AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:56 #1 Skrevet søndag kl. 20:56 Border collie-Toller-golden retriver og fuglehund? Anonymkode: 8f057...753
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:58 #2 Skrevet søndag kl. 21:58 Hvilke egenskaper ønsker man av en slik blanding?! Og det man ønsker, er gjerne ikke det man får… Anonymkode: de076...17e 3 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:01 #3 Skrevet søndag kl. 22:01 Huff, så mange av de aller mest stressa og slitsomme hunderasene kombinert. Aldri i verden er min mening. Anonymkode: 8aac9...ca8 11 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:04 #4 Skrevet søndag kl. 22:04 Galskap Anonymkode: 7a660...3d9 5 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:10 #5 Skrevet søndag kl. 22:10 Trenger MYE trening og fysisk aktivitet, og mental stimuli. Så om du ikke har muligheten til det blir en sånn hund litt mye. De er nok også veldig smarte. Anonymkode: e76e9...a5d 2 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:23 #6 Skrevet søndag kl. 23:23 Jeg tenker man skaper et mareritt og lurer på hvorfor i h%€&÷@e en vil gjøre noe så dumt. Anonymkode: 1a840...d87 5 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:41 #7 Skrevet søndag kl. 23:41 Har vært borti blanding av fuglehund og border collie alene, og det var egentlig ganske krise. Den ene var vår hund, og det ble tyvparring. Det var forferdelig mtp salg av disse hundene, mange useriøse kjøpere, og vi fikk noen i retur der hundene egentlig opplevdes som litt ødelagte 😕 Så, ikke gå for en slik blanding med vilje. Men dersom du vurderer en; ha enormt god tid, gå på kurs og tren masse. Det var smarte og fine hunder, men de krevde bare så ekstremt mye. Vi er vant med fuglehund fra før og er på skauen med dem og løper med dem hver dag, men likevel kom vi ikke i mål. Anonymkode: 5431a...e3b
AnonymBruker Skrevet i går, 06:03 #8 Skrevet i går, 06:03 Det som er gøy med blandinger (eller ikke gøy i det hele tatt) er jo uforutsigbarheten. Du kan få en hund som kombinerer flere av egenskapene rasene har, eller en som ser ut og oppfører seg som en ren BC. Og du har ingen mulighet av å forutsi det. Personlig ville jeg vært skeptisk til akkurat denne blandingen da det er to raser involvert som er kjent for nerver og til dels ymse gemytt. At hunden kommer til å ha forholdsvis mye energi er ganske åpenbart, men det trenger ikke bli klink kokos heller. Jeg har selv en blandingshund nå, etter bare å hatt rasehund i en årrekke. Min er en tjuvparring mellom to raser som har ingenting til felles og har helt forskjellig bruksområder. Hun har arvet noen veldig gode egenskaper av begge rasene, og noen typiske egenskaper som er negative fra begge rasene. Anonymkode: e9db5...6a9
AnonymBruker Skrevet i går, 06:11 #9 Skrevet i går, 06:11 En ting å spørre seg før man velger blandingshund er: Klarer jeg å leve med den dårligste egenskapen til rasene? I dette tilfelle f.eks. intens gjetning? Hvis svaret er nei må du holde deg unna. Anonymkode: e9db5...6a9
AnonymBruker Skrevet i går, 06:27 #10 Skrevet i går, 06:27 Border collie og retriever rasene kan jeg tenke meg er en grei blanding. De har mange fellestrekk i egenskapene og jeg ser ikke for meg den blandingen får mer anlegg for stress/nervøsitet/sensitivitet enn border collie har alene for å si det sånn. Jeg ser for meg man får valper som er like om ikke enklere å håndtere enn renrasede border collier om foreldrehundene har gode linjer. De får nok et harmonisk utseende og blandet med toller da disse hunderasene er ganske like i uttrykket. Fuglehund er jeg straks mer skeptisk til. Møter så mange fuglehunder som er høy i stress, lettdistraherte, avstikkere, lite lydhør. Piper, skjelver og nifokuserer på alt av fugl. Kombinere det med bc som har sine særegenheter. Jeg hadde nok takket pent nei. Anonymkode: 8048f...d18 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Border collie og retriever rasene kan jeg tenke meg er en grei blanding. De har mange fellestrekk i egenskapene og jeg ser ikke for meg den blandingen får mer anlegg for stress/nervøsitet/sensitivitet enn border collie har alene for å si det sånn. Jeg ser for meg man får valper som er like om ikke enklere å håndtere enn renrasede border collier om foreldrehundene har gode linjer. De får nok et harmonisk utseende og blandet med toller da disse hunderasene er ganske like i uttrykket. Fuglehund er jeg straks mer skeptisk til. Møter så mange fuglehunder som er høy i stress, lettdistraherte, avstikkere, lite lydhør. Piper, skjelver og nifokuserer på alt av fugl. Kombinere det med bc som har sine særegenheter. Jeg hadde nok takket pent nei. Anonymkode: 8048f...d18 Du ser ikke for deg at kombinasjonen gjeting og apportering kan bli et problem? Akkurat... Anonymkode: 7a660...3d9
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #12 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Du ser ikke for deg at kombinasjonen gjeting og apportering kan bli et problem? Akkurat... Anonymkode: 7a660...3d9 Nei, jeg vet ikke hva problemet med den kombinasjonen er. Jeg har ingen erfaring med denne blandingen, derfor skriver jeg tenker/tror/ser for meg. Du derimot formulerer deg ganske skråsikkert, så kanskje du kan dele kunnskapen din med oss. Det hadde sikkert ts satt pris på også. Hvilken problemadferd kan oppstå ved å blande en gjeterrase og en apporterende rase ? Anonymkode: 8048f...d18 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #13 Skrevet 22 timer siden Ser ikke for meg det å være en dårlig blanding om man liker alle egenskapene disse rasene vil føre med seg og vil ha en aktiv hund som kan krever mye. Problemet i blandinger er jo at det ofte ikke er de beste representantene for en rase som inngår i dem. Så om man ender med blanding mellom en nevrotisk BC og Toller, en syk golden og en kokko fuglehund vil det jo ikke akkurat være himmelen. En fuglehund og en fuglehund er jo heller ikke det samme. Er det pointer eller breton liksom.. Anonymkode: cfdfa...352 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #14 Skrevet 17 timer siden Hvofor skal man blande hunderaser??? For å få en uforutsigbar hund?? Det er SÅ meningsløst Anonymkode: d0ed1...85f 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #15 Skrevet 9 timer siden Retrievere er også fuglehunder. Det tror jeg mange glemmer, de er apporterende fuglehunder riktignok og ikke stående. Men nei, jeg ville aldri hatt den blandinga der. Retriever X setter har jeg hatt, det funka fint. Men å blande bc inn i det-nei takk. Anonymkode: 92ea0...ebe
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #16 Skrevet 9 timer siden Hadde faktisk en bc/golden mix. Den er død nå, men var en fantastisk hund. Svært klok, var med på alt, aktiv, lærevillig og morsom hund. Hun lærte alt med én gang, gikk fritt konstant, var god med alle, elsket å løpe i timesvis på fjellet, men koste seg like mye i sofaen under et pledd. Vi drev på med lydighetstrening også. Hun var helt fantastisk. Anonymkode: 3aa1a...4ab
Mei88 Skrevet 9 timer siden #17 Skrevet 9 timer siden Høres ut som adhd på duracell batterier med både angst og depresjon i mixen... Alt for mange raser,egenskaper,pelstyper osv i en og samme hund. Ren idioti spør du meg
AnonymBruker Skrevet 2 minutter siden #18 Skrevet 2 minutter siden så gjeter, apport, og jakthund alt i ett? Hørtes ikke ut som det smarteste altså. Alle er flotte hunderaser med forskjellige bruksområder, hvorfor blande dem inn i en uforutsigbar mix? Anonymkode: f960f...aad
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå