AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:23 #1 Skrevet torsdag kl. 13:23 Hei. Det er tydelig at myndighetene ønsker å tvinge hele befolkningen over på el-bil. Men hvordan fungerer dette for de som ikke har mulighet til å lade hjemme? Dette er en aktuell problemstilling for mange leietakere og en del som bor i feks borettslag. Hvordan blir det med pris og tidsbruk for lading i en slik situasjon? Noen som har litt peiling på dette? Det virker for meg fryktelig tungvint og tidkrevende hvis man ikke kan lade hjemme. Anonymkode: 9b2f3...8bd
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:24 #2 Skrevet torsdag kl. 13:24 Skulle selvsagt stå "lademulighet" i overskriften........ Anonymkode: 9b2f3...8bd 2
TBL12 Skrevet torsdag kl. 14:31 #3 Skrevet torsdag kl. 14:31 Borettslag og sameier som har egen parkering skal normalt kunne legge opp lademuligheter. Mangler det parkering er det mer problematisk. Lading på jobb er det noen som har mulighet til, men ikke like fleksibelt naturligvis. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:36 #4 Skrevet torsdag kl. 14:36 Hadde kunne gjort det siden jeg har Tesla med gratis ladning og Supercharger langs veien jeg kjører flere ganger i uken. Hadde jeg ikke hatt det hadde jeg aldri kjøpt elbil uten å kunne lade hjemme. Anonymkode: 01eea...8ac 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:52 #5 Skrevet torsdag kl. 15:52 Jeg har lurt på det samme. Jeg har skjønt at alle skal over til elbil, men jeg har ikke mulighet til å lade hjemme. Spesielt har jeg prøvd å finne ut av dette med saktelading. Såvidt jeg har forstått så er det ikke bra for batteriet å hurtiglade for mye. Kan man saktelade på de ladestasjonene som står rundt omkring? Og hvordan gjøres det i praksis? Parkerer man da bilen der over natten mens den lader? Anonymkode: 6eb94...977
Mardina Skrevet torsdag kl. 15:55 #6 Skrevet torsdag kl. 15:55 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Det er tydelig at myndighetene ønsker å tvinge hele befolkningen over på el-bil. Men hvordan fungerer dette for de som ikke har mulighet til å lade hjemme? Dette er en aktuell problemstilling for mange leietakere og en del som bor i feks borettslag. Hvordan blir det med pris og tidsbruk for lading i en slik situasjon? Noen som har litt peiling på dette? Det virker for meg fryktelig tungvint og tidkrevende hvis man ikke kan lade hjemme. Anonymkode: 9b2f3...8bd Da må man jo lade på hurtigladere og det kan jo fort bli litt dyrere. Det vil alltid være billigere å lade hjemme. Jeg leier bolig og fikk lov å sette opp ladeboks her. Jeg spurte flere ganger og de var positive til det. Jeg betalte for de kostnadene selv. Jeg vil tro at det å ha en ladeboks installert på huset, enten leiebolig eller eid bolig, vil øke noe av verdien på boligen. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:03 #7 Skrevet torsdag kl. 16:03 Vi har badekar inne, men ikke bademulighet ute. Har vurdert sånn stamp. Har også elbil. Det går fint selv uten bademulighet ute akkurat nå. Anonymkode: 75c51...b50 8 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:07 #8 Skrevet torsdag kl. 16:07 Mardina skrev (3 minutter siden): Jeg leier bolig og fikk lov å sette opp ladeboks her. Jeg spurte flere ganger og de var positive til det. Jeg betalte for de kostnadene selv. Du betalte for kostnadene? Her spurte vi utleieren om de kunne installere. Det er tross alt en investering i deres bolig som uansett er et pluss når de ser etter leietakere etter oss. Tror det kostet rundt 20k med boks og elektriker, vi betaler i underkant av 18k i husleie. Dersom vi hadde flyttet ut igjen, så går de jo glipp av minst 18k i inntekter, sett at de ikke klarer å få inn noen til å ta over leiligheten rett etter oss. Da er det jo langt mer lønnsomt for de å bare investere i den laderen og beholde oss som leietakere + at boligverdien deres økes. Anonymkode: a9915...9f6 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:13 #9 Skrevet torsdag kl. 16:13 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du betalte for kostnadene? Her spurte vi utleieren om de kunne installere. Det er tross alt en investering i deres bolig som uansett er et pluss når de ser etter leietakere etter oss. Tror det kostet rundt 20k med boks og elektriker, vi betaler i underkant av 18k i husleie. Dersom vi hadde flyttet ut igjen, så går de jo glipp av minst 18k i inntekter, sett at de ikke klarer å få inn noen til å ta over leiligheten rett etter oss. Da er det jo langt mer lønnsomt for de å bare investere i den laderen og beholde oss som leietakere + at boligverdien deres økes. Anonymkode: a9915...9f6 Jeg er utleier og jeg hadde ALDRI betalt 18000 fordi leietaker hadde truet seg til det «betal eller finn nye leietakere». Da hadde jeg heller funnet nye leietakere. Hadde leietaker betalt, hadde det vært greit. Nå kommer vi aldri til å kjøpe oss el-bil heller, uansett hva myndighetene sier. Men leietakere, det er det flust av her. Spesielt til den prisen vi leier ut for. Vi kan velge og vrake Anonymkode: 76358...877 8 1 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:16 #10 Skrevet torsdag kl. 16:16 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi har badekar inne, men ikke bademulighet ute. Har vurdert sånn stamp. Har også elbil. Det går fint selv uten bademulighet ute akkurat nå. Anonymkode: 75c51...b50 Det finnes ikke morsomt når TS har rettet feilen før du kommenterer. Anonymkode: 94963...083 5 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:32 #11 Skrevet torsdag kl. 16:32 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er utleier og jeg hadde ALDRI betalt 18000 fordi leietaker hadde truet seg til det «betal eller finn nye leietakere». Da hadde jeg heller funnet nye leietakere. Hadde leietaker betalt, hadde det vært greit. Nå kommer vi aldri til å kjøpe oss el-bil heller, uansett hva myndighetene sier. Men leietakere, det er det flust av her. Spesielt til den prisen vi leier ut for. Vi kan velge og vrake Anonymkode: 76358...877 Boligen er totalrenovert og de reklamerte med splitter nytt elektrisk anlegg med elbilkurs, som var avgjørende for at vi ville bo her. Vi kom kjørende i en Tesla på visning og parkerte på gårdsplassen, ergo de visste vi kjørte elbil. De likte oss kjempegodt, og vi signerte raskt kontrakt. Da vi etter en måneds tid spurte om når elbilladeren ville komme på plass, hadde de trukket seg på tilbudet fordi de syntes det ble for dyrt. Du kan vedde på at jeg la frem regnskapet, ja. De var helt enige og valgte da å booke elektriker. Ingen sure miner mellom oss. Tenker det var en helt fair fremgangsmåte Anonymkode: a9915...9f6 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:37 #12 Skrevet torsdag kl. 16:37 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Boligen er totalrenovert og de reklamerte med splitter nytt elektrisk anlegg med elbilkurs, som var avgjørende for at vi ville bo her. Vi kom kjørende i en Tesla på visning og parkerte på gårdsplassen, ergo de visste vi kjørte elbil. De likte oss kjempegodt, og vi signerte raskt kontrakt. Da vi etter en måneds tid spurte om når elbilladeren ville komme på plass, hadde de trukket seg på tilbudet fordi de syntes det ble for dyrt. Du kan vedde på at jeg la frem regnskapet, ja. De var helt enige og valgte da å booke elektriker. Ingen sure miner mellom oss. Tenker det var en helt fair fremgangsmåte Anonymkode: a9915...9f6 Hvilket regnskap la du frem her? Anonymkode: 94963...083 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:38 #13 Skrevet torsdag kl. 16:38 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vi har badekar inne, men ikke bademulighet ute. Har vurdert sånn stamp. Har også elbil. Det går fint selv uten bademulighet ute akkurat nå. Anonymkode: 75c51...b50 Vi har bademulighet (tomt med strandlinje), men ikke elbil. Ingen av de elektriske firhjulstrekkerne vi har sett på vil klare bakken opp til hovedveien om vinteren (elbilen til min svoger klarer den ikke engang om sommeren...). Anonymkode: 28abb...060
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:41 #14 Skrevet torsdag kl. 16:41 Uten lademulighet hjemme blir det veldig mye hurtig/lynlading på batteriet, noe som kan være ugunstig. F eks Tesla setter automatisk ned ladehastigheten på bilen din dersom du lader mye på supercharger el.l. for å skåne batteriet. Anonymkode: a0d40...b82
Snok1 Skrevet torsdag kl. 16:46 #15 Skrevet torsdag kl. 16:46 Fyller du bensin hjemme på bilen du har nå? 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:51 #16 Skrevet torsdag kl. 16:51 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Boligen er totalrenovert og de reklamerte med splitter nytt elektrisk anlegg med elbilkurs, som var avgjørende for at vi ville bo her. Vi kom kjørende i en Tesla på visning og parkerte på gårdsplassen, ergo de visste vi kjørte elbil. De likte oss kjempegodt, og vi signerte raskt kontrakt. Da vi etter en måneds tid spurte om når elbilladeren ville komme på plass, hadde de trukket seg på tilbudet fordi de syntes det ble for dyrt. Du kan vedde på at jeg la frem regnskapet, ja. De var helt enige og valgte da å booke elektriker. Ingen sure miner mellom oss. Tenker det var en helt fair fremgangsmåte Anonymkode: a9915...9f6 Men alt dette du skriver her er ganske relevant da, når utleier skal betale. Selvfølgelig må man betale lademuligheter hvis man legger opp til det eller lover det. Det noe ganske annet enn for eksempel at man leier et gammelt hus, betaler 10-15000 i måneden og så skaffer man seg elbil og mener en sånn lader bør utleier punge ut for. Anonymkode: 76358...877 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:58 #17 Skrevet torsdag kl. 16:58 Vi er utleiere som egentlig ikke var så gira på leietagere med bil (valgte det aktivt bort). Når eksisterende leietagere etter et halvt år ønsket å kjøpe elbil, så ble vi enige om at vi delte prisen for installasjon av lader og lader på to. De betalte 8000 og vi 8000. Vi krevde ikke noe økt husleie som følge av at de begynte å bruke en parkeringsplass. Ja, vi kan nok få høyere leiepris seinere, men det kan jo hende leieboerne bor her i mange år, så det er ikke sånn at vi umiddelbart får betalt tilbake den investeringen. De er greie folk, da. Det hjelper. Men det er jammen meg vi også Anonymkode: e5844...7f6
catman Skrevet torsdag kl. 17:26 #18 Skrevet torsdag kl. 17:26 Hurtiglading koster nesten like mye som å fylle drivstoff. Men du sparer fortsatt på vedlikehold og reparasjoner, i tillegg til noen besparelser på "drivstoff". Så ser absolutt ikke problemet her. Borettslag installerer ladere og om du vil lade billig utenom hurtigladesystemet fins det fortsatt en del kommunale ladere som er veldig rimelige (f.eks. i Laddel-appen). Så har du selvsagt de som er gift med bensin og diesel og som klamrer seg til stråargumenter her og der om hvorfor elbil er utfordrende. Jaja, pyttsann. Det har ingenting med virkeligheten å gjøre og det fantes jo folk som holdt fast ved hest og kjerre for hundre år siden også. De faller fra etter hvert, eller innser at de bruker energi på en meningsløs "kamp". 2 1
Mardina Skrevet torsdag kl. 21:11 #19 Skrevet torsdag kl. 21:11 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du betalte for kostnadene? Her spurte vi utleieren om de kunne installere. Det er tross alt en investering i deres bolig som uansett er et pluss når de ser etter leietakere etter oss. Tror det kostet rundt 20k med boks og elektriker, vi betaler i underkant av 18k i husleie. Dersom vi hadde flyttet ut igjen, så går de jo glipp av minst 18k i inntekter, sett at de ikke klarer å få inn noen til å ta over leiligheten rett etter oss. Da er det jo langt mer lønnsomt for de å bare investere i den laderen og beholde oss som leietakere + at boligverdien deres økes. Anonymkode: a9915...9f6 Ja? Hvorfor skal utleier betale for det, når det er jeg som har elbil? 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 23:09 #20 Skrevet torsdag kl. 23:09 Snok1 skrev (6 timer siden): Fyller du bensin hjemme på bilen du har nå? Ja, for det er fire ganger billigere! Anonymkode: 4f584...ff0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå