Soft mann Skrevet onsdag kl. 19:46 #41 Skrevet onsdag kl. 19:46 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du tror ikke utgifter kommer like brått på i en enebolig? I et borettslag kommer det ikke en utgiift som plutselig koster deg 100 000 eller en million, noe det lett kan gjøre i en enebolig. Anonymkode: 70345...8ae Kommer nok ikke ofte utgifter på en mill nei😅 hva skal det være som plutselig dukker opp so ikke forsikring dekker? 1
Millimani Skrevet onsdag kl. 20:03 #42 Skrevet onsdag kl. 20:03 AnonymBruker skrev (På 25.11.2025 den 18.55): og foreløpig er det ikke gjort NOE-men fremover vil de ta alt-kledning, oppdatering av fasader, etterisolere, ventilasjon, bygge om alt av trapper, bytte rekkverk, bytte rør…. Fellesgjeld vil gå fra 0 til over en million for min del, med fellesutgifter som nærmer seg 10.000. For en rekkehusleilighet på 55 kvadrat med anslått verdi på 2.5 mill. Byggeår 1990. Spørsmålet er om jeg bare burde selge og komme meg vekk herfra? Styret påstår dette vil gi en verdiøkning, 10.000 i mnd for fellesutgifter og man må male selv i tillegg til alle dugnadene er jo ikke akkurat salgsfremmende?! Anonymkode: e3f96...d83 Sånn er det. Borettslaget har gjerne et styre som ikke er villige til å se hvilke vedlikeholdsbehov det er i borettslaget. Men når det omsider kommer nye styremedlemmer som ser hvor dårlig ting har fungert angående vedlikehold i x antall år, så må "alt" gjøres på en gang. Husleia der jeg bodde før økte med 60-70% i løpet av en periode på tre år. Byggeår 1957 og 1958. Tilstandsrapport 2005, før jeg flytta inn, hadde et punkt om at før neste gangs behandling av kledning bør det vurderes sterkt om utskifting. To år etter det hadde de vasking av all kledning, men malinga skulle tas neste forsommer. MEN hva skjedde før den forsommeren kom? Joda, noen fant den gamle tilstandsrapporten, fikk tatt prøver av treverket på alle hus, og noen måneder etterpå begynte de på noen av husene. Resten ble fullført året etter. Nytt styre. Tilbake til fjolset som var den eneste som ville være formann. Den som skulle styre etter egen pipe, og ikke så det viktigste. Alle bad fra byggeår. De ble nedprioritert. Å male yttergangene var viktigere for styret. Å male yttergangene må da være opp til hver enkelt boenhet? Jeg flytta rett før yttergangene ble malt. Jeg vet at neste formann var solid, og hun kjøpte min leilighet. En av de gode naboene mine kjente henne. Badene ble tatt noen år senere, og da økte vel husleia enda mer. 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:11 #43 Skrevet onsdag kl. 20:11 Bor i et rekkehus på 69 kvm. Her er det skiftet både vinduer og inngangsdør uten noe særlig økning i fellesutgiftene. Vi betaler 6300 for det samme som deg og fellesgjeld er på rundt 350000. Her har borettslaget vært gode på å spare i forkant over mange år og har en sunn økonomi. Anonymkode: 3ac28...d90 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:12 #44 Skrevet onsdag kl. 20:12 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er de samme folka som har sittet i styret så langt bak jeg kan finne referater (2014), det er tre stk som går igjen, så har det vært noen andre innom i korte perioder. Så tydeligvis har noen tuppet dem i rævva, sitter med et inntrykk at det er boligbyggelaget. Anonymkode: e3f96...d83 Siden det er så mye du er misfornøyd med, du har ikke vurdert å gjøre en innsats og bidra selv? Anonymkode: 66fff...a5b 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:16 #45 Skrevet onsdag kl. 20:16 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Siden det er så mye du er misfornøyd med, du har ikke vurdert å gjøre en innsats og bidra selv? Anonymkode: 66fff...a5b Ut fra styrets sammensetning er det jo en teori at disse andre med korte karrierer der har prøvd nettopp det, men blitt skvist ut av den harde kjerne. Anonymkode: e3f96...d83
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:27 #46 Skrevet onsdag kl. 20:27 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ut fra styrets sammensetning er det jo en teori at disse andre med korte karrierer der har prøvd nettopp det, men blitt skvist ut av den harde kjerne. Anonymkode: e3f96...d83 Det er en sannhet med modifikasjoner for det er jo borettslagets andelseiere som stemmer og dermed avgjør hvem som sitter i styret. Finn en gjeng du kan alliere deg med, så kan dere bli valgt inn istedenfor. Vil du ha endring må du være villig til å engasjere deg. Anonymkode: 66fff...a5b 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:31 #47 Skrevet onsdag kl. 20:31 AnonymBruker skrev (På 25.11.2025 den 19.20): Forøvrig har jeg selv sittet i et styre hvor de andre nektet å få gjort nødvendig vedlikehold fordi det var for dyrt og det var så kjekt med lav husleie. Da jeg skjønte tegningen la jeg ut leiligheten for salg, fikk en bra pris, men synes synd på nye eiere i fremtiden. Menmen, sånn er nå livet. Anonymkode: b590a...725 Jeg bodde i en leilighet i et hus fra 50 tallet hvor det var 3 kloakklekasjer i kjelleren i løpet av tiden jeg bodde der. Kloakkvannet stod 10-20 cm opp fra gulvet hver gang og inni alle bodene i kjelleren. Rørsystemet var nok sikkert fra 50 tallet det også tenker jeg og har ikke blitt byttet. Etter hvert bestemte de seg for å rive opp alle de råttene treveggene som skillte bodene, og sette opp nye på dugnad gratis selvsagt. Tredje gangen dette skjedde hadde jeg og flere andre nylig lagt parkett gulv i boden som da selvsagt ble ødelagt av denne kloakklekkasjen. Og da fikk jeg nok og solgte. Anonymkode: b47fb...5cc
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:41 #48 Skrevet onsdag kl. 20:41 Her øker husleien med 3500,- i 4år. Borettslaget har bestemt at de skal spare i 4år for å slippe og låne penger til vedlikehold som må gjøres. Mange som synes det er kjipt da de ikke skal bo her så lenge, men de tenker ikke på at økningen kommer uansett. På denne måten forsvinner den derimot igjen, noe som er positivt i forhold til salg. Anonymkode: fbe05...83e 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:53 #49 Skrevet onsdag kl. 20:53 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er en sannhet med modifikasjoner for det er jo borettslagets andelseiere som stemmer og dermed avgjør hvem som sitter i styret. Finn en gjeng du kan alliere deg med, så kan dere bli valgt inn istedenfor. Vil du ha endring må du være villig til å engasjere deg. Anonymkode: 66fff...a5b Jeg har ikke anledning til det pga jobben. Og pga all jobbingen har jeg ikke anledning til å inngå allianser ved slarving ved postkassene eller matavfallsigloen. Som den «nykommeren» jeg er har jeg liten sjans pga de andre har bodd her så mye lengre enn meg. Anonymkode: e3f96...d83 1
itiswhatitis Skrevet onsdag kl. 20:57 #50 Skrevet onsdag kl. 20:57 Ville flyttet.. men spørs om du får solgt 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:20 #51 Skrevet onsdag kl. 21:20 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har ikke anledning til det pga jobben. Og pga all jobbingen har jeg ikke anledning til å inngå allianser ved slarving ved postkassene eller matavfallsigloen. Som den «nykommeren» jeg er har jeg liten sjans pga de andre har bodd her så mye lengre enn meg. Anonymkode: e3f96...d83 Mange som har disse styrevervene har også full jobb. Men, da er det jo ikke så mye annet å gjøre enn å akseptere økningen i fellesutgifter og være glad for at vedlikehold endelig skjer, eller flytte. Anonymkode: 66fff...a5b 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:42 #52 Skrevet onsdag kl. 21:42 Jeg ville solgt TS, jo før jo bedre.... Anonymkode: 6d17c...105 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:13 #53 Skrevet onsdag kl. 23:13 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange som har disse styrevervene har også full jobb. Men, da er det jo ikke så mye annet å gjøre enn å akseptere økningen i fellesutgifter og være glad for at vedlikehold endelig skjer, eller flytte. Anonymkode: 66fff...a5b De har gjerne en kontorstilling og ikke en jobb der man er på farten hele dagen, og jobber hundrevis av timer overtid i året. Jeg har knapt overskudd til å lage middag etter jobb, på den annen side hadde ikke beboerne blitt pepret med e-poster om alt de har gnålt på meg, og sikkert mange andre, om. Anonymkode: e3f96...d83 1
