AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:29 #21 Skrevet torsdag kl. 09:29 Du kan jo bare ta det som det kommer? Det er lov å reise hjem tidligere. Men det er også greit å være på et sted i starten, der det er noen å spørre om man lurer på noe. Ja, man blir overlatt til seg selv, så lenge ting går greit. Men det er jo bemanning som er der for å kunne hjelpe, dersom man trenger det. Som førstegangsfødende skal man vel også gjennom litt opplæring/veiledning? Vi ble i hvert fall vist hvordan vi skulle bade baby, og fikk hjelp med amming om vi trengte det. Det var også en del ting som uansett skulle skje. Barnelege skulle se på baby, og slike ting. Det er selvfølgelig mulig å reise tilbake til sykehuset for dette. Men det er jo greit å bare bli der og få det unna også. For vår del reiste vi hjem tidlig etter begge fødsler. Første gang etter ca 2 døgn. Og andre gang etter 12 timer, eller noe sånt. Men det var ikke noe vi hadde bestemt oss for på forhånd. Det var mer at vi følte oss klare for det da. Anonymkode: cc7ef...23d 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:43 #22 Skrevet torsdag kl. 09:43 Du kan dra hjem når du vil hvis du og baby er friskmeldt. Mange er i super form og vil dra med en gang så det er ikke umulig, men du er nok også litt naiv. Feks kunne ikke jeg dratt hjem de første 12 timer rett og slett fordi jeg måtte få kateter. Ikke pga noe dramatiske greier, det er ganske vanlig. Dog var det sannsynligvis pga epidural som gjorde at jeg ikke klarte å tisse rett etter fødsel, så sikkert mindre vanlig om man ikke har epidural. Det andre er jo at man blør innmari mye. Jeg var ikke så keen på å sette meg i noe bil de første 2 dagene iallfall. Hadde og vondt i sting, men det er jo individuelt. Følte det var fint å være på barsel og barselhotell egentlig, fikk litt hjelp og det var helt grei mat. Ikke noe problem å gå til kantina. På barsel kom maten til oss. Man er jo mer overlatt til seg selv hjemme. Det føltes tryggere å være på sykehus for min del. Etter at de tok ut kateteret var vel jeg friskmeldt til å dra hjem men vi måtte bli i 4 dager pga. baby. Det er jo også noe man ikke vet på forhånd så dumt å være superforberedt på å skulle hjem med en gang og bli skuffa om det ikke går. Bedre å være forberedt på at man ikke vet Anonymkode: 93e37...fae
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:55 #23 Skrevet torsdag kl. 09:55 Jeg hadde to svangerskap som endte i keisersnitt og var maks 2 dager begge gangene. Men uansett kan jeg ikke si man fikk noe spesielt hjelp. Det var jo jeg som uansett måtte ta meg av babyen, gå rundt omkring. Det var uansett trygt å være der mht til blodtap og andre ting som å kvitte seg med kateter, begynne å tisse igjen. Så er det vel diverse undersøkelser av babyen. Mener det er en 24(eller 48?) timers kontroll, hørselstest, osv. Da var det bedre å være der enn å kjøre frem og tilbake med en nyfødt flere ganger. Jeg hadde også ukompliserte svangerskap men det første svangerskapet der fikk jeg svangerskapsforgiftning og det kom helt på tampen. Andre var helt fint hele veien men snudde seg i tverrleie helt på slutten.. Man vet liksom ikke med svangerskap så man kan aldri planlegge noe. Slik som jeg som gikk å planla vannfødsel hele første svangerskap😅 Amming var styrete begge ganger og jeg brukte de ansatte mye for å komme i gang. Så som førstegangsmor ville jeg ikke dratt uten å være sikker på at du fikser ammingen 100%. Lykke til! Har selv en 2025-baby❤️ Anonymkode: ab3fb...74f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:17 #24 Skrevet torsdag kl. 10:17 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg reiste hjem ca. 5 timer etter fødsel. Både jeg og babyen var i fin form😀 Dro først og handlet vogn, så kjørte jeg hjem med babyen. Var utrolig godt å komme hjem, selv om jeg kun hadde vært på sykehuset i 7-8 timer. Anonymkode: e0c1d...f04 🙄 Anonymkode: 998c2...159 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:25 #25 Skrevet torsdag kl. 10:25 Dro hjem etter to døgn. Ønsket å bli lenger for å få hjelp til amming, men innså at barnet hadde stramt tungebånd og at amming ikke kom til å skje. Dro derfor hjem Anonymkode: 71253...85f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:46 #26 Skrevet torsdag kl. 12:46 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei! Er vordende førstegangsmor med termin om 7 uker og begynner så smått med fødselsforberedelsen. Jeg har lest at det er vanlig at man er to døgn på barselavdeling/hotell etter fødsel. Jeg skal føde på KK på Haukeland, og jeg har fått beskjed fra jordmor om at de har god kapasitet i midten av januar til at barnefar får være med på barselhotellet. Men, det første som slår meg er jo... må jeg ligge på barsel såpass lenge? ...VIL man ligge på barsel såpass lenge? Når jeg har søkt opp hva som faktisk skjer på barsel her på Kvinneguiden, kommer det opp poster der mødre forteller om at man stort sett er overlatt til seg selv, og hvordan man må halte opp i kantina med babyen på trill for å mekke seg mat. Har som sagt ingen andre barn eller forpliktelser hjemme som jeg ønsker å nyte husmorferie fra, bor ca. 30 minutter fra sykehuset. Jeg har lavrisikosvangerskap med baby som måler på gjennomsnittet i størrelse, og jeg er i slutten av 20-årene. Blir automatisk plassert på fødeavdelingen der man i utgangspunktet ikke får smertelindring (men har skjønt at man kaaan få epidural dersom det er helt krise). Tatt i betraktning at fødselen går veldig fint, at jeg føler meg "nogenlunde sprek" og at jeg (eller baby) ikke får medisinske behov for å bli igjen utover tiden det tar for kontroller og undersøkelser å gjennomføres, er det ikke like greit å bare reise hjem etter å ha hvilt seg noen timer? Er jeg supernaiv? Hvilke erfaringer har dere? Anonymkode: 27fa7...d65 Vil si du er litt (typisk førstegangs) naiv, ja. 2 døgn er gjennomsnittet fordi det er det de fleste trenger. Du vil nok bli overasket over hvor sliten du er, og verk/smerter til tross for en "normal" vaginal fødsel uten spesielle tiltak eller komplikasjoner. Amming er også noe som krever øving (les deg gjerne opp på forhånd!). Man må bli minst 6 timer (må og må, du er ikke fengslet men det er medisinsk anbefalt) fordi barnet må være minst så gammelt før det kan undersøkes av barnelegen. Føder man kveld/natt så blir man til morgenen etter da barnelegen kommer. Om noe må kontrolleres med barnet så blir man til dagen etterpå. Noen førstegangsfødende blir 1-2 dager, andre blir 3-4, alt etter kapasitet på avdelingen og behov. Og avdelingen du sikter til er Storken, en lavrisiko avdeling, som de fleste legges inn på om man er frisk og har ukomplisert svangerskap. Man kan helt fint få epidural der (men de er eksperter på vannfødsel og andre smertelindringstyper så prøv litt forskjellig! ), og det kan hende du havner på en av de andre også, igjen, det kommer ann på kapasitet Anonymkode: 2cf5c...cb7
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:59 #27 Skrevet torsdag kl. 12:59 TS. Takk for så mange tilbakemeldinger, det hjelper å lese hvilke erfaringer folk har hatt Virker som det er veldig ulikt fra case til case hvor mye tid man trenger på barsel. Fint at to døgn ikke er et must dersom man føler seg klar for hjemreise, men at man også kan få bli lenger dersom det er det som føles riktig og det man har behov for. Godt å høre at man ikke blir så overlatt til seg selv som jeg har lest. Jordmor sendte meg en 4 timers video (djiiiizes) fra Haukeland som jeg skulle se på som fødselsforberedelse, og da har jeg tenkt at de har produsert den slik at det blir mindre behov for veiledning på barsel for å avlaste de ansatte der. Jeg skjønner nå hvorfor jeg har tenkt at to døgn hørtes mye ut, som er fordi jeg på forhånd vet at jeg ikke skal amme (med velsignelse fra jordmor og fastlege som er enige i at det blir bra for barnet i vår situasjon, før det blir noen diskusjon). Veldig forståelig at man ellers blir på barsel til ammingen er på plass. Samt at fødeavdelingen vil være tilbakeholden med epidural (og ikke har lystgass... jippi ). Ergo "planlegger" de at jeg skal være "sprek" etter fødsel med mindre jeg revner stygt eller ting blir komplisert underveis osv. Konklusjon, man kan ikke annet enn å ta det som det kommer Anonymkode: 27fa7...d65
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:39 #28 Skrevet torsdag kl. 14:39 Man må absolutt ikke bli der. Reiste hjem etter seks timer med nr.1. Var nydelig å komme hjem, og kose seg hjemme som en liten familie. Anonymkode: 2233c...3ac 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:16 #29 Skrevet torsdag kl. 16:16 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS. Takk for så mange tilbakemeldinger, det hjelper å lese hvilke erfaringer folk har hatt Virker som det er veldig ulikt fra case til case hvor mye tid man trenger på barsel. Fint at to døgn ikke er et must dersom man føler seg klar for hjemreise, men at man også kan få bli lenger dersom det er det som føles riktig og det man har behov for. Godt å høre at man ikke blir så overlatt til seg selv som jeg har lest. Jordmor sendte meg en 4 timers video (djiiiizes) fra Haukeland som jeg skulle se på som fødselsforberedelse, og da har jeg tenkt at de har produsert den slik at det blir mindre behov for veiledning på barsel for å avlaste de ansatte der. Jeg skjønner nå hvorfor jeg har tenkt at to døgn hørtes mye ut, som er fordi jeg på forhånd vet at jeg ikke skal amme (med velsignelse fra jordmor og fastlege som er enige i at det blir bra for barnet i vår situasjon, før det blir noen diskusjon). Veldig forståelig at man ellers blir på barsel til ammingen er på plass. Samt at fødeavdelingen vil være tilbakeholden med epidural (og ikke har lystgass... jippi ). Ergo "planlegger" de at jeg skal være "sprek" etter fødsel med mindre jeg revner stygt eller ting blir komplisert underveis osv. Konklusjon, man kan ikke annet enn å ta det som det kommer Anonymkode: 27fa7...d65 Ingen av avdelingene er tilbakeholden med epidural, men Storken legger til rette for at man kan prøve mange forskjellige typer smertelindring før man evt. får epidural. Samme gjør de andre avdelingene men de har ikke like god kompetanse på feks. vannfødsler. Føde A har lystgass tilgjengelig om man skulle ønske prøve det. Har du veldig lyst å ha lystgass så kan du spørre når du ringer om det er plass på avdelingen som har det, men ikke sikkert du får komme dit. Alt avhenger av plass og behov. Å ta ting som det kommer er en god holdning! Lykke til! Anonymkode: 2cf5c...cb7
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #30 Skrevet 15 timer siden Ikke noe vits i å bestemme seg for dette på forkant. Jeg hadde et fint svangerskap med første. Birtsett fra morkake foran åpningen- men den flyttet seg og da var jo alt fint. Ble satt i gang på overtid og måtte klippes og barnet ble tatt med sugekopp. Underlivet fikk kjørt seg og jeg klarte ikke å tisse selv, og klarte ikke holde igjen avføring. Jeg mistet også mye blod. Så jeg fikk uansett ikke lov til å dra hjem før tiden. Jeg lå på barsel. Sykepleierne hentet mat og drikke til meg når mannen min ikke var der. Ligger du på barsel så trenger du hjelp, og da får du det. Det var travelt, så jeg fikk ikke servert frokost på sekundet liksom, men jeg følte meg aldri glemt. Med nr 2 hadde jeg svangerskapsdiabetes og lite fostervann, og hadde derfor et risikosvangerskap. Det ble styrtfødsel og jeg tissa med en gang etter fødsel. Fikk bare en liten rift og kunne fint gått meg en tur hvis jeg ville 🤣. Så da bodde jeg på barselhotell. Man er mye mer alene der enn på barsel, og ja man må gå og hente mat selv. Sykepleiere/ jordmødre kommer bare innom for de obligatoriske sjekkene. Ellers stakk de hodet innom nå og da og spurte om det gikk bra. Jeg fikk enerom på barselhotell, så mannen måtte dra hjem på kvelden. Syns det var ganske kjedelig på barselhotell. På barsel var det hele tiden noe som skjedde. Jeg måtte ta medisiner, sette kateter, få smertestillende, de kom inn og spurte hva jeg ville spise osv, sjekket blodtrykk osv. Baby var frisk og fin, så de drev ikke så mye med henne, og amming gikk fint, men er det noe med baby eller amming så blir det jo litt greier med det også. Man blir ikke "overlatt til seg selv" på barselhotell. Det er forventet at du skal klare ting selv, som å gå på do, dusje, hente mat, du får lov til å gå ut på tur hvis du vil. For du er frisk om du er på barselhotell. Det er et tilbud du får, du må ikke være der. Ikke alle føler seg jævlige etter fødsel. Mange føler seg kvikke og raske og har ingen smerter. På barsel skal du ikke bli overlatt til deg selv. Er du på barsel er det fordi du trenger medisinsk oppfølging, og da skal du følges opp. Jeg har ikke hørt noe om at det er vanlig å bli glemt og ikke få oppfølging på barsel. Så klart har det sikkert skjedd noen, men det hører nok med til sjeldenhetene. Vent til etter fødsel med å bekymre deg for dette. Havner du på barsel, så må du bli der. Havner du på barselhotell så kan du dra hjem når du vil, sålenge du kommer tilbake til sykehuset for babyens obligatoriske helsesjekker. Anonymkode: ab618...25d
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #31 Skrevet 14 timer siden Jeg syntes det var kjempedeilig å ligge på barselavdeling og barselhotell, jeg🥰 så lenge de har enkeltrom hvertfall, hvis jeg hadde født på et sykehus hvor de har tomannsrom hadde jeg nok reist hjem😅 var i god form så syntes ikke det var stress å gå til kantina, bare deilig å få maten servert tre ganger om dagen! Og jordmødrene og sykepleierne på St. Olavs er fantastiske💛 fikk kjempegod veiledning med førstemann. Med nummer to og tre var vi litt mer selvsikre og sa bare at hvis vi lurte på noe kunne vi heller dra i snoren, så de lot oss være mye i fred😅 Anonymkode: d51bd...3ed
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #32 Skrevet 14 timer siden Nei du kan bare dra hjem, noen timer etter fødsel. Jeg har født hjemme, men hadde som backup å dra hjem etter noen få timer dersom jeg hadde måttet dra inn. Anonymkode: c3f15...5e9
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #33 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 27.11.2025 den 13.59): Samt at fødeavdelingen vil være tilbakeholden med epidural (og ikke har lystgass... jippi ). Ergo "planlegger" de at jeg skal være "sprek" etter fødsel med mindre jeg revner stygt eller ting blir komplisert underveis osv. Anonymkode: 27fa7...d65 Jeg har født på KK 3 ganger (en i glassblokkene, 2 på gamle KK), og de har ikke vært tilbakeholden med smertelindring noen av gangene. De to første fikk jeg epidural på 8 og 9 cm, og den siste fikk jeg før igangsetting. Jeg har ikke måtte krangle meg til noe som helst 😊 De har lystgass, men kun på Føde A som er risikoavdelingen. Der prioriteres selvsagt de med kompliserte fødsler, men om de har kapasitet og du har et sterkt ønske om lystgass kan du likevel bli lagt inn der. Anonymkode: ab5e9...f40
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #34 Skrevet 4 timer siden Jeg overnattet på sykehuset 3 netter da jeg fikk førstemann. Jeg trengte hjelp til amming, så jeg måtte være der en stund. Jeg hadde imidlertid ikke behov for å ha mannen der hele tiden. Tror han hadde kjedet seg veldig om han måtte være der så lenge. Holdt lenge med besøk innimellom Anonymkode: 78d1c...159
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå