Gå til innhold

Kan jeg takke meg selv for at familie besøker lite?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her dreit du deg skikkelig ut, TS.. Så ja, du kan takke deg selv, og du skylder de en stor unnskyldning. Å være nybakt mamma gir deg ingen rett til å oppføre deg sånn.

Anonymkode: 43cf0...f4f

• Liker 6
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rett til å være skuffet? Snakk om å ha hodet i egen ræv

Anonymkode: 33ee8...8f2

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ingen nybakte mødre har noen gang følt seg opplagt eller klar for besøk, men akkurat dette som noen gjør nå "tenke på seg selv" og ikke tillater besøk før de selv orker, det føler jeg er skikkelig dårlig stil, en ny egotripp i det nymotens samfunnet. Du skal være glad du ikke levde den tiden naboer og hele bygda kom på grautvisitt iløpet av 1 uken. Svaret mitt er definitivt ja dette kan du for selv.

Anonymkode: 3e9e1...3eb

Fantastisk refleksjon. 

Hva er det med dagens generasjon som skal føde egentlig. Er hele generasjonen ødelagt på alle plan. 

Sånn går det når små prinsessepiger får ansvar de ikke er modne nok for. 

Anonymkode: d8294...66d

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars samboeren din.
Skjønner ikke hvorfor din familie fikk komme og ikke hans.

Nei, ikke det minste rart de ikke kommer på besøk. Du har virkelig fått dem til å føle seg lite velkommen. 
«What ges around comes around» heter det. Dette er din egen skyld.

Anonymkode: a52b1...98c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn går det når små prinsessepiger får ansvar de ikke er modne nok for. 

Problemet er nok ikke at det er små prisessepiger, men at det er damer som har passert 30 og vell så det før dem får sitt første barn.

Jeg håper barnefaren tar til vettet og tar et oppgjør med TS.
Han mister kontakt med sin famile siden hun er egoistisk.

Kan hennes familie få lov å komme på besøk må hans også det.

Anonymkode: 00496...77b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (17 minutter siden):

Du har jo sagt tydelig i fra at det kun passer når du selv sier i fra så da er det ikke rart de kun kan komme når du spør da. 

Du må nok si i unnskyld for reaksjonen din og at det var litt vel altfor mye i starten med det å bli mamma men at det går mye bedre nå og at de godt kan mase litt igjen nå på å komme på besøk o.l 😅

Å komme med en unnskyldning samtidig som man kommer med mange forklarende unnskyldninger for seg selv så mister unnskyldningen sin verdi.

Enten legger man seg langflat og gir en oppriktig unnskyldning eller så kan man like godt la være.

Anonymkode: 85c82...7c8

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg var full i følelser og kjeftet vel litt..sa at nå må de slutte å mase og at jeg skal si fra når besøk er ønskelig. Sendte etterpå en mld til svigermor og andre søsteren også for å skrive at jeg sier fra når vi ønsker besøk. 

har jeg rett til å være litt skuffet over at de aldri vil møte oss på eget initiativ? 

Anonymkode: cc675...859

Nei.

Men din svigerfamilie bør være skuffet over deg og spesielt din mann.

Anonymkode: ec7ae...023

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener du kan takke deg selv. Du var ikke så ute av deg som nybakt mamma at du overhodet ikke klarte å ta imot besøk på lang tid (om ikke fødselsdepresjon, i så fall kan du enkelt forklare denne og få forståelse). 

Dette er nemlig et fenomen som endel benytter seg av, faktisk med lignende effekt som silent treatment. Når du har fått barn VET du at familie og venner vil flokke seg rundt deg og ta kontakt. Både av deres ønske om å se barnet, men også normal skikk og bruk; at man besøker og gir gaver til familiemedlemmer som har fått barn. 

Det er akkurat denne vissheten om at noen står på tå rundt deg, som noen benytter seg av for å få den følelsen av å være ettertraktet. "Hard to get". Alle spør og ber deg om oppmerksomhet.. Da er det noe i din urhjerne som kicker inn og gir den deilige følelsen som gjør at du drar den ut så lenge som mulig. Jo lenge du avviser, jo lengre vil oppmerksomheten vare. 

Du vil sikkert benekte og skylde på at du "ikke følte deg klar" men det er bare tull. 

Anonymkode: 831e4...59a

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Full forståelse for at du var sliten , men tenker du burde be om unnskyldning ja. Du var ganske krass og ufin, Ikke rart de ikke vil komme med mindre dere spør,du har jo bedt de slutte å mase. Jeg er veldig takknemlig for at svigerinnen min ikke er sånn for å si det sånn.

Samtidig så maste jeg ikke ,jeg sa at de kunne si fra når de var klar å ville ha besøk. Tilbydde å hente  søsken i barnehage å kjørte de eldre på aktiviteter sånn de skulle slippe.

Virker som at du forskjellsbehandler familiene. Full forståelse for at du er sliten ,men du er ikke er den eneste som ble forelder. Han har sikkert like lyst å vise barnet til sin familie som du har lyst å vise til din.

Om du vil ordne forholdet mellom om deg og svigerfamilien, så bør du virkelig unnskylde å legge deg flat. Burde kanskje be samboeren din om unnskyldning i samme slengen for det er jo tross alt familien hans

Anonymkode: 5966c...ff9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en venninne som fikk flere barn som var akkurat denne personligheten. Jeg lærte, og til siste barna stakk jeg bare forbi å la kort og gave på trappen hennes, og en hyggelig sms som fortalte at jeg ønsket henne alt godt og en rolig tid med babyen. 

Da ble det øyeblikkelig lyd fra henne og hun bad meg flere ganger på besøk. Mens de andre som ikke forstod dette tullet måtte pent sitte og vente på audiens. 

Mennesker er ganske finurlige. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, ingenting av dette handler om meg, eller om hvor forskjellige folk er. Og det handler ikke om deg heller.

Det handler om at det ikke kommer noe godt ut av å isolerer seg fra andre mennesker og kjefte ut folk. 

Er det mennesker man ikke ønsker i livet sitt, bør man ta tak i det på en seriøs måte, Men utenom dette, er relasjoner noe som må pleies over tid og noe som gjør oss godt. Selvfølgelig er vi ulike i hvor mye sosial kontakt vi trives med osv, men å totalt isolere seg i perioden med baby er en stor risikofaktor mhp depresjon og man går glipp av både praktisk og emosjonell støtte. 

Anonymkode: 397d0...fba

Du har et veldig stort behov for å vise at du vet best…

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg mener du kan takke deg selv. Du var ikke så ute av deg som nybakt mamma at du overhodet ikke klarte å ta imot besøk på lang tid (om ikke fødselsdepresjon, i så fall kan du enkelt forklare denne og få forståelse). 

Dette er nemlig et fenomen som endel benytter seg av, faktisk med lignende effekt som silent treatment. Når du har fått barn VET du at familie og venner vil flokke seg rundt deg og ta kontakt. Både av deres ønske om å se barnet, men også normal skikk og bruk; at man besøker og gir gaver til familiemedlemmer som har fått barn. 

Det er akkurat denne vissheten om at noen står på tå rundt deg, som noen benytter seg av for å få den følelsen av å være ettertraktet. "Hard to get". Alle spør og ber deg om oppmerksomhet.. Da er det noe i din urhjerne som kicker inn og gir den deilige følelsen som gjør at du drar den ut så lenge som mulig. Jo lenge du avviser, jo lengre vil oppmerksomheten vare. 

Du vil sikkert benekte og skylde på at du "ikke følte deg klar" men det er bare tull. 

Skjerp deg. Tenk å skrive slikt nedlatende vås gjemt bak AB. Rett og slett feigt!

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du bør be om unnskyldning. Du har ikke gjort noe galt egentlig, men du var nok langt spissere i tonen enn du ellers ville vært. Det går her fint an å unnskylde med humor. Men h is du vil ha et godt forhold til samboers familie bør du unnskylde.

Anonymkode: da35d...f9e

AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (28 minutter siden):

Skjerp deg. Tenk å skrive slikt nedlatende vås gjemt bak AB. Rett og slett feigt!

Det var jo mye sant da. Mange nye mødre som gatekeeper babyen for å være mer interessant

Anonymkode: 28d0e...945

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her får du tyn Ts, men du har virkelig behandlet svigerfamilien din dårlig. Du burde be om unnskyldning ansikt til ansikt og ta fullt og helt ansvar for å fikse relasjonen før dette går helt galt.

Du og mannen din har fått et barn som fortjener alle gode krefter rundt seg, farmor, farfar, tanter, onkler og søskenbarn er blant disse. Vil du at barnet deres kun skal kjenne og vokse opp med din side av familien? Da frarøvet du barnet røtter, tradisjoner og fars historie. Her må du ta ansvar for dine egne feilsteg og rydde opp. 

Anonymkode: 27f92...5a9

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For å gjøre en lang historie kort så sa jeg klart i fra når baby kom at jeg ikke var i form og trengte tid bare oss 3. For meg var det et sjokk å bli mamma, overveldende og slitsomt. Så det tok tid før jeg sa ja til besøk, det ble min mor og søstre som kom på en liten visitt hvor jeg sa fra når de måtte gå. 

Svigermor med familie var hele tiden pågående og maset mye om bilder osv, som jeg selvfølgelig sendte. Men som sagt trengte jeg tid, jeg er ikke helt komfortabel med samboers familie og følte meg ikke bra. 

En dag jeg var veldig sliten ringte ene søsteren hans og sa hun var i nærheten og hintet til at hun gjerne kom en tur hvis hun fikk lov til det. Jeg var full i følelser og kjeftet vel litt..sa at nå må de slutte å mase og at jeg skal si fra når besøk er ønskelig. Sendte etterpå en mld til svigermor og andre søsteren også for å skrive at jeg sier fra når vi ønsker besøk. 

Nå, et halvt år etterpå er det lite besøk annet enn fra min del av familien. Svigerfamilie er her i blant, men kun når vi spør. Ellers spør de ikke noe. 

Jeg føler de burde vite at man som nybakt mamma er full av følelser og sliten. Men burde jeg be om unnskyldning for mitt lille utbrudd eller har jeg rett til å være litt skuffet over at de aldri vil møte oss på eget initiativ? 

Anonymkode: cc675...859

Men de tok deg jo på ordet, ts. Du satte grenser. Du sier fra når du ønsker besøk. Den grensen har du ikke fjernet. Så den skal respekterer de, som alle ordentlige folk ville ha gjort.

Gjelder ikke den grensen lengre? Ok. Da må du formidle det. I klartekst. 

Og man ber alltid om unnskyldning for at man velger å oppføre seg som en tulling. At du er eller ikke er gravid, syk, nedfor etc er årsaker. De er aldri en blankofullmakt. Det er aldri - noensinne - under noen som helst omstendighet greit å kjefte. Inkludert søvnløshet, redsel, sinne etc. 

Aldri. Noensinne. Er tidspunktet det er greit å velge å heve stemmen. 

Anonymkode: a672a...4b0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, du prioriterte din egen mor og familie, og var frekk mot mannens familie. 

Greit nok hvis du hadde takket nei til begge. Men helt feil at du lot "dine" være velkomne og var frekk mot de andre. 

Anonymkode: 66e83...545

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det var jo mye sant da. Mange nye mødre som gatekeeper babyen for å være mer interessant

Norsk, takk. 

Anonymkode: 66e83...545

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her får du tyn Ts, men du har virkelig behandlet svigerfamilien din dårlig. Du burde be om unnskyldning ansikt til ansikt og ta fullt og helt ansvar for å fikse relasjonen før dette går helt galt.

Du og mannen din har fått et barn som fortjener alle gode krefter rundt seg, farmor, farfar, tanter, onkler og søskenbarn er blant disse. Vil du at barnet deres kun skal kjenne og vokse opp med din side av familien? Da frarøvet du barnet røtter, tradisjoner og fars historie. Her må du ta ansvar for dine egne feilsteg og rydde opp. 

Anonymkode: 27f92...5a9

Godt råd du gir. Dessverre så er nok stoltheten til denne jenta for stor til at hun gjør de rette valgene. Dessverre. For barnet, for mannen, for familien til mannen.. 

Man kan bare med grøss og gru gjette seg til hvordan et samlivsbrudd vil blir. 

Anonymkode: d8294...66d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er ikke relevant for TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...