Gå til innhold

Kan vi snakke om hvor absurd det er med julepresanger til voksne?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange "anti-gave"-folk her snakker om at det er stress å kjøpe gaver. 

Jeg skjønner ikke hva som er stress. Man har et helt år på seg, eller mer. Jeg kjøper gaver gjennom hele året. Noen ganger kjøper jeg også mer enn ett år i forveien. Eksempel: Min søster fikk stilige kaffekopper til jul i fjor. 2 stk. Nå i år kommer det 2 til. Neste år blir det fler. :jeg kjøpte 6 stk på salg for 1,5 år siden. Dyrt merke, og jeg vet at hun liker både merket og designet. 

Det er helt unødvendig å løpe rundt som gale for å handle inn de siste ukene. 

Anonymkode: 2bee1...e90

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg misliker å gi og å få julegaver. Men jeg har noen i familien min som liker å gi og da må jeg gi tilbake. 

Men jeg har satt en lav maksgrense på gaver. Ikke fordi jeg er opptatt av  å spare mine penger, men fordi jeg ikke ønsker at noen skal kaste bort pengene sine på å kjøpe noe dyrt til meg. 

Anonymkode: 931fb...eef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Veldig mange "anti-gave"-folk her snakker om at det er stress å kjøpe gaver. 

Jeg skjønner ikke hva som er stress. Man har et helt år på seg, eller mer. Jeg kjøper gaver gjennom hele året. Noen ganger kjøper jeg også mer enn ett år i forveien. Eksempel: Min søster fikk stilige kaffekopper til jul i fjor. 2 stk. Nå i år kommer det 2 til. Neste år blir det fler. :jeg kjøpte 6 stk på salg for 1,5 år siden. Dyrt merke, og jeg vet at hun liker både merket og designet. 

Det er helt unødvendig å løpe rundt som gale for å handle inn de siste ukene. 

Anonymkode: 2bee1...e90

I tillegg kan man be om ønskeliste, noe som gjør det enda enklere.

Og har man ikke ønskeliste og står helt fast så kan en flaske vin eller et gavekort på en restaurant være en god gave for veldig mange.

Anonymkode: 3a276...1de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen kjøper julegaver til hverandre, ting vi faktisk ønsker oss.  Elles så lager jeg julegaver til de voksne, og de fleste lager også julegave. Så den eneste kjøpte gaven er stort sett fra mannen min. 
Det går mye i det samme hvert år. Jeg får sokker av mor og søster, votter av en søster, bror er bare 18 men har gitt tørkede kongler i noen år, ypperlig for opptenning.  Har ønsket meg det samme i år fra han.  Venninne gir eggelikør og ofte keramikk nisser hun laget selv, også har jeg en venninne som alltid gir fattigmann kaker. Jeg gir hjemmelaget flatbrød og såper, hekler også litt. 
Det er skikkelig jul. Blir mer glad for opptenning kongler enn noe tull fra Normal eller Nille som jeg fint kan kjøpe selv om jeg måtte ønske.

Anonymkode: 388ae...59a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok ts du blir lykkelig av og ikke ville gi så kan vi andre ha gleden med å ville gi 

Anonymkode: b2d14...0a9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men så modig av dem å faktisk si at de ville slutte med julegaver, det var garantert ikke lett for dem som nok har grudd seg til å si noe som de visste ville skuffe andre. Men skjønner at du synest det er litt skuffende.

Selv om jeg forstår deg, så må du også forstå at for enkelte så er julegaver mer stress enn det smaker å gi. For meg som har en dagjobb hver ukedag og bor på bygda, så er det meget stress for meg å hvert år måtte stresse sånn med å rekke å få kjøpt alle julegavene når den eneste gangen jeg har tid er i helgene, og å reise ned til byen på lørdag når kjøpesentra er fulle er det mareritt, og noe jeg ikke har lyst å bruke en halv fridag på. Jeg prøver å ta litt etter jobb de dagene jeg er på kontoret, men da er jeg som regel alt for trøtt og vil dra hjem da jeg pendler et stykke. Jeg prøver å bestille litt på nett for å spare tid, men det er ikke enkelt det heller da man blir usikker på det man bestiller. Når man har masse søsken, tantebarn og fadderbarn så blir det en del gaver som må kjøpes. Vi har faktisk kuttet ut en del gaver til de voksne i familien, og likevel så føles julegavene som mye stress. Og når de først er kjøpt og pakket inn, så det er en egen kabal å få gavene levert i tide også siden man heller ikke lenger treffes så naturlig pga. tidspresset i hverdagen. Og ja, jeg prøver hvert år å begynne tidlig slik at jeg skal slippe dette stresset, men det er utrolig krevende å finne ut lenge i forveien hva man egentlig skal gi folk.

Vil påpeke at synet for julegaver har endret seg mye for meg de siste åra. Før jeg havnet i hamsterhjulet med full jobb og da jeg feks. gikk på ungdomskolen, VGS eller var student så var julegaver noe jeg satt pris på å kjøpe inn, pakke inn og gi. Det var meget hyggelig. Men hele premisset har endret seg for meg når man ikke lenger har tid og det oppleves som en plikt nærmest. Og nå har jeg jo virkelig økonomi til å gi gaver, men gleden mangler når man ikke har tiden.

Det beste med julen for meg nå er egentlig å ha fri og dermed tid til å ikke stresse og spise god mat. Derfor er ikke gaver lenger så viktig for meg.

Kanskje dette svaret kan hjelpe deg med å forstå hvorfor enkelte prøver å kutte ut julegaver? 

Anonymkode: c7aad...ab4

Er det vanlig å gi til fadderbarn? Noen jeg vet har jo 4-5 faddere. Kutt ut de da med midre de er familie, og fokuser på de du faktisk skal feire med. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg skjønner at dette er et ømtålig tema, og jeg blir sikkert nedstemt nå, men noen må si det: Julepresanger til voksne er blitt et gigantisk sosialt ritual for å bytte penger i skjul. Vi later som om vi driver med generøsitet og omtanke, mens vi i praksis driver et årlig byttemarked av ting ingen egentlig trenger.

Er det noen som faktisk blir genuint overrasket?

Nei. Vi gir hverandre "koselige" gaver til omtrent samme verdi, fordi alt annet er sosialt risikofylt. Det er som om vi kollektivt har blitt enige om å late som vi ikke ser økonomien i det. "Åh, du brukte 500 kroner på meg? Her er noe til omtrent 500 kroner tilbake." Gratulerer, vi har gjennomført en perfekt sirkel av meningsløs forbrukerøkonomi.

Og hva ender vi opp med?

Du får en kaffikopp med et sitat du aldri ville valgt selv. En boks med luksussjokolade du spiser opp på tre dager og glemmer. En gadget som havner i en skuff. En krem du ikke liker lukten av. Og vi applauderer hverandre som om vi har gjort noe stort og oppløftende,  mens vi egentlig bare kunne overført pengene direkte og spart både tid og emballasje.

Det verste er forventningen.

Man MÅ gi gaver, man MÅ ha idéer, man MÅ kjøpe "noe". Hele poenget med en gave, at den skal være en frivillig og meningsfull handling, forsvinner når det blir en årlig kamp for å finne nok ubrukelige ting å pakke inn. 

Voksne mennesker som tjener egne penger trenger ikke en gave; de kjøper det de vil ha. Og det vet vi alle.

Jeg sier ikke at man skal slutte å gi til barn eller kutte alt som heter juleglede. Men kanskje vi voksne kan innrømme at vi deltar i et ritual vi har vokst fra? Kanskje julefreden kunne kommet billigere, og med litt mindre stress, hvis vi sluttet å late som om vi trenger flere duftlys og sokker med reinsdyr på.

Gaver til voksne er i bunn og grunn valuta med gavepapir på. Det er på tide å rive av innpakningen og se realiteten: Vi driver med barterhandel i gaveform.

God jul, og god frigjøring fra gavebytteriet. 🎄

Anonymkode: d6eb9...d82

Helt greit at du ikke liker de gavene du får eller gir, men det gjelder ikke alle! Og det er ingen som tvinger deg til å motta eller gi julegaver. Hvis det er så fælt at noen har lyst å gi deg noe, så takk heller nei. Tror du noen bryr seg? Nei! 

Anonymkode: 7a0b9...ec3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men gir du ikke julegaver tilbake til andre? Eller får du mye dyrere julegaver enn du selv gir? Hvis ikke, så kunne du bare droppet julegaver, og kjøpt deg det du trenger selv... Ser virkelig ikke poenget med at den nye stekepanna må komme fra tante Olga, når du kunne kjøpt den selv, om du ikke ga tante Olga duftlys og kremer hun uansett ikke trenger... 

Anonymkode: 17d79...c54

De fleste forventer ikke så mye fra en ung voksen, og benytter jula til en mulighet til å gi de noe de trenger, uten at de forventer å gå gave til like stor verdi tilbake. Det kan også hende personen gir hjemmelagde ting eller opplevelser som ikke tgrenger å koste så mye. Jeg og søskene mine får mye dyrere gave fra foreldrene våre enn det vi gir til dem, og jeg får dyrere ting fra søsknene mine siden de er par og tjener mye mer. Jeg er også veldig god på å finne bra pris på ting, og tar meg tid til det slik at de får noe de ønsker seg trenger, uten at det koster meg for mye

Skrevet
Blåttvann skrev (20 timer siden):

Så du mottar mye mer enn du gir?? Og det er greit i lengden synes du?

Selvfølgelig er det greit! Man gir da etter evne, det er tanken som teller. Jeg har ikke noe som helst imot å gi en dyrere/flere gaver til noen som har mindre enn meg, og blir heller ikke skuffet om noen gir meg noe om ikke er dyrt. Fikk ørepropper til bursdag ett år, og de hadde giveren fått gratis. Det gjorde meg selvfølgelig ingenting, jeg fikk jo det jeg ønska meg!

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Julen kan være hyggelig nok den. Men den er ikke som da man var barn og våknet kl 06:30 med forventningene som en klump i magen, og så var det julestrømpe og de faste tv programmene hele dagen før det endelig ble middag, med innlagt røykepause før desserten, så skulle det ryddes opp og kokes kaffe før man ventet på nissen. Det var en magisk dag. Sånn er det ikke lenger.

Anonymkode: d6eb9...d82

Hva hindrer deg fra å ha det sånn? Har fortsatt julestrømpe hos mamma, og ser jo på TV, hele dagen innimellom å hjelpe til med maten og dekke på og sånt. Så blir det middag før dessert og pakkeåpning. Om det er unger tilstede så hyrer vi inn en nabo som nisse. Så spiller vi spill og sånt

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere som relaterer julegaver til voksne med «magi» og «omtanke» fremstår svært lite reflekterte. Det faktum at vi etterlater et berg av avfall til fremtidige generasjoner har ingenting med verken «magi» eller «omtanke» å gjøre. Det er vel heller det motsatte. Mennesker genererer over 2 milliarder tonn fast avfall årlig (!), og det er ikke bærekraftig. 

Prisen for denne trådens minst reflekterte innlegg går nok til vedkommende som kalte noen «Scrooge» fordi de ikke lenger vil være med på galskapen. 

Til informasjon skapes reell «magi» gjennom kvalitetstid sammen, ikke via fysiske gjenstander pakket inn i enda mer avfall. 

Anonymkode: 2958f...265

Det blir jo ikke mer søppel av å kjøpe julegaver DERSOM MAN BRYR SEG OM DEN MAN KJØPER TIL. Du og andre er jo sånne som tror man bare skal kjøpe dritt som blir kastet, og har misforstått hele opplegget. Gaver til barn er som regel søppel ja, de får masse ubrukelig plast-ræl de ikke gidder å bruke, men ironisk nok er det disse gavene folk tviholder på. Gaver til voksne skal jo være ting man trenger, gjerne mat og bøker, ting man ellers hadde kjøpt uansett

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har sluttet med julegaver til andre enn barn og jeg må si det er en stor lettelse. Så mye stress som nå bare er borte. Ikke har vi plass til mer greier og ikke trenger vi noen ting. Bra for miljøet og penger spart. ❤️ Ser noen skriver rett ovenfor her at kan man ikke bare spise hjemme hos seg selv? Det gjør vi også, faktisk. Jeg skal feire hjemme, kun med samboeren. Vi følger da vår egen klokke og gjør akkurat som vi vil. Helt nydelig.

Anonymkode: 08a45...d19

Så en helt vanlig dag altså

• Liker 2
Skrevet (endret)

Helt enig med TS!

Endret av gjest:)
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg misliker å gi og å få julegaver. Men jeg har noen i familien min som liker å gi og da må jeg gi tilbake. 

Men jeg har satt en lav maksgrense på gaver. Ikke fordi jeg er opptatt av  å spare mine penger, men fordi jeg ikke ønsker at noen skal kaste bort pengene sine på å kjøpe noe dyrt til meg. 

Anonymkode: 931fb...eef

Nei det må du ikke. Jeg er sikker på at de du gir til blir glade for å slippe å få gaver fra noen som bare gir av plikt.

AnonymBruker
Skrevet
Sudden_Yam_1630 skrev (16 minutter siden):

Det blir jo ikke mer søppel av å kjøpe julegaver DERSOM MAN BRYR SEG OM DEN MAN KJØPER TIL. Du og andre er jo sånne som tror man bare skal kjøpe dritt som blir kastet, og har misforstått hele opplegget. Gaver til barn er som regel søppel ja, de får masse ubrukelig plast-ræl de ikke gidder å bruke, men ironisk nok er det disse gavene folk tviholder på. Gaver til voksne skal jo være ting man trenger, gjerne mat og bøker, ting man ellers hadde kjøpt uansett

Dersom du har mange trengende i din krets er det selvsagt flott at du kjøper ting de trenger. :) 
Mange av oss andre kjenner ingen voksne som ikke allerede har alt de behøver og mer til, og da er det faktisk helt ok å droppe sløsing av klodens ressurser. 

Anonymkode: 2958f...265

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg leser er at du ikke legger omtanke i det du gir, og sikkert da både gir og får kjipe gaver. 

Anonymkode: 7ed81...c6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv en jul hvor du har gitt presanger til 7 personer og du får ingen igjen  ikke en blomst en gang. Det svir selv om jeg er voksen. 

Anonymkode: a9441...489

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prøv en jul hvor du har gitt presanger til 7 personer og du får ingen igjen  ikke en blomst en gang. Det svir selv om jeg er voksen. 

Anonymkode: a9441...489

Da er det på tide å ta et hint.

Anonymkode: 69299...828

Skrevet

At du og de rundt deg gir ubrukelige gaver som ingen trenger, får være deres problem. 

De færreste tjener så mye at de bare kjøper alt de vil ha selv. Vi tjener ganske greit, men har likevel ting vi ønsker oss, som vi ikke tar oss råd til. Det har de fleste rundt oss også, selv om mange av dem har romslig økonomi. 

Jeg elsker å finne gaver til de jeg er glad i - både barn og voksne. Jeg følger godt med på hva de sier - om de nevner noe de ønsker seg i løpet av året, eller om de nevner et problem de har, som en gave kan løse. Jeg forsøker å gi gaver som er nøye gjennomtenkt til akkurat den personen, og treffer som regel veldig bra.

Jeg blir også veldig glad dersom jeg får en gave hvor jeg forstår at det er mye tanke bak det, og hvor noen viser med gaven at de virkelig ser meg. Man blir aldri for gammel for det. ❤️ Mannen, barna, og øvrig familie og venner er også flinke til det! 

Ingen i min krets har tradisjon om en spesiell sum. Vi finner det som passer personen - noen ganger koster det 300 kr, og andre ganger 10 000. Jeg har opplevd å gi for ca 5000 kr, og samtidig få tilbake for rundt 1000, og jeg har opplevd å gi for 500 kr, og få tilbake for over 50 000. Prisen er ikke det viktige, det er tanken bak. Noen ganger gir vi en ferie, andre ganger gir vi hjemmestrikk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes jula fortsatt er magisk. Julefrokost, Askepott på tv. Legge alle gaver under treet, pynte bordet, kjenne lukta av jul. Lager heldigvis ikke maten. Koselige samtaler ved bordet. Jeg er 50 år med barn 16 og 18. De gleder seg og setter pris på julens alle små tradisjoner.  De er ivrige med gavene for det er alltid litt ekstra ting de ikke vet hva er.  

Andre julettadisjoner de liker er julefilmer sammen, bake pepperkaker hos mormor, bake lussekatter hos farmor, kjøpe juletre, pynte juletreet, pynte rommene sine.  Når jula kommer så tindrer det i øynene til 16-åringen. Hun koser seg med å kjøpe, lage gaver og ikke minst pakke inn gaver.   

Her i huset stresser vi ikke med julebakst eller julevask, og vi bytter kaker med besteforeldre.  

Jula kan være litt hva du gjør dwt til, kan være stressende, eller avslappende. 

Anonymkode: 4957c...4a6

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...