AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:28 #81 Skrevet lørdag kl. 17:28 AnonymBruker skrev (1 time siden): Får du barn seint så kommer du i overgangsalder samtidig som du har kranglete tenåringer og skrantende foreldre. Anonymkode: 3e69a...fc3 Mener du at kvinner ikke fungerer når de kommer i overgangsalderen? De store hormonendringene som ender i overgangsalder begynner rundt 35 årsalderen. Mange har store plager tidlig. Når skal kvinner slutte å leve tenker du? 35? 45? 55? 65? Anonymkode: 31f4b...608 4 1
Sinsiew Skrevet lørdag kl. 17:30 #82 Skrevet lørdag kl. 17:30 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mener du at kvinner ikke fungerer når de kommer i overgangsalderen? De store hormonendringene som ender i overgangsalder begynner rundt 35 årsalderen. Mange har store plager tidlig. Når skal kvinner slutte å leve tenker du? 35? 45? 55? 65? Anonymkode: 31f4b...608 I så fall må man være tenåring når man får barn, for å være sikker på å unngå dette.. 😅 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:32 #83 Skrevet lørdag kl. 17:32 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mener du at kvinner ikke fungerer når de kommer i overgangsalderen? De store hormonendringene som ender i overgangsalder begynner rundt 35 årsalderen. Mange har store plager tidlig. Når skal kvinner slutte å leve tenker du? 35? 45? 55? 65? Anonymkode: 31f4b...608 Handler vel ikke om å slutte å leve, men kanskje ikke ha de største utfordringene i livet når man står i dette? Min mor hadde det svært tøft, hadde hun fått meg senere er jeg usikker på hva slags forhold vi hadde hatt i dag. Anonymkode: 20ff3...7bb
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:32 #84 Skrevet lørdag kl. 17:32 Sinsiew skrev (1 minutt siden): I så fall må man være tenåring når man får barn, for å være sikker på å unngå dette.. 😅 Jepp. En hormonell tenåringsmor 😅 Ser ut til at disse hormonene følger oss i bølger livet ut. Anonymkode: 31f4b...608 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:33 #85 Skrevet lørdag kl. 17:33 Fikk mine da jeg var 30 og 34. For meg var det perfekt, men når det er best for andre å få barn har jeg ungen mening om. Det er jo mye som spiller inn, både livssituasjon, økonomi, partner etc. Anonymkode: 2d24d...5bf 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:33 #86 Skrevet lørdag kl. 17:33 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Handler vel ikke om å slutte å leve, men kanskje ikke ha de største utfordringene i livet når man står i dette? Min mor hadde det svært tøft, hadde hun fått meg senere er jeg usikker på hva slags forhold vi hadde hatt i dag. Anonymkode: 20ff3...7bb Heldigvis er det en del ny hjelp å få. Anonymkode: 31f4b...608 1
Sinsiew Skrevet lørdag kl. 17:36 #87 Skrevet lørdag kl. 17:36 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jepp. En hormonell tenåringsmor 😅 Ser ut til at disse hormonene følger oss i bølger livet ut. Anonymkode: 31f4b...608 En hormonell tenåringsmor med en hormonell tenåringsdatter. God match! Mannen min har nok mye å glede seg til, for når min eldste blir tenåring er jeg 36, og når min yngste blir tenåring er jeg 39. 😇😎 Blir noen hormonelle år det, kan jeg tenker meg. (Godt for mannen min at jeg ikke er så hormonell av meg, og at kvinner i min familie har hatt veldig enkle overgangsaldre) 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:38 #88 Skrevet lørdag kl. 17:38 Så lenge kroppen naturlig klarer å produsere et barn uten hjelp er man innafor. Personlig tenker jeg det er greit å starte i slutten av 20-åra så man er ferdig lenge før man er 40 om man har mulighet, men det krever jo at man finner noen å få barn med relativt tidlig. Vi fikk våre da jeg var 27, 32 og 35. Det har gått helt fint. Mer avslappet med sistemann og kanskje mer energi med første, men det skyldes nok mer at det var mer arbeid med tre barn enn bare ett, og at man har fått mer erfaring og selvtillit som mor, enn at jeg var eldre. Anonymkode: 92c23...226
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:38 #89 Skrevet lørdag kl. 17:38 Fikk mitt første når jeg var 15 og er nå 32 og venter mitt 3 🫣🤫 Anonymkode: a24dd...e11 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:39 #90 Skrevet lørdag kl. 17:39 Rundt 30. Da har du fått levd og modnet litt først, og har en del liv igjen å leve når barna blir voksne. Anonymkode: e81cf...19f
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:45 #92 Skrevet lørdag kl. 17:45 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Heldigvis er det en del ny hjelp å få. Anonymkode: 31f4b...608 Det kan være for noen, min mor fikk ikke hormoner pga fare for kreft i familien. Hun likevel døde av kreft og hadde symptomer i over 15 år. Så det er ikke så enkelt for alle. Anonymkode: 20ff3...7bb 2
Trolltunge Skrevet lørdag kl. 17:54 #93 Skrevet lørdag kl. 17:54 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det siste der er jo bare tull , for korn er det slitsomt å ha barn i 20 årene også , for andre er det null stress med baren i 40-årene Anonymkode: 5eb4f...1fa Om noen påstår at det er null stress å ha barn lyver de. Uansett alder. 😄😉 Det er rent biologisk at man har mer energi i 20 årene enn i 40 årene. Så finnes det selvfølgelig mennesker uten energi i 20 årene og folk med bra energi i 40 årene, men på det jevne er dette som det er, at man ikke har like mange krefter og heller ikke samme fleksibilitet utover i livet. Det er ikke uten grunn at de fleste toppidrettsutøvere er pensjonister i 40 årene. Så nei dette er ikke bare tull. Man kan selvfølgelig være gode foreldre også i høy alder, men her er spørsmålet hva som er ideelt, ikke hva som er mulig og kan gå bra. 7
Lønnesirup01 Skrevet lørdag kl. 18:18 #94 Skrevet lørdag kl. 18:18 Jeg har ingen sterke formeninger om det faktisk. Så lenge man kan. Men for kvinners egen del bør de være realistiske mtp. fertilitet, og huske på at man kan også endre mening om antall barn. Kanskje tenker man det holder med ett men ønsker et søsken når man har fått det første, eller man ønsker nr tre likevel. Da kan man ikke vente for lenge med å begynne. Det florerer også med historier og anekdoter om kvinner som enkelt har fått barn i høy alder, men disse er fullstendig irrelevante for den enkelte kvinne. Det at noens tante ble gravid på første forsøk som 40-åring endrer ingen statistikk. Ellers mener jeg det er for mye fokus på alt som skal være på plass før man får barn. Høyere utdannelse, helst master. Fast stilling i drømmejobben. Egen eid bolig. Tilbakelagte år med intens reising. Det du egentlig trenger er en frisk kropp med energi, en partner du har etablert deg med, et godt lokalmiljø og familie i nærheten til hjelp. Og justerte forventninger til hvor mye du skal ha av «alt». Unge mødre har et ufortjent dårlig rykte. Morsrollen er noe man vokser inn i, og de har ofte fordelen av at livet ikke er så «satt», de bygger livet rundt familien, fremfor å tvinge barna inn i livet de hadde bygget før de kom. 1 2
Trolltunge Skrevet lørdag kl. 18:26 #95 Skrevet lørdag kl. 18:26 Lønnesirup01 skrev (1 minutt siden): Jeg har ingen sterke formeninger om det faktisk. Så lenge man kan. Men for kvinners egen del bør de være realistiske mtp. fertilitet, og huske på at man kan også endre mening om antall barn. Kanskje tenker man det holder med ett men ønsker et søsken når man har fått det første, eller man ønsker nr tre likevel. Da kan man ikke vente for lenge med å begynne. Det florerer også med historier og anekdoter om kvinner som enkelt har fått barn i høy alder, men disse er fullstendig irrelevante for den enkelte kvinne. Det at noens tante ble gravid på første forsøk som 40-åring endrer ingen statistikk. Ellers mener jeg det er for mye fokus på alt som skal være på plass før man får barn. Høyere utdannelse, helst master. Fast stilling i drømmejobben. Egen eid bolig. Tilbakelagte år med intens reising. Det du egentlig trenger er en frisk kropp med energi, en partner du har etablert deg med, et godt lokalmiljø og familie i nærheten til hjelp. Og justerte forventninger til hvor mye du skal ha av «alt». Unge mødre har et ufortjent dårlig rykte. Morsrollen er noe man vokser inn i, og de har ofte fordelen av at livet ikke er så «satt», de bygger livet rundt familien, fremfor å tvinge barna inn i livet de hadde bygget før de kom. Menn bør også være realistiske i forhold til kvinners fertilitet. De fleste kvinner ønsker ikke mye eldre partner, men noenlunde jevnaldrende partner, og det står ikke tilstrekkelig mange fertile unge kvinner parat til å stifte familie til alle menn som synes at det ikke haster med barn og familie til de er 40+. Menn som ikke tar innover seg at kvinner de er mest aktuelle for som partnere har et fertilitetsvindu ender ofte opp "ufrivillig barnløse". Skjønt jeg mener man ikke kan kalle det ufrivillig, når man rett og slett har valgt det bort til det blir for sent. Vi kvinner kan ikke kalle det ufrivillig barnløs når vi ventet med ønsket til det var for sent, og det gjelder egentlig også menn. Det er veldig få som føler seg 100% klar til å få barn når man får det. Som regel er utviklingen og modningen ved å faktisk få barn nødvendig, og den kommer ved å få barn. Før det har man faktisk ikke helt greie på hva det innebærer i bredden. Man må lære dette i praksis.
Bimbo Skrevet lørdag kl. 18:40 #96 Skrevet lørdag kl. 18:40 (endret) Mye rare antakelser her, synes jeg. Aldrende 40 åringer med redusert energi, utrygge 20 åringer, problematisk med tenåringer i overgangsalderen osv. Fikk barn mellom 24 og 35. Kom tidlig i overgangsalder, med et småbarn og to tenåringer. Energinivået er som 42 åring som det alltid har vært- bånn i bøtta dersom søvnen er dårlig over tid og helt topp når jeg tar vare på meg selv. Å få barn er en læringsprosess enten man er godt voksen eller ung, man vet ikke før man står oppi det selv, og det ordner seg som regel helt greit uansett. Hormonsvingninger, enten det er overgangsalder, pms eller pubertet er noe man som voksent menneske håndterer uten store problemer enten man er småbarns- storbarn- eller bestemor. Mitt personlige perspektiv- yngst mulig men når ting er tilrettelagt og partner er riktig. Jeg vil gjerne få oppleve både barn og barnebarn i så mange år jeg kan, også er det deilig med barn som begynner å bli store mens man selv føler seg relativt ung. Bortsett fra det: absolutt 100% ett fett om man er 19 eller 39. Endret lørdag kl. 18:42 av Bimbo 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:50 #97 Skrevet lørdag kl. 18:50 Når man er klar, og har økonomi til det. Vil ikke si noen alder, bare at hvis det er viktig for deg å bli mor, ikke vent til du er 38. Da er det ikke garantert at det går (selv om det kan gå helt fint for mange å bli mor som godt voksen). Det er også verdt å tenke på at fars alder spiller inn statistisk sett for risiko, for eksempel for autisme. Anonymkode: 526b9...5ba 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:53 #98 Skrevet lørdag kl. 18:53 Første barn før 25, siste barn før 30 Anonymkode: 8ba24...a01 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:14 #99 Skrevet lørdag kl. 19:14 Ideellt mellom 25-35. Da er man mentalt moden, og har i tillegg litt livserfaring. Å starte senere er risikabelt mtp ivf osv. Anonymkode: df231...1e2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:15 #100 Skrevet lørdag kl. 19:15 Når man er moden nok til å gifte seg så kan man prøve å få barn etter bryllupet. Anonymkode: d76c3...e9b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå