ene parten samtykker verken til Vipps, bank-id eller noe som helst). 

Min datter legger ut og istedenfor å Vippse tilbake så gir venninnene henne kontanter de har. Og ja, jeg har sjekket og vet at det kommer fra dem ;)

Det var dette jeg tenkte var den mest åpenbare og logiske forklaringen på ts spørsmål.

Anonymkode: 3da32...93a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min 16-åring har kontanter innimellom... For en krisemaksimering du holder på med 😅

Anonymkode: b4f5d...cca

• Liker 12
Skrevet

Ville bare gitt han de 200, sakt at han må passe bedre på de og så bare spurt hvor de kommer fra.

Hadde min sønn hat 200 i lomma ville jeg aldri tenkt narkotika. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han har lånt penger/vipset til noen kompiser, som har gitt han kontanter tilbake,? Jeg vet ikke, men forstår at du begynner å lure. Ville spurt han på en fin måte, uten at det føles som anklager/mistillit 

Anonymkode: 6bd6a...cee

AnonymBruker
Skrevet

Skal han drive og selge narkotika, da? For hvis han skulle bruke pengene TIL  å kjøpe narkotika, er det jo litt merkelig at de er i lomma når buksa skal vaskes. 
Her syns jeg du bør puste litt med magen og ikke stemple sønnen din ved første og beste anledning.

Anonymkode: 4417b...07d

AnonymBruker
Skrevet

er helt med på hva alle andre sier her, det er ikke alle ungdommer som har mulighet til å leve kontantfritt så det er ikke så unormalt med cash. Dessuten får du ikke mye narkotika for 200kr, hadde det vært tusenvis av kroner ville jeg blitt mer mistenksom, 200kr er en kebabrull og cola.

Anonymkode: 125c0...57b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være han har tatt de ut for å bruke de på f.eks alkohol. Det oppdaget jeg at min 16.åring gjorde (i stedet for å vippse folk som skulle kjøpe for henne), slik at vi ikke skulle forstå.

Tok da ut penger i butikk, kiosk etc, ikke minibank.  

Anonymkode: df0b0...e42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skulle til å skrive det samme.

De gangene kontanter dukker opp så er det oppgjør med venner. Det er overraskende mange som fortsatt forholder seg til kontanter med barna, selv når de er godt oppe i tenårene. Av ulike grunner, tror jeg. Sist jeg hørte var ei venninne som er redd for vipps-ran, så hun sender heller med fysiske småbeløp. 

Anonymkode: 5a075...ed8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...