AnonymBruker Skrevet søndag kl. 05:51 #21 Skrevet søndag kl. 05:51 Jeg er 52 og har helt jevn syklus (dessverre), og ikke hetetokter. For meg har perimenopause betydd at jeg ble så og si helt utmattet, og la på meg selv om jeg forsøkte å trene og spiste som før. Men hadde nok markant mindre aktivitet samlet sett fordi jeg var ekstremt sliten. Begynte på hormoner for 6 mnd siden og har fått livet tilbake, vekten likeså. Det er så deilig å kjenne seg som selv igjen. Anonymkode: 199ca...9be 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:07 #22 Skrevet søndag kl. 06:07 Ustabil mens først. Og vonde menstruasjoner. Hetetokter, og helt elendig søvn. Våknet vel hver time 😄. Elendig søvn betyr jo at dagene ikke blir så gode. Hadde ikke så heftige hetetokter at klær og sengetøy ble våte. Det varte i 2 - 3 år. Tok bare Gevita She Overgangsalder, reseptfritt. Følte det hjalp. Anonymkode: 5b7bc...d75
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:09 #23 Skrevet søndag kl. 06:09 Plutselig fett rundt midjen uten kostholdsendring. Store mensblødninger som måtte behandles med hormonspiral. Tørre øyne. Hjernetåke. Nedstemthet. Anonymkode: 013e9...6e3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:14 #24 Skrevet søndag kl. 06:14 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg var 50 før jeg merket noe som helst ( har iktørr og ke hatt mens siden jeg var 28 pga hormonspiral) Det første jeg merket var at jeg ble ekstremt sår nedentil. Fikk da lokalt østrogen. Etter 7-8 mnd fikk jeg prøve hormoner mot urolige netter, og nattesvette. Etter å ha testet hormonspray og etter hvert plaster en periode, oppdaget jeg at jeg hadde mindre smerter/vondter i kroppen, og ikke minst den dårlige søvnen ( våknet med at jeg stresset kl 0330 nesten hver natt) , som jeg i mange år hadde trodd var pga en stresset jobb, bare forduftet og jeg sov 22-06 hver natt uten oppvåkning. Nå er jeg 53, og har akkurat fått uskrevet testosteron som jeg skal forsøke mot lav energi og totalt manglende sexlyst Hvor vidt jeg har mens aner jeg ikke, men antar den er borte nå. Anonymkode: 7b3eb...c34 Jeg mistet mens da jeg var 48. Jeg har ingen andre symptomer enn dette, pluss sover EKSTREMT dårlig. Jeg er 50. Jeg har bedt og bedt om å få prøve hormoner mot den dårlige søvnen, men min lege hevder at hormoner kun har virkning på hetetokter, som jeg ikke har,så hun vil ikke gi meg noe for søvnen. Fikk du altså dette mot kun nattesvetten, eller tror du det kan funke mot dårlig søvn også? (beklager å kuppe tråden, men jeg lurte veldig på dette her) Anonymkode: 39872...69b
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:20 #25 Skrevet søndag kl. 06:20 Jeg har ikke mistet mens, så er i perimenopausen. Den kan vare opp til ti år før mens uteblir. nattesvette, tåkehode, glemsk, humørsvingninger, dårlig søvn var mine hovedproblem. Har startet på Lanzetto spray (og satt inn ny hormonspiral), og har mistet alle symptomene. Anonymkode: 32a4d...aad
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 06:21 #26 Skrevet søndag kl. 06:21 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg mistet mens da jeg var 48. Jeg har ingen andre symptomer enn dette, pluss sover EKSTREMT dårlig. Jeg er 50. Jeg har bedt og bedt om å få prøve hormoner mot den dårlige søvnen, men min lege hevder at hormoner kun har virkning på hetetokter, som jeg ikke har,så hun vil ikke gi meg noe for søvnen. Fikk du altså dette mot kun nattesvetten, eller tror du det kan funke mot dårlig søvn også? (beklager å kuppe tråden, men jeg lurte veldig på dette her) Anonymkode: 39872...69b Min gynekolog sa at det absolutt hjelper for dårlig søvn også. Så din lege bør oppdatere seg litt, ellers så bør du gå til en gynekolog. Anonymkode: 32a4d...aad 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:22 #27 Skrevet søndag kl. 11:22 Er det flere som opplever hukommelsestap? Merker at jeg sliter med å huske navn eller ord, håper jeg ikke er blitt senil 😛 Anonymkode: f58af...47f
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:52 #28 Skrevet søndag kl. 13:52 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det flere som opplever hukommelsestap? Merker at jeg sliter med å huske navn eller ord, håper jeg ikke er blitt senil 😛 Anonymkode: f58af...47f Samme her! Anonymkode: 013e9...6e3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 15:41 #29 Skrevet søndag kl. 15:41 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme her! Anonymkode: 013e9...6e3 Håper noen har kommet seg velskinnet ut på andre siden, og at det ikke bare blir verre det samme med full stans i forbrenning. Alle eldre jeg kjenner er tynne, så det må vel være håp? Er ikke sånn at jeg har kjent mange eldre som har dødd av fedme heller. Anonymkode: f58af...47f
veronica<3 Skrevet søndag kl. 21:03 #30 Skrevet søndag kl. 21:03 Tråden er ryddet for innlegg som omhandler dosering. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:15 #31 Skrevet søndag kl. 21:15 Jeg havnet i overgangsalderen når jeg var 32, er nå 38 og ferdig med det meste. Mistet mensen så å si over natten, hetetokter fra en annen verden. Lite søvn ble det også. Det som er så rart at sexlysten bare økte 🫣 Jeg har aldri vært så opptatt av sex, men nå derimot stakkars mannen sier jeg🤣🤭 Anonymkode: aa933...35c
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:23 #32 Skrevet søndag kl. 21:23 Jeg tror jeg må være i perimenopausen fordi jeg sliter veldig med dårlig søvn der jeg våkner opp om natta og sliter med å få sove igjen. Og jeg kan føle jeg blir veldig varm innimellom både om natta og om dagen. Jeg sliter også med humøret, angst og føler meg nedstemt og har lite energi. Mensen hopper innimellom over en måned eller to måneder og den veksler mellom å være lang med mye blødninger og smerter til å være korte med få eller ingen smerter. kvinne 46 år. Anonymkode: 3aa6a...7ef
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:31 #33 Skrevet søndag kl. 21:31 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Samme her! Anonymkode: 013e9...6e3 Samme her, og med en mor som nylig har blitt diagnostisert med afasi knyttet til Alzheimer så blir jeg jo litt bekymret. Hun er selvfølgelig mye eldre, men det virkelig ikke noe jeg vil ha. Ellers virker det som hormongele fungerer mot nattesvette. Sover i tillegg i pysj, for jeg blir så kald om jeg svetter med bar hud mot sengetøyet. Er varmere enn før, men har ikke direkte hetetokter på dagtid. Har dårlig søvn, men det har jeg egentlig alltid hatt (elendig døgnrytme). Hatt mye vondt i ledd, det er bedre nå. Har definitivt lagt på meg, er mye mer fysen enn før. Har begynt å trene, men da blir jeg enda mer sulten 😅 Skal ta noen grep over nyttår. Vet jeg kan gå ned for jeg går ned i vekt når jeg er stresset (mister matlysten). Må komme meg tilbake i normalt spisemønster og kutte snop. Anonymkode: 7a4bf...bba
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:35 #34 Skrevet søndag kl. 21:35 Glemte å si at humøret er bra, har alltid vært en avslappet type, og er det fortsatt. Er singel, kanskje det er derfor (ingen irriterende mann rundt 😂). Jeg er 49 år forresten. Sexlysten forsvant da jeg måtte over på p-piller for en stund (hatt hormonspiral i 14 år), håper virkelig den kommer tilbake når jeg får satt inn ny spiral. Fant samtidig ut at jeg fortsatt får mensen (ikke hatt så lenge jeg hadde spiralen). Anonymkode: 7a4bf...bba
AnonymBruker Skrevet i går, 08:58 #35 Skrevet i går, 08:58 AnonymBruker skrev (På 30.11.2025 den 6.51): Jeg er 52 og har helt jevn syklus (dessverre), og ikke hetetokter. For meg har perimenopause betydd at jeg ble så og si helt utmattet, og la på meg selv om jeg forsøkte å trene og spiste som før. Men hadde nok markant mindre aktivitet samlet sett fordi jeg var ekstremt sliten. Begynte på hormoner for 6 mnd siden og har fått livet tilbake, vekten likeså. Det er så deilig å kjenne seg som selv igjen. Anonymkode: 199ca...9be AnonymBruker skrev (På 30.11.2025 den 7.09): Plutselig fett rundt midjen uten kostholdsendring. Store mensblødninger som måtte behandles med hormonspiral. Tørre øyne. Hjernetåke. Nedstemthet. Anonymkode: 013e9...6e3 Det er jo det som er problemet. Dere kan ikke spise som før, dere må kutte ned på inntaket. Anonymkode: 07473...2d4
AnonymBruker Skrevet i går, 09:12 #36 Skrevet i går, 09:12 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Er det flere som opplever hukommelsestap? Merker at jeg sliter med å huske navn eller ord, håper jeg ikke er blitt senil 😛 Anonymkode: f58af...47f Absolutt. Men er bedre nå som jeg har begynt med behandling. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg tror jeg må være i perimenopausen fordi jeg sliter veldig med dårlig søvn der jeg våkner opp om natta og sliter med å få sove igjen. Og jeg kan føle jeg blir veldig varm innimellom både om natta og om dagen. Jeg sliter også med humøret, angst og føler meg nedstemt og har lite energi. Mensen hopper innimellom over en måned eller to måneder og den veksler mellom å være lang med mye blødninger og smerter til å være korte med få eller ingen smerter. kvinne 46 år. Anonymkode: 3aa6a...7ef Søk hjelp’ ! Helt unødvendig å gå rundt slik når det finnes hjelp. Anbefaller forøvet podcasten «fastlegen» med episoden fra november. Tror den het noe sånt som «er jeg i overgangsalderen». Anonymkode: 32a4d...aad
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå