Gå til innhold

Gratis utlån av hytter - krever litt mye?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (13 timer siden):

Det er dessverre min erfaring også. Så jeg har sluttet å gi bort gratis. Jeg ber om en lav sum, og da er de som tar kontakt gjerne greie.

Lite frekke mennesker synes jeg, de aller fleste er veldig takknemlige 

Anonymkode: 93dca...930

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om dere skal gjøre noe hyggelig for andre og ikke tåler at dere ikke får tilstrekkelig takknemlighet, eller riktig takknemlighet gi til organisasjoner? Eller er det behovet for anerkjennelse som er det viktigste? 

Anonymkode: 9e43e...ec7

👏👏👏👏

Anonymkode: 93dca...930

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om dere skal gjøre noe hyggelig for andre og ikke tåler at dere ikke får tilstrekkelig takknemlighet, eller riktig takknemlighet gi til organisasjoner? Eller er det behovet for anerkjennelse som er det viktigste? 

Anonymkode: 9e43e...ec7

Det handler ikke om å ikke få nok anerkjennelse eller riktig takknemlighet. Det handler om et ønske om at de man hjelper skal vise at de setter pris på det. Ikke fordi man ønsker tilstrekkelig takknemlighet som i å bli tilbedt som en gud, men fordi man ønsker en tilbakemelding om at man har gjort noe bra. Hvordan tror du det føles å låne bort en hytte helt gratis og så få slengt i fjeset at man er kjip fordi man ikke har fyllt fryseren? Da kan det jo hende man føler at det man tilbyr ikke er bra nok. Hvis sjargongen blandt de ubemidlede er at man må fylle hytta med mat, ved og full tank på bilen for at de skal ha glede av det, og man ikke har råd til dette selv, så slutter man heller å låne bort. For da slipper folk å bli skuffa over at det ikke var tilstrekkelig. Og nei, når man gir bort ting gratis på finn så skal man ikke tåle å bli nærmest kjefta på fordi man ikke har mer å gi bort eller kan sende/kjøre å levere ting helt gratis.

Anonymkode: a2967...134

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Forstår deg veldig godt. Så leit at slike flotte initiativ vert ein negativ ting. Kan du kontakte eit mellomledd for å treffe dei rette? Røde kors eller liknande som arrangerer «ferie for alle». Kanskje blir det mindre jobb og mas for deg - og at du treff dei som virkelig treng det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er helt greit at man ønsker bekreftelse på at man har gjort en god gjerning, uten at den som takker skal måtte stå med lua i hånda. 

Jeg tror også at de som virkelig har behov for hjelp ofte har større problemer med å be om det og å ta imot, kontra de som bare ser sitt snitt til å få noe gratis til tross for at de selv har midler (steriotyp Ove og Anette i Solsidan) Den sistnevnte typen tror jeg også at oftere er tilbøyelige til å være missfornøyd med ett eller annet i den sammenhengen. 

Anonymkode: 602be...042

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i noen sånne grupper, og tror det ofte tiltrekker seg frekke mennesker, som ikke har dårlig råd. Har gått inn på profilen til noen av de, og de er langt fra fattige, stort hus, sydenturer, flere biler, og barna har alt av iPhone, iPad osv. 

Jeg hadde noen år med ekstremt dårlig råd da barna var små, jeg ba aldri om hjelp, og gjorde det jeg kunne for å late ut som det ikke var så vanskelig. Og det er min erfaring med de som virkelig har dårlig råd. 

Anonymkode: 7b11f...b28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare idioter som låner bort hytta si gratis til fremmede. Ingen menneskerett å dra på hyttetur. 

Anonymkode: 3d077...5b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare idioter som låner bort hytta si gratis til fremmede. Ingen menneskerett å dra på hyttetur. 

Anonymkode: 3d077...5b7

Noen mennesker ønsker at andre også skal ha det bra, det kalles empati. Du burde prøve det en gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Husker når ytre venstrepartiene gikk ut i media og mente alle som hadde hytter burde vært pålagt å låne dem bort gratis. 

Jeg ser for meg den kollektive raseringen av hytter som ville blitt resultatet:  Kjøkkenutstyr som blir ødelagt, motorsager og annet verktøy som blir stjålet, svimerker overalt etter stearinlys, tusjtegninger på tømmervegger, mat som blir etterlatt i skuffer og skap som tiltrekker mugg og skadedyr. Etc.

Hytta mi er det kjæreste jeg har. Ingen, ihvertfall veldig få, ville lånt ut boligen sin gratis. Hvorfor skal det være annerledes med hytter?

Anonymkode: a5cc3...255

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Derfor har jeg sluttet å gi bort ting gratis på finn. Lettere å kaste ting.

Hva skjer om hytta blir ødelagt?

Anonymkode: 693e6...656

• Liker 1
Skrevet

Har en ganske stor hytte i Oslomarka (var originalt en helårs enebolig) og et år foreslo (eks) dama at vi skulle låne den ut i jula siden vi skulle reise bort. Hun la den ut på Facebook, og forespørselene rant inn. totalt fikk vi over 350 svar. Vi bestemte oss for en familie som sleit veldig økonomisk med 4 barn.

Vi dro på ferie og tenkte alt var vel og bra, vi kom hjem en dag før planen og jeg dro opp uten å ha sagt fra på forhånd. Det var helt ukjente som åpnet, det viste seg at familien som hadde lånt den av meg, hadde lagt den ut på air bnb. Gjestene hadde betalt litt over 50000 kroner for å bo der i 4 uker.

Jeg ble så sint og ba de dra med en gang, det ville de ikke, siden de hadde betalt. Jeg sa jeg skulle komme tilbake om 3 timer med politiet, og fikk døra slengt igjen.

3 timer seinere kom jeg tilbake, hadde ikke med politiet, men tenkte å ringe om det var problemer, døra var ulåst. ALT var herpa og ødelagt. Ringte til de jeg hadde lånt de til, og de sa det hadde vært innbrudd.

Jeg nevnte ikke at jeg hadde sett de som hadde fremleide hytta, men bestemte meg å reparere og fikse alt. Toppen av frekkhet var at de ringte meg noen måneder seinere og spurte om jeg trengte hytta den sommeren, fordi barna ville på sommerferie. Jeg sa ja. 3 minutter seinere var den listet på airbnb. Da jeg skulle overlevere nøkkelen hadde jeg med politiet med en liste over ødelagt inventar. Han ble overrasket, og fikk valget om å møte i retten eller betale tilbake erstatning. Han valgte det siste.

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husker når ytre venstrepartiene gikk ut i media og mente alle som hadde hytter burde vært pålagt å låne dem bort gratis. 

Jeg ser for meg den kollektive raseringen av hytter som ville blitt resultatet:  Kjøkkenutstyr som blir ødelagt, motorsager og annet verktøy som blir stjålet, svimerker overalt etter stearinlys, tusjtegninger på tømmervegger, mat som blir etterlatt i skuffer og skap som tiltrekker mugg og skadedyr. Etc.

Hytta mi er det kjæreste jeg har. Ingen, ihvertfall veldig få, ville lånt ut boligen sin gratis. Hvorfor skal det være annerledes med hytter?

Anonymkode: a5cc3...255

Bra, la rike politikere låne bort sine hytter og hus.

Anonymkode: 693e6...656

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...