Gå til innhold

Hvordan shorter jeg en aksje?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en aksje på Oslo børs jeg vil shorte. Men har aldri handlet aksjer før, enda midre shortet aksjer. 

Så hvordan går jeg frem? 

Bruk gjerne t-skje.

Anonymkode: 9eb31...561

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan bruke Nordnet, de tilbyr shorting. Du må ha en svhorthandelavtale, siden de ikke tilbyr det til hvem som helst. Du må også ha en belåningsavtale. Du trenger tilgjengelig egenkapital for posisjonen du står i, for den kan gå feil vei. Og da kan du skylde ganske mye penger. 

Og et vennlig tips: Siden du ikke klarer å finne ut på egen hånd hvordan man shorter hos din egen aksjemegler bør du kanskje avstå fra fristelsen..? Tenker jeg bare

Endret av newman01
  • Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Du kan bruke Nordnet, de tilbyr shorting. Du må ha en svhorthandelavtale, siden de ikke tilbyr det til hvem som helst. Du må også ha en belåningsavtale. Du trenger tilgjengelig egenkapital for posisjonen du står i, for den kan gå feil vei. Og da kan du skylde ganske mye penger. 

Og et vennlig tips: Siden du ikke klarer å finne ut på egen hånd hvordan man shorter hos din egen aksjemegler bør du kanskje avstå fra fristelsen..? Tenker jeg bare

Takk for svar. 

Ja, normalt ville jeg vært enig med deg. Jeg driver ikke med aksjer til vanlig. Men har kommet over noe helt spesielt som jeg kan tjene store penger på. Så gjør et lite unntak. 

Etter denne handelen, så går jeg tilbake til sparing i aksjefond. Har ingen interesse for aksjer sånn generelt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Takk for svar. 

Ja, normalt ville jeg vært enig med deg. Jeg driver ikke med aksjer til vanlig. Men har kommet over noe helt spesielt som jeg kan tjene store penger på. Så gjør et lite unntak. 

Etter denne handelen, så går jeg tilbake til sparing i aksjefond. Har ingen interesse for aksjer sånn generelt. 

Sånn i tilfelle: Husk at insidehandel er ulovlig ... 😛 

Anonymkode: 93ee0...ceb

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sånn i tilfelle: Husk at insidehandel er ulovlig ... 😛 

Anonymkode: 93ee0...ceb

Tenkte det samme. Vær varsom. 

Anonymkode: ea9b3...61a

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men har kommet over noe helt spesielt som jeg kan tjene store penger på. Så gjør et lite unntak. 

Første gang shorting med stor gevinst vil bli sett på som mistenkelig. Lykke til.

Anonymkode: aa0ba...b11

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil være flue på veggen i livet ditt de neste ukene!

Anonymkode: 736db...e9a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke har peiling på aksjer, tror jeg ikke shorting er det du skal begynne med.

Anonymkode: 288c2...131

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er en aksje på Oslo børs jeg vil shorte. Men har aldri handlet aksjer før, enda midre shortet aksjer. 

Så hvordan går jeg frem? 

Bruk gjerne t-skje.

Regner med du har sett en eller annen amerikansk film? Den bør jo beskrive hvordan man shorter ganske bra :)

Ellers må jeg si at jeg liker kunnskapen din. Du har aldri handlet eller shortet aksjer, og vet du vil tjene penger.. murica for the win.

• Liker 1
Skrevet

Bruk heller opsjoner. Da kan du kjøpe «puts» på en aksje du mistenker skal ned i pris uten at du trenger løpe samme potensielle risiko (som i teorien er nesten uendelig ved en short posisjon f.eks. ved en short skvis). Du taper bare penge du gambler, jeg mener, investerer for. Du trenger heller ikke opprette margin konto eller hva det heter. 

AnonymBruker
Skrevet

The big short 😎

start heller i andre enden.

Anonymkode: 8f431...800

Skrevet

Det skumle med shorting er at et veddemål på tusen kroner kan koste en månedslønn før man veit ordet av det. Eller man kan kæsje inn 300k på en uke om man sitter på riktig informasjon. Og håpe at ikke myndighetene følger med, for da kan det fort bli inndragning og gratis kneippbrød i noen måneder fremover 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis tipset du har fått er så perifert at du ikke kan spørre vedkommende om hjelp til å shorte, så tror jeg du skal holde deg langt unna. 

Anonymkode: d610d...eea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste begynner med indeksfond og vokser i kunnskap.

Jeg tror du begynner i feil ende som alltid ender med tap. Uansett gulltips.

Anonymkode: c5793...a25

AnonymBruker
Skrevet

Det beste rådet om shorting har du allerede fått, dont.

Du har ikke kunnskapen og vil gå på snørra.

Anonymkode: eccc4...870

Skrevet

Shorting: Mulighet for store gevinster og store tap.

AnonymBruker
Skrevet
anonym 4545 skrev (Akkurat nå):

Shorting: Mulighet for store gevinster og store tap.

og hvis man må spørre kvinneguiden om hvordan man shorter: store muligheter for store tap.

Anonymkode: d610d...eea

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...