Fighter83 Skrevet onsdag kl. 23:22 #54 Skrevet onsdag kl. 23:22 (endret) AnonymBruker skrev (På 25.11.2025 den 18.55): og foreløpig er det ikke gjort NOE-men fremover vil de ta alt-kledning, oppdatering av fasader, etterisolere, ventilasjon, bygge om alt av trapper, bytte rekkverk, bytte rør…. Fellesgjeld vil gå fra 0 til over en million for min del, med fellesutgifter som nærmer seg 10.000. For en rekkehusleilighet på 55 kvadrat med anslått verdi på 2.5 mill. Byggeår 1990. Jeg betaler pr i dag 7000 i lån, har rett under en million igjen, og 6000 i fellesutgifter. I de 6000 er tv/internett, ingen varmtvann, sentralvarme etc. Jeg regner med det har haglet inn med klager til styret, det kom innkalling til generalforsamling i dag. Spørsmålet er om jeg bare burde selge og komme meg vekk herfra? Styret påstår dette vil gi en verdiøkning, 10.000 i mnd for fellesutgifter og man må male selv i tillegg til alle dugnadene er jo ikke akkurat salgsfremmende?! Anonymkode: e3f96...d83 Vanlige her er å ta ting trinnvis ikke alt på engang. Bytte av kledning/etterisolering pleier oftest å være det første. Tar ca 1-1,5 år å få dette unna pga anbudsrunder og planlegging av når arbeidet skal starte og estimert over hvor lang tid ++. Ville sendt inn forslag til generalforsamlingen med 3 alternativer som må stemmes om på generalforsamlingen. 1. Etterslep av vedlikehold tas etappevis ut fra gitte prioriteringer fra styrets side. 2. Etterslep av vedlikehold tas alt i en bolk med behov for en og samme entreprenør som står for organiseringen mm da dette blir for omfattende å holde styr på for styret alene. 3. Etterslep av vedlikehold må utredes ytterligere da prioriteringene må stadfestes og stemmes over ved neste generalforsamling evt ved en ekstraordinær generalforsamling. Endret onsdag kl. 23:23 av Fighter83
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 05:39 #55 Skrevet torsdag kl. 05:39 AnonymBruker skrev (6 timer siden): De har gjerne en kontorstilling og ikke en jobb der man er på farten hele dagen, og jobber hundrevis av timer overtid i året. Jeg har knapt overskudd til å lage middag etter jobb, på den annen side hadde ikke beboerne blitt pepret med e-poster om alt de har gnålt på meg, og sikkert mange andre, om. Anonymkode: e3f96...d83 Men hva er det du egentlig ønsker? Du vil ikke betale for vedlikehold selv om du viste at dette vedlikeholdet ikke var gjort da du kjøpte, du vil ikke sitte i styret for å bidra til å organisere og du vil ikke engang foreslå endringer om f.eks søppelhåndtering... I HI klager du på at dere må male selv, men er du villig til å betale for at andre skal male? For det virker ikke helt slik. Ikke at jeg helt skjønner hva dere må male hele tiden da, det meste males kun maks hvert tiende år...? Og du klager på at du må sitte med to ullgensre og pledd i stua di, som holder 21 grader... Hvilken innetemperatur må du ha for i det minste kunne gå ned til kun en ullgenser? Anonymkode: 1d563...5ff 4
piggrokken Skrevet torsdag kl. 05:59 #56 Skrevet torsdag kl. 05:59 AnonymBruker skrev (På 25.11.2025 den 18.55): og foreløpig er det ikke gjort NOE-men fremover vil de ta alt-kledning, oppdatering av fasader, etterisolere, ventilasjon, bygge om alt av trapper, bytte rekkverk, bytte rør…. Fellesgjeld vil gå fra 0 til over en million for min del, med fellesutgifter som nærmer seg 10.000. For en rekkehusleilighet på 55 kvadrat med anslått verdi på 2.5 mill. Byggeår 1990. Jeg betaler pr i dag 7000 i lån, har rett under en million igjen, og 6000 i fellesutgifter. I de 6000 er tv/internett, ingen varmtvann, sentralvarme etc. Jeg regner med det har haglet inn med klager til styret, det kom innkalling til generalforsamling i dag. Spørsmålet er om jeg bare burde selge og komme meg vekk herfra? Styret påstår dette vil gi en verdiøkning, 10.000 i mnd for fellesutgifter og man må male selv i tillegg til alle dugnadene er jo ikke akkurat salgsfremmende?! Anonymkode: e3f96...d83 Sånn er det da alle får lønnsøkning. Arbeidsfolk skal ikke bli rike på lønna si, alltid noen som skal ha noe. Har fremdeles leiligheten til foreldrene mine, og den ble pussa opp på samme måte som din for ca 15 år siden (byggeår 1973), men etter å ha regnet nøye på det, hva leilighetene ble solgt for før og etter oppussing (5 år før og etter), var det generelt sett prisjustering det fulgte, og ikke noen reel verdiøkning. Noe helt annet er hva meglere VIL ha for leilighetene. Jeg kan si at jeg kun aksepterer bud på ti millioner eller mer, men så lenge den ikke er verdt mer enn 6,5, kommer jeg aldri å få solgt den.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:18 #57 Skrevet torsdag kl. 11:18 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Bor i et rekkehus på 69 kvm. Her er det skiftet både vinduer og inngangsdør uten noe særlig økning i fellesutgiftene. Vi betaler 6300 for det samme som deg og fellesgjeld er på rundt 350000. Her har borettslaget vært gode på å spare i forkant over mange år og har en sunn økonomi. Anonymkode: 3ac28...d90 Ja, synes ts betaler veldig mye? Vi betaler ca samme som deg, rekkehus 150kvm - 400 000kr i fellesgjeld.. Anonymkode: fbbf1...b6b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:07 #58 Skrevet torsdag kl. 18:07 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, synes ts betaler veldig mye? Vi betaler ca samme som deg, rekkehus 150kvm - 400 000kr i fellesgjeld.. Anonymkode: fbbf1...b6b Takk. Det er den følelsen jeg sitter med, jeg betaler mye og får lite igjen for det. Andre som betaler såpass har gjerne noe felles varme eller varmtvann og en vaktmester og slipper vaske og male og klippe plenen på fellesområdene, og ingen trusler om voldsomme justeringer av fellesutgiftene… Og her sitter jeg med strømregning på 1500 kr og oppover i mnd, som i hovedsak går til oppvarming og må måke snø, liksom…. Anonymkode: e3f96...d83
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:27 #59 Skrevet torsdag kl. 18:27 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk. Det er den følelsen jeg sitter med, jeg betaler mye og får lite igjen for det. Andre som betaler såpass har gjerne noe felles varme eller varmtvann og en vaktmester og slipper vaske og male og klippe plenen på fellesområdene, og ingen trusler om voldsomme justeringer av fellesutgiftene… Og her sitter jeg med strømregning på 1500 kr og oppover i mnd, som i hovedsak går til oppvarming og må måke snø, liksom…. Anonymkode: e3f96...d83 Hallo? Alt vedlikeholdet som må gjøres er ikke akkurat gratis. Du kan ikke sitte der og si at du er misfornøyd når du ikke vil bidra selv. Slutt å klage eller flytt. Anonymkode: 66fff...a5b 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:12 #60 Skrevet torsdag kl. 20:12 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hallo? Alt vedlikeholdet som må gjøres er ikke akkurat gratis. Du kan ikke sitte der og si at du er misfornøyd når du ikke vil bidra selv. Slutt å klage eller flytt. Anonymkode: 66fff...a5b 6000 (7500 etter nyttår) i mnd for kommunale avgifter, byggforsikring, tv og internett er heller ikke gratis! Spesielt ikke når man sitter med vinduer som er vanskelige å åpne/lukke. Men fin dyr høytrykksspyler slik at han ene i styret kan vaske bilen sin med den en gang i uken, og basketballbane fordi sønnen til hun andre i styret likte det, DET har vi! Anonymkode: e3f96...d83
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå