Gå til innhold

Dere som har kommet i overgangsalder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke symptomer hadde dere? Og hvilke andre endringer merket dere på kroppen? 
Jeg er 48 år og var uten menstruasjon for første gang denne mnd. Jeg er veldig spent på hva som venter meg nå, frem til nå har jeg hatt en del ømme pupper og mensmurringer. Mensmurringene er verre og over en lengre periode en tidligere, men ellers så har jeg ikke noen symptomer. Er det sånn at jeg kan forvente en uregelmessig mens nå, eller er den borte for godt? Jeg har ingen i nær familie jeg kan spørre om dette.

Anonymkode: aa30a...b01

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilke symptomer hadde dere? Og hvilke andre endringer merket dere på kroppen? 
Jeg er 48 år og var uten menstruasjon for første gang denne mnd. Jeg er veldig spent på hva som venter meg nå, frem til nå har jeg hatt en del ømme pupper og mensmurringer. Mensmurringene er verre og over en lengre periode en tidligere, men ellers så har jeg ikke noen symptomer. Er det sånn at jeg kan forvente en uregelmessig mens nå, eller er den borte for godt? Jeg har ingen i nær familie jeg kan spørre om dette.

Anonymkode: aa30a...b01

Har du merket noe før du ble 48? Dårlig søvn , uregelmessig mens? 

Anonymkode: bd0a1...314

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lett å forutse, det kan hende den er borte eller så kan det hende du bare har en ekstra lang syklus. Jeg har hatt mange lange (og korte) sykluser og er ikke ferdig enda. 45 år

Anonymkode: 351c5...465

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 50 før jeg merket noe som helst ( har iktørr og ke hatt mens siden jeg var 28 pga hormonspiral) 

Det første jeg merket var at jeg ble ekstremt sår nedentil. Fikk da lokalt østrogen. Etter 7-8 mnd fikk jeg prøve hormoner mot urolige netter, og nattesvette. Etter å ha testet hormonspray og etter hvert plaster en periode, oppdaget jeg at jeg hadde mindre smerter/vondter i kroppen, og ikke minst den dårlige søvnen ( våknet med at jeg stresset kl 0330 nesten hver natt) , som jeg i mange år hadde trodd var pga en stresset jobb, bare forduftet og jeg sov 22-06 hver natt uten oppvåkning. 

Nå er jeg 53, og har akkurat fått uskrevet testosteron som jeg skal forsøke mot lav energi og totalt manglende sexlyst

Hvor vidt jeg har mens aner jeg ikke, men antar den er borte nå. 

Anonymkode: 7b3eb...c34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig individuelt. 

For meg var det dette: 

Mensen stoppet opp helt av seg selv. Ingen småblødninger eller uregelmessigheter. Den bare stoppet. 

- Hetetokter. 

Ellers ingen plager. 

Anonymkode: 49bf4...fa4

Skrevet

Mensen stoppet helt fra en måned til neste.

Noen få hetetokter innimellom.

Ellers ingen plager.

Skrevet

Jeg har vært i perimenopsuse i 3-4 år og er 46 nå. Her startet det med at mensen har vært uregelmessig. Noen ganger 21 dagers syklus, andre ganger 40-50 dagers syklus. Noen ganger spotting flere ganger i løpet av syklusen også. Som regel har jeg STORE blødninger, men sist gang var det veeeeldig lite. 

Jeg har strevd med nattesøvn et par år. Våkner og blir liggende med uro uten grunn. 

Det siste året har jeg også hatt perioder med mye hetetokter. Det startet i jula i fjor da jeg var den eneste som kokte innendørs på julaften. Jeg trodde de andre var gale som ikke kjente hvor varmt det var. Siden i sommer har jeg hatt hetetokter jevnt hver dag. 

AnonymBruker
Skrevet

nattesvette, hetetokter og et utrolig sinne mot alt og alle.

Anonymkode: a40b5...dcb

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har fått begynne med testosteron. Måtte dere ta en blodprøve, eller fikk dere bare teste det? Jeg har ikke hatt sexlyst på minst 10 år. Skal til gynekolog om en ukes tid og tenke å spørre om å få prøve. 

Anonymkode: ac959...bae

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 51. Siste menstruasjon var vel forrige vinter. Jeg har lagt på meg endel. Sexlysta er fraværende. Nå er jeg singel da, så manglende sexlyst plager meg ikke. 

Anonymkode: e9e32...2a0

Skrevet

Jeg trodde at mens skulle bli stadig kortere og at det skulle gå lenger mellom hver mens, men her startet overgangsalderen med at jeg blødde nesten hele tiden, og veldig mye. Som om kroppen skulle tømme seg skikkelig. Det er visst også vanlig, men jeg var altså ikke klar over at det kunne bli slik. 

Så var det en del hetetokter, men jeg har ikke vært blant dem som var mest plaget av slikt, og det pågikk bare rundt halvåret før det forsvant. 

Forsvant gjorde imidlertid også evnen til å bli våt ved opphisselse/sex, og følelsen i klitoris. Hvilket førte til at mitt tidligere så selvgående seksuelle behov bare tok et svalestup ned i ingenting. Lokal behandling hjalp litt, plaster hjelper noe mer, men jeg kommer til å be om å få prøve testosteron i tillegg neste legetime. 

Søvn var elendig frem til jeg fikk plaster, og å ikke sove er roten til alt vondt. Jeg har ikke vært meg selv siden dette begynte, og først nå ser jeg at det løsner litt. Jeg har ikke vært humørsyk, slik mange blir, bare jevnt over mer nedstemt og nesten likegyldig til det meste. Har egentlig mest følt for å bare få være i fred. Hadde jeg fått være på en øde øy gjennom dette hadde det bare vært optimalt. Jeg har derimot ikke fungert optimalt som mor og partner denne tiden. Både partner og barn har nok opplevd meg som fjern og lite engasjert. Hvilket er tilfellet også, så helt rimelig det. Jeg har vært mer sårbar også, og nesten følt meg forkjølet/uvel/syk konstant. Alt i dette avsnittet tenker jeg kommer av dårlig søvn, og håper på at jeg (og familien) er mot slutten av av der problemet, nå når jeg igjen sover bedre igjen. Jeg er imidlertid fremdeles usedvanlig trøtt. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har hetetokter; kommer de når som helst eller i spesielle situasjoner? F.eks stress. Jeg leser at vektøkning er relativt vanlig. Skjer dette til tross for at man er godt trent og opprettholder treningen? Både kondisjon og styrke. 
Gruer meg litt til hele greia.

Anonymkode: 1a4a9...f0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere som har hetetokter; kommer de når som helst eller i spesielle situasjoner? F.eks stress. Jeg leser at vektøkning er relativt vanlig. Skjer dette til tross for at man er godt trent og opprettholder treningen? Både kondisjon og styrke. 

Du må sannsynligvis redusere inntaket litt for å ikke legge på deg, de som går opp i vekt er stort sett de som tror de kan fortsette å spise som før.

Anonymkode: 07473...2d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er vel i hovedsak fordi man mister muskelmasse og folk generelt blir mer inaktive. Hvis du tar vare på deg selv og trener tungt skal du ikke nødvendigvis se de store endringene vektmessig.

Anonymkode: 7b239...34a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere som har hetetokter; kommer de når som helst eller i spesielle situasjoner? 

Jeg har ikke hatt hetetokter så lenge, men de kommer i hovedsak om natten. Våkner av det flere ganger stort sett hver natt. Ellers har jeg merket det mer når jeg drukket alkohol eller mye kaffe og noen ganger når jeg allerede er varm etter en dusj.

Anonymkode: f69be...9da

Skrevet
Trolltunge skrev (2 timer siden):

Jeg trodde at mens skulle bli stadig kortere og at det skulle gå lenger mellom hver mens, men her startet overgangsalderen med at jeg blødde nesten hele tiden, og veldig mye. Som om kroppen skulle tømme seg skikkelig. Det er visst også vanlig, men jeg var altså ikke klar over at det kunne bli slik. 

Samme her, har inntrykk av at dette snakkes lite om. I tillegg var jeg ikke forberedt på hvor ekstremt stor forskjell det er blitt på forbrenningen. At jeg må kutte kaloriinntaket sikkert opp mot 50% for å holde vekten, og å gå ned kan glemmes. 

Anonymkode: f58af...47f

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...