Gå til innhold

Hvorfor er mange konspirasjonstenkere imot vaksiner?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Regner med du tok vaksinen? De jeg kjenner som var vaksinert fikk det mye verre enn de jeg kjenner som ikke er vaksinert.

Anonymkode: b156f...fa5

Alle mine venner, kollegaer og familiemedlemmer tok covidvaksinene, og kun én av dem ble veldig syk da de fikk covid. Denne personen er sykepleier og ble utsatt for stort smittetrykk gjennom jobben da hun jobbet tett på pasientene, og i tillegg stadig måtte stå i koronatest-området. Men selv hun ble "bare" kraftig influensasyk og måtte ikke innlegges eller noe. Til og med eldre slektninger med underliggende sykdom slapp unna med en liten forkjølelse.
Jeg vet også om to personer som ikke tok noen vaksiner; en rundt 50 år som slapp unna med en forkjølelse, og en eldre person (i 60-årene) som ble alvorlig syk og døde.

Kropper, både med og uten vaksine, er forskjellige. Og jo større mengde virus man utsettes for, jo større er risikoen for å bli syk. Det handler også om genetikk og hvilke underliggende sykdommer man har eller er disponert for.

Anonymkode: 9125a...c0d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er virkelig ikke i et konspiratorisk miljø. Overhodet ikke og lang der ifra. Er i et miljø med velutdannede, smarte og reflekterte folk. De aller fleste sto over covid-19 vaksinen og er glade for det når man ser i ettertid hvordan det dessverre gikk. 

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Feil. Vaksinemotstandere fantes i høyeste grad før covid også. "Smarte" mennesker som ikke følger vaksineprogrammet for barna sine. Og påstår at det er de som har skjønt det. Og snakker høyt om hvordan barna ikke blir syke og derfor ikke trenger disse farlige vaksinene som gir både autisme og andre alvorlige diagnoser... de forstår ikke engang at deres barn holder seg friske fordi vi andre har vett til å vaksinere...

Anonymkode: 53e21...249

Jeg tror det er du som tar feil. Det er riktig at det også fantas vaksinemotstandere før, men mitt inntrykk er at det er flere covidvaksinemotstandere enn generelle vaksinemotstandere i dag. Jeg er covidvaksinetviler (har tatt tre, men tar neppe den fjerde), men influensavaksinen ville jeg ha.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er virkelig ikke i et konspiratorisk miljø. Overhodet ikke og lang der ifra. Er i et miljø med velutdannede, smarte og reflekterte folk.  

Selvsagt. Ingen vil vel innrømme at de vanker sammen med mennesker som Charter-svein og Kari J. Og folk man er enig med er jo alltid de smarteste og mest reflekterte ;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Selvsagt. Ingen vil vel innrømme at de vanker sammen med mennesker som Charter-svein og Kari J. Og folk man er enig med er jo alltid de smarteste og mest reflekterte ;) 

For en dum generalisering. Folk er heldigvis forskjellige og noen evner å tenke selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg er virkelig ikke i et konspiratorisk miljø. Overhodet ikke og lang der ifra. Er i et miljø med velutdannede, smarte og reflekterte folk. De aller fleste sto over covid-19 vaksinen og er glade for det når man ser i ettertid hvordan det dessverre gikk. 

Det å være velutdannet innebærer å ha en medalje med både for- og bakside. På baksiden burde det vært gravert" Studenten har lært seg å arbeide systematisk på samme måte som resten av kullet og med det samme pensumet. Hen er perfekt ensrettet." 

Ensretting er på mange måter effektivt, men ulempe er at man får et tynnere visdomsgrunnlag, og de som mest presist følger det etablerte kan overse eller overdøve ny eller fremmed kunnskap og stå i veien for den.

Jeg ble lite imponert over en forskningsartikkel. De hadde sett på om intervalltrening var mer effektivt enn rolig trening for å utvikle kondisjon og hadde en gruppe som trente intervall og en som trente rolig. De fant at intervallfolka fikk best resultat. Det var sikkert sant nok, men allikevel tull. Spør hvilken som helst trener med innsyn i hundrevis av treningsdagbøker og du vil finne det rette svaret, som er. "Feil spørsmål, det er ikke den eller den typen trening som er mest effektiv, men derimot en god blanding."   

Endret av I Grosny
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er jo påvist ikke er trygt. Ikke uten grunn tannlegene har sluttet med det for lenge siden. Men amalgamfyllingene fra skoletannlegen sitter som støpt her og har ingen planer om å ta de ut før de eventuelt løsner. Og det virker som de aldri vil gjøre hos meg. Selv etter mange tiår 😂

En viktig presisering her er at amalgamforbudet ikke kom fordi man mente det var utrygt for pasientene å gå rundt med herdede amalgamfyllinger i tennene, men hovedsakelig av miljømessige hensyn. En eventuell helserisiko var/er uansett størst for tannhelsepersonell, ikke pasienten.

Anonymkode: f8d7b...28a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fluor er et biprodukt av aluminiumsindustrien, det er et industriavfall som de klarte å selge inn som vannrenser og bra for tennene.

Anonymkode: 66096...aee

Du må gjerne la være å bruke tannkrem eller andre tannprodukter med natriumfluorid. Holder du deg helt unna karbohydrater vil du sannsynligvis ikke ha behov for det, heller. Du kan da i stedet fokusere på godt renhold med annen tannkrem og tanntråd/mellomromsbørster, slik at du ikke utvikler periodontitt.

Som voksent menneske står du fritt til å ta denne avgjørelsen for deg selv, selv om du har en irrasjonell frykt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

...

Endret av Mindroot
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må gjerne la være å bruke tannkrem eller andre tannprodukter med natriumfluorid. Holder du deg helt unna karbohydrater vil du sannsynligvis ikke ha behov for det, heller. Du kan da i stedet fokusere på godt renhold med annen tannkrem og tanntråd/mellomromsbørster, slik at du ikke utvikler periodontitt.

Som voksent menneske står du fritt til å ta denne avgjørelsen for deg selv, selv om du har en irrasjonell frykt.

Fluor hjelper å remineralisere og styrke tann-emaljen, og da det kom inn i daglig bruk for over hundre år siden, så var det en revolusjon for samfunnet. Engelskmenn, som i kolonitiden hadde stor tilgang til sukker (slik vi også har i dag) hadde så mye tannråte at du ville fått sjokk hvis du hadde sett dem med egne øyne.

Hva sier tannlegen din når du sier til han at du ikke tror på fluor ?

Endret av Mindroot
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis de tror på konspirasjonsteorier så er de konspiratoriske. Og gjerne ikke så veldig smarte og reflekterte likevel.

Anonymkode: 27475...090

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2025 den 0.15):

Hva er dette hatet de har mot vaksiner?

Uten vaksiner hadde vi ikke blitt kvitt mange alvorlige sykdommer som herjet rundt på 50-60-70 og 80 tallet.

En amerikansk lege som heter Brian Ardis mener at vi kunne kurert mange sykdommer som røde hunder, meslinger, polio osv med tobakk, istedenfor vaksiner.

Anonymkode: f0de6...4ab

Tror du blander en hel gruppe som er telt mot vaksiner med f.eks de som med rette var skeptiske til covidvaksinen. Selv kjenner jeg flere som fikk ekstremt sjeldne krefttypene etter vaksinen, og som har blitt rapportert inn. Så det går an å ha to tanker i hodet.

Også litt nysgjerrig på hva du kaller konspirasjonsteorier. Jeg synes det er morsomt og interessant at, det er vel 50% av alle konspirasjonsteorier i ettertid ble bevist å være sanne. Watergate var jo og en konspirasjonsteori... Lablekkasjen i Wuhan var også det. Til de ga ut et statement om at de ikke kunne utelukke at viruset vet produsert i laben. Så greit å ta for seg "konspirasjonsteorier" og få all fakta på bordet. 

Men ja, enkelte konspirasjonsteoretikere er så utrolig forutsigbare. Det er eksakt de samme tingene de snakker om og tror. 

Anonymkode: 6df81...396

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2025 den 0.15):

Hva er dette hatet de har mot vaksiner?

Uten vaksiner hadde vi ikke blitt kvitt mange alvorlige sykdommer som herjet rundt på 50-60-70 og 80 tallet.

En amerikansk lege som heter Brian Ardis mener at vi kunne kurert mange sykdommer som røde hunder, meslinger, polio osv med tobakk, istedenfor vaksiner.

Ja de godt utprøvde vaksinene er greie men covid vaksina ble jeg skeptisk på da jeg vet pga jobb at det tar 10 år fra ett legemiddel blir lagd til det blir godkjent som trygt for salg. Covid ble lagd og lagt for salg under 1 år. Derfor ble jeg skeptisk. Vaksine mot lungebetennelse som varer ut. Shingrix vaksina mot helvetes ild er vaksiner jeg tror mange kunne dradd nytte av

Anonymkode: 2e1a3...147

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja de godt utprøvde vaksinene er greie men covid vaksina ble jeg skeptisk på da jeg vet pga jobb at det tar 10 år fra ett legemiddel blir lagd til det blir godkjent som trygt for salg. Covid ble lagd og lagt for salg under 1 år. Derfor ble jeg skeptisk. Vaksine mot lungebetennelse som varer ut. Shingrix vaksina mot helvetes ild er vaksiner jeg tror mange kunne dradd nytte av

Varer livet ut skulle det stå 3 linje fra nederst

AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (5 timer siden):

Det å være velutdannet innebærer å ha en medalje med både for- og bakside. På baksiden burde det vært gravert" Studenten har lært seg å arbeide systematisk på samme måte som resten av kullet og med det samme pensumet. Hen er perfekt ensrettet." 

Ensretting er på mange måter effektivt, men ulempe er at man får et tynnere visdomsgrunnlag, og de som mest presist følger det etablerte kan overse eller overdøve ny eller fremmed kunnskap og stå i veien for den.

Jeg ble lite imponert over en forskningsartikkel. De hadde sett på om intervalltrening var mer effektivt enn rolig trening for å utvikle kondisjon og hadde en gruppe som trente intervall og en som trente rolig. De fant at intervallfolka fikk best resultat. Det var sikkert sant nok, men allikevel tull. Spør hvilken som helst trener med innsyn i hundrevis av treningsdagbøker og du vil finne det rette svaret, som er. "Feil spørsmål, det er ikke den eller den typen trening som er mest effektiv, men derimot en god blanding."   

Universitetsutdanning kan gi deg et ganske mye bredere syn på problemstillinger og også en evne til å ta til seg kunnskap fra flere hold. Jeg kjenner også mange høyt utdannede og godt ressurssterke folk som avventet vaksinen. Det viste bare god dømmekraft og evne til kritisk tenkning. Som jo er noe man får øvd seg på i høyere utdanning. Trekke ut viktige info fra flere kilder. 

Jeg hoppet også over. Og det etter å ha satt meg grundig i det medisinske. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så heldig du var, da.
Jeg var dårlig i flere måneder og sliter fremdeles med ettervirkningene av covidsykdommen

Anonymkode: 20f4a...37c

Tok du vaksinen? Hvordan vet du hvilken av de to som påvirker sykdomsforløpet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Å være motstander av vaksiner, altså å mene at vi ikke trenger det og at det er skadelig

Ts

Du har selvsagt da oppdatert deg på stivkrampe, hepatitt b  og alle de andre som må oppdateres etter ti år? Tatt en tur til usa og sett hvor mange vaksiner barna tar ifh Norge? Hvorfor har ikke barnet ditt tatt alle de 20 vaksinene barn i usa tar? Er disse sykdommene mindre alvorlige i Norge tenker du? Pussig. 

For det ville jo vært litt for dumt om du satt der i glasshus. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva er det med disse totalt iditiske sammenligningene? Det finnes null likhet mellom et bilbelte og en vaksine, og heller ikke mellom et bilbelte og alt myndighetene utsatte oss for. Dette er infantil argumentering.

Anonymkode: 66096...aee

Ærlig talt.

Du har påstått at fluor i tennene er å smøre aluminiums-avfall på tennene bare fordi den typen fluor som man smører på tennene, og avfall fra aluminiumsproduksjon, heter noe som inneholder ordet «fluor». Dette på tross av at de to er radikalt ulike kjemiske forbindelser med null til felles av egenskaper.

Du har beviselig løyet og løyet for å lure folk her inne. Helt fjernt å da klage på «infantil argumentasjon». Men det sier jo alt om hvordan dere rekrutterer, selvfølgelig. 

Anonymkode: 1eaf2...237

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er dette her som viser at du absolutt er «i et konspiratorisk miljø». 

Det er ingen allmenn oppfatning at det «gikk galt» med covid-vaksinene. Tvert imot er gjengs oppfatning blant både fagfolk og andre at det gikk kjempefint. Hvis du opplever at det liksom gikk galt, fremfor at det var en stor suksess, oppholder du deg åpenbart bosatt i en konspiranoia-ekkokammer. 

Anonymkode: 1eaf2...237

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Mindroot skrev (3 timer siden):

Fluor hjelper å remineralisere og styrke tann-emaljen, og da det kom inn i daglig bruk for over hundre år siden, så var det en revolusjon for samfunnet. Engelskmenn, som i kolonitiden hadde stor tilgang til sukker (slik vi også har i dag) hadde så mye tannråte at du ville fått sjokk hvis du hadde sett dem med egne øyne.

Hva sier tannlegen din når du sier til han at du ikke tror på fluor ?

Jeg er velinformert om effekten av fluorid, og leste du ikke den siste setningen i innlegget? Jeg er odontologiutdannet.

Vedkommende jeg siterte, har jo all mulig rett til å la være å bruke fluortannkrem selv, men behøver ikke å spre feilinformasjon og frykt for natriumfluorid. Uten tilførsel av noe karbohydrater og spesielt sukker, vil vedkommende ikke utvikle karies, da de kariogene bakteriene ikke vil få næring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...