Gå til innhold

Dine tre beste gryteretter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på jakt etter oppskrift eller tips om gryteretter. Det spiller ingen rolle om det er fugl, fisk eller kjøtt. Kan ha opphav fra hele verden. Kan godt ta noen timer å lage. Det eneste jeg ikke er så glad i er bønner og linser. 

Om du ikke kan linke til den oppskriften du bruker så holder det med navnet og så kan jeg google selv. 

Anonymkode: 0d736...eed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker sjelden oppskrift, jeg ser hva jeg har i skapet og lager en gryte av det. 

Anonymkode: 9f272...6f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Toro har jo kjempemaaange!! :) 

https://www.toro.no/middagsoppskrifter/gryteretter/

Anonymkode: 7515e...362

Jeg vet, men det har jeg knapt spist på 15 år og har ikke tenkt å prøve igjen. 

Jada, jeg vet du ikke er seriøs.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bruker sjelden oppskrift, jeg ser hva jeg har i skapet og lager en gryte av det. 

Anonymkode: 9f272...6f3

Det er jeg ikke god nok på. Det er så mange forskjellige typer krydder og typer flytende og der mangler jeg erfaring.

Anonymkode: 0d736...eed

AnonymBruker
Skrevet

Langtidskokt ragu. Kan brukes til pasta og hjemmelaget potetmos eller annen mos. Rester kan brukes på pizza eller pizzabaguett. 

Viltgryte med rein/elg/hjort sammen med rosenkål, baby gulrøtter, potet-og sellerirotmos. Tyttebær på siden.

Anonymkode: f514c...b0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Butter chicken - jeg liker denne enkle oppskriften: https://www.bbc.co.uk/food/recipes/butter_chicken_01541

Stifado, enten av høyrygg, eller aller helst av kjekjøtt hvis du får tak i det (jeg kjøper på Reko-ringen).

Liker også osso buco, gjerne laget av lammebogskiver i stedet for kalveskank (lettere å få tak i også).

Anonymkode: 71891...171

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- Bacalao (klippfiskgryte med tomat som grunn)

- Boeuf bourguignon (kraftig kjøttgryte smaksatt med rødvin)

- Porter/Guinness-gryte (kraftig kjøttgryte smaksatt med øl)

Anonymkode: d45d0...9c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to vegetariske, kanskje ikke interessant, men: 

Ungarsk rotfruktgryte med papika og tomater fra boka Matglede og Helse:

1 skalk hodekål ca 300g
1 grønn paprika
1 rød paprika
2 løk
2 pressede hvitløkbåter
1 ss olivenolje
8 skinnfrie tomater eller1 boks hakkede
1-2 krm malt karve
2-3 ts Herbamare buljong (tidligere plantaforce)
1-2 ts paprikapulver
1/2-1 ts sambal oelek

Skrell og skjær potetene i skiver. Strimlekål og paprka.  Skrell og hakk løken, surr løk og hvitløk myke i oljen. Tilsett kålen og la alt få surre en stund.
Ha i tomater, paprika og poteter. La koke til potetene er passe kokt. Smak til med karve, buljongkonsentrat, paprikapulver og sambal oelek. 

Serveres med rømme, grovt rugbrørd og salat.

--------------------------------------

Og så denne: https://www.medicalmedium.com/blog/asian-potato-skillet

Atlantic dulse kan byttes ut mot salt, og healing broth mot vanlig buljong.
Jeg syns også de gjør det tungvint med å lage sausen og ha i den til slutt, jeg hiver bare alt oppi gryta etter som hvor mye koketid det trenger, og bruker tomater istedenfor tomatpure, syns det er bedre. Jeg bruker også mer væske siden jeg vil ha gryte og ikke så tørt som det vises på bildet. Sukkererter/grønne bønner kan også byttes ut mot grønne erter. Noe man ikke må droppe er friskrevet ingefær, den gjør hele gryta. 

Anonymkode: 05e93...139

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager en veldig god chili con carne. Er ikke glad i bønner, så det bare dropper jeg å ha i. Bruker cayennepepper i tillegg til det vanlige krydderet. 

Anonymkode: a53dc...330

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i gryter, supper, ovnsstekte retter og mine favoritter er

- Sticky kylling

- Boeuf Bourguignon

- Onepot pasta (tar det jeg har)

- Spicy kyllingsuppe 

- ovnsrett med kyllingfilet, grønnsaker, mango chutney og fløte

Anonymkode: 37f9b...3fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bacalao, chili con carne og butter chicken.

Anonymkode: ad992...923

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stroganoff ❤️ 

Anonymkode: 71e5d...bd4

• Liker 2
Skrevet

Spiser bare pappas gryterett som består av Stekt kjøttdeig med opphakket løk som blandes med tomatpure og legges oppå ris 😀

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kokkinsto, oksekjøtt kokt lenge, f.eks: https://godgreskmat.wordpress.com/2011/10/17/moschari-kokkinisto-me-makaronia/

Pot roast, f.eks: https://www.recipetineats.com/slow-cooker-beef-pot-roast/

Og litt i samme familie som den forrige, men på italiensk vis: https://www.oliviascuisine.com/italian-pot-roast-stracotto-alla-fiorentina/

Anonymkode: 3402c...f7c

Nam, jeg elsker den første. Men aldri lagd det selv.. nå vil jeg jammen prøve😍

Anonymkode: 9e8ce...bdf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (14 minutter siden):

Spiser bare pappas gryterett som består av Stekt kjøttdeig med opphakket løk som blandes med tomatpure og legges oppå ris 😀

Klassiker ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ossobuco👌🏻

Biff stroganoff

Begge serveres med hjemmelaget potetstappe tilsatt sellerirot, hvitløk, fløte og meierismør. 

Lager også fisk i en saus der jeg surrer sjalottløk, har i rød currypaste, surrer litt videre, tilsetter kokosmelk, paprikabiter, lar det koke litt, legger i fisk og har over en neve grovt kutta sukkererter. Serveres med ris. 
Kan bytte torsk/fisk med kylling. 

Anonymkode: 00203...e63

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Denne varianten av Tyrkisk Güvec er enkel og grei og, ikke minst, god. Blir ikke helt det samme uten tyrkisk paprika, men man kan godt bruke andre typer kjøtt enn lam. Jeg har laget den både med storfe- og elgkjøtt. 

Chili con William er en chilioppskrift jeg ofte bruker, men jeg bruker i tillegg paprika og forskjellige sorter selvdyrket chili. Lager store porsjoner og fryser ned av denne. 

Fransk fiskegryte er min favorittfiskegryte. Blir alltid god! 

Et reiseminne fra Gambia er Domoda. En litt fornorsket versjon dette, men like god. Selv er jeg ikke så glad i søtpoteter og bruker derfor helt vanlig potet, men man bør bruke peanøttsmør som er beregnet på matlaging, Altså helt fint peanøttsmør uten tilsetninger. 

Endret av Leo
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klassiker ❤️

Ja det er mulig det pappa var født i 1945 så kanskje det var sånn gryte de lagde i gamle dager ? Før posegryter ? ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...