Sinsiew Skrevet lørdag kl. 16:13 #41 Skrevet lørdag kl. 16:13 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg beskriver bare det jeg ser og opplever, ikke hva som er sant for den enkelte. Ingen sitter på noen fasit. Jeg som ble mamma sent, ble det i en perfekt alder for meg. Det betyr ikke at jeg ikke ser fordeler med å bli mamma som 20-åring! (Ikke relatert til ditt innlegg, men jeg blir stadig sjokkert over hvordan mange er så bastante på at det er slitsommere å være mor i godt voksen alder. Det er ikke gitt at man har bedre helse som 40-åring enn 20-åring...er godt voksen og sjokkert over den dårlige helsa til mange unge i dag.) Anonymkode: 66f11...820 Som sagt er bare dette min subjektive observasjon. Og som jeg selv skriver; min opplevelse med en ung mor(tidlig 20-årene da jeg ble født) er heller ikke udelt positive. Jeg er forsåvidt enig i at mange unge i dag har skremmende dårlig helse. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:14 #42 Skrevet lørdag kl. 16:14 Får du barn seint så kommer du i overgangsalder samtidig som du har kranglete tenåringer og skrantende foreldre. Anonymkode: 3e69a...fc3 3 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:15 #43 Skrevet lørdag kl. 16:15 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er sånn det gjerne er. Jeg synes diskusjonene om dette rett og slett blir litt fordummende. Noen går ut og sier "Kvinner må få barn tidligere". Mener de at kvinner skal få barn alene? Neivel, da blir en del kvinner langt opp i 30-årene før de får barn. Og så har du dem som er godt voksne når de får barn og går rett i forsvarsposisjon og sier at de er mye bedre mødre enn yngre mødre fordi de er så mye mer fornuftige osv. Og så kommer de yngre mødrene som var heldige og fikk full klaff tidlig i livet og sier "Vi er ikke ressurssvake, vi var kjempespreke". Og så har man det gående. Denne diskusjonen fører ingen steds. Anonymkode: 8afb2...0f9 Haha, enig i den setningen der! Jeg som er godt voksen, ser jo ikke ned på yngre mødre. Misunner dem all tiden de får med barna sine, samtidig som ingen vet hva livet bringer. Jeg er INGEN til å bestemme når andre skal få barn! Anonymkode: 66f11...820 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:15 #44 Skrevet lørdag kl. 16:15 Hvis ting ligger til rette for det, 24-25. Jeg fikk når jeg var 28 og 29. Nå er jeg 40+ og frister absolutt ikke med babytid. Dessuten synes jeg at det er fint at man har mer sannsynlighet til å få flere år med barna sine.. skulle gjerne fått mine enda før ❤️ Anonymkode: 580af...a28 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:16 #45 Skrevet lørdag kl. 16:16 Sinsiew skrev (3 minutter siden): Som sagt er bare dette min subjektive observasjon. Og som jeg selv skriver; min opplevelse med en ung mor(tidlig 20-årene da jeg ble født) er heller ikke udelt positive. Jeg er forsåvidt enig i at mange unge i dag har skremmende dårlig helse. Dette trenger ikke ha noe med alder å gjøre. Anonymkode: 66f11...820 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:19 #46 Skrevet lørdag kl. 16:19 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Haha, enig i den setningen der! Jeg som er godt voksen, ser jo ikke ned på yngre mødre. Misunner dem all tiden de får med barna sine, samtidig som ingen vet hva livet bringer. Jeg er INGEN til å bestemme når andre skal få barn! Anonymkode: 66f11...820 Og ikke tror jeg vi egentlig er så forskjellige heller. Mødre gjør en kjempejobb samme hvor gamle de er. Anonymkode: 8afb2...0f9 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:20 #47 Skrevet lørdag kl. 16:20 Trolltunge skrev (40 minutter siden): Alle førstegangsforeldre er opptatt av å gjøre ting riktig. Det slår ikke ihel det jeg skrev om energi, utvikling, fleksibilitet og lekenhet. At voksne foreldre i større grad har forberedt seg og mener at de sitter på fasiter, er mer påståelige og trygge på å ha rett, betyr ikke nødvendigvis at de har det i større grad. Jeg som fikk barn mye tidligere holdt på å bli gal av alt det mine venninner som fikk barn sent "visste" og var så bestemte angående at var riktig og feil. Joda de var mer trygge på egne overbevisninger og valg, men de var pokker så rigide og nærmest som nyfrelst i en sekt som (i motsetning til andre) hadde sett lyset og veien dit. Dette hjalp dem likevel ikke angående at ting da skulle gå så lett og greit, og de ble mer utslitt av mindre aktiviteter og lek med barna enn vi som fikk barn tidligere. Man har mer energi og er bedre rustet for å takle behovet for å være fleksibel når man er i 20 årene og i begynnelsen av 30- årene. Slik er det bare. Å ha småbarn når man er i 40- årene er slitsomt. Ja slitsomt er det å ha småbarn uansett, men man har mindre å gå på i 40- årene i forhold til i 20- årene, så dette blir tøffere for dem som får barn sent. Jeg er veldig enig med deg etter 20 års erfaring med nybakte foreldre. Anonymkode: 1d94e...478 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:23 #48 Skrevet lørdag kl. 16:23 Jeg mener at man ikke bør få barn Anonymkode: acca2...3d2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:25 #49 Skrevet lørdag kl. 16:25 Jeg tenker at før 30 med det første barnet hvis man har truffet den man vil ha barn med. Både jeg og nå min datter fikk når vi var 27-28 og det synes jeg er en flott alder. Anonymkode: 1d94e...478
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:27 #50 Skrevet lørdag kl. 16:27 Før 25, men om man ikke har noen å lage barn med, er det ingen øvre aldersgrense så lenge man er fruktbar. Anonymkode: d0910...85c 1 1
Sinsiew Skrevet lørdag kl. 16:28 #51 Skrevet lørdag kl. 16:28 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette trenger ikke ha noe med alder å gjøre. Anonymkode: 66f11...820 Og det er jo egentlig det jeg også skriver i mitt første innlegg, at dette er mye mer sammensatt. Samtidig som jeg også skriver om min opplevelse. Ikke som fakta, bare som min subjektive opplevelse(som jeg også skriver i mitt første opplegg hvor jeg poengterer at det ikke er en side som er bedre enn den andre. Alle sider har fordeler og ulemper.) Jeg ser jo også at min mor på 53 er veldig glad hun ikke er småbarnsmor lengre 😅 Endret lørdag kl. 16:31 av Sinsiew
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:28 #52 Skrevet lørdag kl. 16:28 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Får du barn seint så kommer du i overgangsalder samtidig som du har kranglete tenåringer og skrantende foreldre. Anonymkode: 3e69a...fc3 Ikke noe særlig å ha barn under 10 år når overgangsalderen herjer heller 😅Det med eldre foreldre er også et poeng. Mine var så gamle at de ikke kunne hjelpe noe særlig da barna var så små at de trengte fullt tilsyn. Jeg hadde helt klart fått barn tidligere hvis jeg skulle valgt selv. Det hjalp at mannen min er noen år yngre. Mye falt på han, av aktiviteter da min helse dessverre sviktet litt for tidlig. Det er ingen garanti, men når man nærmer seg 50 er det større sjanse for at helsa svikter. Anonymkode: a17a1...dd4 5 1
Sinsiew Skrevet lørdag kl. 16:29 #53 Skrevet lørdag kl. 16:29 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Får du barn seint så kommer du i overgangsalder samtidig som du har kranglete tenåringer og skrantende foreldre. Anonymkode: 3e69a...fc3 Når man kommer i overgangsalder er veldig individuelt. Så dette er ikke selvsagt. 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:32 #54 Skrevet lørdag kl. 16:32 20 årene er perfekt. Anonymkode: f53ba...649 2 1
Brunello Skrevet lørdag kl. 16:32 #55 Skrevet lørdag kl. 16:32 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men hvor dårlig form var du når du fikk første da er jo min første tanke. Er ikke nødvendigvis slik at alle andre er så mye dårligere form enn deg når de er 39 år, mulig du var veldig dårlig form i 20 årene. Kvinnen sine hormoner synker gradvis allerede midten av 30 årene, vi blir eldre det er biologisk. Min forn er ikke så mye dårligere nå enn da, men 5 år med nattevåk hadde jeg ikke tålt like godt i dag som da. Anonymkode: 20ff3...7bb Kvinner (og menn) som får barn tidlig har gjennomsnittlig lavere utdanning og lønn enn kvinner som får barn sent. Og kvinner med høy utdanning og lønn er i snitt i bedre form og har bedre helse enn kvinner med lav utdanning og lønn. Så det kan godt hende at kvinner som får barn sent er i bedre form enn mange av de som får barn tidlig. 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:38 #56 Skrevet lørdag kl. 16:38 Ideelt sett er det vel 20 årene, men de fleste er vel bikka 30 før de begynner Anonymkode: 1a3c2...53f 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:38 #57 Skrevet lørdag kl. 16:38 Sinsiew skrev (5 minutter siden): Når man kommer i overgangsalder er veldig individuelt. Så dette er ikke selvsagt. Det er jo slik at de fleste begynner å merke det rundt 45-50. Man kan spørre sin mor, ofte går det i arv når man får det. For meg kom det for fullt ved 50 år. Da ble jeg også rammet hardt av artrose. Anonymkode: a17a1...dd4 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:42 #58 Skrevet lørdag kl. 16:42 Brunello skrev (1 minutt siden): Kvinner (og menn) som får barn tidlig har gjennomsnittlig lavere utdanning og lønn enn kvinner som får barn sent. Og kvinner med høy utdanning og lønn er i snitt i bedre form og har bedre helse enn kvinner med lav utdanning og lønn. Så det kan godt hende at kvinner som får barn sent er i bedre form enn mange av de som får barn tidlig. Så har ikke høy utdanning så mye med hvordan man er som mor, men biologisk alder har dette. Det er en grunn til at kvinner ikke kan få barn sent i livet. Og det er godt mulig mange er bedre form senere i livet enn som 20 åring, men det er feil i forhold til biologien vår. Jeg hadde både utdannelse, fast jobb og var godt etablert som 23 åring. Jeg fikk også barn som 32 åring, og det var det tøffeste svangerskapet. Nå er de store og jeg skulle ønske jeg både var yngre, og bedre form. For det er ikke slik at der er bare småbarnstiden som er tøff med barn. Det glemmer mange når det gjelder å få barn. Så velger man selv, har selvsagt også noe med å finne en partner. Biologisk er vi lagd til å få barn tidligere enn 40 år, så kan man synes det er dumt. Å bruke masse argumenter på hvorfor man selv er bedre mor enn de som fikk tidligere barn, er ikke noe vits for det er biologi som har alt å si. Vi er lagd for å få barn når vi er unge, mange fikk barn når de var gamle før også, men de var som regel ikke første som kom når mor var 40 årene, men den 8. Anonymkode: 20ff3...7bb 4
Sinsiew Skrevet lørdag kl. 16:44 #59 Skrevet lørdag kl. 16:44 Brunello skrev (10 minutter siden): Kvinner (og menn) som får barn tidlig har gjennomsnittlig lavere utdanning og lønn enn kvinner som får barn sent. Og kvinner med høy utdanning og lønn er i snitt i bedre form og har bedre helse enn kvinner med lav utdanning og lønn. Så det kan godt hende at kvinner som får barn sent er i bedre form enn mange av de som får barn tidlig. Utdanning har ikke nødvendigvis noe med omsorgen man gir barna sine å gjøre. Materielle goder, ja, men ikke omsorg. 3 1
Brunello Skrevet lørdag kl. 16:51 #60 Skrevet lørdag kl. 16:51 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvis ting ligger til rette for det, 24-25. Jeg fikk når jeg var 28 og 29. Nå er jeg 40+ og frister absolutt ikke med babytid. Dessuten synes jeg at det er fint at man har mer sannsynlighet til å få flere år med barna sine.. skulle gjerne fått mine enda før ❤️ Anonymkode: 580af...a28 Hvor mye tid man får med barna kan ikke regnes i år. Bor du i «gokk» og får barn som 20-åring, er det stor sjanse for at barnet flytter langt vekk og kontakten begrenses til ferier. Og får man barn som 40 åring og bor i Oslo, er det stor sjanse for at barnet blir boende i nærheten og at man kan ha hyppig kontakt. Ser jeg på mine tre barns venner, skoleklasser og barnehagegrupper opp gjennom årene, er det også størst sjanse for at man har foreldre som ikke bor sammen om foreldrene var unge da de fikk barn. Unntak er om far fikk kull nr. to i høy alder. Da er sjansen stor for brudd. Mine observasjoner er selvsagt ikke vitenskap, men jeg tror de er ganske vanlige. 4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå