AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:31 #1 Skrevet onsdag kl. 17:31 Jeg har OCD. Mine tvangshandlinger ligger i nesten alt jeg gjør. Det er musikk jeg ikke kan høre. Jeg må trykke fire ganger på såpedispenseren. Jeg må telle før jeg legger meg. Og skjermen på telefonen må vise et partall før jeg legger fra meg telefon når jeg skal sove. Så må jeg telle til fire, fire ganger mens klokken viser partall, før jeg kan legge den fra meg. For to år siden søkte jeg plass i OCD-teamet, men fikk det ikke. Jeg fikk litt behandling på DPS en periode, og det hjalp litt. Men nå er OCD-en tilbake i full styrke. Den blander seg inn i alt: valgene mine, rutinene mine, små og store handlinger i løpet av en dag. Det er som å leve etter regler jeg aldri har valgt. Alt jeg gjør er basert på tvangstankene mine. Det er ingenting jeg gjør av fri vilje nå. Jeg tror dette forsterket seg i eksamenstiden nå. For nå er det ekstremt. Hele dagen dreier seg om å nøytralisere tankene mine. Har hatt dette problemet hele livet. Er nå 30 år. Men noen perioder er bedre enn andre Og jeg skal være ærlig: Jeg vet ikke engang om jeg er motivert for hjelp akkurat nå. Jeg er usikker. Sliten. Overveldet. Og det føles rart å skulle begynne på noe jeg ikke helt vet om jeg klarer. Men samtidig vet jeg at det ikke er sånn jeg skal ha det. Jeg kjenner at noe i meg ikke orker mer. At jeg trenger noe annet enn dette. Jeg bare vet ikke helt hva jeg skal gjøre, eller hvordan man tar det første skrittet når man føler seg fanget i egne mønstre. Anonymkode: 55953...7ee
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:48 #2 Skrevet onsdag kl. 17:48 Det er jo helt typisk at man får oppblomstring av psykiske symptomer under stress, dvs. eksamensperiode. Hva tror du vil skje når eksamensperioden er over og du får hvilt deg litt? Jula kommer jo snart, hva tenker du om det? Kommer det til å bli litt bedre? Selv om du er veldig sliten akkurat nå så er det ikke sikkert at du er like sliten når du får time til behandling. Synes du absolutt kan oppsøke hjelp. ❤️ Anonymkode: 6bfcb...346
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Skrevet 15 timer siden Oppsøk hjelp, men vær ærlig på hvordan du har det akkurat nå ❤️ i et behandlingsforløp er det viktig at du også får være med å sette tempo og mål. Anonymkode: e6908...831
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Skrevet 15 timer siden Hvis du søker om begandling nå så er det lite sannsynlug at du får det raskt. Jeg søkte i august eller september og er fremdeles ikke startet. Det er naturligvis lokale variasjoner, men helsenorge er ikke kjent for korte ventelister. Så jeg hadde søkt nå og sett hva som skjer. Anonymkode: 3fe8f...ac1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Oppsøk hjelp, men vær ærlig på hvordan du har det akkurat nå ❤️ i et behandlingsforløp er det viktig at du også får være med å sette tempo og mål. Anonymkode: e6908...831 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvis du søker om begandling nå så er det lite sannsynlug at du får det raskt. Jeg søkte i august eller september og er fremdeles ikke startet. Det er naturligvis lokale variasjoner, men helsenorge er ikke kjent for korte ventelister. Så jeg hadde søkt nå og sett hva som skjer. Anonymkode: 3fe8f...ac1 Jeg hår hovedsakelig fått behandling for angst fordi det skulle hjelpe til å roe ned tvangen. Men jeg opplevde ikke så mye bedring av tvangen. Men opplevde bedring av angsten, men de ritualene var så dypt forankret i meg at de fortsatte, selvom angsten minsket. Jeg ble egentlig henvist til ocd-teamet for par år siden, men de kunne ikke ta meg imot fordi tvangen ikke var hovedproblemet, det var angsten. Og tvangen har ikke gått utover funksjon, så jeg har ikke blitt prioritert. Selvom jeg tar valg basert på mine tvangshandlinger. Det sitter så dypt i meg. Det er vanskelig å forklare. Men så har jeg jo levd med dette i minst 24 år. Jeg er 30 år nå. Jeg har i det siste lurt på om jeg kanskje kan ha autisme eller noe, fordi jeg har slitt mye på skole, slitt med relasjoner, og utviklet språk veldig sent. Jeg hadde ikke språk før jeg fylte 3 år. Og jeg synes det er grusomt med øyekontakt, og bli veldig fort overstimulert når jeg er ute av huset. Men jeg vil ikke putte alt i diagnoser. Ts Anonymkode: 55953...7ee 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå