Brunello Skrevet lørdag kl. 16:55 #61 Skrevet lørdag kl. 16:55 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så har ikke høy utdanning så mye med hvordan man er som mor, men biologisk alder har dette. Det er en grunn til at kvinner ikke kan få barn sent i livet. Og det er godt mulig mange er bedre form senere i livet enn som 20 åring, men det er feil i forhold til biologien vår. Jeg hadde både utdannelse, fast jobb og var godt etablert som 23 åring. Jeg fikk også barn som 32 åring, og det var det tøffeste svangerskapet. Nå er de store og jeg skulle ønske jeg både var yngre, og bedre form. For det er ikke slik at der er bare småbarnstiden som er tøff med barn. Det glemmer mange når det gjelder å få barn. Så velger man selv, har selvsagt også noe med å finne en partner. Biologisk er vi lagd til å få barn tidligere enn 40 år, så kan man synes det er dumt. Å bruke masse argumenter på hvorfor man selv er bedre mor enn de som fikk tidligere barn, er ikke noe vits for det er biologi som har alt å si. Vi er lagd for å få barn når vi er unge, mange fikk barn når de var gamle før også, men de var som regel ikke første som kom når mor var 40 årene, men den 8. Anonymkode: 20ff3...7bb Det er selvsagt rett, men mange som er unge er faktisk i elendig form. Historisk sett (etter 1500) har gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende vært 27 år eller eldre med et unntak for perioden 1950-1980 da den var historisk lav. 3
Sinsiew Skrevet lørdag kl. 16:57 #62 Skrevet lørdag kl. 16:57 Brunello skrev (4 minutter siden): Hvor mye tid man får med barna kan ikke regnes i år. Bor du i «gokk» og får barn som 20-åring, er det stor sjanse for at barnet flytter langt vekk og kontakten begrenses til ferier. Og får man barn som 40 åring og bor i Oslo, er det stor sjanse for at barnet blir boende i nærheten og at man kan ha hyppig kontakt. Ser jeg på mine tre barns venner, skoleklasser og barnehagegrupper opp gjennom årene, er det også størst sjanse for at man har foreldre som ikke bor sammen om foreldrene var unge da de fikk barn. Unntak er om far fikk kull nr. to i høy alder. Da er sjansen stor for brudd. Mine observasjoner er selvsagt ikke vitenskap, men jeg tror de er ganske vanlige. Jeg bor i gokk, og de fleste har noen år borte før de flytter 'hjem' igjen 🤷♀️ 1
Brunello Skrevet lørdag kl. 16:59 #63 Skrevet lørdag kl. 16:59 Sinsiew skrev (12 minutter siden): Utdanning har ikke nødvendigvis noe med omsorgen man gir barna sine å gjøre. Materielle goder, ja, men ikke omsorg. Nei, men man er gjennomsnittlig i bedre form. Då det at man ikke orker å få barn har lite med alder å gjøre. Tror en dame på 35-40 år som trener tre dager i uka og er relativt slank er vesentlig bedre egnet til å orke fødsel og baby enn en utrent 20 åring. 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:59 #64 Skrevet lørdag kl. 16:59 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig i dette. Vi fikk barn nr 3 når mannen min var 41 år og det er forferdelig sent. Man får ikke så mange år med barna i livet sitt som man hadde ønsket, man får enda færre år med barnebarn og vil aldri få oppleve å få oldebarn. Men det er forferdelig vanskelig for kvinner å finne menn under tredve år som er villige til å forplikte seg. Kanskje i de minste bygdene, men det er bare å glemme i storbyene. Anonymkode: b2cdd...6b9 Her var det mye merkelig Anonymkode: 5eb4f...1fa 5
Brunello Skrevet lørdag kl. 17:00 #65 Skrevet lørdag kl. 17:00 Sinsiew skrev (2 minutter siden): Jeg bor i gokk, og de fleste har noen år borte før de flytter 'hjem' igjen 🤷♀️ De fleste flytter ikke hjem. Noen få gjør det. 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:00 #66 Skrevet lørdag kl. 17:00 Trolltunge skrev (1 time siden): Alle førstegangsforeldre er opptatt av å gjøre ting riktig. Det slår ikke ihel det jeg skrev om energi, utvikling, fleksibilitet og lekenhet. At voksne foreldre i større grad har forberedt seg og mener at de sitter på fasiter, er mer påståelige og trygge på å ha rett, betyr ikke nødvendigvis at de har det i større grad. Jeg som fikk barn mye tidligere holdt på å bli gal av alt det mine venninner som fikk barn sent "visste" og var så bestemte angående at var riktig og feil. Joda de var mer trygge på egne overbevisninger og valg, men de var pokker så rigide og nærmest som nyfrelst i en sekt som (i motsetning til andre) hadde sett lyset og veien dit. Dette hjalp dem likevel ikke angående at ting da skulle gå så lett og greit, og de ble mer utslitt av mindre aktiviteter og lek med barna enn vi som fikk barn tidligere. Man har mer energi og er bedre rustet for å takle behovet for å være fleksibel når man er i 20 årene og i begynnelsen av 30- årene. Slik er det bare. Å ha småbarn når man er i 40- årene er slitsomt. Ja slitsomt er det å ha småbarn uansett, men man har mindre å gå på i 40- årene i forhold til i 20- årene, så dette blir tøffere for dem som får barn sent. Det siste der er jo bare tull , for korn er det slitsomt å ha barn i 20 årene også , for andre er det null stress med baren i 40-årene Anonymkode: 5eb4f...1fa 5
Sinsiew Skrevet lørdag kl. 17:01 #67 Skrevet lørdag kl. 17:01 Brunello skrev (2 minutter siden): Det er selvsagt rett, men mange som er unge er faktisk i elendig form. Historisk sett (etter 1500) har gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende vært 27 år eller eldre med et unntak for perioden 1950-1980 da den var historisk lav. Dette stemmer ikke helt. Gjennomsnittet var for når da man fikk barna sine; Folk var i snitt 26,9 år da de fikk barn de siste 250.000 årene, ifølge studien. Snittalderen gjelder begge kjønn. Den viser ikke til når de fikk det første barnet, men er snittalderen for da de fikk barna sine. Fikk de fem barn med jevne mellomrom, var de altså nesten 27 år da de fikk barnet i midten. Snittalderen for da de fikk barn for første gang, ser derimot noe annerledes ut; Aldersforskjellen mellom foreldrene har historisk vært mye høyere enn den er nå. Mødrene var i gjennomsnitt 23 år. Fedrene var betydelig eldre, nærmere 31 år. Det var altså nesten åtte års aldersforskjell mellom foreldre flere tusen år tilbake i tid. https://www.forskning.no/barn-steinalder-svangerskap/hvor-gamle-var-menn-og-kvinner-da-de-fikk-barn-for-flere-tusen-ar-siden/2141353 3
Sinsiew Skrevet lørdag kl. 17:03 #69 Skrevet lørdag kl. 17:03 Brunello skrev (1 minutt siden): Nei, men man er gjennomsnittlig i bedre form. Då det at man ikke orker å få barn har lite med alder å gjøre. Tror en dame på 35-40 år som trener tre dager i uka og er relativt slank er vesentlig bedre egnet til å orke fødsel og baby enn en utrent 20 åring. Er man i gjennomsnittlig bedre form som 30-40 åring? Ja selvfølgelig, men du må jo sette like grupper opp mot hverandre. At en på 40 som er topptrent er i bedre form til å ta av seg en baby enn en overvektig 20 åring som aldri har trent en dag i sitt liv, blir en litt søkt sammenligning. 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:04 #70 Skrevet lørdag kl. 17:04 I 20-årene. Skjønner meg ikke på folk som bikker 40 når de begynner. For gammel. Anonymkode: 62842...b9e 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:07 #71 Skrevet lørdag kl. 17:07 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg er veldig enig med deg etter 20 års erfaring med nybakte foreldre. Anonymkode: 1d94e...478 Jeg er også enig. Jeg har fått barn både sent og tidlig. Første fikk jeg som 20 åring, fjerdemann da jeg var 37. Det er fordeler med å få barn sent med tanke på Stabilitet og økonomi, men bortsett fra det var det å være ung mor absolutt å foretrekke. Våkentid på natten osv var noe helt annet som 37 åring enn som 20 åring. Energien like så. Anonymkode: 9f701...1e1 3
Sinsiew Skrevet lørdag kl. 17:09 #72 Skrevet lørdag kl. 17:09 Brunello skrev (8 minutter siden): De fleste flytter ikke hjem. Noen få gjør det. Her jeg bor er det nesten vanligere å flytte hjem igjen enn å bli boende veldig langt unna. Eventuelt bli boende i nærheten, innenfor 1.5 time. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:13 #73 Skrevet lørdag kl. 17:13 Brunello skrev (20 minutter siden): Hvor mye tid man får med barna kan ikke regnes i år. Bor du i «gokk» og får barn som 20-åring, er det stor sjanse for at barnet flytter langt vekk og kontakten begrenses til ferier. Og får man barn som 40 åring og bor i Oslo, er det stor sjanse for at barnet blir boende i nærheten og at man kan ha hyppig kontakt. Ser jeg på mine tre barns venner, skoleklasser og barnehagegrupper opp gjennom årene, er det også størst sjanse for at man har foreldre som ikke bor sammen om foreldrene var unge da de fikk barn. Unntak er om far fikk kull nr. to i høy alder. Da er sjansen stor for brudd. Mine observasjoner er selvsagt ikke vitenskap, men jeg tror de er ganske vanlige. Deg om det. Jeg ville mye heller ha hatt faren min i live på et annet sted i landet enn på en kirkegård 300 meter unna. Anonymkode: 8afb2...0f9 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:13 #74 Skrevet lørdag kl. 17:13 Brunello skrev (10 minutter siden): Det er selvsagt rett, men mange som er unge er faktisk i elendig form. Historisk sett (etter 1500) har gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende vært 27 år eller eldre med et unntak for perioden 1950-1980 da den var historisk lav. Og 27 år er i 20 årene og ikke i 40 årene som jeg mener da. Mange er generelt dårligere form enn tidligere, vi spiser dårligere og er mindre aktive. Dermed enda bedre unnskyldning til å få barn tidligere. Tidligere modernetider 1500-1800 var alder hos kvinnene 21-26 år og menn 26-30 år. Industrialiseringen 1800-1900 var alder på kvinnene 24-26 år og menn 23-27 år Så barna har kommet senere og senere, vi er på det seneste nå i alder30-31 og menn 33 år. Før 1500 fikk de barn enda tidligere, det vi kaller barn og ungdom i dag. Det betyr ikke at det har eldre mødre da også, men som regel fikk de første i 20 årene. Anonymkode: 20ff3...7bb 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:14 #75 Skrevet lørdag kl. 17:14 En plass mellom 20-40 alle etter hva som passer best for den enkelte. Alle messer om at det er uklokt å få barn sent pga mindre overskudd, men jeg tenker det er mange andre faktorer som også spiller inn. Med alder kommer stabilitet, mer økonomisk trygghet, mer trygghet i seg selv, kunnskap og livserfaring, gjerne et forhold man har vært i over tid som har større sjanse for å vare. Jeg (som sikkert mange andre) ville heller vært en utslitt småbarnsmor enn en småbarnsmor med trang økonomi. Det er lite som sliter mer på psyken enn økonomisk usikkerhet, spesielt når man skal forsørge noen andre... Anonymkode: aead4...e6e 4
Brunello Skrevet lørdag kl. 17:16 #76 Skrevet lørdag kl. 17:16 Sinsiew skrev (12 minutter siden): Dette stemmer ikke helt. Gjennomsnittet var for når da man fikk barna sine; Folk var i snitt 26,9 år da de fikk barn de siste 250.000 årene, ifølge studien. Snittalderen gjelder begge kjønn. Den viser ikke til når de fikk det første barnet, men er snittalderen for da de fikk barna sine. Fikk de fem barn med jevne mellomrom, var de altså nesten 27 år da de fikk barnet i midten. Snittalderen for da de fikk barn for første gang, ser derimot noe annerledes ut; Aldersforskjellen mellom foreldrene har historisk vært mye høyere enn den er nå. Mødrene var i gjennomsnitt 23 år. Fedrene var betydelig eldre, nærmere 31 år. Det var altså nesten åtte års aldersforskjell mellom foreldre flere tusen år tilbake i tid. https://www.forskning.no/barn-steinalder-svangerskap/hvor-gamle-var-menn-og-kvinner-da-de-fikk-barn-for-flere-tusen-ar-siden/2141353 Nå tar jo du med 249500 år mer enn det jeg gjorde. Da får man litt andre tall. Mennesker var vel mer like dyr i store deler av perioden du refererer til. Eksempelvis på 1800 tallet var førstegangsfødende kvinner 27,9 år. 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:18 #77 Skrevet lørdag kl. 17:18 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og 27 år er i 20 årene og ikke i 40 årene som jeg mener da. Mange er generelt dårligere form enn tidligere, vi spiser dårligere og er mindre aktive. Dermed enda bedre unnskyldning til å få barn tidligere. Tidligere modernetider 1500-1800 var alder hos kvinnene 21-26 år og menn 26-30 år. Industrialiseringen 1800-1900 var alder på kvinnene 24-26 år og menn 23-27 år Så barna har kommet senere og senere, vi er på det seneste nå i alder30-31 og menn 33 år. Før 1500 fikk de barn enda tidligere, det vi kaller barn og ungdom i dag. Det betyr ikke at det har eldre mødre da også, men som regel fikk de første i 20 årene. Anonymkode: 20ff3...7bb Jeg synes du skal komme med kilder på at det var vanlig å få barn når man selv var barn før 1500. Anonymkode: 8afb2...0f9 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:18 #78 Skrevet lørdag kl. 17:18 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En plass mellom 20-40 alle etter hva som passer best for den enkelte. Alle messer om at det er uklokt å få barn sent pga mindre overskudd, men jeg tenker det er mange andre faktorer som også spiller inn. Med alder kommer stabilitet, mer økonomisk trygghet, mer trygghet i seg selv, kunnskap og livserfaring, gjerne et forhold man har vært i over tid som har større sjanse for å vare. Jeg (som sikkert mange andre) ville heller vært en utslitt småbarnsmor enn en småbarnsmor med trang økonomi. Det er lite som sliter mer på psyken enn økonomisk usikkerhet, spesielt når man skal forsørge noen andre... Anonymkode: aead4...e6e De fleste som får barn senere, har jo gjerne ikke møtt sin partner før senere også, så at forholdet er mer stabilt stemmer vel ikke nødvendigvis? Trang økonomi er bel også hva man gjør det til selv. Det har blitt en dum trend i dag, om at ungene skal ha i overflod, og dyre ferier hvert år. Gjerne også hus. Men det trenger jo egentlig ikke et barn.. Så det kommer jo an på hva man gjør det til selv. Anonymkode: b697c...3ad 1
Sinsiew Skrevet lørdag kl. 17:23 #79 Skrevet lørdag kl. 17:23 (endret) Brunello skrev (10 minutter siden): Nå tar jo du med 249500 år mer enn det jeg gjorde. Da får man litt andre tall. Mennesker var vel mer like dyr i store deler av perioden du refererer til. Eksempelvis på 1800 tallet var førstegangsfødende kvinner 27,9 år. Det er du som nevner historisk, og da er det jo faktisk greit å ta med litt mer enn bare 200 år. 27.9 år er jo fortsatt i 20 årene da, og relativt tidlig i livet. Risikosvangerskap øker jo også betydelig etter 35 års alder. Historisk er jo også 1800-tallet en unntaksfase hva gjelder alder på mor som førstegangsfødende. Forsåvidt et veldig spennende tema. Var vel en annen studie som skulle vise at alder for førstegangsfødende var over 30 for kvinner i steinalderen. Den har jeg på mange måter problemer med å tro helt på, mtp når kvinner får mensen og seksualdrift for første gang, og med tanke på når det biologisk er best for kroppen å føde. Klarer ikke finne noe særlig håndfaste beviser heller, annet enn noe analyserte neandertalergener. Spennede er det i hvert fall. Endret lørdag kl. 17:29 av Sinsiew
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:24 #80 Skrevet lørdag kl. 17:24 Mine besteforeldre fikk 12 barn fordelt på 20 år. Første da de var 25, siste 45. De som kom sist fikk mest tid og omsorg. Både fra foreldre og eldre søsken. Men dette var selvsagt en annen tid. Begge var i jobb og utdannelse fra start. Anonymkode: af3bf...1b8 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå