Gå til innhold

Syk barn dager- sjef krever dokumentasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (5 minutter siden):

Dette er hast nå jo, siden du ikke får godkjent sykt barn dag. Enten trekk i lønn eller bruk av feriedag om du ikke har dokumentert sykdom hos barnet.

Man får jo ikke trekk i lønn så fort. Arbeidsgiver kan ikke forvente at det hostes opp en legeerklæring på dagen, ts kan gi beskjed til Arbeidsgiver om at lege er kontaktet og at det er bedt om legeerklæring som vil sendes arbeidsgiver.

Anonymkode: 58419...5e8

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du alene med barnet ? Rart å bruke 4 dager etter hverandre om ikke, men er man alene så er man alene da selvfølgelig. 

Anonymkode: 6a195...072

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sykt barn dager er 3 dager hver gang, trenger man mer enn det må en ha legeerklæring. Det er helt vanlig og snilt av han å spørre etter, han kunne bare tatt den enkle løsningen, å underkjenne alt fra dag 4.

Men skal du være hjemme hver gang et barn er vanlig forkjølet kommer du til å være MYE borte fra jobb i tiden fremover. Så skjønner også derfor spørsmålet etter dokumentasjon.

Anonymkode: 28548...1d2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du vært hjemme i fire dager fordi barnet ditt er "vanlig forkjølet"? 

Anonymkode: 98b1c...5e3

Man er jo helt nødt til det om barnet har feber.

Anonymkode: adbc4...bdb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sykt barn dager er 3 dager hver gang, trenger man mer enn det må en ha legeerklæring. Det er helt vanlig og snilt av han å spørre etter, han kunne bare tatt den enkle løsningen, å underkjenne alt fra dag 4.

Men skal du være hjemme hver gang et barn er vanlig forkjølet kommer du til å være MYE borte fra jobb i tiden fremover. Så skjønner også derfor spørsmålet etter dokumentasjon.

Ja? Det er jo ikke som at man velger det selv eller har noe valg. 

Ikke TS

Anonymkode: adbc4...bdb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man må ikke vise legeerklæring etter 3 dager, men arbeidsgiver kan be om det ja. 

Vanlig forkjølelse kan innebære hoste, feber og dårlig form, det er neppe snakk om bare litt rennende nese om barnet har vært hjemme 3 dager. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man er jo pent nødt til å være hjemme med ungen dersom allmenntilstanden er påvirket på grunn av forkjølelse. Og ja, for veldig mange blir det de fleste årene mange dager hjemme med forkjøla unger. 

Nei, han kan ikke underkjenne alt fra dag 4, men han kan be om legeerklæring. 

TS; legen her vil ikke en gang ha inn sjuke unger på legekontoret med mindre det mistenkes at de må ha antibiotika og er mer syke enn bare litt feber. Her sender jeg en melding gjennom e-konsultasjon, og så får jeg tilsendt en erklæring hvis det trengs. Jeg har kun blitt spurt om det en gang, men da var jeg og far hjemme i til sammen nesten to uker med unge som først fikk omgangssyke, og gikk rett over i influensa. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er du alene med barnet ? Rart å bruke 4 dager etter hverandre om ikke, men er man alene så er man alene da selvfølgelig. 

Anonymkode: 6a195...072

Selv om man ikke er eneforelder finnes det situasjoner der den andre forelderen ikke er tilgjengelig. Da vårt barn fikk vannkopper var min mann reist på kurs i Canada.

Anonymkode: f3121...886

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

“Vanlig forkjølelse” kan innebære nedsatt allmenntilstand og feber, ikke bare litt snørr og hoste. Jeg tror ikke barnehager eller skoler ønsker at man leverer febrile og slappe barn der.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS er pliktig til å holde seg oppdatert på gjeldende rutiner ved fravær. Synes det er rart at hun ikke tok kontakt med lege i dag morges da hun ga beskjed til lederen sin om at hun var hjemme med sykt barn i dag, også.

Anonymkode: d177e...82e

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Legeerklæring trengs fra dag 4 ja ☺️ har jeg også måttet levere. 

Anonymkode: a4dba...278

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS er pliktig til å holde seg oppdatert på gjeldende rutiner ved fravær. Synes det er rart at hun ikke tok kontakt med lege i dag morges da hun ga beskjed til lederen sin om at hun var hjemme med sykt barn i dag, også.

Anonymkode: d177e...82e

Det er ikke sånn at arbeidsgiver be om legeerklæring etter dag tre, men kan. Jeg har for eksempel aldri blitt bedt om dette.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Har du vært hjemme i fire dager fordi barnet ditt er "vanlig forkjølet"? 

Anonymkode: 98b1c...5e3

Barnehager vil ikke ha barn med feber i barnehagen. Du skal ha 24 feberfrie timer før du får lov til å levere barnet i barnehagen. Ja, barn får ofte feber når de er forkjølet.

Anonymkode: b00e8...d2c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men hvor skal man levere et barn med feber når barnehagen ikke tar barnet imot, da? Sette barnet på gata eller ta med seg på kontoret?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Man får jo ikke trekk i lønn så fort. Arbeidsgiver kan ikke forvente at det hostes opp en legeerklæring på dagen, ts kan gi beskjed til Arbeidsgiver om at lege er kontaktet og at det er bedt om legeerklæring som vil sendes arbeidsgiver.

Jo, om det står i arbeidsreglementet, personalhåndboka eller tariffavtalen så kan dag 4 underkjennes uten dokumentasjon. 

Eller om leder ba om dokumentasjon på starten av arbeidsdagen og ts ikke har gjort noe for å fremskaffe dokumentasjon 

Endret av Summeer
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (1 minutt siden):

Jo, om det står i arbeidsreglementet, personalhåndboka eller tariffavtalen så kan dag 4 underkjennes uten dokumentasjon. 

Det betyr vel ikke at dokumentasjonen på foreligge hos arbeidsgiver på dag fire?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. 

Barn skal ikke på skole eller i bhg når de er syke. 

Lærte dere ingenting sv corona? :klo: 

Anonymkode: a744e...5d9

Går på jobb med covid nå.

Anonymkode: 8fd87...d78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvor skal man levere et barn med feber når barnehagen ikke tar barnet imot, da? Sette barnet på gata eller ta med seg på kontoret?

Haha 😂. Tror min leder og kollegaer hadde sett det som en større ulempe om jeg dro med meg et sykt barnehagebarn på tannklinikken enn at jeg var hjemme.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det betyr vel ikke at dokumentasjonen på foreligge hos arbeidsgiver på dag fire?

De færreste krangler på det, men jeg ville forventet å få det senest dagen etter. Hold åpen kommunikasjon med leder, etter du har ringt legekontoret sender du bare en sms og sier du har kontaktet lege og vil sende over legeerklæring så snart du har det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Går på jobb med covid nå.

Anonymkode: 8fd87...d78

…. Ooooooooog sånn sprer virus og bakterier seg helt unødvendig!

Anonymkode: a744e...5d9

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...