Gå til innhold

Det har skjedd noe med størrelsene de siste 30 årene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slank, og bruker alt fra smal til large, alt etter hvilken butikk jeg handler fra. 

Jeg bruker jeans med livvidde 26 fra Newyorker og Gant. I noen bukser fra HM må jeg opp i str 38. Det tilsvarer str S hos Cubus. Momjeans i large fra HM har jeg gitt opp, jeg kommer aldri til å få den igjen. Men barnestørrelse 164 fra HM derimot sitter perfekt. 

Jeg likte HM før, men har gitt fullstendig opp handle der...

Anonymkode: 02c1a...d17

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmål er vel hvor man handler?

HM sine størrelser varierer veldig. Kappahl er dritstort. Jeg har vært med venninnen min på Zizzi og Zavanna, og de størrelsene henger ikke på greip. 

Anonymkode: 9a9bf...916

• Nyttig 2
Skrevet

Det varierer veldig slik jeg oppfatter det. Du må alltid ta med tre forskjellige størrelser for å prøve fordi du har ikke peil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Xl str er jo bare noe tul jeg kan passe alt fra str m til 7 xl, men str 46/48  størrelsen er det ikke så strore forskjeller 

Anonymkode: 3ea7e...a12

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Spørsmål er vel hvor man handler?

HM sine størrelser varierer veldig. Kappahl er dritstort. Jeg har vært med venninnen min på Zizzi og Zavanna, og de størrelsene henger ikke på greip. 

Anonymkode: 9a9bf...916

Jeg handler klær på samme butikkene/merkene som jeg gjorde for 30 år siden. Så da burde størrelsene være sammenlignbare. Lindex, HM, Floyd, B-Young, Match, Anna Field, der er størrelsene ganske lik mellom butikkene og det er stort sett der jeg kjøper klær.
Hadde nok sikkert vært annerledes om jeg gikk på en helt annen butikk med helt andre merker.

Anonymkode: 36666...296

AnonymBruker
Skrevet

På butikker som HM og Primark kan du holde opp to identiske plagg, samme modell, samme størrelse, likevel skiller det flere cm og størrelser mellom plaggene. Større produksjon, lavere kvalitet, null kvalitetskontroll. HM har dessuten flere «merker», linjer eller avdelinger innad i butikken der det er forskjell på størrelsene. 

Når det kommer til vektøkning og størrelser har det mye å si hvor kiloene legger seg. Jeg har gått opp 20 kg, men legger på meg hovedsakelig på mage, lår og ansikt. Samme størrelse på overkropp, fra 36 til 44 i bukser. 

Anonymkode: d5303...da4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da jeg hadde en bmi på 38, brukte jeg str XL

Nå har jeg bmi på 30 og bruker M/L. 
Sist jeg hadde bmi på 30, brukte jeg XL.

Sist jeg brukte str M hadde jeg bmi på 19.

Jeg har aldri fått på meg str S i voksen alder. Jeg er såpass høy at det skiller 25-30kg mellom 19, 30 og 38 i bmi. Altså totalt 56,6 kg mellom bmi 19 og bmi 38. Det er 30 år siden min bmi var på 19.

Det virker som størrelsene er blitt større på disse 30 årene. Skyldes dette at «normalen» er blitt større?
Flere som erfarer det samme? Noen tanker rundt dette? 

Du har så rett at jeg nesten begynner å le. Fordi det som skjedde med meg da var at jeg var så lykkelig over å passe inn i størrelse S i en ny Only olabukse. Så jeg kjøpte jo denne.

Tenkte herregud så gøy, nå må jeg finne frem de andre (gamle) buksene mine fra forrige gang jeg var slank! Super lykkelig prøvde jeg bukser og de passet nesten! litt trange, men jeg fikk de på. Ser på merkelappen i flere av de: Only str M 😂😂😂😂

Så jeg passer Only str S i butikken, men får såvidt på meg de gamle Only str M i skapet hjemme 😂😂😂

Anonymkode: 2115b...a68

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Klærne har blitt større, ja. 

To årsaker:

1) Folk skal føle seg bedre i klær de prøver og være mer tilbøyelige til å kjøpe dem. Hvis mange får en nedtur når de prøver klær i antatt riktig størrelse dropper de oftere å kjøpe klærne. 

2) Medium skal jo være noen lunde midt på treet i kundemassen, sånn alt i alt. Når midt på treet er større enn før er det ikke unaturlig å endre referansepunktet heller. På samme måte som hva som er «gjennomsnittlig høy» nå er noe annet enn da nordmenn i snitt var 15 cm lavere. 

Anonymkode: 4b011...6c5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det har virkelig endret seg. Kjøper en del på nett, og ser på størrelsesguidene når jeg skal bestille. Mange kjeder har jo 40/42 som Medium nå. Men om jeg skal kjøpe fra Tise eller Finn, må målebåndet fram. Mange som selger brukt er heldigvis veldig flinke til å si ifra om at det er andre størrelser på disse klærne enn på de nye 🙂 

Og så har vi hatt oversize mote en stund. Det kan også gjøre det litt forvirrende når man prøver klær.

En tidligere i tråden nevner at fem kilo = en størrelse, det har jeg også lært 👍

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker 36 i bukser. Fikk prøve en 25 år gammel utebukse hos mamma med str 38/40 og den var akkurat passe hvis jeg ikke drikker eller spiser mens jeg har den på...

Anonymkode: 21eff...0a0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da jeg hadde en bmi på 38, brukte jeg str XL

Nå har jeg bmi på 30 og bruker M/L. 
Sist jeg hadde bmi på 30, brukte jeg XL.

Sist jeg brukte str M hadde jeg bmi på 19.

Jeg har aldri fått på meg str S i voksen alder. Jeg er såpass høy at det skiller 25-30kg mellom 19, 30 og 38 i bmi. Altså totalt 56,6 kg mellom bmi 19 og bmi 38. Det er 30 år siden min bmi var på 19.

Det virker som størrelsene er blitt større på disse 30 årene. Skyldes dette at «normalen» er blitt større?
Flere som erfarer det samme? Noen tanker rundt dette? 

Jeg kjøpte 2 stk bukser helt like og samme str. Ene strammer mye og den andre passer bra😒

Anonymkode: b7bf2...9b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...