AnonymBruker Skrevet 27. november 2025 #1 Skrevet 27. november 2025 Er en dame på 50+, overgangsalder og overvekt. Har fått beskjed av lge om å trene styrke 3x pr yke, både for å sryrke kroppen og får hjelp tol vektnedgang. Jeg hsr aldri vært et ihuga treningsemne....har prøvd masse forskjellig, meldt meg inn og ut av treningssenter flere ganger, bet for PT, prøvd Friskis og svettis, prøvd svømming...jeg klarer fortsatt ikke å få det innn i en fast rutine fordi jeg aldri har likt det og finner det ikke gøy. Skjønner det er gunstig for kroppen, jeg vil styrke den og redusere vekt, og jeg har tid-opplever det bare som ork likevel og backer ut etter kort tid. Trenning som oppleves som kun slit er demotiverende. Noen med gode tips for å hjelpe meg å snu hodet? Anonymkode: 730e5...dba
AnonymBruker Skrevet 28. november 2025 #2 Skrevet 28. november 2025 Mitt beste råd er å ikke starte for hardt ut. Start med noen øvelser og lettere vekter og øk opp. For mange er gruppetimer mer lystbetont og kan gi deg tips til øvelser. Prøv litt forskjellig som yoga, pilates, styrketimer og gå til hardere timer eller hardere egentrening etter hvert. Anonymkode: 342f0...134 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #3 Skrevet 29. november 2025 Har du prøvd å finne treningsvideoer som du liker? Sjekk f.eks. cdorner Fitness på YouTube, hennes videoer liker jeg godt og hun har et program for nybegynnere/utrente. Råder deg til å finne noe du liker. Anonymkode: 7b8a7...a7b 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #4 Skrevet 29. november 2025 Finn en aktivitet du liker, bygg på den heller enn å forsøke å like ting du ikke kan fordra. Feks kan geocaching eller stolpejakt være bedre enn tur om en misliker tur. Pilates eller yoga kan gi mer styre enn styrketrening om en liker de førstnevnte og hater sistnevnte. Evt kan hobbier som medfører bevegelse gi mer fysisk enn trening fordi det er lystbetont. Dansing feks kan mange like selv om de hater cardio, der får man også mye styrke. Anonymkode: 82c0a...b8e 1 2
lillesnillelilla Skrevet 29. november 2025 #5 Skrevet 29. november 2025 Har du prøvd å trene sammen med noen, som kan motivere deg til å bli med? Eller enda bedre - dere kan motivere hverandre? 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #6 Skrevet 29. november 2025 Var i tilnærmet samme situasjon, og utstår heller ikke treningssentre osv. Her er hva jeg gjorde, og som funka for meg: Satte opp slik at jeg kunne gjøre enkle styrkeøvelser forskjellige steder hjemme. Sånn at jeg kom i vanen med å bare gjøre litt hist og her i løpet av dagen, uten å sette av tid til å trene og tenke på at jeg må ta meg sammen å trene osv. F.eks har jeg en krakk/step-benk i gangen foran et speil - vil jeg se meg i helfigur må jeg trø opp og ned der. Også går jeg forbi den på vei til do, så etter hvert stoppet jeg stort sett ved krakken hver gang og gjorde litt ulike øvelser. Ved kaffemaskin/vannkoker har jeg liggende en balanseplate, så står jeg nå først på den så blir det fort til at jeg gjør litt enkle øvelser i tillegg. Lager jeg middag så gjør jeg noen øvelser hvor jeg støtter meg på kjøkkenbenken innimellom at ting koker og stekes - se YouTube for inspirasjon. Hver gang jeg reiser meg fra en stol eller doen så setter jeg meg og reiser meg et par ekstra ganger - så har jeg gjort noen knebøy. Osv. Da føles det ikke som at å trene er et ork og noe jeg må planlegge og sette av tid til. Ikke er det krise om jeg gjør litt mindre en dag heller, noe blir det stort sett hver dag. Og akkumulert over tid så merker jeg helt klart god effekt - alle blodprøver er blitt fine og vekta har krympet, samtidig som jeg kjenner jeg er blitt sterkere og beveger meg lettere Anonymkode: da22f...9f2 3 1 7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #7 Skrevet 29. november 2025 Det er ikke meningen at det skal være gøy. Se på det som å pusse tennene. Det blir en vane etter hvert Anonymkode: 2c3bd...dc3 8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2025 #8 Skrevet 29. november 2025 Jeg begynte å trene om morgenen før jobb. Da rekker jeg ikke å tenke over om jeg orker eller ikke. Jeg bare pakker sekk kvelden før med det jeg trenger for dusj og skift etterpå og legger frem treningsklærne og jeg finner ikke på alle mulige grunner til ikke å trene. Liker det også litt bedre enn før, nå når jeg har kommet ordentlig igang, men gjøre det mest fordi jeg må. Anonymkode: d8186...a16 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #9 Skrevet 30. november 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er ikke meningen at det skal være gøy. Se på det som å pusse tennene. Det blir en vane etter hvert Anonymkode: 2c3bd...dc3 Eller ikke… Anonymkode: 999d3...d17
LeneXCII Skrevet 30. november 2025 #10 Skrevet 30. november 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er ikke meningen at det skal være gøy. Se på det som å pusse tennene. Det blir en vane etter hvert Anonymkode: 2c3bd...dc3 Det synes jeg er et feil utgangspunkt, trening kan absolutt være gøy, spesielt når man ser resultatene kommer. 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2025 #11 Skrevet 30. november 2025 Jeg hørte en podcast med en mann som er leder av et treningssenter/kjede, som driver med styrketrening og som trener mye. Han sa at han ikke alltid hadde lyst til å dra på trening, men han hadde lyst på resultatet av treningen, og den setningen har jeg tatt til meg. Anonymkode: 9334f...6f4 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #12 Skrevet 3. desember 2025 Mange treningssentre tilbyr mikrogrupper med PT - det er litt billigere enn privattime, men du får fortsatt god individuell oppfølging i motsetning til de fleste gruppetimer. Du kan enten ha med noen du kjenner, eller treningssenteret vet om noen du kan bli med. Det har hjulpet meg med å komme igang med frivekter og føle meg mer trygg på at jeg gjør ting riktig. Får også dyttet jeg trenger for å dra på gruppetimer, og nå alene for å trene vekter. Har alltid foretrukket løping, og gjør fortsatt det, men innser at styrketrening er viktig og at jeg faktisk bare må få det inn nå som jeg snart er 40 år. Det er gøy og motiverende å kjenne på mestring og at jeg kan løfte bedre og tyngre fra uke til uke - merker stor forskjell på kroppen også. Vel verdt pengene, for min del! Anonymkode: f94a4...9f4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #13 Skrevet 3. desember 2025 Jeg er på uke 3 på treningssenter - 3 ganger i uka. For første gang på 10-15 år. Liker det heller ikke, men jeg MÅ. Jeg har både en mor og mormor som begge er overvektige og dårlig trente - og en svigermor som er godt trent - og jeg ser jo godt hvem som har best livskvalitet. Så det er min motivasjon. Så hører jeg lydbok når jeg trener - funker bedre enn musikk. Spurte ChatGPT om å lage et program for meg - for en med elendig kondis men normalt sterk for min alder - og fikk et program jeg fint klarte å gjennomføre, og har nå økt litt på både kondistrening og styrke. Jeg har kommet i gang - og nå føles det noe bedre enn i starten, selv om det er kjedelig. Anonymkode: 977d2...cdc 1
Natriumclorid Skrevet 3. desember 2025 #14 Skrevet 3. desember 2025 Jeg synes også det er litt kjedelig. Det som funker for meg er å gjøre treningsavtale med en venn. Da kan jeg ikke bakke ut. En annen ting som hjelper for å ikke gå lei, er å variere timene. Jeg booker tre timer pr uke og veksler mellom styrke i sal med instruktør (trenger å bli «pisket»), yoga eller plates, og en kondisjonstime (step eller spinning).
Svisle Skrevet 4. desember 2025 #15 Skrevet 4. desember 2025 Been there, done that + litt til og har nå bikket godt over 50. Jeg kjøpte meg minitrampoline (boundser) satte på litt musikk og bare danset/hoppet på denne 10 minutter hver dag. Etter noen uker hvor jeg kjente at dette faktisk hjalp på stivhet i kroppen og fibrosmerter begynte jeg med få øvelser med små manualer noen minutter etter tampolina. Etterhvert ballet det på seg, det ble morsommere når utholdenheten bygget seg opp og jeg mestret tyngre manualer, så nå er det 10-15 minutter på trampoline hver dag og 6 styrkeøvelser med manualer/kettelbell ca. 3 ganger i uka. Så mitt tips er finn noe du føler du mestrer og som du synes er gøy og begynn i det små.
Adrenalina1 Skrevet 6. desember 2025 #16 Skrevet 6. desember 2025 LeneXCII skrev (På 30.11.2025 den 9.34): Det synes jeg er et feil utgangspunkt, trening kan absolutt være gøy, spesielt når man ser resultatene kommer. Helt enig.
I Grosny Skrevet 6. desember 2025 #17 Skrevet 6. desember 2025 (endret) AnonymBruker skrev (På 30.11.2025 den 20.30): Jeg hørte en podcast med en mann som er leder av et treningssenter/kjede, som driver med styrketrening og som trener mye. Han sa at han ikke alltid hadde lyst til å dra på trening, men han hadde lyst på resultatet av treningen, og den setningen har jeg tatt til meg. Anonymkode: 9334f...6f4 Av og til når jeg har tenkt å trene så har jeg ikke lyst til å gå ut døra, så da går jeg ikke ut døra men setter meg på innesykkel i stedet. Jeg har byttet ut bakhjulet på en sykkel med ei maskin som er koblet til en sykkelvideotreningsplattform som heter Rouvy. Da sykler jeg sammen med flere andre syklister fra hele verden gjennom traseer fra mange land. Samtidig kan jeg på telefonen høre på musikk eller foredrag . TS, legen din har er en god plan, og kjernen i denne planen er at når du bygger mer muskler så vil økt muskelmasse gi økt kaloriforbrenning. Trening gir også økt kaloriforbrenning, og et annet triks som jeg forsøker av og til er å hoppe over frokosten, som gir redusert kaloriinntak og samtidig gir kroppen mer tid til å få ned blodsukkeret. De andre her i debatten har masse gode treningsideer. Velg noe du kan trives med. Skitursesongen starter nå, og når sommeren kommer blir det mer tid for sykkelturer og turorientering. Til høsten er bærtur noe jeg ønsker å få til. Endret 6. desember 2025 av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2025 #18 Skrevet 6. desember 2025 Trenger det å være gøy da? Er det gøy å pusse tenner, vaske do, måke snø, skifte sengetøy eller bake brød? Det er jo ikke det, men det må jo bare gjøres. Anonymkode: 35631...4f9
I Grosny Skrevet 6. desember 2025 #19 Skrevet 6. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Trenger det å være gøy da? Er det gøy å pusse tenner, vaske do, måke snø, skifte sengetøy eller bake brød? Det er jo ikke det, men det må jo bare gjøres. Anonymkode: 35631...4f9 Det trenger ikke å være gøy, men det er mer moro når det er gøy, og gjør man det på en måte man liker så er det lettere å etablere treningsvaner som står seg over tid. 1
Minime94 Skrevet 6. desember 2025 #20 Skrevet 6. desember 2025 (endret) Dette er kanskje ikke for alle men jeg er et veldig konkurranse menneske og nettopp derfor har jeg en treningsdagbok hvor jeg på et vis utfordrer meg selv til å gjøre det stadig bedre på trening. Ta 5 kg mer, jogge litt fortere og lenger på et gitt tidspunkt, Ta flere repetisjoner på samme vekt enn forrige gang osv. Rett og slett lager en slags konurranse ut av det mot meg selv. Det har i allefall hjulpet meg en hel del😊 Endret 6. desember 2025 av Minime94 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå