Gå til innhold

Kan jeg takke meg selv for at familie besøker lite?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette la du opp til selv, så en unnskyldning fra din side er virkelig på plass.

Anonymkode: 0a2aa...d1b

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette har du jo lagt opp til selv. Du har avvist dem, men lot din familie komme. Dette kan faktisk gjøre at de tar avstand og desverre og at de her etter vil holde avstand. Er du som faktisk må ta steget å vise at du ønsker besøk og kontakt.

Dette med besøk alle vet at en kan være sliten etter fødsel, men å ta i mot et lite besøk burde en klare  . For meg virker det som sosiale medier osv har gjort mange fødende er blitt ego tripper. Ikke besøk før barnet er så då gammelt, ikke overnatte hos slektninger, ikke besteforeldre kan passe osv. Ikke rart nære familie forhold blir ødelagt.

Her kom svigers innom samme dag vi kom hjem. Da hjalp de oss med små ting. Dagen etter kom svigrinna mi innom i 10 min å lurte på om ho skulle sette på en vaskemaskin for meg og henge opp litt tøy.  

Anonymkode: 2a326...8fe

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var kanskje litt hard mot deg litt tidligere, og det er ikke DEG jeg blir sint på, men denne trenden som jeg synes blir så feil. For du er jo ikke den eneste som oppfører seg slik, og det virker som yngre mødre har fått noe for dere. Og jeg tror ikke det er bra. Jeg tror vi trenger mennesker, og det er ikke bra å isolere seg selv.. og det skaper litt rare anstrengte relasjoner. 

Anonymkode: f9c59...995

• Liker 10
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Svigerinnen min er akkurat sånn. Det med barnet er samme situasjon.  Altså det er kona til broren  min..Trodde først innlegget var om henne. Og hvis du lurer på om hun er populær....nei adferden er en snakkis blandt andre i familien

Anonymkode: a89e0...0e2

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg tenker:

Å trengte første par ukene til å lande er helt iorden, vi sa ifra om det samme.

Vi holdt og på å klikke litt innimellom av en person som hadde en snål/krevende/litt sånn overtrampende atferd. Men vi var høflige. 

Men:

Du har vist ganske krass tone mot svigerfamilie, og det de gjør nå er å respektere signalene du sendte ut.

Jeg synes du var særlig kjip med svigerinne som oppførte seg «eksemplarisk» og var veldig høflig. Om det passet skikkelig dårlig fordi baby med kolikk, du hadde større smerter osv så OK.

Jeg hadde sendt svigersøster en melding først og bare beklaget - legg deg flat. Hun gjorde ingenting feil.

Hvor lenge etter fødsel opplevde du mye mas fra svigers? Hvor ofte ville de besøke?

Ungen har trolig lyst på kontakt med sin familie på begge sider, så her må du gi en beklagelse med mindre de ringte daglig fra og med hjemkomst. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, for ei fitte du er. Hvor lenge er det mulig å være utslitt etter en fødsel da? Syntes det var litt masete jeg også, men det var fordi absolutt hele familien dukka opp dagen etter jeg kom hjem fra føden. Men jeg sa ingenting på det. Skjønner at de ikke orker å besøke dere lenger. De synes sikkert sønnen har fått seg ei skikkelig megge til samboer.

Anonymkode: c434c...210

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg var kanskje litt hard mot deg litt tidligere, og det er ikke DEG jeg blir sint på, men denne trenden som jeg synes blir så feil. For du er jo ikke den eneste som oppfører seg slik, og det virker som yngre mødre har fått noe for dere. Og jeg tror ikke det er bra. Jeg tror vi trenger mennesker, og det er ikke bra å isolere seg selv.. og det skaper litt rare anstrengte relasjoner. 

Anonymkode: f9c59...995

«Trenden» hadde nok ikke blitt en trend om fødekvinnen fikk litt avlastning med praktiske gjøremål.

Det endel gjør idag på besøk er naturlig nok oppmerksomhet rettet mot baby, og - endel forventer oppvartning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å gjøre en lang historie kort så sa jeg klart i fra når baby kom at jeg ikke var i form og trengte tid bare oss 3. For meg var det et sjokk å bli mamma, overveldende og slitsomt. Så det tok tid før jeg sa ja til besøk, det ble min mor og søstre som kom på en liten visitt hvor jeg sa fra når de måtte gå. 

Svigermor med familie var hele tiden pågående og maset mye om bilder osv, som jeg selvfølgelig sendte. Men som sagt trengte jeg tid, jeg er ikke helt komfortabel med samboers familie og følte meg ikke bra. 

En dag jeg var veldig sliten ringte ene søsteren hans og sa hun var i nærheten og hintet til at hun gjerne kom en tur hvis hun fikk lov til det. Jeg var full i følelser og kjeftet vel litt..sa at nå må de slutte å mase og at jeg skal si fra når besøk er ønskelig. Sendte etterpå en mld til svigermor og andre søsteren også for å skrive at jeg sier fra når vi ønsker besøk. 

Nå, et halvt år etterpå er det lite besøk annet enn fra min del av familien. Svigerfamilie er her i blant, men kun når vi spør. Ellers spør de ikke noe. 

Jeg føler de burde vite at man som nybakt mamma er full av følelser og sliten. Men burde jeg be om unnskyldning for mitt lille utbrudd eller har jeg rett til å være litt skuffet over at de aldri vil møte oss på eget initiativ? 

Anonymkode: cc675...859

Dette er dessverre konsekvensen av det store fokuset på at man skal være alene og komme seg som nybakt mamma uten besøk. Jeg er kjempefan av uttrykket det trengs en landsby for å oppdra en unge, men en landsby er der hele tiden, ikke noe man kan koble på akkurat når man selv vil. Familie skal ikke komme på lange barselbesøk og forvente oppvartning, men som nybakte foreldre er det lurt å tenkte over at det er andre også som har lyst å være en del av barnet sitt liv og komme på besøk. Men det er lov å si «fødselen var hard og dette er mer slitsomt enn jeg så for meg. Jeg vil gjerne at dere får treffe baby, men kan dere komme torsdag klokken 18 og bli til 18:30? Og så skal dere få se babyen mye mer når jeg har det bedre». Be om unnskyldning og inviter på besøk et par ganger der du viser au du ønsker å ha dem der, så tror jeg dette ordner seg😊

Anonymkode: aa522...6ea

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må du be om unnskyldning! 

Himmel og hav her har du sabotert for deg og familien! 

Anonymkode: 66aff...910

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes du var ufin. Hvorfor måtte du sende melding til øvrige og be de slutte å mase i tillegg når du hadde avvist besøk fra søsteren?

Skjønner godt at dere ikke får besøk. 

Husk også at deres barn til syvende og sist kun er sentrum i deres verden. Når familie ønsker å ta del er det en bonus, avviser du på den måten blir fort interessen mindre fra omverden.

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (9 minutter siden):

«Trenden» hadde nok ikke blitt en trend om fødekvinnen fikk litt avlastning med praktiske gjøremål.

Det endel gjør idag på besøk er naturlig nok oppmerksomhet rettet mot baby, og - endel forventer oppvartning.

De som kom til meg

Satte på vaske maskin, svigerfar hjalp meg i fjøset siden gubben ikke fikk perm, svigermor kom bort med middag. Vasket over gulvet

De så til barnet så jeg kunne sove litt

Ingen ba om noe oppvartning.

Tilogmed naboer som kom innom hjalp-kom å brøytet gårdsplass før melkebil kom så jeg slapp å tenke på det.

Men ja bor på bygda. Og der virker det som mer vanlig å hjelpe til.

Men er og noe med at en del vurdene mødre ikke tør å spørre sine svigerforeldre, svigerinne, foreldre og venner hvis en er sliten: hei når du kommer innom kunne du vært så snill å gå ut med søpla for meg, sette over en vaskemaskin, eller støvsuge over gulvet. Det er faktisk lov å spørre.  I stede sitter de å surver over hvor slitne de er, lite søvn osv. Ja si svigermor kom inn og barnet har spist så kan en spørre: kan du se til den lille litt så får jeg slappe av en halvtime/time. Det gjorde en nå før i tiden. Men nå virker det som mor ska ha enerett og barnet må henge på mor, selv om andre kansje kunne ha hjulpet til hvis de hadde fått lov

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Oj, du var skikkelig bitchy og ufin, du burde legge deg flat og be om unnskyldning og SKJERPE deg for fremtiden. Hadde jeg vært dem hadde jeg muligens aldri endt opp med en god relasjon til ungen din etter denne oppførselen, hadde mistet litt interessen og heller prioritert andre barn i familien. Og da kommer vel en tråd der du klager over at familien favoriserer søskenbarna til ungen din... 

Anonymkode: fa1a3...572

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du føler det sånn som du gjør nå, med familie som faktisk viser omsorg og omtanke, hvor du kunne faktisk fått litt avlastning siden du var så sliten, bør du revurdere om du bør få flere barn.... Å bli forelder er overveldende, men du klarer å kontroller deg selv og behandle folk med respekt. Å ta i mot hjelp, og la familie besøke den lille er ikke det værste.. hadde jeg oppført meg som deg, hadde mannen min tatt ut skillsmisse. Helt klart. Når sant skal sies, jeg har 6 barn og hormonelt messig var den sjette som veltet lasset psykisk for min del. Men det er ingen unnskyldning til bli totalt løk heller!! Så br om beklagelse rett og slett. Og inviter de. 

Anonymkode: 51a64...f89

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De som kom til meg

Satte på vaske maskin, svigerfar hjalp meg i fjøset siden gubben ikke fikk perm, svigermor kom bort med middag. Vasket over gulvet

De så til barnet så jeg kunne sove litt

Ingen ba om noe oppvartning.

Tilogmed naboer som kom innom hjalp-kom å brøytet gårdsplass før melkebil kom så jeg slapp å tenke på det.

Men ja bor på bygda. Og der virker det som mer vanlig å hjelpe til.

Men er og noe med at en del vurdene mødre ikke tør å spørre sine svigerforeldre, svigerinne, foreldre og venner hvis en er sliten: hei når du kommer innom kunne du vært så snill å gå ut med søpla for meg, sette over en vaskemaskin, eller støvsuge over gulvet. Det er faktisk lov å spørre.  I stede sitter de å surver over hvor slitne de er, lite søvn osv. Ja si svigermor kom inn og barnet har spist så kan en spørre: kan du se til den lille litt så får jeg slappe av en halvtime/time. Det gjorde en nå før i tiden. Men nå virker det som mor ska ha enerett og barnet må henge på mor, selv om andre kansje kunne ha hjulpet til hvis de hadde fått lov

Enig, vi må tørre å spørre! Jeg spør frimodig om masse barnevakt til eldste, og har aldri fått et nei. Selvfølgelig finnes det idioter der ute som ikke vil gjøre noe, men folk flest liker å hjelpe😊

Anonymkode: aa522...6ea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hadde jeg vært dem hadde jeg muligens aldri endt opp med en god relasjon til ungen din etter denne oppførselen, hadde mistet litt interessen og heller prioritert andre barn i familien.

Støtter denne 100%

Du risikerer at dem ikke vil ha noe med deg å gjøre, som resulterer at dem ikke får et godt forhold med barnet ditt.
Du risikerer til og med at mannen din får et dårlig forhold til din familie.

Jeg hadde ikke orket å besøke deg med det første, selv om du ba om besøk.
Hadde du lagt deg langflat og beklager uten å komme med unnskyldninger (for hormoner er ikke en unnskyldning for å være idiot) hadde sjansen økt.
For unnskyldning skulle kommet med en gang, ikke mang uker etterpå.
Spesielt siden din familie fikk lov å komme på besøk (selv om det var et kort besøk)

Men har en mistanke at du ikke kommer til å lese denne kommentaren siden du ikke har skrevet noe siden HI, og alle kommentarer har gitt deg klar beskjed om at du har driti deg ut.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste du kan gjøre nå, om du ønsker å rette opp, er å ta kontakt og be om unnskyldning. Ja, nybakte mødre er full av hormoner osv, men vi står likevel ansvarlig for handlingene våre. 

Tanten til dette barnet ønsket å komme på besøk for å se tantebarnet sitt. Noe som er helt naturlig etter fødsel. Kjefter du på grunn av dette er det forståelig om hun holder avstand. 

Jeg følte meg helt ræva etter fødsel selv, og det var overveldende. Men jeg så på det som en selvfølge at nærmeste familie skulle få komme å se. De fleste har forståelse for situasjonen, og sitter ikke på besøk i timesvis. De er stolte over det nye familiemedlemmet de også. 

Anonymkode: a4cfb...650

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde som svigerinne ikke Turt å ta initiativ til å besøke igjen nei. Jeg tenker du gikk glipp av en gyllen anledning til litt hvile i barseltiden også, nettopp når man får besøk kan man jo legge seg litt eller Hjelp til klesvask eller kjøkken. Jeg ville sendt en melding og sagt beklager og at du håper de vil komme mer fremover.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (35 minutter siden):

Kan ikke tenke meg at det er særlig mange som forventer oppvartning. Er dette noe perfekte influensere piss?

Anonymkode: 5a0ba...101

• Liker 5
Skrevet

Jeg ser mange sier du bør sende melding.
Nei du bør ikke sende melding.
Du bør ringe.
Melding er ikke personlig nok når man skal beklage seg etter en blemme som denne.
Dem fortjener at du faktisk ringer hver enkelt av dem og beklager deg.
Ikke en massemelding til hele familien.

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Slarti skrev (2 minutter siden):

Jeg ser mange sier du bør sende melding.
Nei du bør ikke sende melding.
Du bør ringe.
Melding er ikke personlig nok når man skal beklage seg etter en blemme som denne.
Dem fortjener at du faktisk ringer hver enkelt av dem og beklager deg.
Ikke en massemelding til hele familien.

Enig i denne👌

Anonymkode: a4cfb...650

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...