Sinsiew Skrevet 22 timer siden #61 Skrevet 22 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er det snakk om feber i tre dager er det på ingen måte en vanlig forkjølelse. Selv om det hender at folk får feber ved forkjølelse (særlig barn), er det uvanlig at det varer så lenge. Verken TS eller du kan egentlig vite om dette er "vanlig forkjølelse" eller f.eks. RS-virus, corona eller influensa. Anonymkode: 2fab9...e76 Selvfølgelig kan det være vanlig forkjølelse når man har feber. Faktisk er feber som symptom, sammen med nedsatt allmenntilstand, rennende nese osv noen av de vanligste symptomene ved forkjølelse. Endret 21 timer siden av Sinsiew 3 1
Sinsiew Skrevet 22 timer siden #62 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man må sette seg inn i lover og regler. Hos oss er det mange som er forkjølet på jobben om vinteren. Selvfølgelig går man på jobb 😅 Og har med seg barnet på jobben om det er sykt. Smittet kan man bli hvor som helst og alle kan ikke være borte fra jobb eller slutte å handle hele vinteren 😂 Anonymkode: e526d...901 Dere tar med dere barna på jobben når barna er syke? Stakkars barn, når man er for syk til å gå på skole eller bhg betyr det jo at kroppen trenger ro og hvile.. 4
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #63 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Les tråden som omhandler det så ser du at det skjer. Anonymkode: adbc4...bdb Selvfølgelig skjer det. Men man sier ikke det til kollegene, man legger heller ut om hvor ille det er/var med sykt barn. Samme med egenmelding/sykemelding - man legger ut om at man er SÅ syk selv om man sitter på hytta og koser seg med familie eller venner f.eks. 😂 Anonymkode: e526d...901 2 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #64 Skrevet 21 timer siden Sinsiew skrev (4 minutter siden): Dere tar med dere barna på jobben når barna er syke? Stakkars barn, når man er for syk til å gå på skole eller bhg betyr det jo at kroppen trenger ro og hvile.. Grensen for barnehage er lav og barna kan fint slappe av på jobben til forelderen. Anonymkode: e526d...901 1 1
Sinsiew Skrevet 21 timer siden #65 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Grensen for barnehage er lav og barna kan fint slappe av på jobben til forelderen. Anonymkode: e526d...901 Vi får være enige og å være uenige. 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #66 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Grensen for barnehage er lav og barna kan fint slappe av på jobben til forelderen. Anonymkode: e526d...901 Kanskje på din jobb, men har du ingen evne til å forestille deg at dette ikke fungerer på alle arbeidsplasser? Du tenker kanskje det er helt uproblematisk at f.eks. en kirurg/sykepleier/tannlege/politibetjent/taxisjåfør/frisør har med seg et lite barn på jobb? Anonymkode: f3121...886 4 3
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #67 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvor i all verden jobber du? Jeg har i hvert fall ingen tro på at mine kolleger med små barn bare “chiller” hjemme uten at barnet er syk. Anonymkode: f3121...886 Jeg sier ikke hvor jeg jobber fordi da blir jeg garantert gjenkjent her. Men vi har ei kollega som gjør dette og hun poster på sosiale medier og det er rett og slett pinlig å se på. Jeg hadde vært så full av skam hvis jeg gjorde det samme og blitt kalt opp til sjefen. Anonymkode: fcc63...294
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #68 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Nei, det var det overhode ikke før pandemien. Anonymkode: adbc4...bdb Jo. Det var et problem. For oss som har svekket immunforsvar. Det har alltid vært et problem! Men kanskje ikke for DEG! Anonymkode: a744e...5d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #69 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ungen er ikke vanlig forkjølet da nei, da er ungen syk. Anonymkode: adb53...722 Selvfølgelig er ungen syk. Forkjølelse er en sykdom. Hva trodde du det var? Anonymkode: 4f5a2...9fd 4
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #70 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg sier ikke hvor jeg jobber fordi da blir jeg garantert gjenkjent her. Men vi har ei kollega som gjør dette og hun poster på sosiale medier og det er rett og slett pinlig å se på. Jeg hadde vært så full av skam hvis jeg gjorde det samme og blitt kalt opp til sjefen. Anonymkode: fcc63...294 Så fordi én kollega gjør det, så betyr det i følge deg at det er vanlig? Anonymkode: f3121...886 6
HMK Skrevet 21 timer siden #71 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo. Det var problematisk å gå syk på jobben FØR pandemien, UNDER pandemien OG ETTER pandemien. Er du syk - HOLD DEG HJEMME. Jeg har nedsatt immunforsvar og DITT snørr kan ødelegge meg i mange uker! Og når det ikke er meg, er det kollegaen din, hennes mor eller din bror! Eller så er det sjefen din sin kreftsyke datter! Er DU smittsom så skal DU holde deg hjemme! Anonymkode: a744e...5d9 Nei. Jeg går på jobb om jeg føler meg i god nok form, slik det også er anbefalt . Har du nedsatt immunforsvar får du holde deg vekk fra folk eller bruke maske. Sorry, men din helse = ditt ansvar. Ikke mitt. Jeg bidrar gjennom vaksinasjonsprogrammet og lever livet mitt dom et normalt menneske i samfunnet. Jeg holder meg hjemme når jeg er i for dårlig form til å gå på jobb. Ikke ellers. Spesifikke råd til risikogrupper Personer i risikogruppene anbefales å takke ja til tilbudet om vaksinasjon mot covid-19, influensa- og pneumokokkinfeksjon (lungebetennelse). Risikoen for å bli smittet kan reduseres noe hvis du bruker munnbind og/eller holder avstand. Dette kan spesielt vurderes ved opphold på folksomme steder innendørs, i perioder med mye smitte. Personer med særlig høy risiko for alvorlig sykdom kan vurdere å begrense antallet man har kontakt med i perioder med mye smitte i samfunnet. For øvrig gjelder generelle smittevernråd, se Smittevernråd ved luftveisinfeksjoner. 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #72 Skrevet 21 timer siden Summeer skrev (1 time siden): Jo, om det står i arbeidsreglementet, personalhåndboka eller tariffavtalen så kan dag 4 underkjennes uten dokumentasjon. Eller om leder ba om dokumentasjon på starten av arbeidsdagen og ts ikke har gjort noe for å fremskaffe dokumentasjon Men dokumentasjon som legeerklæring får man ikke nødvendigvis på samme dag. Det betyr ikke at den ikke fremlegges med datering til den dagen man tok kontakt med legesenteret for arbeidsgiver så snart man får den. Derfor kan ikke dag 4 underkjennes så raskt nei. Anonymkode: 58419...5e8 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #73 Skrevet 21 timer siden «Hei. Det er Noro-virus. Tar et bilde av det som kommer ut oppe/nede gjennom kvelden. Forstår jeg er savnet. Mannen tar over i morgen - vi kan møtes kl 9 for å gå gjennom dokumentasjonen?» Anonymkode: 1829f...f3c
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #74 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det snakk om feber i tre dager er det på ingen måte en vanlig forkjølelse. Selv om det hender at folk får feber ved forkjølelse (særlig barn), er det uvanlig at det varer så lenge. Verken TS eller du kan egentlig vite om dette er "vanlig forkjølelse" eller f.eks. RS-virus, corona eller influensa. Anonymkode: 2fab9...e76 Det er på ingen måte uvanlig med feber i tre dager ved forkjølelse hos barn, nei. Anonymkode: 58419...5e8 4
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #75 Skrevet 21 timer siden Det behøver ikke være at sjefen mistror Ts, mange steder er det bare fast praksis at man skal levere legeerklæring etter de gitte dagene. Da må alle det uansett, og det blir ikke noe forskjellsbehandling. Det er helt normalt. Anonymkode: 59ff5...4e1 1 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #76 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Så fordi én kollega gjør det, så betyr det i følge deg at det er vanlig? Anonymkode: f3121...886 Ser sånn ut når jeg leser tråder som dette: Bruke sykt barn dag på å chille hjemme. Og når flere sier de gjør det. Anonymkode: fcc63...294
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #77 Skrevet 20 timer siden Ved mer enn 3 dagers sammenhengende ønske fravær pga. sykt barn kan arbeidsgiver kreve legeerklæring, ja. Det handler ikke om TS, det handler om rutiner. Legen kan tilbakedatere legeerklæringen dersom TS tok kontakt i dag. Ringer hun må mandag kan ikke legen tilbakedatere legeerklæringen til i dag, de kan kun tilbakedatere til første dag for dokumenterbare kontakt. Så med mindre TS allerede har kontaktet fastlegen så må hun enten belage seg på trekk i avspasering, ferie eller lønn, hvis ikke så må hun sitte på legevakta med ungen halve natta og håpe noen har tid til å hjelpe henne der… Anonymkode: 0a8d4...21d 1
Brunello Skrevet 20 timer siden #78 Skrevet 20 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Selvfølgelig er ungen syk. Forkjølelse er en sykdom. Hva trodde du det var? Anonymkode: 4f5a2...9fd Det er ganske få som har anledning til å ha barnet hjemme i fire dager på grunn av en ordinær forkjølelse. Både voksne og barn er stort sett på jobb/skole /barnehage selv om de er litt reduserte. Undersøkelser viser at det er kvinner med lav lønn og utdanning som har barna mest hjemme grunnet sykdom. Endret 20 timer siden av Brunello 1
Summeer Skrevet 20 timer siden #79 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Men dokumentasjon som legeerklæring får man ikke nødvendigvis på samme dag. Det betyr ikke at den ikke fremlegges med datering til den dagen man tok kontakt med legesenteret for arbeidsgiver så snart man får den. Derfor kan ikke dag 4 underkjennes så raskt nei. Anonymkode: 58419...5e8 Derfor punktet jeg skrev om å gi arbeidsgiver beskjed om at man har kontaktet lege. Trekket i lønn gjøres jo ikke samme dag, men ved lønnskjøring. Normalt sett sammenfaller ikke dette, og gjør det det, så trekkes man påfallende lønning. Så jo, det kan fint registreres som udokumentert fravær til man har mottatt legeerklæring.
Sinsiew Skrevet 20 timer siden #80 Skrevet 20 timer siden Brunello skrev (3 minutter siden): Det er ganske få som har anledning til å ha barnet hjemme i fire dager på grunn av en ordinær forkjølelse. Både voksne og barn er stort sett på jobb/skole /barnehage selv om de er litt reduserte. Undersøkelser viser at det er kvinner med lav lønn og utdanning som har barna mest hjemme grunnet sykdom. Dersom den ordinære forkjølelsen fører til nedsatt allmenntilstand, feber osv, har man ikke så mye annet valg enn å være hjemme. Jeg som lærer sender hjem barn som er reduserte. Klarer de ikke følge undervisning og klager over formen har de ingen ting på skolen å gjøre. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå