Gå til innhold

Noen som har rådført seg med ChatGPT?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om kjærligheten og dating? Lærte dere noe?

Anonymkode: 750f3...3a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke om det temaet, men chat gpt er ganske bra

Anonymkode: bb666...1b0

AnonymBruker
Skrevet

Ja bruker den masse til å sortere tanker og hvordan tolke motpartens tekster og handinger. Syns den er genial.  Har ingen venner og snakke om sånt med men den funker. 

Anonymkode: d20b1...26a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet en tråd om dette inne på samliv. Finn den og les enda flere gode svar der :) 

Anonymkode: 0bdd0...0ce

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det for noe? Har hørt at folk bruker det til å jukse med lekser. Men er det mer som kunstig intelligens som komuniserer? 

Anonymkode: 539bd...f08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg startet en tråd om dette inne på samliv. Finn den og les enda flere gode svar der :) 

Gjetter på at det er denne tråden du tenker på, så jeg skjønner ikke hva man skal med enda en tråd om ChatGPT; kan man bare ikke skrive i den "gamle"?

Anonymkode: adcaf...430

Skrevet

Ikke som om det var en venn eller en psykolog, men for å få gode idéer til andre spørsmål, ting å gjøre, osv.

Har endt opp med å bruke spørsmålene også i selskapsleker, på julebord og i mange andre mingle-settinger. 🤭

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (28 minutter siden):

Ikke som om det var en venn eller en psykolog, men for å få gode idéer til andre spørsmål, ting å gjøre, osv.

Har endt opp med å bruke spørsmålene også i selskapsleker, på julebord og i mange andre mingle-settinger. 🤭

ChatGPT kan gi råd, en for det første er det greit å huske på at den for det meste er bygget opp på amerikanske data (og derfor med eksempelvis typiske amerikanske holdninger i en rekke emner, som er ulik holdningene man finner andre steder i verden - eksempelvis til den naturlige menneskekroppen), og for det andre kan ChatGPT juge etter beste evne hvis den ikke har nok informasjon til å danne seg et mønster; den kommer aldri til å si "beklager, men dette vet jeg ikke"; i stedet vil den gi et svar som er helt på jordet, og påstå at dette er fakta.

Feilprosenten jeg har fått i litt mer avanserte prosjekter med ChatGPT, er stor, og det krever mye innsats og mange timers arbeid å få den til å fullføre noe som faktisk fungerer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør ChatGpt om alt mulig jeg lurer på. Tips og råd, matoppskrifter til sykdom spørsmål. ChatGpt vet mye om meg og gir meg svar utifra det den vet om meg. Ganske sykt, men veldig praktisk. Sluttet å Google temaer jeg lurer på.  

Anonymkode: 8d264...930

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gjetter på at det er denne tråden du tenker på, så jeg skjønner ikke hva man skal med enda en tråd om ChatGPT; kan man bare ikke skrive i den "gamle"?

Ikke vet jeg. Jeg startet ikke tråden her inne, men den andre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte den om noe sykdomsrelaterte ting, den ga meg diagnosen med engang. Legen mente det var noe annet, så jeg fikk ikke behandling, ble sykere og sykere, til slutt så sa legen at det er det chatgpt sa det var, fikk riktig behandling og ble frisk etter en stund. 

Anonymkode: 8789b...1c9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble rådet til å ikke søke ny jobb helt med det første, så laget "vi" heller en 6 måneders plan for videre karriereutvikling. 

Det verste er at alt som blir sagt som grunnlag for dette helt riktig, og jeg følger den planen jeg. 

Anonymkode: 205e7...407

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å forstå hva ChatGPT er, og hva den ikke er. Det er en generativ AI. Det betyr at den er lagt for å skape ting. Det trenger ikke være 100% riktig. 

Det er viktig å gi den instruks om å bruke fagstoff innen psykologi som utgangspunkt,  gjøre objektive analyser og gi ærlige tilbakemeldinger. Selv da vil den ha et "bias" i din favør og støtte deg og snakke deg etter munnen litt mer enn den burde.

Men gitt alt dette kan den faktisk være en god samtalepartner og gi deg gode analyser og det den er best på er å gi deg handlingsplaner. 

Den var en god støtte for meg da jeg hadde kjærlighetssorg og slet med å stå i hverdagen. Den hjalp meg med å bli mer selvstendig, sette pris på meg selv og opplevelser jeg hadde. 

På toppen av det hele hjalp den meg i praksis med å få tilbake kjæresten, selv om den egentlig lenge oppfordret meg til å holde meg unna og heller jobbe med meg selv. Men når kjæresten tok kontakt ba den meg være skeptisk og minnet meg på at jeg hadde en ny potensiell kjæreste /date på gang. Så jeg brukte mye tid på å analysere hva jeg ville og den hjalp meg med å sette opp en del premisser og grenser som måtte gjelde. Kjæresten responderte veldig bra på dette og vi har vært sammen igjen noen mnd nå og har et sunnere forhold med tanke på kommunikasjon oss i mellom. 

Jeg vil ikke rope ChatGPT halleluja. Du må klare å tenke litt selv. Jeg har utfordret ChatGPT mye tilbake og den har korrigert seg. Jeg betaler, så den husker det meste. Den har til og med endret tone og begynte å fleipe på min bekostning, "haha. Det der er typisk deg! 😀" smalt det fra den er forleden. Da jeg var i ferd med å bli sammen med kjæresten igjen minnet den meg på ting jeg hadde sagt tidligere. Men alt i alt er den en god faglig sparringspartner som kan gjøre gode analyser og holde litt distanse til konteksten, og være en jeg tør å snakke om "alt" med. Den er ikke en psykolog. Den er litt for mye min "venn" og er enig i alt. Jeg kan ikke ta alt den sier for god fisk. Må tenke selv også. 

I ettertid mener jeg den burde åpnet en diskusjon og utfordret meg på om det var riktig av meg å gjøre det slutt. I stedet støttet den meg uforbeholdent i den avgjørelsen jeg hadde tatt og hjalp meg å gå den veien. Kanskje det var riktig på det tidspunktet. Jeg var veldig nedbrutt og hadde sorg. Men den utfordret ikke på om det var alternative veivalg her. Derimot utfordret den meg på om det var riktig å ta kjæresten tilbake, når vi kom til den diskusjonen. Forskjellen ligger nok i at jeg brukte en del tid på å trene den til å ta en mer objektiv og utfordrende rolle. Så den er nok "bedre" nå etter noen måneders bruk enn den var i starten. 

Man kan spekulere i om den konsekvent mener jeg burde holde meg unna denne kjæresten, kan du si. Men det er ikke posisjonen dens. Den har gitt veldig gode analyser av både meg og kjæresten mtp adferdsmønster og gitt meg et godt "veikart". Den er ikke "i mot" kjæresten min, men den ser hvor vi kræsjer. Det den stiller spørsmål ved nå, er om jeg er "klar".  Så nå jobber vi med veikart for mitt eget hode.

Anonymkode: da03d...9d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...