AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #1 Skrevet 11 timer siden Hei! Jeg har et par spørsmål ang gjeldsordning, som jeg ikke helt finner ut av ved å søke selv. Kort informert om historikken (hvis du ikke bryr deg om historikken, så kommer livssitussjon og spørsmålene lengre ned) Jeg var i et forhold hvor partneren ikke tok noe økonomisk ansvar, så alt sto på meg. Leilighet og to biler. En dag hadde hun funnet seg en ny kar og forsvant mens jeg var på guttetur. Som resulterte at jeg sto igjen med alt selv. Derfor måtte jeg ta opp et forbrukslån for å dekke utgifter til ting kom seg mer i orden.(hindsight is 20/20) Jeg klarte ikke å få solgt ting i tide, noe som resulterte i at jeg satt igjen med gjeld etter at det som skulle selges var solgt. Dette sturet og gikk of bygde seg opp. Og med årene ble det vanskeligere og vanskeligere å betjene. Det kom til et punkt hvor jeg havnet i en dyp depresjon og ga helt opp. Jeg har med årene fått hentet inn den psykiske helsa og har nå en flott og støttende partner. Vi flyttet sammen i år og jeg lever nå under lønnstrekk. Men jeg vil ikke at vi og jeg skal ha det slik. Kort om livssituasjon Samboer har 2 barn fra før, som vi har ca 70% av tiden. (5 og 😎 Mor lever på AAP. Vi deler omtrent 50/50 på utgifter, men hun bruker noe ekstra på barna her og der som hun ikke forventer at jeg skal dele på. Far gjør nesten ingenting selv. Han betaler for mat når de er der og kjøper tingene de har hos han samt noen klær i ny og ne hvis han kommer over et tilbud, men det er mor og jeg som kjøper det meste av dagligklær, vinterklær, sko, sport/aktivitetsutstyr ol. Samt at det er mor og jeg som tar oss av alle møter, har de med på aktivitet(selv da de er hos far), holder styring på medisiner, legetimer og alt som innebærer å ikke bare "ha de". Som jeg forstår er satsen for gjeldsordning når man har samboer ca 9300kr. Med tillegg hvis man har forsørgeransvar. Spørsmål 1: Vil min situasjon kvalifisere meg som forsørger? Jeg er jo med å betaler for barna(mat, klær, leker, gaver, aktiviteter). Da regner jeg med at det er en annen sats enn det som er oppgitt og i såfall, hva er da satsen? Spørsmål 2: Når det kommer til bil og transportutgifter, så er det er litt diffust forklart her og der. Jeg jobber turnus og kollektivtilbudet her vil ikke kunne ta meg til og fra jobb på mange av dagene jeg jobber. Ikke uten å vente i mange timer(feks på søndag går det buss i området to ganger om dagen). Hvis jeg kun kjører til og fra butikk/jobb/aktiviteter med barna, kjører barna til/fra far bruker jeg ca 2000kr i mnd på drivstoff. Omtrent en tusenlapp ekstra hvis jeg regner med noen turer til byen, besøke familie ol. Så hvordan regnes dette? Inngår dette under livsopphold? Spørsmål 3: Hva skjer hvis bilen ryker? Som sagt er ikke kollektivt et alternativ på mange dager og jeg kan ikke gå eller sykle da jeg har en kneskade, samt at det ville tatt langt over en time hver vei. Hvis bilen ryker så må jeg jo ha en ny ganske raskt. Og det er jo ikke akkurat lett å finne en fungerende bil til vrakpant lengre. Og kjøper man bil til vrakpant er det jo gjerne en som bare har igjen uker/måneder før EU kontroll, som den sannsynligvis ikke går gjennom. Og man må da ha en ny en. Uten bil for å komme meg til jobb vil jeg jo miste jobben. Spørsmål 4: Vi deler på utgifter. Hva regnes som nødvendige utgifter som settes til side før livsopphold? Boligutgifter, såklart, men noen steder never at strøm også er en nødvendig utgift og andre sier at det ikke er det. Vi leier kjelleren i et gammelt hus som kan koste litt å varme opp på vinteren. Og med 2 barn går vaskemaskinen radig. Hva med forsikring? Spørsmål 4.5: hvis strøm går under livsopphold slik det blir nevnt noen steder, hva skjer hvis strømmen blir så dyr at man ikke sitter igjen med nok til andre ting som mat, aktiviteter, klær, mobil, internett og lignende? Spørsmål 5: Hvordan er der egentlig en gjeldsordning funker, sånn sett fra perspektivet til noen som har stått i det. Jeg finner masse diffus info på nett, men det er ingenting som sier konkret hvordan det funker i praksis. Jeg har sett flere steder at man må klare å forholde seg til ordningen, ellers bortfaller den. Og grunnlaget for det er at man skal lære seg å håndtere økonomien. Men er det ikke sånn som med lønnstrekk, at man får utbetalt det som satsen? Hvordan vil dagliglivet være annerledes enn om man har lønnstrekk? Spørsmålet er vel heller, hva slags regler må man forholde seg til for at ordningen ikke skal bli brutt? Spørsmål 6: hvis jeg har forstått ting riktig, så skal man ha akkurat nok til å klare seg, men ikke så mye mer enn det. Kanskje dn streamingtjeneste eller en middag med venner. Men nå kommer jo vintern og hva skjer hvis feks. Vinterjakka eller skoene blir ødelagt og man trenger nytt NÅ. Eller andre ufortutsette hendelser som gjør at man får en umiddelbar utgift som skal til for at man skal fungere i samfunnet? Anonymkode: 30996...6f9
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hei! Jeg har et par spørsmål ang gjeldsordning, som jeg ikke helt finner ut av ved å søke selv. Kort informert om historikken (hvis du ikke bryr deg om historikken, så kommer livssitussjon og spørsmålene lengre ned) Jeg var i et forhold hvor partneren ikke tok noe økonomisk ansvar, så alt sto på meg. Leilighet og to biler. En dag hadde hun funnet seg en ny kar og forsvant mens jeg var på guttetur. Som resulterte at jeg sto igjen med alt selv. Derfor måtte jeg ta opp et forbrukslån for å dekke utgifter til ting kom seg mer i orden.(hindsight is 20/20) Jeg klarte ikke å få solgt ting i tide, noe som resulterte i at jeg satt igjen med gjeld etter at det som skulle selges var solgt. Dette sturet og gikk of bygde seg opp. Og med årene ble det vanskeligere og vanskeligere å betjene. Det kom til et punkt hvor jeg havnet i en dyp depresjon og ga helt opp. Jeg har med årene fått hentet inn den psykiske helsa og har nå en flott og støttende partner. Vi flyttet sammen i år og jeg lever nå under lønnstrekk. Men jeg vil ikke at vi og jeg skal ha det slik. Kort om livssituasjon Samboer har 2 barn fra før, som vi har ca 70% av tiden. (5 og 😎 Mor lever på AAP. Vi deler omtrent 50/50 på utgifter, men hun bruker noe ekstra på barna her og der som hun ikke forventer at jeg skal dele på. Far gjør nesten ingenting selv. Han betaler for mat når de er der og kjøper tingene de har hos han samt noen klær i ny og ne hvis han kommer over et tilbud, men det er mor og jeg som kjøper det meste av dagligklær, vinterklær, sko, sport/aktivitetsutstyr ol. Samt at det er mor og jeg som tar oss av alle møter, har de med på aktivitet(selv da de er hos far), holder styring på medisiner, legetimer og alt som innebærer å ikke bare "ha de". Som jeg forstår er satsen for gjeldsordning når man har samboer ca 9300kr. Med tillegg hvis man har forsørgeransvar. Spørsmål 1: Vil min situasjon kvalifisere meg som forsørger? Jeg er jo med å betaler for barna(mat, klær, leker, gaver, aktiviteter). Da regner jeg med at det er en annen sats enn det som er oppgitt og i såfall, hva er da satsen? Spørsmål 2: Når det kommer til bil og transportutgifter, så er det er litt diffust forklart her og der. Jeg jobber turnus og kollektivtilbudet her vil ikke kunne ta meg til og fra jobb på mange av dagene jeg jobber. Ikke uten å vente i mange timer(feks på søndag går det buss i området to ganger om dagen). Hvis jeg kun kjører til og fra butikk/jobb/aktiviteter med barna, kjører barna til/fra far bruker jeg ca 2000kr i mnd på drivstoff. Omtrent en tusenlapp ekstra hvis jeg regner med noen turer til byen, besøke familie ol. Så hvordan regnes dette? Inngår dette under livsopphold? Spørsmål 3: Hva skjer hvis bilen ryker? Som sagt er ikke kollektivt et alternativ på mange dager og jeg kan ikke gå eller sykle da jeg har en kneskade, samt at det ville tatt langt over en time hver vei. Hvis bilen ryker så må jeg jo ha en ny ganske raskt. Og det er jo ikke akkurat lett å finne en fungerende bil til vrakpant lengre. Og kjøper man bil til vrakpant er det jo gjerne en som bare har igjen uker/måneder før EU kontroll, som den sannsynligvis ikke går gjennom. Og man må da ha en ny en. Uten bil for å komme meg til jobb vil jeg jo miste jobben. Spørsmål 4: Vi deler på utgifter. Hva regnes som nødvendige utgifter som settes til side før livsopphold? Boligutgifter, såklart, men noen steder never at strøm også er en nødvendig utgift og andre sier at det ikke er det. Vi leier kjelleren i et gammelt hus som kan koste litt å varme opp på vinteren. Og med 2 barn går vaskemaskinen radig. Hva med forsikring? Spørsmål 4.5: hvis strøm går under livsopphold slik det blir nevnt noen steder, hva skjer hvis strømmen blir så dyr at man ikke sitter igjen med nok til andre ting som mat, aktiviteter, klær, mobil, internett og lignende? Spørsmål 5: Hvordan er der egentlig en gjeldsordning funker, sånn sett fra perspektivet til noen som har stått i det. Jeg finner masse diffus info på nett, men det er ingenting som sier konkret hvordan det funker i praksis. Jeg har sett flere steder at man må klare å forholde seg til ordningen, ellers bortfaller den. Og grunnlaget for det er at man skal lære seg å håndtere økonomien. Men er det ikke sånn som med lønnstrekk, at man får utbetalt det som satsen? Hvordan vil dagliglivet være annerledes enn om man har lønnstrekk? Spørsmålet er vel heller, hva slags regler må man forholde seg til for at ordningen ikke skal bli brutt? Spørsmål 6: hvis jeg har forstått ting riktig, så skal man ha akkurat nok til å klare seg, men ikke så mye mer enn det. Kanskje dn streamingtjeneste eller en middag med venner. Men nå kommer jo vintern og hva skjer hvis feks. Vinterjakka eller skoene blir ødelagt og man trenger nytt NÅ. Eller andre ufortutsette hendelser som gjør at man får en umiddelbar utgift som skal til for at man skal fungere i samfunnet? Anonymkode: 30996...6f9 Du har ingen forsørgerplikt ovenfor barna til din nye samboer så det vil ikke namsmannen ta hensyn til. De har en far som har forsørgerplikt. Jeg har gått gjennom søkeprosessen og fikk avslag fordi jeg hadde for høy lønn. En gjeldsordning varer i 5 år og hvis namsmannen vurderer det slik at du kan betale ned all gjeld i løpet av 5 år med lønnstrekk får du avslag. Mesteparten av gjelden må også være gammel for å få det. Boligutgifter deles på 2. strøm og alt annet går inn i livsopphold. Hun som går på aap kan søke nav om støtte hvis strømmen skulle bli høy. Nå på vinteren får man jo strømstøtte også. Bil kan du beholde så lenge det er en rimelig jobb og du trenger den for å komme deg til og fra jobb. Å beholde jobben blir det viktigste nå. Å kjøre barna rundt på aktiviteter er ikke ditt ansvar og namsmannen vil si det samme. Du kommer ikke til å ha et overskudd til bensin på 2-3000 kr i mnd. å kjøpe leker og mat til de er samboer og barnefar sin utgift. Ikke din. Luksus som internett og streamingtjenester ser namsmannen på som unødvendig så da må du kanskje ofre andre ting hvis det ikke er inkl i husleia. De må i harde forhandlinger med alle kreditorene og hvis en av de sier nei så faller alt sammen. ryker jakka eller skoene dine og du ikke har råd til nye( du har sikkert flere par) så må du bare vente til neste måned. Du skal ikke bruke penger på nye klær til barna som ikke er dine. Alt utenom livsopphold og husleie går til å betale kreditorer. Unngår du å betale så mister du hele avtalen. Får du igjen på skatten så skal de helst ha det også. Og feriepengene som blir til overs. Mange synes det er tøft å leve med gjeldsordning. Blir 5 år med veldig trang økonomi. Men gjeld vokser så mye at det er eneste utvei. Så jeg ville søkt og så får du en samtale med namsmannen om dette. Du får ikke ekstra penger til å kunne kjøpe deg ny bil hvis bilen din ryker. Men du kan argumentere at du må ha bil for å beholde jobben og kunne bruke feriepenger på det og eventuelle skattepenger. Prøv å legg av litt hver måned til krise situasjoner. Du må ofte ganske mye men i det lange løp er det verdt det. Anonymkode: 0ed92...4e3 5
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Skrevet 9 timer siden Nå var svaret ditt litt rotete, men jdet vae et par ting jeg bet meg merke i som jeg vil følge opp på. For høy lønn, det har nok ikke jeg. Inkassoregisteret skriver at hvis gjelden er høyere enn det man tjener på et år, så vil man være aktuell for gjeldsorsning. Jeg faller inn i den kategorien. Her blir det ofte -30 på vinteren. Det betyr at man faktisk må ha ordentlige sko(eller andre vinterklær) for å kunne gå ut døra. Det holder ikke med joggesko eller hettegenser til nød. Det kan være livsfarlig å gå ut av døra hvis man ikke er ordentlig kledd her. Forrige Januar måtte jeg ha på meg ullundertøy, 2 tykke ullgensere, boblejakke og frakk samt boblebukse for å gå på butikken, som var 400m unna der jeg bodde før. -35 er svinkaldt og livsfarlig. Over 5 år så vil flere par sko slites ut, så den loggikken om at "du har sikkert flere par" vil jo ikke holde opp lengre enn de parene med vintersko man allerede har gjør. Og vintersko som er tilstrekkelige har jeg ett av. Men okei, barn som ikke er mine. Du er ikke steforelder skjønner jeg. Far er alkoholiker og har ikke særlig mye å bidra med. Det er derfor vi gjør såppas mye mer. Dessuten, i NAVs øyne, så er ikke lengre min samboer enslig forørger da hun har samboer, som betyr at diverse stønader, som feks barnetrygd, bortfaller. Så én instans skal sitte å si at hun ikke er enslig forsørger da jeg er hennes samboer, men en annen instans skal sitte å si at jeg ikke har forsørgeransvar og det ikke skal tas hensyn til? Hvordan gir det mening? Og i dagens økonomi, så sliter vi allerede med å få ting til å gå rundt. Hun klarer ikke å forsørge seg og begge barna alene med de stønadene hun har i dag. Det går rett of slett ikke ann når ting har økt så mye i pris og srønader er nermest statiske. Og igjen, okei, å kjøre de rundt på aktiviteter er ikke direkte mitt ansvar. Greit nok. Men akkurat den delen utgjør en veldig liten anndel av drivstofforbruket. Mesteparten av dette går til kjøring til og fra jobb og/eller butikk. Med min reisevei til og fra jobb og en snittpris på 21kr/L på drivstoff, så vil det utgjøre 1800kr alene. Så igjen, er ikke dette relevant for beregningen? Kommer jeg meg ikke til jobb så har jeg ingen jobb. Må jeg peioritere å komme meg på jobb over å feks spise mat? Og, hvis man bruker av feriepengene så har man jo ingen penger i Juli. Da får man jo ikke betalt noenting. Du svarte egentlig ikke på spørsmålene mine og kom egentlig med masse unødvendige og småfrekke kommentarer. TS Anonymkode: 30996...6f9
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå var svaret ditt litt rotete, men jdet vae et par ting jeg bet meg merke i som jeg vil følge opp på. For høy lønn, det har nok ikke jeg. Inkassoregisteret skriver at hvis gjelden er høyere enn det man tjener på et år, så vil man være aktuell for gjeldsorsning. Jeg faller inn i den kategorien. Her blir det ofte -30 på vinteren. Det betyr at man faktisk må ha ordentlige sko(eller andre vinterklær) for å kunne gå ut døra. Det holder ikke med joggesko eller hettegenser til nød. Det kan være livsfarlig å gå ut av døra hvis man ikke er ordentlig kledd her. Forrige Januar måtte jeg ha på meg ullundertøy, 2 tykke ullgensere, boblejakke og frakk samt boblebukse for å gå på butikken, som var 400m unna der jeg bodde før. -35 er svinkaldt og livsfarlig. Over 5 år så vil flere par sko slites ut, så den loggikken om at "du har sikkert flere par" vil jo ikke holde opp lengre enn de parene med vintersko man allerede har gjør. Og vintersko som er tilstrekkelige har jeg ett av. Men okei, barn som ikke er mine. Du er ikke steforelder skjønner jeg. Far er alkoholiker og har ikke særlig mye å bidra med. Det er derfor vi gjør såppas mye mer. Dessuten, i NAVs øyne, så er ikke lengre min samboer enslig forørger da hun har samboer, som betyr at diverse stønader, som feks barnetrygd, bortfaller. Så én instans skal sitte å si at hun ikke er enslig forsørger da jeg er hennes samboer, men en annen instans skal sitte å si at jeg ikke har forsørgeransvar og det ikke skal tas hensyn til? Hvordan gir det mening? Og i dagens økonomi, så sliter vi allerede med å få ting til å gå rundt. Hun klarer ikke å forsørge seg og begge barna alene med de stønadene hun har i dag. Det går rett of slett ikke ann når ting har økt så mye i pris og srønader er nermest statiske. Og igjen, okei, å kjøre de rundt på aktiviteter er ikke direkte mitt ansvar. Greit nok. Men akkurat den delen utgjør en veldig liten anndel av drivstofforbruket. Mesteparten av dette går til kjøring til og fra jobb og/eller butikk. Med min reisevei til og fra jobb og en snittpris på 21kr/L på drivstoff, så vil det utgjøre 1800kr alene. Så igjen, er ikke dette relevant for beregningen? Kommer jeg meg ikke til jobb så har jeg ingen jobb. Må jeg peioritere å komme meg på jobb over å feks spise mat? Og, hvis man bruker av feriepengene så har man jo ingen penger i Juli. Da får man jo ikke betalt noenting. Du svarte egentlig ikke på spørsmålene mine og kom egentlig med masse unødvendige og småfrekke kommentarer. TS Anonymkode: 30996...6f9 Ikke meg si siterer men Jeg synes ikke svaret h*s var rotete Eller småfrekt. Han kom med sin erfaring og med ganske klare regler. Det korte svaret Du er ikke ansvarlig for andre sine barn på noen måte. Du har krav på penger til bolig mat og transport, men ikke kaviar og hummer hver dag eller en Bentley. Du har heller ikke krav på penger til julegaver da det ikke er nødvendig for å leve. Strøm er en del av bolig Får du uforutsette utgifter må du kontakte namsmannen for å finne løsninger. Anonymkode: 44d3d...be8 10 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden Spørsmål 1: Vil min situasjon kvalifisere meg som forsørger? Kort sagt: Nei. Spørsmål 2: Når det kommer til bil og transportutgifter, så er det er litt diffust forklart her og der. Jeg jobber turnus og kollektivtilbudet her vil ikke kunne ta meg til og fra jobb på mange av dagene jeg jobber. Ikke uten å vente i mange timer(feks på søndag går det buss i området to ganger om dagen). Hvis jeg kun kjører til og fra butikk/jobb/aktiviteter med barna, kjører barna til/fra far bruker jeg ca 2000kr i mnd på drivstoff. Omtrent en tusenlapp ekstra hvis jeg regner med noen turer til byen, besøke familie ol. Så hvordan regnes dette? Inngår dette under livsopphold? Drivstoff og vedlikehold på bil går under livsopphold Spørsmål 3: Hva skjer hvis bilen ryker? Som sagt er ikke kollektivt et alternativ på mange dager og jeg kan ikke gå eller sykle da jeg har en kneskade, samt at det ville tatt langt over en time hver vei. Hvis bilen ryker så må jeg jo ha en ny ganske raskt. Og det er jo ikke akkurat lett å finne en fungerende bil til vrakpant lengre. Og kjøper man bil til vrakpant er det jo gjerne en som bare har igjen uker/måneder før EU kontroll, som den sannsynligvis ikke går gjennom. Og man må da ha en ny en. Uten bil for å komme meg til jobb vil jeg jo miste jobben. - Se svar spørsmål: 2 Spørsmål 4: Vi deler på utgifter. Hva regnes som nødvendige utgifter som settes til side før livsopphold? Boligutgifter, såklart, men noen steder never at strøm også er en nødvendig utgift og andre sier at det ikke er det. Vi leier kjelleren i et gammelt hus som kan koste litt å varme opp på vinteren. Og med 2 barn går vaskemaskinen radig. Hva med forsikring? Se: Livsopphold - Skatteetaten Spørsmål 4.5: hvis strøm går under livsopphold slik det blir nevnt noen steder, hva skjer hvis strømmen blir så dyr at man ikke sitter igjen med nok til andre ting som mat, aktiviteter, klær, mobil, internett og lignende? Strøm går under "boutgifter" Spørsmål 5: Hvordan er der egentlig en gjeldsordning funker, sånn sett fra perspektivet til noen som har stått i det. Jeg finner masse diffus info på nett, men det er ingenting som sier konkret hvordan det funker i praksis. Jeg har sett flere steder at man må klare å forholde seg til ordningen, ellers bortfaller den. Og grunnlaget for det er at man skal lære seg å håndtere økonomien. Men er det ikke sånn som med lønnstrekk, at man får utbetalt det som satsen? Hvordan vil dagliglivet være annerledes enn om man har lønnstrekk? Gjeldsordning er for den som er varig ute av stand til å kunne betale ned gjelda si. Det vil si: Med gjeldsordning kan man iløpet av tilmålt tid kunne bli gjeldsfri, istedenfor å streve med tvangstrekk resten av live Spørsmålet er vel heller, hva slags regler må man forholde seg til for at ordningen ikke skal bli brutt? Her kan du lese mer om gjeldsordning: Hva er en gjeldsordning? - Politiet.no Spørsmål 6: hvis jeg har forstått ting riktig, så skal man ha akkurat nok til å klare seg, men ikke så mye mer enn det. Kanskje dn streamingtjeneste eller en middag med venner. Men nå kommer jo vintern og hva skjer hvis feks. Vinterjakka eller skoene blir ødelagt og man trenger nytt NÅ. Eller andre ufortutsette hendelser som gjør at man får en umiddelbar utgift som skal til for at man skal fungere i samfunnet? Endre gjeldsordningen - Politiet.no Anonymkode: bbac0...8bb 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ikke meg si siterer men Jeg synes ikke svaret h*s var rotete Eller småfrekt. Han kom med sin erfaring og med ganske klare regler. Det korte svaret Du er ikke ansvarlig for andre sine barn på noen måte. Du har krav på penger til bolig mat og transport, men ikke kaviar og hummer hver dag eller en Bentley. Du har heller ikke krav på penger til julegaver da det ikke er nødvendig for å leve. Strøm er en del av bolig Får du uforutsette utgifter må du kontakte namsmannen for å finne løsninger. Anonymkode: 44d3d...be8 Med rotete mener jeg at det ikke var delt inn i paragrafer som adresserte spørsmålene på en oversiktlig måte, manglet punktum eller komma flere steder som gjorde det tungt og uoversiktlig å lese. Med såfrekk mener jeg at han refererer til stebarna mine som om de er noen random personer som har forvillet seg inn i huset mitt. Det er faktisk barn vi snakker om her. Selv om jeg ikke lagde de er de fortsatt mine barn. Til tross for at namnsmannen lovmessig ikke tenker slik. Anonymkode: 30996...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Skrevet 8 timer siden Men uansett. Her har vi to svar, som sier forskjellige ting om strøm. En sier det er boutgift og en sier det er livsopphold. Dette er grunnen til at jeg spør, for det er dette som har gjort meg doevirret av å lest andre steder. Hva stemmer? TS Anonymkode: 30996...6f9
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En sier det er boutgift og en sier det er livsopphold. Dette er grunnen til at jeg spør, for det er dette som har gjort meg doevirret av å lest andre steder. Hva stemmer? Da tar du kontakt med namsmannen på mandag og spør der. Da får du et korrekt svar Anonymkode: bbac0...8bb 3
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men uansett. Her har vi to svar, som sier forskjellige ting om strøm. En sier det er boutgift og en sier det er livsopphold. Dette er grunnen til at jeg spør, for det er dette som har gjort meg doevirret av å lest andre steder. Hva stemmer? TS Anonymkode: 30996...6f9 Hva som er hva er ikke så farlig. Det totale beløpet du får beholde er det samme. Vil du ha en konkret svar på dette må du kontakte namsmannen. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Med såfrekk mener jeg at han refererer til stebarna mine som om de er noen random personer som har forvillet seg inn i huset mitt Selv om du anser dem som dine barn er dem ikke det, med mindre du adopterer dem. Livssituasjon for barna bryr ikke namsmannen seg om siden du ikke har noe juridisk ansvar ovenfor dem. Gjeldsordning er en nødløsning for personer i uføre, og skal ikke være enkelt. Anonymkode: 44d3d...be8 4
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Spørsmål 1: Vil min situasjon kvalifisere meg som forsørger? Kort sagt: Nei. Spørsmål 2: Når det kommer til bil og transportutgifter, så er det er litt diffust forklart her og der. Jeg jobber turnus og kollektivtilbudet her vil ikke kunne ta meg til og fra jobb på mange av dagene jeg jobber. Ikke uten å vente i mange timer(feks på søndag går det buss i området to ganger om dagen). Hvis jeg kun kjører til og fra butikk/jobb/aktiviteter med barna, kjører barna til/fra far bruker jeg ca 2000kr i mnd på drivstoff. Omtrent en tusenlapp ekstra hvis jeg regner med noen turer til byen, besøke familie ol. Så hvordan regnes dette? Inngår dette under livsopphold? Drivstoff og vedlikehold på bil går under livsopphold Spørsmål 3: Hva skjer hvis bilen ryker? Som sagt er ikke kollektivt et alternativ på mange dager og jeg kan ikke gå eller sykle da jeg har en kneskade, samt at det ville tatt langt over en time hver vei. Hvis bilen ryker så må jeg jo ha en ny ganske raskt. Og det er jo ikke akkurat lett å finne en fungerende bil til vrakpant lengre. Og kjøper man bil til vrakpant er det jo gjerne en som bare har igjen uker/måneder før EU kontroll, som den sannsynligvis ikke går gjennom. Og man må da ha en ny en. Uten bil for å komme meg til jobb vil jeg jo miste jobben. - Se svar spørsmål: 2 Spørsmål 4: Vi deler på utgifter. Hva regnes som nødvendige utgifter som settes til side før livsopphold? Boligutgifter, såklart, men noen steder never at strøm også er en nødvendig utgift og andre sier at det ikke er det. Vi leier kjelleren i et gammelt hus som kan koste litt å varme opp på vinteren. Og med 2 barn går vaskemaskinen radig. Hva med forsikring? Se: Livsopphold - Skatteetaten Spørsmål 4.5: hvis strøm går under livsopphold slik det blir nevnt noen steder, hva skjer hvis strømmen blir så dyr at man ikke sitter igjen med nok til andre ting som mat, aktiviteter, klær, mobil, internett og lignende? Strøm går under "boutgifter" Spørsmål 5: Hvordan er der egentlig en gjeldsordning funker, sånn sett fra perspektivet til noen som har stått i det. Jeg finner masse diffus info på nett, men det er ingenting som sier konkret hvordan det funker i praksis. Jeg har sett flere steder at man må klare å forholde seg til ordningen, ellers bortfaller den. Og grunnlaget for det er at man skal lære seg å håndtere økonomien. Men er det ikke sånn som med lønnstrekk, at man får utbetalt det som satsen? Hvordan vil dagliglivet være annerledes enn om man har lønnstrekk? Gjeldsordning er for den som er varig ute av stand til å kunne betale ned gjelda si. Det vil si: Med gjeldsordning kan man iløpet av tilmålt tid kunne bli gjeldsfri, istedenfor å streve med tvangstrekk resten av live Spørsmålet er vel heller, hva slags regler må man forholde seg til for at ordningen ikke skal bli brutt? Her kan du lese mer om gjeldsordning: Hva er en gjeldsordning? - Politiet.no Spørsmål 6: hvis jeg har forstått ting riktig, så skal man ha akkurat nok til å klare seg, men ikke så mye mer enn det. Kanskje dn streamingtjeneste eller en middag med venner. Men nå kommer jo vintern og hva skjer hvis feks. Vinterjakka eller skoene blir ødelagt og man trenger nytt NÅ. Eller andre ufortutsette hendelser som gjør at man får en umiddelbar utgift som skal til for at man skal fungere i samfunnet? Endre gjeldsordningen - Politiet.no Anonymkode: bbac0...8bb Jada, jeg har lest de fleste av linkene du refererer til her. Jeg er ute etter informasjon utover det som er tilgjengelig på disse sidene. Dog var svaret ditt på spørsmål 6 hjelpsomt! Vet du hvor lang tid dndringsprosessen tar? For som sagt i eksempelet mitt ang vinterklær, så er det noe som kan være umiddelbart nødvendig for at man skal kunne gå ut av døra og dermed dra på jobb. Så hva om det kommer en umiddelbar nødvendig utgift som rett og slett ikke kan vente til neste måned? Litt flere eksempler jeg kan tenke meg: hva hvis vaskemaskinen ryker? Man må jo ha rene klær å gå i. Kjøleskapet? Ting som man ikke kan leve uten og må umiddelbart erstatte. Hvor fort kan det justeres? Anonymkode: 30996...6f9
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jada, jeg har lest de fleste av linkene du refererer til her. Jeg er ute etter informasjon utover det som er tilgjengelig på disse sidene. Dog var svaret ditt på spørsmål 6 hjelpsomt! Vet du hvor lang tid dndringsprosessen tar? For som sagt i eksempelet mitt ang vinterklær, så er det noe som kan være umiddelbart nødvendig for at man skal kunne gå ut av døra og dermed dra på jobb. Så hva om det kommer en umiddelbar nødvendig utgift som rett og slett ikke kan vente til neste måned? Litt flere eksempler jeg kan tenke meg: hva hvis vaskemaskinen ryker? Man må jo ha rene klær å gå i. Kjøleskapet? Ting som man ikke kan leve uten og må umiddelbart erstatte. Hvor fort kan det justeres? Anonymkode: 30996...6f9 Det vet jeg ikke. Har aldri hatt gjeldsordning. Men du må nok belage deg på å klare deg med lite, klare deg uten noe og leve på sparebluss de neste årene. Du bør sette opp en avtale, eller i det minste ringe, namsmannen slik at dere får snakket om dette. Om du ikke er villig til å leve slik de neste årene så er kanskje ikke gjeldsordning noe for deg og da vet du det. Anonymkode: bbac0...8bb 6
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva som er hva er ikke så farlig. Det totale beløpet du får beholde er det samme. Vil du ha en konkret svar på dette må du kontakte namsmannen. Selv om du anser dem som dine barn er dem ikke det, med mindre du adopterer dem. Livssituasjon for barna bryr ikke namsmannen seg om siden du ikke har noe juridisk ansvar ovenfor dem. Gjeldsordning er en nødløsning for personer i uføre, og skal ikke være enkelt. Anonymkode: 44d3d...be8 Det har jo noe å si. Boutgiftene skal settes til side før livsopphold. Som vil si at hvis det er boutgift, så vil livsoppphold være ekstra. Er det under livsopphold, så vil det si at jeg potensiellt sitter igjen med 2000kr mindre til mat, drivstoff, klær osv. Jeg prøver jo å få meg en ordentlig oversikt over hva som gjelder. For ja, selv om det er ment for å komme seg ut av det bedre på andre siden, så må jeg jo ha nok til å faktisk leve uten å miste livet, jobben, hjemmet mitt eller partneren min under prosessen. Anonymkode: 30996...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Skrevet 8 timer siden Strøm og husleie er boutgifter, livsopphold kommer utenom. Du skal få et skjema der du fyller inn all inntekt, gjeld, hva du eier av verdi, og boutgifter. Det er mye å følge med på når en har gjeldsordning og alle kreditorene skal ha betalt. Hvis du søker økonomisk verge, blir utgiften til vergen trukket fra som nødvendig utgift og livsoppholdet blir ikke mindre, så det kan være lurt. Anonymkode: 0186d...ce4 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har ingen forsørgerplikt ovenfor barna til din nye samboer så det vil ikke namsmannen ta hensyn til. De har en far som har forsørgerplikt. Jeg har gått gjennom søkeprosessen og fikk avslag fordi jeg hadde for høy lønn. En gjeldsordning varer i 5 år og hvis namsmannen vurderer det slik at du kan betale ned all gjeld i løpet av 5 år med lønnstrekk får du avslag. Mesteparten av gjelden må også være gammel for å få det. Boligutgifter deles på 2. strøm og alt annet går inn i livsopphold. Hun som går på aap kan søke nav om støtte hvis strømmen skulle bli høy. Nå på vinteren får man jo strømstøtte også. Bil kan du beholde så lenge det er en rimelig jobb og du trenger den for å komme deg til og fra jobb. Å beholde jobben blir det viktigste nå. Å kjøre barna rundt på aktiviteter er ikke ditt ansvar og namsmannen vil si det samme. Du kommer ikke til å ha et overskudd til bensin på 2-3000 kr i mnd. å kjøpe leker og mat til de er samboer og barnefar sin utgift. Ikke din. Luksus som internett og streamingtjenester ser namsmannen på som unødvendig så da må du kanskje ofre andre ting hvis det ikke er inkl i husleia. De må i harde forhandlinger med alle kreditorene og hvis en av de sier nei så faller alt sammen. ryker jakka eller skoene dine og du ikke har råd til nye( du har sikkert flere par) så må du bare vente til neste måned. Du skal ikke bruke penger på nye klær til barna som ikke er dine. Alt utenom livsopphold og husleie går til å betale kreditorer. Unngår du å betale så mister du hele avtalen. Får du igjen på skatten så skal de helst ha det også. Og feriepengene som blir til overs. Mange synes det er tøft å leve med gjeldsordning. Blir 5 år med veldig trang økonomi. Men gjeld vokser så mye at det er eneste utvei. Så jeg ville søkt og så får du en samtale med namsmannen om dette. Du får ikke ekstra penger til å kunne kjøpe deg ny bil hvis bilen din ryker. Men du kan argumentere at du må ha bil for å beholde jobben og kunne bruke feriepenger på det og eventuelle skattepenger. Prøv å legg av litt hver måned til krise situasjoner. Du må ofte ganske mye men i det lange løp er det verdt det. Anonymkode: 0ed92...4e3 Namsmannen forhandler ikke noe særlig. Dersom vilkårene er til stede må kreditorene forholde seg til opplegget. Ts, jeg har jobbet med mange på gjeldsordning. Folk flest venter for lenge med å søke. Få inn søknaden i går! Alt annet løser seg. Din samboer får søke om ny utregning av barnebidrag dersom hun får for lite basert på Navs kalkulator. Man kan søke selv om man har delt bosted. Klær, sko osv kjøper man brukt når man har dårlig råd. 5 år går sinnsykt fort! Anonymkode: 9e3b8...22e 3
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #15 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det har jo noe å si. Boutgiftene skal settes til side før livsopphold. Som vil si at hvis det er boutgift, så vil livsoppphold være ekstra. Er det under livsopphold, så vil det si at jeg potensiellt sitter igjen med 2000kr mindre til mat, drivstoff, klær osv. Jeg prøver jo å få meg en ordentlig oversikt over hva som gjelder. For ja, selv om det er ment for å komme seg ut av det bedre på andre siden, så må jeg jo ha nok til å faktisk leve uten å miste livet, jobben, hjemmet mitt eller partneren min under prosessen. Anonymkode: 30996...6f9 Hvis du mister partneren din fordi du trenger gjeldsordning for å komme deg ovenpå økonomisk så er hun ikke verdt å ha. Makan til usmakelighet å holde mot deg at du nå ønsker å rydde opp. Ts, du kan ringe namsmannen i din kommune og høre. Anonymkode: 9e3b8...22e 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Strøm og husleie er boutgifter, livsopphold kommer utenom. Du skal få et skjema der du fyller inn all inntekt, gjeld, hva du eier av verdi, og boutgifter. Det er mye å følge med på når en har gjeldsordning og alle kreditorene skal ha betalt. Hvis du søker økonomisk verge, blir utgiften til vergen trukket fra som nødvendig utgift og livsoppholdet blir ikke mindre, så det kan være lurt. Anonymkode: 0186d...ce4 Oi, det var jeg ikke klar over! Det var velsig nyttig info! Takk! Det skal jeg definitivt gjøre da! Anonymkode: 30996...6f9
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du mister partneren din fordi du trenger gjeldsordning for å komme deg ovenpå økonomisk så er hun ikke verdt å ha. Makan til usmakelighet å holde mot deg at du nå ønsker å rydde opp. Anonymkode: 9e3b8...22e Nja….. Om hun må bære lasset og fø også på TS, fordi hans penger går bare til gjelda, så kan man godt forstå om hun ikke order eller ikke har råd til det. Hun har 2 barn, som er førstepri. TS og gjelda hans bør komme langt nede på lista hennes. Er ikke hennes jobb å stå for det meste fordi han har rota det til. Anonymkode: bbac0...8bb 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jada, jeg har lest de fleste av linkene du refererer til her. Jeg er ute etter informasjon utover det som er tilgjengelig på disse sidene. Dog var svaret ditt på spørsmål 6 hjelpsomt! Vet du hvor lang tid dndringsprosessen tar? For som sagt i eksempelet mitt ang vinterklær, så er det noe som kan være umiddelbart nødvendig for at man skal kunne gå ut av døra og dermed dra på jobb. Så hva om det kommer en umiddelbar nødvendig utgift som rett og slett ikke kan vente til neste måned? Litt flere eksempler jeg kan tenke meg: hva hvis vaskemaskinen ryker? Man må jo ha rene klær å gå i. Kjøleskapet? Ting som man ikke kan leve uten og må umiddelbart erstatte. Hvor fort kan det justeres? Anonymkode: 30996...6f9 Som en som har hatt gjeldsordning, under livsopphold går mat, klær, medisiner, bensin, telefonutgifter, strøm og så videre. Boutgifter er husleie, avdrag og renter på boliglån. Dersom boutgiftene er svært høye (og boutgiftene vil være mye mindre f.eks i en leid leilighet), og du eier egen bolig kan du bli pålagt å selge boligen. Mine strømregninger var svært høye, og da tok Namsfogden hensyn til det, og jeg fikk beholde kr 1000 til dekning av strøm. Jeg går på en del medisiner som ikke dekkes av blåreseptordningen, men som er nødvendige, det ble også tatt hensyn til. Det samme med høye tannlegeregninger. Lykke til Anonymkode: 30109...bff
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #19 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvis du mister partneren din fordi du trenger gjeldsordning for å komme deg ovenpå økonomisk så er hun ikke verdt å ha. Makan til usmakelighet å holde mot deg at du nå ønsker å rydde opp. Ts, du kan ringe namsmannen i din kommune og høre. Anonymkode: 9e3b8...22e Åh, nei det var ikke sånn ment. Jeg listet opp alle tingene som stresser meg, som er grunnen til at jeg spør om ting. Det ligger ikke noe konkret bak det annet enn min egen mentale helse 😄 Anonymkode: 30996...6f9
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #20 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Med rotete mener jeg at det ikke var delt inn i paragrafer som adresserte spørsmålene på en oversiktlig måte, manglet punktum eller komma flere steder som gjorde det tungt og uoversiktlig å lese. Med såfrekk mener jeg at han refererer til stebarna mine som om de er noen random personer som har forvillet seg inn i huset mitt. Det er faktisk barn vi snakker om her. Selv om jeg ikke lagde de er de fortsatt mine barn. Til tross for at namnsmannen lovmessig ikke tenker slik. Anonymkode: 30996...6f9 Men det spiller ingen rolle hva du føler, i rettslig forstand er de ikke dine, og du har ingen forsørgerplikt for dem. Dermed vil ikke namsmannen hensynta det. Det har de ikke adgang til ihht gjeldsordningsloven. Du vil med GO knapt ha nok til deg selv. Du må la mor og far ta ansvaret for sitt barn etter barneloven. Om de ikke klarer det må du varsle barnevernet. Du skal ikke forsørge hennes barn. Gjør du det er du ganske dumsnill. Og det er vel at du har vært dumsnill som har satt deg i denne situasjonen. Du kan gjerne kjøre barna hit og dit, men da skal mor stille sin bil og drivstoff til din disposisjon. Du skal bruke din bil til det høyst nødvendige som å komme deg på jobb. Anonymkode: 20e8d...09c 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå