Gå til innhold

Når skal man sende bekymringsmelding?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Mammatilbarnamine skrev (7 timer siden):

Hei. Har ei datter på 14 som kjenner ei annen jente i samme alder. De har kjent hverandre siden de var små, men dattera mi har tatt veldig avstand fra henne i det siste, som jeg forsåvidt skjønner når jeg hører hva hu driver med om dagen. Hun jenta er ei veldig kaotisk jente, altså konstant rotete rom, huset også har jeg fått høre fra dattera mi at aldri er reint eller ryddig osv.. Får også høre at foreldrene til hun jenta er unormalt strenge på unødvendige ting. Hun har blant annet blitt tatt for å snike inn folk i et hus de eier, mitt på natta. Men annet en det veit ikke foreldrene. Jeg har derimot fått vite at hu her jenta stjeler drikke fra foreldre, sniker seg ut, legger seg aldri før minst 03:00 på skolenetter, dukker aldri opp stelt på skolen (bustete hår, gammel sminke osv..) grunnen til dette er jo fordi foreldrene ikke passer på godt nok. Jeg fikk høre at i fjord fikk denne jenta advarsel om nedsatt orden fordi hun kom for seint for mange ganger. Dette var visstnok fordi foreldre lot henne sove i dette huset som de eide, og hun sovna da ikke før utpå morgenkvisten som gjorde at hun ikke klarte å stå opp. Nå har jeg hørt alt det her alt for mange ganger fra dattera mi, og syns synd på henne jenta. Bør jeg melde i fra? Foreldrene her tar jo helt tydelig ikke ansvar.. Tenker at hun jenta fortjener ikke det her selvom hun kanskje ikke skjønner det selv. 

Tok litt tid å lese

Jeg ville tatt en prat med hs på skolen først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ryddet for avsporinger. 

Christina82, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, du skal ikke melde fra. Tenker du ungdomsinstitusjon er redningen for en fjortenåring? Hun har sløve foreldre, men ikke mishandlet.

Anonymkode: 9440c...28f

at man melder i fra til Bvtj betyr jo ikke at barnet skal flytte. i dette tilfelle ville det nok vært veiledning til foreldrene. 

Selv om man ikke blir slått, så er det jo foreldre her som ikke evner å ta vare på datteren sin. Det er absolutt en form for omsorgssvikt. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er enig at man skal melde fra ved mistanke om omsorgssvikt,men andre hånd informasjon fått av sin 14 år gamle datter vil ikke være i nærheten av nok for barnevernet til å eventuelt foreta et tilsyn.

Anonymkode: e10c6...a8c

Det er direkte feil. 

Anonymkode: 69d95...c72

• Liker 3
Skrevet

Tror du skal snakke med foreldrene først enn å høre på tenåringer. Finnes flere sider av en sak..... Hva vet du om foreldrene kanskje har tiltak inne ? Hva vet du i det hele tatt enn å høre på en 14 åring ??? Kanskje din datter og hennes venner er problemet ? Nei, gå til foreldrene først å få fakta på bordet.. 

Anonymkode: a20ec...c30

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Mammatilbarnamine skrev (18 timer siden):

Hei. Har ei datter på 14 som kjenner ei annen jente i samme alder. De har kjent hverandre siden de var små, men dattera mi har tatt veldig avstand fra henne i det siste, som jeg forsåvidt skjønner når jeg hører hva hu driver med om dagen. Hun jenta er ei veldig kaotisk jente, altså konstant rotete rom, huset også har jeg fått høre fra dattera mi at aldri er reint eller ryddig osv.. Får også høre at foreldrene til hun jenta er unormalt strenge på unødvendige ting. Hun har blant annet blitt tatt for å snike inn folk i et hus de eier, mitt på natta. Men annet en det veit ikke foreldrene. Jeg har derimot fått vite at hu her jenta stjeler drikke fra foreldre, sniker seg ut, legger seg aldri før minst 03:00 på skolenetter, dukker aldri opp stelt på skolen (bustete hår, gammel sminke osv..) grunnen til dette er jo fordi foreldrene ikke passer på godt nok. Jeg fikk høre at i fjord fikk denne jenta advarsel om nedsatt orden fordi hun kom for seint for mange ganger. Dette var visstnok fordi foreldre lot henne sove i dette huset som de eide, og hun sovna da ikke før utpå morgenkvisten som gjorde at hun ikke klarte å stå opp. Nå har jeg hørt alt det her alt for mange ganger fra dattera mi, og syns synd på henne jenta. Bør jeg melde i fra? Foreldrene her tar jo helt tydelig ikke ansvar.. Tenker at hun jenta fortjener ikke det her selvom hun kanskje ikke skjønner det selv. 

Hva er bekymring her? Det eneste som jeg ser som bekymringsverdig er hvis hun fikk hvis hun fikk sove alene i et hus de ikke til vanlig bor i. Men tom da under tvil. 

Anonymkode: a1540...4d4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Men e dette ord fra din datter? Har du vært i huset? Har du sett henne på skolen?

Altså hva legger DIN datter i rotete rom? Hva legger hun i ar hun ikke fikser seg på morgen?  At foreldre er strenge 

Dette er iallfall ikke noe å melde til bv 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er ikke dine observasjoner eller synsinger, så du skal ikke melde ut fra andre sier. Din datter kan i såfall melde.

Ellers ville jeg, som selv har barn på denne alderen, snakket med foreldrene til jenta. Det kan godt være de følger godt med, men at jenta er så rebelsk at hun likevel gjør som hun vil. 

Ifht rot har det ingenting med omsorgen å gjøre. Alle har forskjellige syn på hva som er rotete eller ikke. 

Anonymkode: d683d...61c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må jo først finne ut om dette stemmer. Du kan jo ikke stole 100% på informajonen fra din 14 åring.

Eller er din datter den eneste tenåringen i verden, som ikke overdriver og smålyver til foreldrene sine, når hun er i konflikt med en barndomsvenninne? 

Ring foreldrene og hør. 

Anonymkode: 2300c...a25

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 18.14):

Nei, du skal ikke melde fra. Tenker du ungdomsinstitusjon er redningen for en fjortenåring? Hun har sløve foreldre, men ikke mishandlet.

Det her gir ikke grunnlag for institusjon. Ro ned. 

Anonymkode: a5328...6aa

• Nyttig 1
Skrevet

Ville ha ringt bv og spurt de. Det bør alle gjøre hvis de er usikre. 

Anonymkode: a5328...6aa

AnonymBruker
Skrevet
Mammatilbarnamine skrev (På 26.11.2025 den 18.07):

Det høres jo ut som at ting er litt vanskelig. Men at foreldrene er strenge høres jo kansje litt lurt ut, siden hun faktisk stjeler alkohol fra dem og sniker folk inn??

Det høres jo ut som at hun er litt rebelsk og at foreldrene har sitt å stri med med en unge som er så vilter. Noen unger er veldig egenrådige. JEg vet om en som var ti år, når han lå oppe hele natten og så på mobilen. Og han stod opp om natten for å se på tv. Og de er veldig gode foreldre. Men at huset var litt kaotisk noen ganger når jeg kom innom, stemte. Men de har også tre barn og full fart og besøk av mitt barn der. Så at det var rotete kan jeg forstå. og det var trøtte tryner på de foreldrene. Men det forstår jeg også, slitne som de var. 

At det er rotete i huset kan ha med at foreldrene ikke er så gode på struktur. Jeg vet om en familie der mitt barn ble dekket av hundehår når han besøkte. og jeg mener dekket. og hundene lå i sofaen. det var STORE hunder. Og på barnet lå det gris utover som var månedsvis gammelt. Og klær og leker og alt lå strødd ut. Jeg har selv adhd og er ikke så god på struktur.Men så grisete har det aldri vært hos meg. Men de folka er kjærlige og snille foreldre. 

Jeg kjente en annen dame som flyttet til grønland for å gli inn i mendgden av folk. For å forsvinne. Og hun hadde det fint å ryddig hjemme, men hun er ikke en veldig kjærlig og emosjonellt "voksen" mamma. Sier bare at et ryddig hjem betyr ikke god forelder.

Du kan jo bli kjent med foreldrene først ihvertfall?

Anonymkode: 2097b...ad1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

på barnet skulle være " på badet"

Anonymkode: 2097b...ad1

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du barnevernet kan gjøre her? 
veiledningskurs for foreldre om «hvordan passe på en 14 åring?»

Anonymkode: 8838c...715

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo litt motstridende det din datter sier. 14 åringen sniker seg ut på natta- det betyr jo at hun ikke har lov til å snike seg ut. Det er mao 14 åringen som er ute av kontroll, og ikke foreldrene. Hun sier at foreldre er strenge, men det er kanskje ikke så rart hvis denne 14 åringen stjeler drikke og sniker seg ut. Så det høres jo ut som 14 åringen har problemer, og foreldrene prøver å tøyle henne. 

Jeg har hatt 4 jenter, og en oppførte seg slik du sier. Og sånn sett.. kanskje barnevernet hadde kunnet hjelpe, men det tviler jeg på. Ungdom som utagerer og gjør dumme ting, det er jo foreldrene som må ta tak, snakke, komme med konsekvenser, og jeg tror vel i slike tilfeller så kan nesten barnevernet gjøre galt verre. For de har jo ingen midler mot slike ungdommer! Du ser jo hva som skjer med ungdommer som havner i barnevernet. De kan ikke stoppe dem, det er narkotika osv... så jeg tenker vel at her hadde jeg trått varsomt. Jeg hadde vel heller informert foreldrene om at jenta snek seg ut og at de må være obs. 

Hva skjedde med å snakke sammen som foreldre og støtte hverandre? Hvis din datter drikker, så andre foreldre melde deg til barnevernet, eller skal de ta en telefon til deg og informere deg?? Heldigvis har nå foreldre her i kommunen snakket sammen. Det er verken første eller siste gangen du vil oppleve dette. Hold deg fast de neste to-tre årene...

Anonymkode: b80aa...faf

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.11.2025 den 0.29):

Jeg er enig at man skal melde fra ved mistanke om omsorgssvikt,men andre hånd informasjon fått av sin 14 år gamle datter vil ikke være i nærheten av nok for barnevernet til å eventuelt foreta et tilsyn.

Anonymkode: e10c6...a8c

Jo det vil det. Og når de tar kontakt med skolen og får informasjon derifra så vil det selvsagt taes enda mer på alvor

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.11.2025 den 10.50):

Tror du skal snakke med foreldrene først enn å høre på tenåringer. Finnes flere sider av en sak..... Hva vet du om foreldrene kanskje har tiltak inne ? Hva vet du i det hele tatt enn å høre på en 14 åring ??? Kanskje din datter og hennes venner er problemet ? Nei, gå til foreldrene først å få fakta på bordet.. 

Anonymkode: a20ec...c30

Seriøst? 😂 tror du foreldre gir fakta bestandig? 

AnonymBruker
Skrevet
Mammatilbarnamine skrev (På 26.11.2025 den 18.26):

Tenker at hun jenta kunne fått litt orden. Kunne slippet å få 3-4 timer søvn hver dag, kunne sluppet å bo i et helt kaos møkkete hus og kanskje til og med klart å komme forbered til skolen. Husk at hun er bare 14.. det er ikke vanlig å begynne å drikke seg helt drita da. BV kan hjelpe de voksene med det. 

Tror du at å bo på en ungdomsinstitusjon IKKE er kaos? Tror du ikke at disse ungdommene drikker, begår overgrep mot andre ungdommer på senteret osv? Folk må seriøst skjerpe seg. Det er dessverre flere enn du kjenner som drikker seg drita i en alder av 14. I klassen til min datter var det mange som stjal alkohol og drakk seg fulle da det var 14. 

Nei, barnevernet pleier ikke å "hjelpe de voksne" med å rydde hus og kvitte seg med alkohol. Rotete rom har de fleste tenåringer. Mange har også masse jobb, overtid, dugnader, verv og kanskje andre barn, slik at de ikke har tid til å la huset se ut som interiørkatalog 24/7. 

Anonymkode: d39ce...5c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2025 den 18.14):

Det er ikke slik at en ungdom automatisk havner på institusjon fordi det blir meldt bekymring til barnevernet. Aner du hvor dyrt en institusjonsplassering er eller? Kommunen har virkelig ikke lyst til dette dersom de kan unngå det. 

AnonymBruker
Skrevet
kjærring skrev (5 minutter siden):

Jo det vil det. Og når de tar kontakt med skolen og får informasjon derifra så vil det selvsagt taes enda mer på alvor

Du har ganske fjern aning om hvor ille det står til med kapasiteten til barnevernet i kommuner rundt omkring. De har ikke tid til å etterforske alle meldinger i dybden. Vi ble meldt til barnevernet på feil grunnlag, og der ble det kun foretatt en overfladisk undersøkelse (ingen skole, lege eller andre ble kontaktet), og saken ble avsluttet etter en liten samtale på barnevernets kontor. Det er dessverre vanvittig mange grove saker rundt om i dette landet, med seksuelle overgrep, vold, manglende tilgang på mat og klær, alkohol- og narkotikabruk og så videre. Det er dit barnevernets ressurser skal gå, ikke til ungdom som oppfører seg som ungdom, og foreldre som er lite interessert i å være interiørbloggere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du at å bo på en ungdomsinstitusjon IKKE er kaos? Tror du ikke at disse ungdommene drikker, begår overgrep mot andre ungdommer på senteret osv? Folk må seriøst skjerpe seg. Det er dessverre flere enn du kjenner som drikker seg drita i en alder av 14. I klassen til min datter var det mange som stjal alkohol og drakk seg fulle da det var 14. 

Nei, barnevernet pleier ikke å "hjelpe de voksne" med å rydde hus og kvitte seg med alkohol. Rotete rom har de fleste tenåringer. Mange har også masse jobb, overtid, dugnader, verv og kanskje andre barn, slik at de ikke har tid til å la huset se ut som interiørkatalog 24/7. 

Du, hvor tar du denne underlige greia fra om at å melde fra til barnevernet er synonymt med at tenåringen skal flytte på institusjon? 

Det er ikke slik. 

Og jo, å bistå foreldre med å få orden i alskens kaos er en veldig vanlig barnevernsoppgave.

Anonymkode: f8074...fae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...