AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Foreksemplel for 50 år siden. Sendte de barn tilbake i barnehagen og skolen med en gang de følte seg bra igjen. De hadde vel ikke sånne regler som det er nå med 48 timer? Selv om de viste at det var smitte så tror jeg ikke noen viste om Norovirus enda selv om det så klart var det som gikk rundt da også. Nå var det vel heller ikke sånn at nesten alle barn gikk i barnehage heller så mulig mindre smitte på grunn av det. Ja 1975 er jo ikke kjempelenge siden da, men er jo en stund. Anonymkode: 16b69...984
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Skrevet 2 timer siden For 50 år siden gikk nesten ingen barn i barnehagen for det fantes nesten ingen barnehager. Det fantes noen dagmamma og park, men det var gjerne for noen timer midt på dagen og ikke full dag slik barnehagene er i dag. Og jo, man holdt barn hjemme ved smittsom sykdom. At man skal være hjemme og hvile når man er syk, har man visst i hundrevis av år. Anonymkode: fcf02...0d7 11 6
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Skrevet 1 time siden Jeg aner ikke hvor mange dager. Jeg er femti, men hadde aldri omgangssyke før jeg fikk barn selv. Husker to ganger på barneskolen at vi var veldig få i klassen et par dager, da resten var hjemme med omgangssyke. Så de fleste var vel borte mer enn én dag. Anonymkode: 8e64a...2c8 2
Maskinfører Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden Barnehager kom vel på 1970 tallet når kvinnfolka skulle ut i arbeidslivet
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og jo, man holdt barn hjemme ved smittsom sykdom. At man skal være hjemme og hvile når man er syk, har man visst i hundrevis av år. Rosa historiebriller... Vet du hvor gammel sykelønnsordningen er egentlig? Anonymkode: 80b23...47a
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Skrevet 1 time siden Maskinfører skrev (1 minutt siden): Barnehager kom vel på 1970 tallet når kvinnfolka skulle ut i arbeidslivet De første barnehagene kom på 1920- tallet, men få ja. på syttitallet fikk vi barnehageloven. Anonymkode: 6bad5...fe7 2
Maskinfører Skrevet 1 time siden #7 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De første barnehagene kom på 1920- tallet, men få ja. på syttitallet fikk vi barnehageloven. Anonymkode: 6bad5...fe7 Åja man gjorde det ja beklager tok feil jeg da
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden I 1970 var 44% av kvinner I alderen 20-54 i arbeid. De med barn i bhg alder var stort sett ikke i jobb så var da hjemme med barnet uansett. Anonymkode: d03da...c3f
piggrokken Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden Maskinfører skrev (3 minutter siden): Barnehager kom vel på 1970 tallet når kvinnfolka skulle ut i arbeidslivet Tror det var mer firmagreier før, faren og moren til faren min jobbet i NSB mellom og etter krigen, og faren min (født i 45) fortalte ofte at han var i "parken" med barna til de andre ansatte. 2
Maskinfører Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden piggrokken skrev (1 minutt siden): Tror det var mer firmagreier før, faren og moren til faren min jobbet i NSB mellom og etter krigen, og faren min (født i 45) fortalte ofte at han var i "parken" med barna til de andre ansatte. De gjorde det ja min avdøde far var også født i 45 hjemmeværende husmor
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Skrevet 1 time siden Jeg er født i -86, og gikk ikke i barnehage. Men på barneskolen så var vi hjemme når vi var syk, og tilbake på skolen når vi var frisk. Hadde jeg ikke kasta opp i løpet av natta, og følte meg ok, så var det bare tusle til skolen. Anonymkode: 6c747...9cf
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): De første barnehagene kom på 1920- tallet, men få ja. på syttitallet fikk vi barnehageloven. Anonymkode: 6bad5...fe7 Nesten hundre år tidligere, på 1830-tallet i følge denne artikkelen: https://www.forskning.no/arbeid-barn-og-ungdom-historie/slik-var-barnehagene-i-gamle-dager/1761771 Anonymkode: ff7be...e05
Stormur Skrevet 1 time siden #13 Skrevet 1 time siden I 1975 var fleire kvinner heime eller jobba deltid. Fleire budde også i generasjonsbustader og hadde besteforeldre i samme hus. Barnehage pg dagmamma var også vanlig. Folk var heime med sjuke ungar då, som no men det var mindre «sjukt barn-fråver» i arbeidslivet pga det ovanfornemnde.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Foreksemplel for 50 år siden. Sendte de barn tilbake i barnehagen og skolen med en gang de følte seg bra igjen. De hadde vel ikke sånne regler som det er nå med 48 timer? Selv om de viste at det var smitte så tror jeg ikke noen viste om Norovirus enda selv om det så klart var det som gikk rundt da også. Nå var det vel heller ikke sånn at nesten alle barn gikk i barnehage heller så mulig mindre smitte på grunn av det. Ja 1975 er jo ikke kjempelenge siden da, men er jo en stund. Anonymkode: 16b69...984 Matforgiftning fra drikkevann var mye vanligere «før i tiden» enn nå. Så ofte når man kastet opp på 1970 eller 1980-tallet (eller 1990-tallet) var det ikke fordi man hadde omgangssyken. Det lokale (ofte ikke engang kommunale, men drevet på slump og dugnad i bygda) vannverket hadde vært litt slepphendte med hygienen. Ut på bygda var uansett «drikkevannet» som oftest en bekk eller kulp eller elv som snirklet seg over jorder med kyr og sauer og … ting havnet i vannet. Og folk kastet opp. Man var ikke så veldig nøye på hvor lenge det gikk fra oppkast til man oppsøkte folk. Fordi det var MYE vanligere at oppkast skyltes vann eller mat enn det er nå. Anonymkode: ec3f9...66c
AnonymBruker Skrevet 58 minutter siden #15 Skrevet 58 minutter siden Det var veldig få barnehager, de fleste var hjemme. Til og med i min barndom på 90tallet var det ganske vanlig å være hjemme. De hadde absolutt ingen 48timers regel. De var vel hjemme til de ikke spydde og rett tilbake på skolen dagen etter. Ingen var hjemme lenger enn nødvendig. Jobbet foreldrene var det tapt inntekt, loven om omsorgspenger kom ikke før i 1978. Anonymkode: 30da3...76f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå