Gå til innhold

Hva tenker du om VILJESTYRKE?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe jeg tenker mye og ofte på og som har fascinert meg i mange år.

Hvorfor har noen så sterk vilje ? Setter seg mål og når dem? 

Røykeslutt, trening, utdanning,bestiger fjell og fjorder eller tar andre ekspedisjoner som er ekstremt tøffe, fostrer opp 4-5 barn, sitte fengslet i utlandet i åresvis og fortsatt har hodet i behold, kjører opp lappen på ekstremt kort tid, bare spiser sunt, blir ekstremt god på noe (idrett,dans etc) osv osv osv

Kanskje litt dårlig skrevet ovenfor ,men dere skjønner sikkert hva jeg tenker på..

HVORFOR klarer noen ting som andre overhodet ikke klarer og hvorfor er det veldig mange som ønsker foreksempel å slutte med junkfood og godteri men aldri klarer det gjennom et helt liv? Eller ville stumpe røyken men har feilet gang på gang og aldri klart det etter eksempelvis 40 år ? 

Håper ikke folk svarer at det bare er svakhet og styrke det handler om vel? 

Kan det være genetisk ? 

Å forresten så er jeg elendig i engelsk + finner ingen sider på engelsk hvor det kanskje står litt om forskning rundt dette? Bare vet at noen tema står det mindre om på norske nett sider kontra engelske …og er det i det hele tatt forsket på ? 

Hva skjer i hjernen (‘’av/på’’ knapp ) som gjør at man enten klarer det man så gjerne vil eller aldri klarer det? 
Hvis det er noe i hjernen som styrer det…?? Jeg personlig vet ikke så derfor jeg spør her i tilfelle noen vet eller syntes det er interessant ? 
Kom en annen tanke å nå…er det øvelser for dette!!? Der man kan forsterke denne evnen. 

Håper noen vil dele tanker,ideer,erfaringer, meninger eller omså dele historier(eventuelt linker) der folk klarer ting som er imponerende? 

Håper selvfølgelig ikke det bare kommer svar som : Noen er sterke og noen er svake og ferdig med det liksom …;P
Samtidig som det kan hende at det bare er så enkelt ? 😖 

Gjerne nevn alder.

- K 32 

Anonymkode: df878...96e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette har null sammenheng med genetikk, men simpelthen med viljen til å klare noe - i tenårene klarte jeg å holde pusten i over 5 minutter, og det er folk som har klart dette mye lenger enn jeg. Fram til 4 minutter gikk det noenlunde greit, men etter dette gikk sekundene svært langsomt, og det gjaldt å holde ut, uansett hvor mye man enn ville puste. Mange ganger måtte jeg gi opp etter 4 minutter, men noen ganger klarte jeg 5.

Det samme gjelder folk som driver med idrett og presser seg selv mot nye rekorder; blir en ny verdensrekord satt er det garantert noen som vil slå den før eller senere, til tross for at dette før virket umulig.

De du nevner som forsøker å gå ned i vekt eller prøver å slutte å røyke, er simpelthen folk som ikke ønsker det; hadde de virkelig gått inn for dette, hadde de også klart det - det er ingen som har stått med en pistol mot hodet deres og tvunget dem til å spise potetgull eller åpne en pakke sigaretter. Å slutte med heroin er et helvete både fysisk og psykisk, men enkelte klarer det likevel, samtidig som andre mislykkes gang på gang.

Viljestyrke handler simpelthen om å virkelig ønske noe, og da mener jeg virkelig; i krisesituasjoner eller krig har det skjedd at folk har klart utrolige fysiske bragder som de aldri hadde klart i en annen sammenheng; rett og slett fordi viljen til å overleve eller redde andre var sterk nok.

Anonymkode: 84dd9...725

Skrevet

Genetisk sett er vel noen mer disponert for avhengighet enn andre. Jo sterkere avhengighet, jo vanskeligere å slutte med noe. Jeg syntes f.eks det var lett å slutte å røyke. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg har sterkere viljestyrke enn dem som ikke klarer det. Kanskje jeg ikke var spesielt avhengig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Å ta en høyere utdannelse er ikke like lett for alle. Både fordi folk har ulike evner og fordi folk lever ulike liv med ulike utgangspunkt for å bruke mye tid og energi på studier. Det handler ikke bare om viljestyrke.

Endret av Thyra
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 30 kg og holdt vekten i 6 år, sluttet å røyke, blitt rusfri og blitt frisk fra alvorlig ocd på egen hånd. Det var jo utfordrende, men motivasjon er alt. Hvis du faktisk skjønner og tror på at du får det bedre hvis du gjennomfører, så har du mulighet for å lykkes. Og så får du en sterkere frihetsfølelse etterpå. 

Anonymkode: 57794...6f8

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Avhengig av hva målet er så må man tåle å stå i ubehag. Gjenta kjedelige ting. Gi avkall på ting. Derfor må man også ha en grunnleggende vilje og ønske til å nå målet også. De fleste mål krever mye jobbing som igjen krever sitt av mennesket og orker man ikke stå i det som kreves så når man heller ikke målet.

Anonymkode: 6b3a6...071

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest at viljestyrke er som en muskel. Den blir svakere om den aldri benyttes, og sterkere om den brukes jevnlig. Det vil si at man også kan trene opp viljestyrke, for eksempel ved å gjøre tilsynelatende enkle ting som å meditere. 

Anonymkode: 6764c...01d

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har gått ned 30 kg og holdt vekten i 6 år, sluttet å røyke, blitt rusfri og blitt frisk fra alvorlig ocd på egen hånd. Det var jo utfordrende, men motivasjon er alt. Hvis du faktisk skjønner og tror på at du får det bedre hvis du gjennomfører, så har du mulighet for å lykkes. Og så får du en sterkere frihetsfølelse etterpå. 

Anonymkode: 57794...6f8

Gratulerer og lykke til videre; det du har klart, viser at dette også er mulig for andre.

Frihetsfølelse, slik du beskriver det, får man, men fremfor alt følelse av mestring - har man klart noe som tidligere virket uoppnåelig og brutt grensen for hva man trodde man er i stand til, vet man at man også kan få det til på andre områder; ingenting blir lenger umulig, og verden blir et åpent sted, ikke en lukket dør.

Anonymkode: 84dd9...725

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir lett flink til ting, men har ikke viljestyrke og føler helt ærlig talt at den koblingen viljestyrke/flink er litt teit. At best, så har jeg litt mental disipling og lett for å strukturere hverdagen - men viljestyrken er lav. Det vises når jeg står i smågodtdisken eller må velge bort ting jeg liker. Jeg er bare heldig, og har ingen "farlige eller vanskelige" ting min manglende viljestyrke kommer til syne ved.

Stå opp 6 for å gå på trening før jobb? Null stress, jeg er morramenneske og liker det.

Studere ved siden av jobb? Null stress elsker jo å lære.

Spare til ting som ansees som status? Nemas problemas det er ting jeg liker.

Droppe junkfood? Any day, jeg er så glad i mat at jeg har tusen andre ting jeg liker.

Det derimot står mer respekt av er min deprimerte eks viljestyrke når han kom seg på jobb hver dag, eller gikk på scena full av angst. Det var tøft for ham, og han gjorde det læll. Han hadde ikke sjans til noen av punktene som kommer lett for meg over, så folk stussa litt over at "viljesterke og kompetente" meg var sammen med ham som var både dvask og litt for gladi øl - men jeg har ingen tvil om at han var mer viljesterk enn meg.

Anonymkode: 23088...09a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er noe jeg tenker mye og ofte på og som har fascinert meg i mange år.

Hvorfor har noen så sterk vilje ? Setter seg mål og når dem? 

Røykeslutt, trening, utdanning,bestiger fjell og fjorder eller tar andre ekspedisjoner som er ekstremt tøffe, fostrer opp 4-5 barn, sitte fengslet i utlandet i åresvis og fortsatt har hodet i behold, kjører opp lappen på ekstremt kort tid, bare spiser sunt, blir ekstremt god på noe (idrett,dans etc) osv osv osv

Kanskje litt dårlig skrevet ovenfor ,men dere skjønner sikkert hva jeg tenker på..

HVORFOR klarer noen ting som andre overhodet ikke klarer og hvorfor er det veldig mange som ønsker foreksempel å slutte med junkfood og godteri men aldri klarer det gjennom et helt liv? Eller ville stumpe røyken men har feilet gang på gang og aldri klart det etter eksempelvis 40 år ? 

Håper ikke folk svarer at det bare er svakhet og styrke det handler om vel? 

Kan det være genetisk ? 

Å forresten så er jeg elendig i engelsk + finner ingen sider på engelsk hvor det kanskje står litt om forskning rundt dette? Bare vet at noen tema står det mindre om på norske nett sider kontra engelske …og er det i det hele tatt forsket på ? 

Hva skjer i hjernen (‘’av/på’’ knapp ) som gjør at man enten klarer det man så gjerne vil eller aldri klarer det? 
Hvis det er noe i hjernen som styrer det…?? Jeg personlig vet ikke så derfor jeg spør her i tilfelle noen vet eller syntes det er interessant ? 
Kom en annen tanke å nå…er det øvelser for dette!!? Der man kan forsterke denne evnen. 

Håper noen vil dele tanker,ideer,erfaringer, meninger eller omså dele historier(eventuelt linker) der folk klarer ting som er imponerende? 

Håper selvfølgelig ikke det bare kommer svar som : Noen er sterke og noen er svake og ferdig med det liksom …;P
Samtidig som det kan hende at det bare er så enkelt ? 😖 

Gjerne nevn alder.

- K 32 

Anonymkode: df878...96e

Tror det du kaller viljestyrke handler om selvdisiplin og evne til å takle motgang. 

Viljestyrke, handler kanskje mer om styrke når viljer møtes?

AnonymBruker
Skrevet

Prefrontal cortex styrer impulskontroll, konsentrasjon og planlegging. De som har dårligere blodgjennomstrømning Iden delen av hjernen får utfordringer med dette. Men så kan man hjelpe på det gjennom trening og aktivitet. Omsetning av dopamin og serotonin er også en del av dette. Så ja vi har et ulikt utgangspunkt og noen er mer utsatt for avhengighet. Det er disse som har lav dopaminproduksjon som ofte jager etter tilfredsstillelse. Når det er sagt så kan alle øve opp disse musklene. Her kommer miljøperspektivet inn, lever du i et miljø som du strever med så har du ikke overskuddet til å ta på deg styrkende utfordringer. Mens hvis livet rundt deg er på stell så har du overskuddet til å leke og utforske. 

Anonymkode: f6358...c99

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Viljestyrke er en begrenset ressurs. De som får til vektnedgang og trening over lang tid gjør det ofte fordi de gjør disse tingene om til en integrert vane i hverdagen, ikke fordi de lener seg bare på viljestyrken.

Man har ikke stor viljestyrke om man pusser tennene eller går på jobb hver dag. Man bare gjør det, på vane. Slik kan sunt kosthold og trening også bli, og det er slik man får det til å bli varig.

Anonymkode: 42ce1...a10

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes dette med viljestyrke er vanskelig å måle.  Det er individuelt hvilke aktiviteter vi synes er lette og vanskelige. 

Selv har jeg diagnosene asperger og autisme.  På de aller fleste områder er jeg helt håpløs. Jeg får hodepine av nærmest alle aktiviteter som krever at en fokuserer. Det inkluderer å se på tv-serier. Jeg klarer ikke se en tv-serie i mer enn fem minutter før jeg har hodepine. 

På noen få andre områder så har jeg svært god utholdenhet. Jeg kan gå ekstremt lenge uten å spise mat. På slanking vil det se ut som jeg har mye viljestyrke, men det er egentlig at jeg har lett blokkerer sultfølelsen. 

Jeg er enig i ABen over som skriver at det lønner seg å bygge vaner. Jeg også er enig i at "viljestyrke er en begrenset ressurs". Det betyr ikke kun at man må bygge vaner. Det betyr også at det er lettere å slanke seg om man har et godt liv ellers. For da trenger man kun å bruke viljestyrke på den ene tingen og ikke på andre ting som f.eks å komme seg ut av senga, gå på jobb, osv. Jeg har et holistisk syn på dette. At har man det bra så er det lettere å mobilisere krefter. Har man det bra så takler man også motgang og smerter bedre. Fordi man har mer å gå på.

Det er også derfor meditasjon kan hjelpe. Fordi meditasjon kan redusere stress og øke lykkefølelsen. Slik at man har overskudd til å klare andre oppgaver. 

Anonymkode: 33a99...e46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er mer komplisert enn bare viljestyrke. Ja, det begynner nok gjerne med at man vil noe, men så er det store forskjeller på hva som skjer videre. Jeg tror mange av de som ser ut til å lykkes med alt, også i stor grad er heldige ved at de ikke bare har vilje, men også en evne til å få det til. Avhengig av hva man skal gjøre, kan "evne" handle om IQ, psyke, kroppslige egenskaper, kompetanse eller annet. Enkelte har jo også en enorm innebygget stahet, på godt og vondt..... I tillegg har de gjerne et nettverk rundt seg som støtter, oppmuntrer og kanskje legger litt press på. Det kan være venner, familie, kolegger, helsepersonell eller andre.

Anonymkode: 0b074...34d

Skrevet

Viljestyrke og motivasjon henger sammen tenker jeg. Og hvorfor noen er motivert for noe mens andre ikke, har mye med miljø og kultur å gjøre, selfølgelig også litt genetikk som noen her nevner men rett og slett hva du anser som verdifullt.

Hvis jeg tenker på eget liv så ser jeg jo hva jeg har vært motivert for å gjøre, høy utdanning og egen bolig.

Hvorfor var jeg så utrolig opptatt av disse tingene? Mye fordi foreldrene mine har lagt mye verdi i det. Faren min er høyt utdannet og moren min studerte som voksen og pratet alltid om hvor viktig det var med jobb og utdanning når jeg var liten. Moren min slet også mye med depresjon, så jeg har nok mye drivkraft for å ikke ende opp som henne.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har bare en viss mengde viljestyrke i løpet av en dag. Hvis den er brukt opp så er det lettere å feks ty til smågodt. Det handler om å sette mål og bygge vaner. 

Men det er ikke enkelt. Sliter med det selv til tider. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

«If someone lacks autonomy or a sense of safety in their body, discipline will always feel like punishment.»

Leste dette for en stund siden, og for meg resonnerer det bra. For meg har disiplin, om det er påført av andre eller meg selv, alltid gjort at jeg føler meg utrygg og dermed har jeg følt sterk motstand mot det. Skjønte først når jeg leste dette at det selvfølgelig har sammenheng med at jeg fra før er utrygg i meg selv, og at jeg derfor søker en hverdag som er komfortabel og trøstende.

Jeg tenker også at viljestyrke har sammenheng med både overskudd og hvordan man er skrudd sammen som menneske. Jeg har ADHD og antagelig autisme også. Da jeg var i full jobb brukte jeg alle mine krefter på det, og det å trene var noe jeg tvang meg til innimellom, men jeg klarte aldri å få til en varig rutine. Så møtte jeg veggen, ble sykemeldt og gikk over på arbeidsavklaring - nå er jeg ikke lenger konstant overveldet og dermed klarer jeg fint å trene tre ganger i uken. Hvor mye vi mennesker tåler før vi blir overveldet/havner utenfor toleransevinduet er jo ekstremt individuelt, dermed er det også store individuelle forskjeller i hvor mye viljestyrke folk klarer å oppdrive.

Anonymkode: ea09c...31d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synes dette med viljestyrke er vanskelig å måle.  Det er individuelt hvilke aktiviteter vi synes er lette og vanskelige. 

Selv har jeg diagnosene asperger og autisme.  På de aller fleste områder er jeg helt håpløs. Jeg får hodepine av nærmest alle aktiviteter som krever at en fokuserer. Det inkluderer å se på tv-serier. Jeg klarer ikke se en tv-serie i mer enn fem minutter før jeg har hodepine. 

På noen få andre områder så har jeg svært god utholdenhet. Jeg kan gå ekstremt lenge uten å spise mat. På slanking vil det se ut som jeg har mye viljestyrke, men det er egentlig at jeg har lett blokkerer sultfølelsen. 

Jeg er enig i ABen over som skriver at det lønner seg å bygge vaner. Jeg også er enig i at "viljestyrke er en begrenset ressurs". Det betyr ikke kun at man må bygge vaner. Det betyr også at det er lettere å slanke seg om man har et godt liv ellers. For da trenger man kun å bruke viljestyrke på den ene tingen og ikke på andre ting som f.eks å komme seg ut av senga, gå på jobb, osv. Jeg har et holistisk syn på dette. At har man det bra så er det lettere å mobilisere krefter. Har man det bra så takler man også motgang og smerter bedre. Fordi man har mer å gå på.

Det er også derfor meditasjon kan hjelpe. Fordi meditasjon kan redusere stress og øke lykkefølelsen. Slik at man har overskudd til å klare andre oppgaver. 

Edit: Det skulle stå asperger/autisme og ADHD. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

«If someone lacks autonomy or a sense of safety in their body, discipline will always feel like punishment.»

Leste dette for en stund siden, og for meg resonnerer det bra. For meg har disiplin, om det er påført av andre eller meg selv, alltid gjort at jeg føler meg utrygg og dermed har jeg følt sterk motstand mot det. Skjønte først når jeg leste dette at det selvfølgelig har sammenheng med at jeg fra før er utrygg i meg selv, og at jeg derfor søker en hverdag som er komfortabel og trøstende.

Jeg tenker også at viljestyrke har sammenheng med både overskudd og hvordan man er skrudd sammen som menneske. Jeg har ADHD og antagelig autisme også. Da jeg var i full jobb brukte jeg alle mine krefter på det, og det å trene var noe jeg tvang meg til innimellom, men jeg klarte aldri å få til en varig rutine. Så møtte jeg veggen, ble sykemeldt og gikk over på arbeidsavklaring - nå er jeg ikke lenger konstant overveldet og dermed klarer jeg fint å trene tre ganger i uken. Hvor mye vi mennesker tåler før vi blir overveldet/havner utenfor toleransevinduet er jo ekstremt individuelt, dermed er det også store individuelle forskjeller i hvor mye viljestyrke folk klarer å oppdrive.

Anonymkode: ea09c...31d

Jeg kjenner meg igjen i dette jeg også.  Jeg synes heller ikke det er rart. Om man konstant går med kraftig hodepine/magesmerter så sier det seg selv at det blir vanskeligere å mobilisere krefter til å bestige fjell, ta utdanning, osv. 

Legen min formulerte det som at kroppen har mange volumknapper for smerte. Man har volumknapp for smerter i mage, i ryggen, for ensomhet, for lydsensitivitet, osv. Når mange nok volumknapper er skrudd på full styrke i kroppen så takler ikke kroppen en liten økning i en annen volumknapp. 

Skrevet

Viljestyrke forbinder jeg med resiliens. Evnen og viljen til å mestre det man har tenkt, lyst til eller planlagt. Resiliens er styrken og kraften man henter fram i tunge tider, viljestyrke kan være et resultat av resiliens.

For å få til dette så må man være god på grensesetting, sette seg selv først med tanke på feks restitusjon, jobbe med seg selv om man har traumer og være god mot seg selv. 

Jeg har gått enormt mye på ren og skjær vilje i mitt liv. Det har ikke alltid vært bra for å si det sånn. Spesielt ikke de gangene jeg har måttet gå på akkord med meg selv for å overleve. Det har vært skikkelig skikkelig tøft, men jeg har klart det likevel. 

Når jeg ser tilbake på det idag så kan jeg nesten ikke forstå eller begripe at jeg har klart det jeg har klart. Det handler om resiliens (motstandskraft). Man går og går helt til det er tomt eller flatt batteri. Det er viljen som kan motivere til dette. 

Dette har jeg måttet slutte med. Har ikke helse til det lenger. Dette var med tanke på min datters alvorlige spiseforstyrrelse, for da hadde jeg ikke noe valg. Jeg måtte. Følte jeg kjempet mot selve tiden. Livredd for at hun skulle bli dårligere eller at jeg ikke klarte å få i henne nok mat, for hun var så syk at hjernen var undervektig. Det er livsfarlig.

Så dette var min livs aller viktigste kamp. Jeg takker Gud hver dag for at det gikk så bra som det gjorde, og at jeg klarte å være så sterk som det jeg var. 

Hun er idag så frisk som hun kan bli av denne sykdommen. 

Jeg velger å utlevere meg, for jeg håper det kan være til inspirasjon for andre. Åpenhet rundt psykisk helse synes jeg er veldig viktig, for det er med på å forebygge fordommer.

Jeg sliter idag med utmattelse på bakgrunn av dette. Likevel er jeg verdens lykkeligste mamma ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har greid å gjøre en del ting som krevde viljestyrke og som jeg vet andre synes er umulig, mens enkelte andre ting som krever viljestyrke er himla vanskelig for meg. 

Hvis noen får vite om de tingene jeg greide vil de kanskje tro at jeg er slik når det gjelder alt mulig, men det stemmer jo ikke.

Det finnes kanskje noen som har en enorm viljestyrke hele tiden og hele livet, men jeg tror de er i mindretall, for å si det slik.

De fleste av oss kan greie noen tøffe ting, men neppe når det gjelder alle ting eller hele tiden.

Anonymkode: 58cc7...aba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...