Gå til innhold

Skal søke gjeldsordning, men har noen spørsmål.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det spiller ingen rolle hva du føler, i rettslig forstand er de ikke dine, og du har ingen forsørgerplikt for dem. Dermed vil ikke namsmannen hensynta det. Det har de ikke adgang til ihht gjeldsordningsloven. Du vil med GO knapt ha nok til deg selv. Du må la mor og far ta ansvaret for sitt barn etter barneloven. Om de ikke klarer det må du varsle barnevernet. Du skal ikke forsørge hennes barn. Gjør du det er du ganske dumsnill. Og det er vel at du har vært dumsnill som har satt deg i denne situasjonen. Du kan gjerne kjøre barna hit og dit, men da skal mor stille sin bil og drivstoff til din disposisjon. Du skal bruke din bil til det høyst nødvendige som å komme deg på jobb. 

Anonymkode: 20e8d...09c

Jeg skjønner hva du sier. Men jeg vil jo også.. vel, faktisk være stefar til stebarna mine og ikke bare en som bor i samme hus som de.

Anonymkode: 30996...6f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Opparbeid deg for all del ikke ny gjeld under gjeldsordningen.

Pass på at du har riktig skattetrekk og ikke får restskatt du ikke klarer å betale. Da kan du få utsatt betaling til gjeldsordning en måned eller to, men det vil si at det månedlige trekket til gjeldsordningen blir høyere etterpå. For lengden på gjeldsordningen øker ikke.

Anonymkode: d067f...0aa

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer hvis man blie langtidssykemeldt eller mister jobben(altså ikke min skyld, som en konkurs eller nedbemanning)? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren din må kreve barnebidrag iht hva hun har krav på. Verdt å sjekke om hun ligger innenfor norm for livsopphold også. Hvis hun ikke gjør det kan hun søke supplerende sosialhjelp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Opparbeid deg for all del ikke ny gjeld under gjeldsordningen.

Pass på at du har riktig skattetrekk og ikke får restskatt du ikke klarer å betale. Da kan du få utsatt betaling til gjeldsordning en måned eller to, men det vil si at det månedlige trekket til gjeldsordningen blir høyere etterpå. For lengden på gjeldsordningen øker ikke.

Nei ny gjeld kan jeg jo ikke få med mine betalingsannmerkninger, hehe

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor mye har du i gjeld ts? Kan du ikke skaffe det en jobb til og betale ned fortere? Da får du romsligere økonomi, og kan også ofte forhandle på rentene.

Anonymkode: d9930...85a

AnonymBruker
Skrevet

Regner med at din samboer også får barnebidrag av far til barna? Hvis ikke så må hun søke nav om fastsetting av bidrag, har ikke far bidragsevne så vil mor få bidragsforskudd beregnet ut ifra inntekten sin. 

Anonymkode: 849b1...af4

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Men hvor mye har du i gjeld ts? Kan du ikke skaffe det en jobb til og betale ned fortere? Da får du romsligere økonomi, og kan også ofte forhandle på rentene.

Anonymkode: d9930...85a

Ca det dobbelte av årsinntekten min. Nei en jobb til hadde jeg ikke klart da jeg allerede sliter helsemessig med å stå i jobben jeg har.

Men jeg har vurdert det, ja 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Med rotete mener jeg at det ikke var delt inn i paragrafer som adresserte spørsmålene på en oversiktlig måte, manglet punktum eller komma flere steder som gjorde det tungt og uoversiktlig å lese. 

Med såfrekk mener jeg at han refererer til stebarna mine som om de er noen random personer som har forvillet seg inn i huset mitt. 

Det er faktisk barn vi snakker om her. Selv om jeg ikke lagde de er de fortsatt mine barn. Til tross for at namnsmannen lovmessig ikke tenker slik. 

Jeg ville gi deg mine erfaringer med gjeldsordning og trenger da virkelig ikke å dele opp mine svar i paragrafer. Dette er et diskusjonsforum og ikke et rettskrivnings kurs.  Jeg ser på flere av dine innlegg at du har satt komma feil mange steder, men ingen har heldigvis kommentert det. 

Jeg er ikke småfrekk for å si at du ikke har forsørgerplikt ovenfor barna hennes. Namsmannen bryr seg ikke om følelser. De følger kun loven. Og sannheten er at disse barna ikke er dine, uansett hva du selv måtte mene. Med mindre du adopterer dem.  Du har spørsmål som du trenger svar på og fått mange gode svar. Denne saken handler ikke om følelser. Jeg har selv tatt konsekvensene av å opparbeide meg stor gjeld og havne i en dyp depresjon hvor jeg ikke orket å forholde meg til den, men alt er nedbetalt og eier nå bolig. Gjeldsordning skal ikke være lett og du må klare deg på så lite som mulig i 5 år. Å være stefar handler ikke om å kjøre de på aktiviteter eller kjøpe klær til dem. Du må bare tenke på deg selv økonomisk for å komme deg ut av dette. 

Anonymkode: 0ed92...4e3

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke meg si siterer men 

Jeg synes ikke svaret h*s var rotete

Eller småfrekt.

Han kom med sin erfaring og med ganske klare regler.

Det korte svaret

Du er ikke ansvarlig for andre sine barn på noen måte.

Du har krav på penger til bolig mat og transport, men ikke kaviar og hummer hver dag eller en Bentley.

Du har heller ikke krav på penger til julegaver da det ikke er nødvendig for å leve.

Strøm er en del av bolig 

Får du uforutsette utgifter må du kontakte namsmannen for å finne løsninger.

Anonymkode: 44d3d...be8

Takk🙂

Anonymkode: 0ed92...4e3

AnonymBruker
Skrevet

Du burde ha fikset opp i situasjonen før du dro inn ei ny dame med barn. For nå får du mindre til egne midler fordi du har en samboer. 

Anonymkode: f879a...333

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis du mister partneren din fordi du trenger gjeldsordning for å komme deg ovenpå økonomisk så er hun ikke verdt å ha. Makan til usmakelighet å holde mot deg at du nå ønsker å rydde opp. 

Ts, du kan ringe namsmannen i din kommune og høre.

Anonymkode: 9e3b8...22e

Ja, enda ei gribbdame ts har tatt i hus. Med unger ikke minst. Du virker som en snill kar ts, men ikke vær dumsnill.

Anonymkode: f879a...333

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med banken, og kredittorene. 

Send krav til dama  med betalingsfrist eller pant i eiendeler 

Anonymkode: 8cd5f...c51

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enslig, bor i leid leilighet og har hatt gjeldsordning i tre år. Det som er litt vanskelig med gjeldsordning er at namsmannen gjør ulike ting i ulike fylker. Altså, en del utgifter blir ulikt vurdert fra namsmann til namsmann. Min ordning er ikke lik ordningen til han i nabofylket.

Min namsmann ga meg informasjon om at 10 prosent av livsopphold skal (kan) gå til strøm. Altså, har du strømutgifter som er høyere så kan du få beholde mer. Om du leier leilighet inkludert strøm, blir du trukket 10 prosent i livsopphold. 

Jeg får beholde 500 kr. ekstra i mnd. til strøm.

Får også beholde ekstra til medisin som ikke er på blå resept.

Min ordning er slik:

Fått betalingsplan som jeg følger. Betaler 4 ganger i året. (Noen betaler pr. måned, noen pr. år. Det er tydeligvis opp til namsmannen). Når jeg får lønn setter jeg av det jeg skal ha til livsopphold og husleie, og setter resten på egen konto som skal gå til gjeldsordningen. 

Første året fikk jeg noe etterbetaling på jobb som jeg brukte på meg selv. Dette ble oppdaget av namsmannen året etterpå og han hjalp meg med å søke endring av gjeldsordningen. Den ble forlenget med to måneder. 

Skjer det noe endringer i inntekt eller utgifter så gir jeg beskjed til namsmannen. Da kan ordningen bli endret. Fikk for eksempel beholde litt ekstra når jeg trengte nye briller. Namsmannen sender da ut endringsforslag til kreditorene som de må godkjenne. Om noe skjer med jobben som du ikke kan noe for selv, kan ordningen bli endret til du får ny jobb/blir frisk.

Når jeg har fått skatteoppgjøret så sender jeg en oversikt over inntekter og utgifter fra forrige år til namsmannen sammen med skattemeldingen. Slikt har både jeg og namsmannen oversikt over at ordningen er i rute.

Det viktigste er å ha godt samarbeid med namsmannen og å ha kontroll på økonomien. Om ting sklir ut, ta kontakt med namsmannen å få hjelp til å komme i rute igjen.

Anbefaler deg å gå inn på lovdata.no å søk på gjeldsordning. Da får du opp saker som har blitt behandlet i retten, og kan se litt hva andre har gjort for å få ordningen eller for å ødelegge ordningen. Det var veldig lærerikt for meg.

Lykke til med gjeldsordning. Det er vanskelig, men det er lettere å leve med enn jeg trodde. Jeg har selv satt meg i denne situasjonen, og jeg anser meg som veldig heldig som får hjelp til å rette på økonomien. Og jeg har mye mer kontroll nå enn når jeg sjonglerte forbrukslån med høye renter. Nå vet jeg det er kun en periode i livet, og jeg vet at når jeg er ferdig med ordninger  så har jeg 15000 kr. mer i mnd å leve for. Det vil være luksus :)

Anonymkode: b0dc6...551

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...