Gå til innhold

Innafor å bytte vare som ble kjøpt til fullpris, men nå er på salg?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

For en uke siden kjøpte jeg en vare på en butikk. Dette er en butikk som har 30-dagers åpent kjøp og man kan få pengene igjen. Nå er denne varen på halv pris i forbindelse med black week.

I dag dro jeg innom butikken for å høre om de hadde prisgaranti, noe dem ikke har. Ønsket da levere varen og få pengene igjen, og heller kjøpe vare på salg. 

En av de ansatte bak kassa som ekspederte en annen kunde ble oppriktig provosert og sa veldig høyt at dette var ikke greit og absolutt IKKE innafor! Det var LANG kø i butikken og jeg kan garantere at ALLE fikk dette med seg.

Så jeg lurer faktisk på: hva mener dere? Er dette innafor eller ikke, isåfall hvorfor?

Anonymkode: 3516d...e68

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har de åpent kjøp da, og er du innenfor tiden?

For er du det er det greit, kjedelig men greit.

Anonymkode: 18980...38c

• Liker 5
Skrevet

Selvfølgelig er det innafor.

Anonymkode: ff897...9ab

• Liker 13
Skrevet

Selvfølgelig er det greit. De har åpent kjøp og da kan du bruke den retten hvis butikken ikke vil være grei å komme deg i møte. For øvrig ganske ugreit av den ansatte å stå og rope ut på den måten. 

Anonymkode: da00b...902

• Liker 19
Skrevet

Butikkene graver sin egen grav med jævla «tilbudene».

Takke seg til før når en spade kostet en spade, og var du heldig så fikk du en litt billigere spade på januarsalget. Ferdig med det.

Anonymkode: 30b85...c13

• Liker 6
Skrevet

Tja.

Om butikken lover åpent kjøp i 30 dager så må de jo holde det løftet.

Dersom det står med liten skrift et sted at det er visse betingelser for åpent kjøp, og det du ber om bryter med betingelsene, så må i så fall butikkansatte vise til dette. At de personlig synes det er "kjipt" eller "dårlig gjort", det holder jo ikke.

Hvis det er en kjede med flere butikker (i rimelig avstand fra deg), så hadde nok det beste vært å heve kjøpet i butikken du først handlet i, for deretter å kjøpe varen på nytt til halv pris i en av de andre butikkene. Da unngår du sure miner fra butikkansatte. Haha.

Anonymkode: d85a3...4ed

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har de åpent kjøp da, og er du innenfor tiden?

For er du det er det greit, kjedelig men greit.

Anonymkode: 18980...38c

Var åpent kjøp og jeg var innafor tiden med tanke på retur.

Ts

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde 100% gjort det samme. Ikke noe å tenke på en gang det vel? Og det har jeg gjort også. Returnert varen, så gått og kjøpt den på nytt sammen med det andre jeg eventuelt også skulle ha. Jeg har i alle fall ikke noe pengetre i hagen.

• Liker 4
Skrevet

Slikt ordner jeg med Avidas 100-dagers prisgaranti. En uvurderlig forsikring å ha på et kredittkort. Har tjent mange titalls tusen på dette, spesielt i forholdet BW-jul-nyttårssalg.

Elsker å følge med på dette.

Anonymkode: d4025...032

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja.

Om butikken lover åpent kjøp i 30 dager så må de jo holde det løftet.

Dersom det står med liten skrift et sted at det er visse betingelser for åpent kjøp, og det du ber om bryter med betingelsene, så må i så fall butikkansatte vise til dette. At de personlig synes det er "kjipt" eller "dårlig gjort", det holder jo ikke.

Hvis det er en kjede med flere butikker (i rimelig avstand fra deg), så hadde nok det beste vært å heve kjøpet i butikken du først handlet i, for deretter å kjøpe varen på nytt til halv pris i en av de andre butikkene. Da unngår du sure miner fra butikkansatte. Haha.

Bitteliten skrift i strid med stor overskrift er fort ulovlig markedsføring og i strid med forbrukervernet.

Kjør på ts.

Anonymkode: 4101a...c93

• Liker 4
Skrevet

Så lenge varen ikke er brukt så er det bare å gjøre. 

Mange butikker skrur opp prisene i september for å kunne dumpe prisene i november.

• Liker 4
Skrevet

Selvfølgelig er det helt innafor å gjøre det slik du gjorde det. En serviceminded ansatt ville ordnet alt i én transaksjon for deg. Elkjøp gjorde det for oss - vi kjøpte svindyre noise cancelling headphones som kom på salg til halv pris uken etter. De ordnet alt, uten sure miner.

Jeg ville klaget til hovedkontoret og forklart hva som skjedde.

Anonymkode: 04277...497

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Selvfølgelig helt uproblematisk. Butikken tjener jo ikke noe mer i forhold til om du hadde kjøpt når det var på tilbud, og du får jo bare mellomlegget som om du hadde kjøpt når tilbudet var. At butikker skrur opp priser en måned før de kjører "tilbud" for å være innafor loven er jo bare de som er sleipe, ikke kunden som er kjip for å bruke derers åpent kjøp regler.

Anonymkode: 3527d...a0e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bitteliten skrift i strid med stor overskrift er fort ulovlig markedsføring og i strid med forbrukervernet.

Kjør på ts.

Anonymkode: 4101a...c93

Ingen har nektet for det?

Men her virker det jo som om butikken ikke hadde noe annet argument enn "ikke innafor".

Burde sende klage, såklart.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd noe annet enn at du kun får dagens verdi på en retur, så om du kjøper noe og bytter det inn når det er salg får du bare salgsprisen. Har virkelig aldri opplevd å få igjen full pris for en vare som er på salg 🤔 Så jeg vil si at det er en ganske raus policy sammenlignet med de fleste butikker.

Og selvfølgelig: veldig cringe av de ansatte, jeg hadde himla godt med øynene om jeg sto i den køa. Ikke av deg, men av dem.

Anonymkode: 3b254...d93

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri opplevd noe annet enn at du kun får dagens verdi på en retur, så om du kjøper noe og bytter det inn når det er salg får du bare salgsprisen. Har virkelig aldri opplevd å få igjen full pris for en vare som er på salg 🤔 Så jeg vil si at det er en ganske raus policy sammenlignet med de fleste butikker.

Og selvfølgelig: veldig cringe av de ansatte, jeg hadde himla godt med øynene om jeg sto i den køa. Ikke av deg, men av dem.

Dersom butikken averterer med åpent kjøp er dette ikke lov. Da skal du ha tilbake prisen du betalte for varen. Punktum.

Anonymkode: a8fa0...f9e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du har kvittering eller tilgodelapp, skal du ha samme pris tilbake. Har du ingen av delene er ikke butikken pliktig å ta varen i retur. Opplever derimot at mange butikker tar imot retur likevel, men da til pris som selges «der og da». Er den da på salg, er det salgspris man får.

• Liker 2
Skrevet

Helt innafor! Hadde gjort akkurat det samme selv! 

Anonymkode: 6852e...f6c

• Liker 1
Skrevet

Elkjøp har 30 dager ÅPENT kjøp. Åpent! 

Anonymkode: 6852e...f6c

• Liker 3
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (4 timer siden):

Så lenge varen ikke er brukt så er det bare å gjøre. 

Mange butikker skrur opp prisene i september for å kunne dumpe prisene i november.

Noen ganger kan det være omvendt. I september kjøpte jeg en julegave på nett. Den var da på tilbud og jeg betalte 399,- for den. Å nå er den varen til full pris, 999,- Føler meg heldig med det kjøpet. 

Anonymkode: 9203e...177

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...