AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Skrevet 18 timer siden Jeg har en venninne som er 20 år eldre enn meg, og det vil si pensjonist. Hun er ikke så veldig bevandret når det gjelder tekniske ting, og må ofte ha hjelp til å forstå hvordan ting fungerer på Internettet. Hun har de siste årene blitt mer og radikal, og forguder Trump og alt det han står for. Nå har hun begynt å legge ut på Facebook videoer fra konspirasjonstenkere, og de som kritiserer de som er imot Trump. Jeg har prøvd å fortelle henne at det hun legger ut er drøyt, og da sier hun at hun får det tilsendt fra USA, og at de vet sannheten. Når jeg spør om hun har hørt om algoritmer, så vet hun ikke hva det er, og selv om jeg forklarer hvordan en algoritme oppstår, så er hun fast bestemt på at det er noen i USA som sender henne "sannheten". What do I do? Anonymkode: 4e995...18a
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #3 Skrevet 18 timer siden Du får bare scrolle forbi det hun legger ut. Anonymkode: d67fa...5f4 6
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #4 Skrevet 18 timer siden Hun er dum? Det får ikke du gjort noe med. Ignorer og snakk om været. Anonymkode: f451b...519 3 5
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #5 Skrevet 18 timer siden Det betyr vel ikke så mye at hun ikke vet hva algoritmer er. Problemet er holdningene. Anonymkode: c538b...209 8 4
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Skrevet 18 timer siden Mitt tips, bruk AI til å lage bilder og videoer av henne som er 100% løgn. Vi henne hvor enkelt det er å snu på sannheten på nett og forklar henne heller om at alt på internett er potensiellt løgn heller enn å vase rundt med algoritme-snakk. Hun har jo rett i at infoen hun får kommer til henne og hun er langt unna alene om å tro på det. Det er en av sannhetene det hun tror på også selv om det ikke er den eneste eller nødvendigvis mest riktige sannheten. Anonymkode: a3f39...caa 3 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #7 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det betyr vel ikke så mye at hun ikke vet hva algoritmer er. Problemet er holdningene. Anonymkode: c538b...209 Hadde hun skjønt at algoritmer avgjør hva man får tilsendt, hadde hun forstått at hun ikke er "the chosen one" og at det ikke sitter en person i Washington å sender ut disse nyhetsbrevene til henne om skakkjørt politikk i Europa, at Støre og Stoltenberg var innblandet i sex-skandalen rundt Epstein, at covid vaksinene var noe myndighetene rundt om i verden fant på for å kunne kontrollere folk og at Chemitrails er noe myndighetene sprayer ut for at vi skal bli syke og kontrollere oss via 5g. ts Anonymkode: 4e995...18a 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #8 Skrevet 18 timer siden Må du bruke ordet algoritme? Forklar det til henne på en enklere måte. I dag er det lett å bli fanget i et ekkokammer selv om en vet hvordan algoritmer fungerer. Anonymkode: d0813...0b2 6 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #9 Skrevet 17 timer siden Lulu… Jeg tror det er best for deg å skrinlegge vennskapet. "beklager, men dette er galskap og jeg vil ikke være med på at du tror på dette" Anonymkode: e84d7...3e6 1
Salamandra Skrevet 17 timer siden #10 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en venninne som er 20 år eldre enn meg, og det vil si pensjonist. Hun er ikke så veldig bevandret når det gjelder tekniske ting, og må ofte ha hjelp til å forstå hvordan ting fungerer på Internettet. Hun har de siste årene blitt mer og radikal, og forguder Trump og alt det han står for. Nå har hun begynt å legge ut på Facebook videoer fra konspirasjonstenkere, og de som kritiserer de som er imot Trump. Jeg har prøvd å fortelle henne at det hun legger ut er drøyt, og da sier hun at hun får det tilsendt fra USA, og at de vet sannheten. Når jeg spør om hun har hørt om algoritmer, så vet hun ikke hva det er, og selv om jeg forklarer hvordan en algoritme oppstår, så er hun fast bestemt på at det er noen i USA som sender henne "sannheten". What do I do? Anonymkode: 4e995...18a Litt spesielt å være veldig bekymret for venninnen din sin kvalitetssikring av informasjon når det nettopp har kommet fram at omtrent samtlige store mediehus har blitt avslørt i å forfalske videoer for å påvirke folkeopinionen, og sjefen for BBC måtte gå. Spiller vel ingen rolle hvor informasjonen kommer fra så lenge den er verifiserbar? Jeg tenker det ikke handler om kildekritikk i det hele tatt, men at du åpenbart er veldig farget av nevnte løgnaktige redaktørstyrte mediers framstilling av amerikansk politikk. Halve USA's befolkning har ikke gått inn i en kollektiv psykose og mistet både vett og forstand, hvis man virkelig tror det bør man ta en runde med seg selv. 2 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #11 Skrevet 15 timer siden Salamandra skrev (1 time siden): Litt spesielt å være veldig bekymret for venninnen din sin kvalitetssikring av informasjon når det nettopp har kommet fram at omtrent samtlige store mediehus har blitt avslørt i å forfalske videoer for å påvirke folkeopinionen, og sjefen for BBC måtte gå. Spiller vel ingen rolle hvor informasjonen kommer fra så lenge den er verifiserbar? Jeg tenker det ikke handler om kildekritikk i det hele tatt, men at du åpenbart er veldig farget av nevnte løgnaktige redaktørstyrte mediers framstilling av amerikansk politikk. Halve USA's befolkning har ikke gått inn i en kollektiv psykose og mistet både vett og forstand, hvis man virkelig tror det bør man ta en runde med seg selv. Har du noen kilder å vise til der det verifiseres at f.eks. chemtrails faktisk eksisterer? Eller at formålet med covidvaksinen er å kontrollere verdens befolkning? Anonymkode: 0be64...963 1 1
Salamandra Skrevet 15 timer siden #12 Skrevet 15 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du noen kilder å vise til der det verifiseres at f.eks. chemtrails faktisk eksisterer? Eller at formålet med covidvaksinen er å kontrollere verdens befolkning? Anonymkode: 0be64...963 Og hvor har jeg påstått det? Men for the sake of the argument; om det er sannheten, hvordan skal vi finne ut om det stemmer eller ei hvis vi ikke kan diskutere det? Og hva tenker du om at de redaktørstyrte mediehusene med viten og vilje forvrenger fakta som i 6 januar saken? Endret 15 timer siden av Salamandra 3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #13 Skrevet 15 timer siden For å forsvare venninnen din litt er jeg enig at ordet algoritmer er et tulleord. Godt voksne folk bruker ikke slike ord, betyr ikke det at hun er dum. Om hun vil støtte Trump så er det helt opp til henne. Anonymkode: 44019...e0b 5
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må du bruke ordet algoritme? Forklar det til henne på en enklere måte. I dag er det lett å bli fanget i et ekkokammer selv om en vet hvordan algoritmer fungerer. Anonymkode: d0813...0b2 Har brukt dagligdagse ord og uttrykk, men hun mener bestemt at dette er nyhetssendinger som blir sendt ut fra USA og andre steder. ts Anonymkode: 4e995...18a
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #15 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Må du bruke ordet algoritme? Forklar det til henne på en enklere måte. I dag er det lett å bli fanget i et ekkokammer selv om en vet hvordan algoritmer fungerer. Anonymkode: d0813...0b2 Støtter denne. Ts har en litt arrogant «ovenfra og ned-holdning» overfor kollegaen. Anonymkode: 4210f...50a 2 3
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #16 Skrevet 14 timer siden Hva er algoritmer? Hilsen dame på 60. Anonymkode: 49979...ba9
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #17 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Støtter denne. Ts har en litt arrogant «ovenfra og ned-holdning» overfor kollegaen. Anonymkode: 4210f...50a Har du lest svaret mitt på dette spørsmålet? ts Anonymkode: 4e995...18a
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #18 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva er algoritmer? Hilsen dame på 60. Anonymkode: 49979...ba9 Algoritmer kan bety flere ting, men i dette tilfellet er det data programmer som er programmert til å finne mønstre i våre søk/dataspor, og programmet sorterer ut informasjon og reklamer som er skreddersydd for oss. ts Anonymkode: 4e995...18a
megda Skrevet 14 timer siden #19 Skrevet 14 timer siden hun blir påvirket av algoritmene, mens du ikke blir det? hmmm 2 3
Diry72 Skrevet 13 timer siden #20 Skrevet 13 timer siden Hva med alle de som vokser opp i Norge, foret på Nrk og norsk media som unnlater å fortelle sannheten. 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå