Snok1 Skrevet i går, 11:44 #41 Skrevet i går, 11:44 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jo. Jeg var på langtur med elbilen to ganger, og begge turene tok ca. 1 time og 15 minutter hver veg lengre enn med fossilbil. Anonymkode: 00974...278 År og dag, faktisk…..
Snok1 Skrevet i går, 11:46 #42 Skrevet i går, 11:46 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Elbileiere høres ofte ut som veganere eller nyfrelste kristne. Nei, jeg har ikke hatt "evig vedlikehold og utskiftinger". Har Volvo, og den er utrolig driftsikker. Anonymkode: 00974...278 Jeg er ikke elbileier, så her retter du baker for smed. (Den litterære referansen er sikkert bortkastet, men den skal få stå).
AnonymBruker Skrevet i går, 11:48 #43 Skrevet i går, 11:48 Snok1 skrev (3 minutter siden): År og dag, faktisk….. For slitne barn på vei hjem fra turnering sent på kvelden er over 1 time ekstra reisevei, MYE. Ikke alle bor i Oslo. Anonymkode: 00974...278
AnonymBruker Skrevet i går, 11:48 #44 Skrevet i går, 11:48 Snok1 skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke elbileier, så her retter du baker for smed. (Den litterære referansen er sikkert bortkastet, men den skal få stå). Så hvorfor agiterer du så mye for at bilen du eier, er noe dritt? Har du ikke råd til en elbil? Anonymkode: 00974...278
AnonymBruker Skrevet i går, 11:50 #45 Skrevet i går, 11:50 Snok1 skrev (18 timer siden): Fyller du bensin hjemme på bilen du har nå? Forskjellen er at det tar fem minutter å fylle bensin, så man kan kjøre videre med en gang. Jeg vil tro at de fleste leieboliger som egner seg best for de med bil etterhvert vil komme med lademuligheter, men frem til det er dette noe man må tenke på. Jeg bor i en del av Oslo som var sent ute med gateladere, og kjæresten har elbil, så jeg vet hvor upraktisk det kan være. Han sørger selvsagt for å lade på forhånd, men når han er en hel helg i minusgrader holder ikke det. Var lenge ca en halv time å gå til nærmeste, så da har jeg kjørt og hentet på ladestasjon med fossilet mitt, og det blir jo litt dumt det også. (I fint vær har han gått/syklet.) Nå har vi fått gatelader et steinkast unna, men det er fortsatt for sårbart til at jeg vil bytte til el, ofte er halve rekka i ustand og resten opptatt, og det er ikke godt nok dersom man er avhengig av å kunne kjøre. Anonymkode: 8e322...783
AnonymBruker Skrevet i går, 11:50 #46 Skrevet i går, 11:50 Snok1 skrev (6 minutter siden): År og dag, faktisk….. Det kommer jo helt an på hvor lang turen var i utgangspunktet. Anonymkode: 71358...3b3
AnonymBruker Skrevet i går, 11:54 #47 Skrevet i går, 11:54 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Forskjellen er at det tar fem minutter å fylle bensin, så man kan kjøre videre med en gang. Jeg vil tro at de fleste leieboliger som egner seg best for de med bil etterhvert vil komme med lademuligheter, men frem til det er dette noe man må tenke på. Jeg bor i en del av Oslo som var sent ute med gateladere, og kjæresten har elbil, så jeg vet hvor upraktisk det kan være. Han sørger selvsagt for å lade på forhånd, men når han er en hel helg i minusgrader holder ikke det. Var lenge ca en halv time å gå til nærmeste, så da har jeg kjørt og hentet på ladestasjon med fossilet mitt, og det blir jo litt dumt det også. (I fint vær har han gått/syklet.) Nå har vi fått gatelader et steinkast unna, men det er fortsatt for sårbart til at jeg vil bytte til el, ofte er halve rekka i ustand og resten opptatt, og det er ikke godt nok dersom man er avhengig av å kunne kjøre. Anonymkode: 8e322...783 I kulda har man også redusert rekkevidde på elbil. Da jeg kjørte langturer, så måtte jeg stoppe to ganger for å lade, over en halvtime hver gang, i stedet for å kjøre i ett. Anonymkode: 00974...278
Snok1 Skrevet i går, 11:58 #48 Skrevet i går, 11:58 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så hvorfor agiterer du så mye for at bilen du eier, er noe dritt? Har du ikke råd til en elbil? Anonymkode: 00974...278 Elbiler er objektivt sett bedre enn fosiilbiler. Dette er helt upåvirket hva slags type bil jeg eier eller ikke eier. (Elbiler er billigere enn tilsvarende fossilbiler. De er unntatt masse avgifter. De er i tillegg billigere i bruk og vedlikehold. Har man råd til fossilbil har ma råd til elbil). 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:02 #49 Skrevet i går, 12:02 Tror ikke jeg ville badet EL-bilen 🤣 Anonymkode: 41bf7...4cc
AnonymBruker Skrevet i går, 12:12 #50 Skrevet i går, 12:12 Nei, da tror jeg vinninga går opp i spinninga. Jeg har ladeboks i garasjen hjemme nå, og vil aldri vurdere å bosette meg slik at jeg ikke kan lade hjemme (iallefall ikke så lenge jeg er i stand til å kjøre bil). Anonymkode: df116...da7
AnonymBruker Skrevet i går, 12:13 #51 Skrevet i går, 12:13 Snok1 skrev (13 minutter siden): Elbiler er objektivt sett bedre enn fosiilbiler. Dette er helt upåvirket hva slags type bil jeg eier eller ikke eier. (Elbiler er billigere enn tilsvarende fossilbiler. De er unntatt masse avgifter. De er i tillegg billigere i bruk og vedlikehold. Har man råd til fossilbil har ma råd til elbil). Akkurat NÅ er de unntatt masse avgifter. Akkurat som dieselbiler var da regjeringen pushet dem på oss. Så kom avgiftene snikende. Det samme vil skje med elbiler. Anonymkode: 00974...278
Snok1 Skrevet i går, 12:22 #52 Skrevet i går, 12:22 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Akkurat NÅ er de unntatt masse avgifter. Akkurat som dieselbiler var da regjeringen pushet dem på oss. Så kom avgiftene snikende. Det samme vil skje med elbiler. Anonymkode: 00974...278 Markedet er fullt av nye og brukte elbiler. Dette vil ikke endres radikalt over natta. Har man råd til fossilbil har man råd til en elbil som i tillegg er mer driftssikker og har lavere drivstoffkostnader. Dette er fakta. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:31 #53 Skrevet i går, 12:31 Snok1 skrev (1 time siden): Selvsagt har du clutch, den er bare automatisert. Har du en moderne gearkasse har den flere clutcher. Du har også radiator, vannpumpe, dynamo, kamaksler, oljepumpe og -filter, drivstoffpumpe og -filter, innsprøytingssystem, injektorer, plugger, coiler og ca 5438 andre komponenter som kan feile neste uke og som en elbil ikke har. Registerkjedet ditt kan kanskje holde bilens levetid hvis du bytter strammere og guider før de begynner å slarke. Fint at du er fornøyd med fossilbilen din, men en fossilbil er altså resepten på evig vedlikehold og utskiftinger som elbileiere ikke behøver å bekymre seg for. DSG har dobbelclutch, men ikke converteren. Så lite peiling har du på det du prater om. Anonymkode: 3f6b4...fe2
Snok1 Skrevet i går, 12:50 #54 Skrevet i går, 12:50 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): DSG har dobbelclutch, men ikke converteren. Så lite peiling har du på det du prater om. Anonymkode: 3f6b4...fe2 Det er mange fler bilprodusenter enn VAG som har flere clutcher i gearkassa. BMW hadde recall på sine gearkasser i fjor. Hvor ofte har elbiler recall på sine gearkasser? 1
Mardina Skrevet i går, 13:21 #55 Skrevet i går, 13:21 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor skrev du ikke det med en gang? Det aller vigtigste er tittelen. Jeg fatter ikke at folk i hver fall kan få den riktig. Anonymkode: 75312...305 Så du har aldri noensinne skrivefeil når du skriver? 🤔
blasfeminist Skrevet i går, 13:23 #56 Skrevet i går, 13:23 Snok1 skrev (2 timer siden): Nei. Jo. Når du må ta en halvtimes pause på en tur som i utganspunktet var kort, så er det år og dag. Flytende drivstoff fyller man på to minutter.
Snok1 Skrevet i går, 13:35 #57 Skrevet i går, 13:35 blasfeminist skrev (11 minutter siden): Jo. Når du må ta en halvtimes pause på en tur som i utganspunktet var kort, så er det år og dag. Flytende drivstoff fyller man på to minutter. Jeg regner ikke Kewet Buddy som en fullgod elbil.
blasfeminist Skrevet i går, 13:44 #58 Skrevet i går, 13:44 Snok1 skrev (8 minutter siden): Jeg regner ikke Kewet Buddy som en fullgod elbil. Hva er det du snakker om? Om du ikke har lader hjemme må du lade på en av de korte turene du normalt gjør i hverdagen.
Snok1 Skrevet i går, 13:51 #59 Skrevet i går, 13:51 blasfeminist skrev (3 minutter siden): Hva er det du snakker om? Om du ikke har lader hjemme må du lade på en av de korte turene du normalt gjør i hverdagen. En moderne elbil har 300km rekkevidde ved -10° og lader 150-200 kW/t som altså tilsier at du lader fra 20-80% på 20 minutter. Hvis du plutselig MÅ lade på en kort tur er du ute av stand til å planlegge. Eller -alternativt- kjører du en Kewet Buddy.
blasfeminist Skrevet i går, 13:53 #60 Skrevet i går, 13:53 Snok1 skrev (1 minutt siden): Hvis du plutselig MÅ lade på en kort tur er du ute av stand til å planlegge. Eller så kjører du bare korte turer. Alle er ikke på en langtur to ganger i uka der de uansett skal spise en halvtimes pølse på bensinstasjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå