Blåttvann Skrevet onsdag kl. 14:17 #61 Skrevet onsdag kl. 14:17 AnonymBruker skrev (På 1.12.2025 den 20.42): Lurer litt på hva som forventes av unge foreldre nå for tiden 🙂. Skal deres foreldre la dere bo hjemme til dere er 25, og forsørge dere når dere er voksne? Hjelpe dere inn på boligmarkedet, og så gå rett over til å spare på spreng til 5 - 6 barnebarn, som skal ha bunader til 50.000, 40.000 i konfirmasjonsgave, lappen osv? Har det virkelig blitt sånn? Da er det litt rart, for vi som er i besteforeldergenerasjonen vokste opp med stolthet over å klare oss selv fra vi var ferdige med vgs 🙂 Anonymkode: 1a820...cc5 Nå har jo dessertgenerasjonen trukket stigen opp etter seg når det kommer til det meste som angår økonomi og muligheter til å klare seg selv, så litt kan de da gi av sin overflod. Eller er det on å gjøre å ikke etterlate en dritt til kommende generasjoner? De går isåfall virkelig inn med hud og hår for å være den første og siste generasjonen som opplevde økonomisk vekst og velstandsvekst.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:06 #62 Skrevet onsdag kl. 15:06 Nei så absolutt ikke. 😅 Mine foreldre har den innstillingen at det ikke er nødvendig å etterlate seg arv eller noe overhodet, fordi barn og barnebarn har ansvaret for å klare seg selv i livet. Hvilket er helt greit det, men noe ironisk ettersom det kommer fra to mennesker som selv har nytt godt av arv fra begge sider. Jeg setter heller ikke pris på at de nærmest latterliggjør at jeg sparer for å hjelpe mine barn med egenkapital, "fordi de bør klare seg selv ", når de selv faktisk aldri var i den situasjonen at de måtte klare seg helt selv. (Min far fikk farsarven allerede da han var tenåring.) Jeg og mitt søsken måtte selvfølgelig klare oss selv, siden de har den innstillingen, og gjorde det, men jeg synes dette er ganske ignorant å hevde i deres situasjon, og respektløst å hevde at det er tullete å være opptatt av at våre barn får en liten håndsrekning angående å etablere seg. Vi ønsker at våre barn skal slite LITT mindre enn vi gjorde for å etablere oss. Det tar likevel ikke bort at de i hovedsak må ta ansvar for sitt eget liv. Det hadde vært enklere å respektere deres syn dersom de velkjente at de har hatt stor glede og nytte i det den forrige generasjonen etterlot til dem, eller i det minste ikke fnyste av at vi prioriterer å hjelpe våre barn litt i gang. Slik situasjonen er blir det litt latterlig av dem å hevde at neste generasjon IKKE bør få økonomisk hjelp for å bli ansvarlige voksne, når de selv hadde slik hjelp til å etablere seg, og også stor nytte og glede av arv de mottok senere. Eneste logiske konklusjon man kan trekke ut av det (som de aldri ville vedkjenne seg) er at DE ikke ble økonomisk ansvarlige voksne på grunn av at de fikk penger fra forrige generasjon. Hvilket det kanskje er hold i, siden de har brukt opp både dette og en veldig verdiøkning i bolig, samt to gode lønninger. 😆 Vi velger uansett å spare litt til våre barn. Anonymkode: 6a665...5f1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå