AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:28 #1 Skrevet tirsdag kl. 14:28 Min søster er veldig deprimert, har mange vrangforestillinger, har isolert seg fra alle og ønsker ikke å delta i noe med oss i familien. Vi var egentlig en veldig tett familie. Dette har blitt utløst av sorg, samlivsbrudd, mye vonde hendelser på kort tid. Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre. Skal jeg respektere at hun ikke ønsker kontakt, skal jeg presse meg på, skal jeg si du må søke hjelp nå? Hva gjør man, dette har pågått enn stund nå. Legen er ringt, psykiskhelseteam, legevakt, hun mener seg frisk så vanskelig å hjelpe. Hvordan skal jeg møte henne? Du som har vært i en slik sykdom hva var riktig for deg? Min søster stoler ikke på noen, tror vi ønsker henne vondt, masse angst og redsel. Jeg har bare lyst til å gi henne en klem, si jeg er så glad i deg. Kan ikke du og jeg gå sammen så får vi hjelp. Vet hun da kommer til å bli fryktelig sint. Dette er det vanskeligste, for hvordan kan jeg leve videre om jeg ser på at min søster forsvinner. Tenk om hun tar selvmord og jeg ikke gjorde nok? Dere son har erfaring, hva er riktig? Anonymkode: 6095a...78d 6
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:32 #2 Skrevet tirsdag kl. 14:32 Hvis du ikke vil at hun skal bli bedre holder du deg borte. Men det kan kanskje høres ut som om hun er så motvillig at du ikke kan gjøre noe uansett. Når lege har konkludert med at tvang ikke er et alternativ er det ikke så mye å gjøre, annet enn å fortsette å prøve å være der. Hvilke vrangforestillinger har hun? Anonymkode: f0e6f...a3f
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:36 #3 Skrevet tirsdag kl. 14:36 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du ikke vil at hun skal bli bedre holder du deg borte. Men det kan kanskje høres ut som om hun er så motvillig at du ikke kan gjøre noe uansett. Når lege har konkludert med at tvang ikke er et alternativ er det ikke så mye å gjøre, annet enn å fortsette å prøve å være der. Hvilke vrangforestillinger har hun? Anonymkode: f0e6f...a3f At vi ønsker henne vondt, at hun er overvåket av oss i familien. Så hun er redd for oss, det ser du også på henne dessverre. Ts Anonymkode: 6095a...78d 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:38 #4 Skrevet tirsdag kl. 14:38 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At vi ønsker henne vondt, at hun er overvåket av oss i familien. Så hun er redd for oss, det ser du også på henne dessverre. Ts Anonymkode: 6095a...78d Er hun fiendtlig innstilt til dere hele tiden eller bare av og til? Er de noen hun kommer overens med? Hvis ikke er det kanskje best at dere holder dere litt på avstand samtidig som dere prøver å skaffe hjelp. Hvis hun har tendenser til vold er det et godt argument for å få henne innlagt på tvang. Anonymkode: f0e6f...a3f
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:41 #5 Skrevet tirsdag kl. 14:41 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er hun fiendtlig innstilt til dere hele tiden eller bare av og til? Er de noen hun kommer overens med? Hvis ikke er det kanskje best at dere holder dere litt på avstand samtidig som dere prøver å skaffe hjelp. Hvis hun har tendenser til vold er det et godt argument for å få henne innlagt på tvang. Anonymkode: f0e6f...a3f Ikke voldelig nå, men ja alltid fiendtlig til samtlige i familien. Til og med barna hennes som far må ta seg av nå. De mener hun må bli sykere før de kan bruke tvang. Hvor syk må man bli? Ts Anonymkode: 6095a...78d 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:42 #6 Skrevet tirsdag kl. 14:42 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke voldelig nå, men ja alltid fiendtlig til samtlige i familien. Til og med barna hennes som far må ta seg av nå. De mener hun må bli sykere før de kan bruke tvang. Hvor syk må man bli? Ts Anonymkode: 6095a...78d Da er hun vel ikke syk nok. Da jeg ble innlagt på tvang var jeg suicidal og led av agitert depresjon. Anonymkode: f0e6f...a3f 