AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Skrevet 12 timer siden Da jeg hadde en bmi på 38, brukte jeg str XL Nå har jeg bmi på 30 og bruker M/L. Sist jeg hadde bmi på 30, brukte jeg XL. Sist jeg brukte str M hadde jeg bmi på 19. Jeg har aldri fått på meg str S i voksen alder. Jeg er såpass høy at det skiller 25-30kg mellom 19, 30 og 38 i bmi. Altså totalt 56,6 kg mellom bmi 19 og bmi 38. Det er 30 år siden min bmi var på 19. Det virker som størrelsene er blitt større på disse 30 årene. Skyldes dette at «normalen» er blitt større? Flere som erfarer det samme? Noen tanker rundt dette? Anonymkode: 36666...296 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #2 Skrevet 11 timer siden Jeg har alltid hatt samme vekt og mål, men benyttet mer str medium og 38 før, nå 36 og small. Så mulig du har rett. Anonymkode: d94b3...c61 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #3 Skrevet 11 timer siden Klærne har absolutt blitt større. Anonymkode: d8dbf...c1c 2
Hulderen Skrevet 11 timer siden #4 Skrevet 11 timer siden (endret) Ja, klærne har blitt mye større. Det er et salgstriks. Siden befolkningen gjennomsnittlig er mye tykkere enn før, så er størrelsene blitt større slik at folk skal føle seg bedre. Før brukte jeg størrelse L. Nå veier jeg 10 kg mer, men må kjøpe M. Endret 11 timer siden av Hulderen 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Skrevet 11 timer siden Jeg prøvde nettopp mye av de eldre kjolene i klesskapet. Klær fra tidlig 2000. Kjoler i størrelse 38 og Medium fikk jeg ikke på. Særlig Medium har endret seg. Jeg må ha kjoler i 40-42 nå, men M går fint. Et skjørt jeg prøvde her en dag var S, ikke noe problem. Vanity sizing! Anonymkode: 971c6...f32 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Skrevet 11 timer siden Jeg opplever at størrelser ikke er standard lenger. Noen butikker bruker "vanity size", og noen har veldig små størrelser. Nylig opplevde jeg at jeg måtte ned i XS i en butikk, og i en annen butikk måtte jeg opp i XL (samme dag, samme type plagg). Anonymkode: bb294...e6d 1 3
Daisy-love Skrevet 11 timer siden #7 Skrevet 11 timer siden Det kalles vel for «vanity sizing». Jeg husker selv når H&M endret en small fra 34/36 til 36/38. Det er en god del år siden. 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Skrevet 11 timer siden Ja, klærne har nok blitt større, men kanskje ikke i så ny tid som folk tror? Da jeg var på mitt tyngste og hadde BMI på 25 (i tenårene) brukte jeg str S og M. Jeg er ca gjennomsnittlig høy. Dette var for ca 20 år siden. Anonymkode: 9b382...d7b
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Da jeg hadde en bmi på 38, brukte jeg str XL Nå har jeg bmi på 30 og bruker M/L. Sist jeg hadde bmi på 30, brukte jeg XL. Sist jeg brukte str M hadde jeg bmi på 19. Jeg har aldri fått på meg str S i voksen alder. Jeg er såpass høy at det skiller 25-30kg mellom 19, 30 og 38 i bmi. Altså totalt 56,6 kg mellom bmi 19 og bmi 38. Det er 30 år siden min bmi var på 19. Det virker som størrelsene er blitt større på disse 30 årene. Skyldes dette at «normalen» er blitt større? Flere som erfarer det samme? Noen tanker rundt dette? Anonymkode: 36666...296 Jeg har hatt ca samme kropp hele livet, i tenårene 20 år siden var jeg small og medium, jeg har de samme buksene i skapet enda og de er veldig like de jeg kjøper i dag som er small og xtra small, noen ganger xxs. Kjøpte en topp uprøvd på hm i str S, den var mer en stor M så måtte bytte den. Anonymkode: e5edf...ded
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Skrevet 11 timer siden Kanskje det er håp om at jeg kan passe str S i voksen alder😂 Anonymkode: 36666...296 1 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #11 Skrevet 11 timer siden Jeg føler at det er omvendt. Jeg er ganske tynn, men må kjøpe L i noen butikker Anonymkode: 18724...b4c 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #12 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje det er håp om at jeg kan passe str S i voksen alder😂 Anonymkode: 36666...296 Det er litt artig at man går ned ja. Skuldrene er litt bredere, så noen blazere er ennå 38. Måtte kjøpe xs i fra Calida sist. Men føttene blir større! 😆 Anonymkode: d94b3...c61
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #13 Skrevet 11 timer siden Jeg har alltid brukt xs og s. Er definitivt litt tykkere rundt magen nå enn før, bruker likevel samme størrelse. Min datter er overvektig. Jeg blir glad når hun blir synlig lettet over at ei bukse i størrelse small passer henne godt. Anonymkode: 20fe9...984
Perle Skrevet 11 timer siden #14 Skrevet 11 timer siden (endret) Ja, de er blitt større. Brukte oftr M i tenårene, men er nå XS/S eller 34/36. Veier det samme. K/41 Endret 11 timer siden av Perle 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #15 Skrevet 11 timer siden Jeg som er glad i vintagekjoler merker det godt på slike plagg, i hvert fall. Jeg er XS i dagens størrelse, og mange XS-kjoler fra 30-50 år tilbake i tid blir aaaltfor trange over bysten. Virker som XS i "gamle dager" var en størrelse for de flatbrystede. Anonymkode: 6398f...b1a 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #16 Skrevet 11 timer siden Jeg lurer litt på hvor noen av dere handler? Jeg har bmi på 20, og bruker stort sett S, noen steder M. Jeg måtte gått opp ca 20 kilo for å ende på en bmi på 30. Aldri i verden om 20 kg kun ville økt 1-1,5 i størrelse? Anonymkode: 05f2c...ced 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #17 Skrevet 10 timer siden Hver størrelse er fem kg, sa bestemor som sydde klær. Anonymkode: 2c6f7...210 1 2
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #18 Skrevet 10 timer siden Jeg har brukt m siden jeg var 18 år. Nå er jeg 44. Men m fra ungdommen passer meg ikke. Jeg har ei jakke fra den tiden. Har ikke sjans å få dem på meg. Så ja. Klærn er større no. For jeg vet at jeg har lagt på meg. Men bruker samme størrelse hele veien. Anonymkode: 18ed1...e98
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #19 Skrevet 10 timer siden Synes str. Varierer veldig. Jeg er ca en str. L. Men kan ende opp med å ikke få på meg str XXL, og passe i en S. Anonymkode: 40ded...f30
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #20 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg lurer litt på hvor noen av dere handler? Jeg har bmi på 20, og bruker stort sett S, noen steder M. Jeg måtte gått opp ca 20 kilo for å ende på en bmi på 30. Aldri i verden om 20 kg kun ville økt 1-1,5 i størrelse? Anonymkode: 05f2c...ced Som jeg skrev tidligere i tråden - jeg varierte 5 størrelser (fra xs til xl) på samme dag, da jeg prøvde klær i ulike butikker. Hvorfor er det da så vanskelig å tro at 20 kg kan kun øke 1-1,5 i størrelse? Det kommer jo an på hvilken butikk man prøver klærne i. (Jeg prøvde klær på Floyd, H&M, BikBok, New Yorker, Gina Tricot, og Lindex, og som sagt over - 5 størrelser variasjon. Jeg er normalt M, str 36) Anonymkode: bb294...e6d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå