AnonymBruker Skrevet 1. desember #41 Skrevet 1. desember AnonymBruker skrev (1 time siden): ME er ikke anerkjent som en nevrologisk sykdom, det er faktisk ikke tilstrekkelig anerkjent som noe som helst. Det er en sykdom i den forstand at visse symptomer går igjen for mange, men uten noen konkret årsak eller forklaring. Hvis man visste hva som forårsaket tilstanden så hadde man ikke brukt ordet ME. Nå sier jeg ikke at ME ikke er en sykdom, bare at det er en "vi vet det er noe, men vi vet ikke hva". Altså tilsier alle testresultater at alt er bra, samtidig som det ikke er det. Anonymkode: d70c2...eb6 Det har ikke blitt forsket nok på typiske sykdommer som flest kvinner får. Vi har et sensitivt hormonsystem og når man også putter på masse vaksiner løpet av livet kan det også gjøre sitt for å skape bla autoimmune sykdommer. Det er derfor mange får diagnosen ME- fordi alt annet er utelukket og man ikke alltid finner noe på tester, iallefall ikke nok til at det er hovedårsaken. I Norge og i det offentlige helsevesenet er det heller ikke alltid bra nok testing og behandling. Det er mange ting i kroppen som kan skape fatigue osv. uten at det vises på tester. Hvis det ble forsket mer på fatigue, fibromyalgi symptomer osv så kanskje flere kunne fått behandling og kunne blitt bedre, istedetfor at man får en diagnose man må leve med uten noen slags hjelp. Anonymkode: 13dbc...f6a
AnonymBruker Skrevet 1. desember #42 Skrevet 1. desember AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Kall en spade for en spade. Jeg tviler på at Sara Emilie noen gang hadde ME. Rart det der, når motivasjonen er mye penger, så ble hun plutselig frisk. Anonymkode: 22abc...8de Det der er skikkelig stygt. Ingen blir frisk av ME fordi de er motivert av penger… Jeg hadde kjempebra jobb, tjente godt og gledet meg til hver dag på jobb. Ble altfor syk for å jobbe likevel! Gråt da jeg ble ufør! Men etter 10-12 år kunne jeg forsiktig prøve meg i arb.livet - og kan sakte øke fordi jeg kan styre alt selv: når jeg jobber, hvor mye osv. Det er en luksus som ikke alle har. Anonymkode: 09cd8...02e
AnonymBruker Skrevet 1. desember #43 Skrevet 1. desember AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det der er skikkelig stygt. Ingen blir frisk av ME fordi de er motivert av penger… Jeg hadde kjempebra jobb, tjente godt og gledet meg til hver dag på jobb. Ble altfor syk for å jobbe likevel! Gråt da jeg ble ufør! Men etter 10-12 år kunne jeg forsiktig prøve meg i arb.livet - og kan sakte øke fordi jeg kan styre alt selv: når jeg jobber, hvor mye osv. Det er en luksus som ikke alle har. Anonymkode: 09cd8...02e Snakker ikke om deg, men denne Sara Emilie Anonymkode: 22abc...8de
AnonymBruker Skrevet 1. desember #44 Skrevet 1. desember AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ingen under 45 år bør få uføretrygd. Anonymkode: 54938...02b For en kort tankegang du har, men blir aldri overrasket når jeg er her inne. Hva med folk med ulike funksjonsvariasjoner som ikke har inntekstevne (PU, autisme etc)? Du vet vel at mange av de har uføretrygd i bunn, selv om de jobber? Hvem tenker du skal forsørge dem hvis de ikke skal få uføretrygd? Foreldrene? Sette dem på gata? De fleste får innvilget uføretrygd når de er 18 år, eller i 20-årene. Anonymkode: 14429...86b
AnonymBruker Skrevet 1. desember #45 Skrevet 1. desember AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Snakker ikke om deg, men denne Sara Emilie Anonymkode: 22abc...8de Det forstod jeg, men er vel ingen grunn til å mistro henne. Anonymkode: 09cd8...02e
AnonymBruker Skrevet 1. desember #46 Skrevet 1. desember AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor har du den statistikken fra? Anonymkode: 4ea6a...772 https://www.dagsavisen.no/nyheter/flere-fornoyd-med-navs-tjenester/10073260 Anonymkode: b5049...9ad
AnonymBruker Skrevet 1. desember #47 Skrevet 1. desember AnonymBruker skrev (56 minutter siden): https://www.dagsavisen.no/nyheter/flere-fornoyd-med-navs-tjenester/10073260 Anonymkode: b5049...9ad Betalingsmur. Stemmer lite overens med åpne artikler , men. Anonymkode: 4ea6a...772
AnonymBruker Skrevet 1. desember #48 Skrevet 1. desember AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det der er skikkelig stygt. Ingen blir frisk av ME fordi de er motivert av penger… Jeg hadde kjempebra jobb, tjente godt og gledet meg til hver dag på jobb. Ble altfor syk for å jobbe likevel! Gråt da jeg ble ufør! Men etter 10-12 år kunne jeg forsiktig prøve meg i arb.livet - og kan sakte øke fordi jeg kan styre alt selv: når jeg jobber, hvor mye osv. Det er en luksus som ikke alle har. Anonymkode: 09cd8...02e Jeg kjenner en person som ble ufør på grunn av ME. Jeg visste ikke at det var ME som gjorde henne ufør, fordi det var vanskelig å vite! Hun drar ut på byen nesten hver dag, går rundt, shopper, og reiser til Syden tre ganger i året. Hvis man virkelig blir utslitt av ME, forstår jeg ikke helt hvordan man har energi til slike ting. Jeg trodde at man i så fall verken ville orke å ta fly eller ha energi til å gjøre noe som helst på ferie. Anonymkode: 4f6ad...e15
AnonymBruker Skrevet 1. desember #49 Skrevet 1. desember AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg kjenner en person som ble ufør på grunn av ME. Jeg visste ikke at det var ME som gjorde henne ufør, fordi det var vanskelig å vite! Hun drar ut på byen nesten hver dag, går rundt, shopper, og reiser til Syden tre ganger i året. Hvis man virkelig blir utslitt av ME, forstår jeg ikke helt hvordan man har energi til slike ting. Jeg trodde at man i så fall verken ville orke å ta fly eller ha energi til å gjøre noe som helst på ferie. Anonymkode: 4f6ad...e15 ME har 4 grader. Svært alvorlig (for det meste pleietrengende), alvorlig (for det meste sengliggende), moderat (for det meste husbunden) og mild - da er man ikke lenger husbunden, noen kan jobbe litt, noen kan trene, noen kan reise osv, men man må hvile mer enn normalt og man kan få en varig forverring, feks gå fra mild til moderat. Mange flukter mellom to grader, f.eks mellom mild og moderat. Selv er jeg på mild og kan gjøre alt det den du kjenner kan og litt til (jeg jobber bl.a) - nå. Men jeg kunne ikke det i mange år. Utad har jeg sett mye friskere ut enn jeg er, mye fordi jeg får veldig adrenalin. Så om jeg på tur så er jeg senest i seng og tidligst oppe, fordi jeg blir så påskrudd og får ikke sove. Jeg føler jeg omtrent ikke trenger søvn engang. Så kommer jeg hjem og så smeller det. Anonymkode: 09cd8...02e
AnonymBruker Skrevet 1. desember #50 Skrevet 1. desember AnonymBruker skrev (7 timer siden): Altså det tok meg 8,5år og få ufør for ME og sønnen deres er mye yngre. Dere kan egentlig legge vekk den tankegangen de neste ti årene. Forøvrig så bør fokuset være på å gjøre det man klarer og se framover, ikke se mot ufør, ihvertfall ikke så tidlig som etter bare 2 år.. Mye kan skje ☺️ Anonymkode: aca8a...69d Ungdommen har vært syk i 9 år, og jeg vil ikke dele for mye, men på det værste var han i senga over 20 timer i døgnet. Tror ikke han hadde stått opp i det hele, mange dager, om vi ikke hadde vekket ham. Og mens kompisene ble voksne, orket ikke han en gang digital kontakt. Mye kan skje, men er det noen jeg virkelig unner litt økonomisk støtte, er det ungdommer som er så syke. Hvordan skal de ellers få startet på livet? Ts Anonymkode: 42343...bcb
AnonymBruker Skrevet 1. desember #51 Skrevet 1. desember AnonymBruker skrev (2 timer siden): Betalingsmur. Stemmer lite overens med åpne artikler , men. Anonymkode: 4ea6a...772 Samme det, det jeg sier stemmer. Anonymkode: b5049...9ad
AnonymBruker Skrevet 1. desember #52 Skrevet 1. desember AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar, alle! Så det er bare å vente? Her har gutten vært innom 5 ulike sykehus, pga annen og trolig utslagsgivende diagnose før utmattelsen som kom. Så sykdom er godt følgt opp. Ts Anonymkode: 42343...bcb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå