Gå til innhold

Reodor, Egon og Tidemann. Kan det gå, til tross for assosiasjoner?

Stem på det som fenger  

28 stemmer

1. 1. For sterk assosiasjon?

• Reodor
      17
    • Egon
      10
    • Tidemann
      14

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er jo fine navn, som er godkjente navn og brukt (dog få) i Norge. Jeg har ikke sett eller vokst opp med Olsenbanden, røyk og ikke sett så mye på flåklypa heller. Kan disse navnene brukes til babyer i dag, uten at det vil legge stor tyngde på assosiasjoner?

Anonymkode: b6f27...c71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tidemann innbiller jeg meg at er i vekst, det kunne jeg fint brukt.  Egon under tvil, det handler vel dagens assosiasjoner fort like mye om restaurantkjeden. Reodor er på linje med Frodo - hodet mitt vil ikke godta det som et ekte navn, selv om jeg vet at ekte mennesker heter det...

• Liker 5
Skrevet

Tidemann og Egon kan funke. Reodor kan absolutt ikke funke.

Skrevet

Alle ..odor-navn er helt forderdelige. Tiedemann greier jeg ikke ta seriøst engang.

Egon kunne gått på en svært, svært god dag.

Anonymkode: 08e15...e81

Skrevet

Navnet skjemmer ingen, ser ikke problemet. Jeg mener kobling mot fortiden bare er bra, alt utenom Hitler, Stalin og Kvisling er ok i mine øyne.

Anonymkode: d8939...007

• Liker 2
Skrevet

Vi kjenner to små Tidemann, så det funker åpenbart. Reodor er for likt Teodor for meg og jeg liker ingen av dem. Egon er litt hardt. 

Min erfaring er at alle navn ender opp med å «passe» personen når en blir vant til det, men jeg ville ikke valgt disse navnene selv. 

• Liker 3
Skrevet

Flotte, solide navn. Hva så om de har blitt brukt i film eller litteratur? 

Anonymkode: c1278...b98

Skrevet

Reodor har jeg kun hørt blitt brukt i Flåklypa.

Egon minner meg om billigrestauranten og Egon Olsen.

Tidemann minner meg om røyken Tiedemanns.

Anonymkode: 3ab1b...d93

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Reodor har jeg kun hørt blitt brukt i Flåklypa.

Egon minner meg om billigrestauranten og Egon Olsen.

Tidemann minner meg om røyken Tiedemanns.

Anonymkode: 3ab1b...d93

Tiedemanns tobakk - allemanns venn.

• Hjerte 1
Skrevet

For sterke assosiasjoner, og det gjelder egentlig for alle tre navnene. Slik blir det jo gjerne med navn som er (tildels veldig) uvanlige, og som veldig mange har en referanse til pga noe innen historie eller kultur.

Når det gjelder Tidemann er det dessuten flere som heter det til etternavn enn til fornavn, så det kan jo bli en utfordring i seg selv. 

Anonymkode: 725b4...d5c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes Tidemann er et fullt brukbart navn (selv om jeg ikke ville valgt det til eget barn). Egon kanskje under tvil. Nå har man jo også referansen til restaurantkjeden Egon også, så synes ikke det er noe godt navnevalg. Reodor er et tullenavn og bør absolutt ikke brukes på et ekte barn.

Skrevet
Uanonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jeg synes Tidemann er et fullt brukbart navn (selv om jeg ikke ville valgt det til eget barn). Egon kanskje under tvil. Nå har man jo også referansen til restaurantkjeden Egon også, så synes ikke det er noe godt navnevalg. Reodor er et tullenavn og bør absolutt ikke brukes på et ekte barn.

Reodor er et navn fra 1800-tallet. Ikke et tullenavn, og det er rundt 30 som heter det i Norge i dag. Mange flere før, tenker jeg 

• Nyttig 2
Skrevet

Tiedemann er kult! Tiedemann, og ikke Tidemann. Tidemann ser ut som du ikke har lært å stave. 

Anonymkode: f5e92...a05

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tiedemann er kult! Tiedemann, og ikke Tidemann. Tidemann ser ut som du ikke har lært å stave. 

8 som heter Tiedemann, nesten 200 som heter Tidemann. Da er det vel heller omvendt?

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Snakk om å gå i baret😂😂😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

8 som heter Tiedemann, nesten 200 som heter Tidemann. Da er det vel heller omvendt?

Nei, det kommer fra det tyske navnet Tiedemann. Fornorskede versjoner er ikke fint.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det kommer fra det tyske navnet Tiedemann. Fornorskede versjoner er ikke fint.

Tidemann er jo også fra tyskland, bare at det er forskjellig skrivemåter?

Skrevet

Jeg liker ikke navn som slutter på mann, men det er jo bare personlig. Det er jo helt greie, fine navn egentlig. Egon er litt kult, Reodor også. 

Anonymkode: b1e9c...f5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.11.2025 den 15.03):

Reodor er et navn fra 1800-tallet. Ikke et tullenavn, og det er rundt 30 som heter det i Norge i dag. Mange flere før, tenker jeg 

Reodor er et ekte navn! Jeg har hatt en lærer som heter det. 

Anonymkode: c1278...b98

Skrevet

Tidemann går i barnehagen til sønnen min. Egon blir for mye assosiert med harry restaurantkjede for meg. Reodor er Reodor Felgen. 

Anonymkode: 6d563...506

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...