Gå til innhold

Hvordan fordele utgifter når man har ulik inntekt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min skal selge leiligheten sin og kjøpe seg inn i leiligheten min i løpet av 2026. I den forbindelse har jeg begynt å tenke litt på hva som er rettferdig med tanke på faste utgifter hver måned. 

- Jeg tjener mye mer enn han gjør (jeg ligger rundt 1,1mill i året, mens han er rundt 650k i året. 

- han har eid leiligheten sin lenger enn jeg har eid min, og vil nok sitte igjen med rundt 5-600k i EK etter salg. Han har ellers rundt 400k i aksjer, og ingen andre lån. 

- jeg har 88% belåningsgrad på leiligheten min, som er verdt 3,9 mill. Har 570k i studielån, og 150k i billån. Ingen oppsparte midler (cashet alt inn da jeg kjøpte leiligheten). 

Jeg føler litt på det at jeg tjener mye mer enn ham, og at jeg muligens burde betale mer av utgiftene hver mnd, men samtidig blir det gjerne feil i og med at han har færre utgifter enn jeg har hver måned, og mer oppsparte midler. Har noen erfaringer eller gode råd til meg/oss i denne situasjonen? Vi er ikke gift, har det noen innvirkning?

Anonymkode: 99401...650

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han må i alle fall legge 2 mill på bordet for å kjøpe seg inn i leiligheten din. 

Anonymkode: ed0f4...824

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg føler litt på det at jeg tjener mye mer enn ham, og at jeg muligens burde betale mer av utgiftene hver mnd, men samtidig blir det gjerne feil i og med at han har færre utgifter enn jeg har hver måned, og mer oppsparte midler. Har noen erfaringer eller gode råd til meg/oss i denne situasjonen? Vi er ikke gift, har det noen innvirkning?

Hvis han kan kjøpe seg inn så dere eier 50/50 blir det jo veldig enkelt å fordele kostnadene. Se bort fra lønn.

Anonymkode: 58d91...894

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du tjener dobbelt så mye men er belånt til panna? Er det derfor du vil at han skal kjøpe seg inn?

Anonymkode: 7c07c...2cc

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han må i alle fall legge 2 mill på bordet for å kjøpe seg inn i leiligheten din. 

Anonymkode: ed0f4...824

Han skal kjøpe seg inn med 50% av verdien ja. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kjæresten min skal selge leiligheten sin og kjøpe seg inn i leiligheten min i løpet av 2026. I den forbindelse har jeg begynt å tenke litt på hva som er rettferdig med tanke på faste utgifter hver måned. 

- Jeg tjener mye mer enn han gjør (jeg ligger rundt 1,1mill i året, mens han er rundt 650k i året. 

- han har eid leiligheten sin lenger enn jeg har eid min, og vil nok sitte igjen med rundt 5-600k i EK etter salg. Han har ellers rundt 400k i aksjer, og ingen andre lån. 

- jeg har 88% belåningsgrad på leiligheten min, som er verdt 3,9 mill. Har 570k i studielån, og 150k i billån. Ingen oppsparte midler (cashet alt inn da jeg kjøpte leiligheten). 

Tror ikke det finnes noen fasit her.

Hvis han kjøper seg inn med 2 millioner så eier dere 50% hver, og er ansvarlige for hvert deres lån, som blir omtrent like store.

Begge bør "tjene" på at dere har felles bolig. I og med at du mer enn halverer lånet ditt sparer du en god del på at han flytter inn.

Du må føle litt på hva du synes er rettferdig/riktig.

Vil han komme bedre ut enn i dag hvis du dekker 2/3 av de faste utgiftene, og 50% av mat osv?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis han kan kjøpe seg inn så dere eier 50/50 blir det jo veldig enkelt å fordele kostnadene. Se bort fra lønn.

Anonymkode: 58d91...894

Så du tenker det er rettferdig at vi deler alt 50/50? Har lest så mye ulik praksis rundt fordeling så vet ikke hva som er vanlig i situasjoner som dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du tjener dobbelt så mye men er belånt til panna? Er det derfor du vil at han skal kjøpe seg inn?

Anonymkode: 7c07c...2cc

Vi ønsker begge å bo sammen, etter at vi har vært sammen i noen år nå og bodd hver for oss. At jeg nettopp har kjøpt leilighet og derfor ikke har oppsparte midler for øyeblikket er irrelevant. Jeg har jo ingen problemer med å bo her alene om jeg skulle ville det. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

50/50 uansett lønn på hverdagslige ting. Hvis dere skal dele leilighet (kjøpe seg inn) så betaler han samme prosent inn på lånet som han har eierskap i. 

Anonymkode: 55167...aee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (3 minutter siden):

Hvis han kjøper seg inn med 2 millioner så eier dere 50% hver, og er ansvarlige for hvert deres lån, som blir omtrent like store.

Begge bør "tjene" på at dere har felles bolig. I og med at du mer enn halverer lånet ditt sparer du en god del på at han flytter inn.

Vil han komme bedre ut enn i dag hvis du dekker 2/3 av de faste utgiftene, og 50% av mat osv?

Takk, er dette jeg føler litt på. Han vil få litt høyere månedlige utgifter ved å kjøpe seg inn i leiligheten min, mens pga studielån/bil osv vil jeg ha høyere utgifter enn ham generelt sett. Tror kanskje vi skal forhøre oss med rådgiveren i banken hva de tenker. 

• Liker 4
Skrevet
petterm skrev (9 minutter siden):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk, er dette jeg føler litt på. Han vil få litt høyere månedlige utgifter ved å kjøpe seg inn i leiligheten min, mens pga studielån/bil osv vil jeg ha høyere utgifter enn ham generelt sett. Tror kanskje vi skal forhøre oss med rådgiveren i banken hva de tenker. 

Ha hvert deres lån, så betaler du , det du ønsker ned på din del.

det mest ryddige

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Trimmeren skrev (3 minutter siden):

Ha hvert deres lån, så betaler du , det du ønsker ned på din del.

det mest ryddige

Enig, det er planen. Selve boliglånet tenker jeg han skal få betale sin del av, men fellesutgifter og andre faste utgifter hver måned ser jeg for meg er mest rettferdig at jeg betaler mer av når lønnsforskjellen er såpass signifikant. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg tenker at det beste er å dele 50-50, år du kvitter deg med billånet og annen dyrere gjeld. 
Og at du investerer mer og betaler mer ned på eget lån. 

Tror det er lettere enn om han skal oppleve å bli en «charity case»,
eller at dere lever veldig ulike livsstiler.

Dere må kanskje bli enige om hva dere synes det er verdt å bruke penger på? 
Og hvordan han stiller seg til ting? 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at det beste er å dele 50-50, år du kvitter deg med billånet og annen dyrere gjeld. 
Og at du investerer mer og betaler mer ned på eget lån. 

Tror det er lettere enn om han skal oppleve å bli en «charity case»,
eller at dere lever veldig ulike livsstiler.

Dere må kanskje bli enige om hva dere synes det er verdt å bruke penger på? 
Og hvordan han stiller seg til ting? 🙂

Ja, veldig gode poeng! Det skal nevnes at det var han som kom med en kommentar som fikk meg til å tenke på dette egentlig- men om den var seriøs vet jeg ikke helt. 😉 jeg ville egentlig bare sondere litt her, og høre litt hvordan folk i tilsvarende situasjoner gjør det, eller hva folk synes høres rettferdig ut. Jeg vil ikke at jeg skal sitte igjen med masse ekstra hver mnd mens han har det stramt (for å sette det på spissen), men ja. Vi kommer til å prate mye om det tenker jeg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi tok prosentvis inn på felles konto som dekket alt av bolig og regninger og mat. Så lånet av bolig betalte vi likt. Vi tjener vi det samme fordi vi har vært så lenge sammen. Så nå går det litt hipps om happs hva vi setter inn på felles. Jeg trur han setter inn mere enn det jeg gjør sånn egentlig. 

Anonymkode: 23234...d0e

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne aldri ha vært i et forhold der den ene parten endte opp med mye mer enn den andre. Hvorfor velge å dele livet med en du ikke unner den samme økonomiske friheten du selv ønsker?

Vi deler på alt slik at begge har samme mulighet til å bruke penger på hobbyer og andre personlige ting. Dvs når alt av må-utgifter er betalt, deles beløpet som er igjen likt. Begge har samme mulighet til sparing også selvfølgelig. Tanken bak er at vi går inn med alt vi har, alt vi er og alt vi kan i et fellesskap. Vi deler husarbeid og sånt på samme måte. Så begge skal få samme mulighet til hvile, egne aktiviteter og gøy.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er rimelig å betale 50/50 når denne ene har dobbelt så høy inntekt.

Dere kan fordele utgiftene deres i private og felles poster. Ditt studielån er for eksempel privat, mens strømregningen er felles. Opprett en (eller flere) felles konto og sett inn en viss prosent av inntekten der. 

Anonymkode: c4ae5...b42

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det mest rettferdige er at dere regner ut alle felles utgifter og betaler de etter prosent. Han betaler 40% av sin lønn, og du 40% av din. Eller høyere prosent, men du skjønner tegningen.

Anonymkode: bfec6...d30

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, veldig gode poeng! Det skal nevnes at det var han som kom med en kommentar som fikk meg til å tenke på dette egentlig- men om den var seriøs vet jeg ikke helt. 😉 jeg ville egentlig bare sondere litt her, og høre litt hvordan folk i tilsvarende situasjoner gjør det, eller hva folk synes høres rettferdig ut. Jeg vil ikke at jeg skal sitte igjen med masse ekstra hver mnd mens han har det stramt (for å sette det på spissen), men ja. Vi kommer til å prate mye om det tenker jeg. 

Fint at dere snakker sammen!

Du har en god inntekt. 
Han har en ganske vanlig inntekt. 

Han vil trolig fint betjene et lån som er under 1.5 millioner kroner.

Også om dere deler på kommunale avgifter, strøm, felleskostnader, osv. 

Som mann vil han trolig spise mer mat, mens du kanskje har vent deg til å kjøpe litt dyrere mat? 

Kanskje rausheten din kan dryppe litt mer over på ham over de små hverdagslige tingene? 

At han får spise litt dyrere tomater, kan spise fisk oftere, og drikker en litt mer eksklusiv vin og juice? 

Sove i en litt bedre seng med litt mer eksklusivt sengetøy, friske blomster og kanskje kan komme hjem til et nyvasket hus hver 14.dag? 

Hverdagsluksus som gjør en liten forskjell, men som kanskje ikke påvirker dynamikken i forholdet? 

Selv ville jeg ha fått litt mindreverdighetskomplekser av å få bo billig, å få fine gaver, ferier, bli påspandert pinsett-mat på Maemo, osv. 🫣

Jeg vil helst dele alt 50-50. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Så du tenker det er rettferdig at vi deler alt 50/50? Har lest så mye ulik praksis rundt fordeling så vet ikke hva som er vanlig i situasjoner som dette. 

Du misforstår. Det er når mannen tjener mest annen fordeling er aktuell her inne på kg.

Når det gjelder boutgifter, bør dere betale 50/50.

Det vanskelige er andre utgifter. Du vil åpenbart ha en del bedre råd enn han. Mange synes da det er riktig at du betaler mer av kostnadene for å leve. Mat, ferie, kultur og annet. Og får dere barn vil det være naturlig å se på fordelingen på nytt vedrørende bolig (om dere kjøper dyrere bolig).

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...