Gå til innhold

Lære seg et nytt språk i voksen alder?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du gjort det? Altså ikke det språket du evt hadde som 3. språk på VGS, men et helt nytt språk. Hvordan gikk du frem?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok ett semester med finsk på universitetet. Skulle egentlig fortsette, men dessverre skjedde livet så jeg kom ikke så veldig langt. Ser ikke for meg at det hadde vært et problem å lære det på et greit nivå hvis jeg hadde fortsatt, men det aller viktigste for min del var å ha noen å praktisere med jevnlig.

Anonymkode: c38e8...838

Skrevet (endret)

Jeg hadde, i tillegg til norsk og engelsk, spansk og tysk på videregående. I voksen alder lærer jeg meg italiensk og nederlandsk. Har også prøvd meg på walisisk.

Jeg bruker duolingo, men har nå gått mer over til bøker og andre medier for språkinnlæring. Jeg valgte språk som er relativt enkle for meg å lære. Siden jeg kan mye spansk grammatikk og ord fra før, synes jeg italiensk er relativt greit å lære seg (jeg forstår veldig mye mer enn jeg tør å uttrykke, skal sies). Samme gjelder nederlandsk, som for meg blir en blanding av norsk, engelsk og tysk. 

Deretter har jeg prøvd å bruke språkene aktivt på reiser (vi reiser mye), i chat med andre på nett osv. Veldig gøy og spennende! :) 

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg kan disse språkene flytende, men jeg kan de såpass godt nå at jeg har klart å gjøre meg forstått i jobbsammenheng, blant annet med elev som ikke kunne norsk i det hele tatt. 

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Skrevet

Jeg lærte meg 3 helt nye språk etter vgs. Søsteren min er adoptert fra Korea, og jeg hadde lyst til å lære mer om hennes fortid, etter at jeg fant ut at min avdøde mamma ble adoptert fra Tsjekkoslovakia da hun var barn,  bestemte jeg meg for å lære slovakisk og for mange år siden lærte jeg også brasileiro - brasiliansk portugisisk pga at den daværende kjæresten min var fra Brasil.

Jeg brukte samme måte alle tre gangene.

1. Start med enkle youtube videoer, introduksjon av språket. Det er mange youtubere som er stolte av språket sitt og lærer det bort online.

2. Finn en tegnefilm, se på den, og søk opp den samme på norsk/engelsk, dette kan du gjøre mange ganger. Husk at tegnefilmer er lagd for at små barn skal forstå det, de er ikke med komplisert språk.

3. Lag lister over ord som er ofte brukt, som ja, nei, hei, hadet, brød, vann etc. Om du går i en butikk i Norge og sier "jeg ha brød" vil folk forstå deg. Det er ikke viktig å ha komplett setningsstruktur så tidlig i læringen. Dessuten vil folk bli glad for at du prøver.

4. Få deg en lærer på duolingo eller en annen språkopplæringsapp. Her er det mange om beinet, og for de store språkene er det du som har en fordel mtp utvalg. Prøv deg på en time først i uka, og gå for flere timer senere.

5. Det har aldri vært enklere å skaffe seg kunnskap om nye språk enn nå. Søk opp en nyhetsside i landet, og Google translate en artikkel. Print ut begge, og merk av hva du forstår basert på hva du har lært til nå. Bor du i Oslo, kan du bruke pressdisplay via Deichman og søk opp avisene i landet. Får du tak i dette, er tegneseriesidene et fint startpunkt.

6. Fortsett med duolingo, avhengig av din egen vilje/kapasitet, vil du se utvikling innen en tid, ofte så lite som et par uker. Begynn å markere ting hjemme med lapper, hva er bok, støvsuger etc. Gjør en innsats for å lære 20 til 30 ord pr dag i denne perioden.

7. Dra på ferie til landet. Ingenting gjør folk gladere enn da du forsøker å snakke språket, om enn uperfekt. Fortsett å lære, og plutselig sitter det.

Det kommer til å ta tid, men det er så givende.

Lykke til!

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...