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:46 #7 Skrevet tirsdag kl. 14:46 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da er hun vel ikke syk nok. Da jeg ble innlagt på tvang var jeg suicidal og led av agitert depresjon. Anonymkode: f0e6f...a3f Synd livet må stå slik i fare før man får hjelp, er vel lettere å hjelpe en som ikke lider så mye. Nå var egentlig ikke spørsmålet mitt dette, men hvordan jeg som pårørende skal møte min søster. Hva er riktig? Ts Anonymkode: 6095a...78d 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:48 #8 Skrevet tirsdag kl. 14:48 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synd livet må stå slik i fare før man får hjelp, er vel lettere å hjelpe en som ikke lider så mye. Nå var egentlig ikke spørsmålet mitt dette, men hvordan jeg som pårørende skal møte min søster. Hva er riktig? Ts Anonymkode: 6095a...78d Hvis hun ikke vil ha noe med deg å gjøre må du bare respektere det, hvis ikke kan du ende opp med å bare gjøre alt verre. Hvis det faktisk er vrangforestillinger da. Hvis det bare ligner på vrangforestillinger men bare er vanlig depresjonsisolasjon kan det hjelpe å trenge seg på. Anonymkode: f0e6f...a3f 1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:58 #9 Skrevet tirsdag kl. 14:58 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis hun ikke vil ha noe med deg å gjøre må du bare respektere det, hvis ikke kan du ende opp med å bare gjøre alt verre. Hvis det faktisk er vrangforestillinger da. Hvis det bare ligner på vrangforestillinger men bare er vanlig depresjonsisolasjon kan det hjelpe å trenge seg på. Anonymkode: f0e6f...a3f Hun vil ikke ha noe med noen, hun har kuttet ut venner, familie og barn. Så isolert seg helt, jeg er ikke lege vet ikke alt. Jeg har prøvd å snakke med legen, fikk ingen råd der dessverre. Hadde kanskje vært det beste å få råd fra legen om dette? Jeg er redd for at holder jeg meg unna bidrar jeg til at hun blir mer syk, holder jeg meg ikke unna trigger jeg sykdommen mer. Jeg prøver å lese meg opp, men er jo ingen fasit på dette. Ts Anonymkode: 6095a...78d 2 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:01 #10 Skrevet tirsdag kl. 15:01 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun vil ikke ha noe med noen, hun har kuttet ut venner, familie og barn. Så isolert seg helt, jeg er ikke lege vet ikke alt. Jeg har prøvd å snakke med legen, fikk ingen råd der dessverre. Hadde kanskje vært det beste å få råd fra legen om dette? Jeg er redd for at holder jeg meg unna bidrar jeg til at hun blir mer syk, holder jeg meg ikke unna trigger jeg sykdommen mer. Jeg prøver å lese meg opp, men er jo ingen fasit på dette. Ts Anonymkode: 6095a...78d Ja, det er absolutt best å få råd fra legen eller annet helsepersonell selvsagt. Anonymkode: f0e6f...a3f 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:03 #11 Skrevet tirsdag kl. 15:03 Hva ser du for deg at du kan gjøre, ts? Du har ikke lov til å tvinge deg på henne. Du har ikke lov til å utøve psykisk terror for å få henne til å gjøre som du vil. Du har ikke lov til å ty til tvang. Så lenge hun er en myndig voksen står hun helt fritt til å en dag våkne opp, tenke «jeg skal aldri noensinne mer treffe min søster» og så gjennomføre det, uten at hun skylder deg et ord i forklaring. Hun står også fritt til å ta avgjørelser for eget liv som fremstår dysfunksjonelle eller irrasjonelle. Du kan ikke ubedt råde noen som helst til å ikke leve sitt liv akkurat som de ønsker. Så hav ser du for deg at du skal gjøre? AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun vil ikke ha noe med noen, hun har kuttet ut venner, familie og barn. Så isolert seg helt, jeg er ikke lege vet ikke alt. Jeg har prøvd å snakke med legen, fikk ingen råd der dessverre. Hadde kanskje vært det beste å få råd fra legen om dette? Jeg er redd for at holder jeg meg unna bidrar jeg til at hun blir mer syk, holder jeg meg ikke unna trigger jeg sykdommen mer. Jeg prøver å lese meg opp, men er jo ingen fasit på dette. Ts Anonymkode: 6095a...78d Ok. Det er valg hun står fritt til å ta. Det er hennes liv, ts, ikke ditt. Anonymkode: cc72c...de9 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:03 #12 Skrevet tirsdag kl. 15:03 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun vil ikke ha noe med noen, hun har kuttet ut venner, familie og barn. Så isolert seg helt, jeg er ikke lege vet ikke alt. Jeg har prøvd å snakke med legen, fikk ingen råd der dessverre. Hadde kanskje vært det beste å få råd fra legen om dette? Jeg er redd for at holder jeg meg unna bidrar jeg til at hun blir mer syk, holder jeg meg ikke unna trigger jeg sykdommen mer. Jeg prøver å lese meg opp, men er jo ingen fasit på dette. Ts Anonymkode: 6095a...78d Jeg tror ikke noe på at du kan trigge sykdommen mer ved å være der, men hun får jo ubehag og blir redd, antagelig. Spørsmålet er hvordan man skal vite at hun blir sykere hvis ingen sjekker innom. Noen bør jo dra innom med jevne mellomrom (hvis man har mulighet innenfor rimelighetens grenser) hvis taktikken nå er å vente til hun blir syk nok for tvungen innleggelse. Jeg ville nok tatt en time med legen, hvis det var meg. Fått svar på alle spørsmålene mine i det minste og vært sikker på at legen vet omfanget av hva som skjer. Anonymkode: b1b7b...a38
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:05 #13 Skrevet tirsdag kl. 15:05 Hvis hun har psykose så er det uheldig at hun går ubehandlet, da tidlig behandling gjør at sjansene for tilbakefall blir mye mindre. Anonymkode: b1b7b...a38 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:06 #14 Skrevet tirsdag kl. 15:06 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva ser du for deg at du kan gjøre, ts? Du har ikke lov til å tvinge deg på henne. Du har ikke lov til å utøve psykisk terror for å få henne til å gjøre som du vil. Du har ikke lov til å ty til tvang. Så lenge hun er en myndig voksen står hun helt fritt til å en dag våkne opp, tenke «jeg skal aldri noensinne mer treffe min søster» og så gjennomføre det, uten at hun skylder deg et ord i forklaring. Hun står også fritt til å ta avgjørelser for eget liv som fremstår dysfunksjonelle eller irrasjonelle. Du kan ikke ubedt råde noen som helst til å ikke leve sitt liv akkurat som de ønsker. Så hav ser du for deg at du skal gjøre? Ok. Det er valg hun står fritt til å ta. Det er hennes liv, ts, ikke ditt. Anonymkode: cc72c...de9 Hvorfor skal du svare slikt? Hvorfor kan du ikke være hyggelig når du svarer i en slik tråd. Tror du det handlet om at jeg skulle drive med psykisk terror for min søster så har du virkelig misforstått hi. Ts Anonymkode: 6095a...78d 2 1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:06 #15 Skrevet tirsdag kl. 15:06 Jeg tror ikke du trigger henne ved å ikke holde deg unna. Da jeg var alvorlig deprimert ville jeg bare være i fred, men det fikk jeg ikke lov til. Ble ikke noe sykere av at familien presset seg på. Utfordringen med din søster er at hun ikke aksepterer at hun er syk. Da blir det veldig vanskelig å hjelpe. Jeg var jo klar over at jeg var deprimert og psykotisk, og ville gjerne ha hjelp til å komme meg ut av det. Har dere noen i familien/andre nære som har opplevd psykiske problemer selv? Det som hjalp veldig for meg var å snakke med en som også hadde opplevd å slite mentalt, selv om det var ulike problemer vi hadde så føltes det veldig godt å snakke med noen som skjønner hvordan det er å bli motarbeidet av sin egne hjerne, at det ikke bare er å "ta seg sammen". Psykolog var bare tull for meg, der vare det "fake it 'til you make it" og selvdisiplin som var løsningen. Det føltes som et hån. Anonymkode: 2f9bd...c66
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:08 #16 Skrevet tirsdag kl. 15:08 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis hun har psykose så er det uheldig at hun går ubehandlet, da tidlig behandling gjør at sjansene for tilbakefall blir mye mindre. Anonymkode: b1b7b...a38 Dette er så vondt, for det stemmer jo. Men legen mener tvang ikke er aktuelt siden fare for liv ikke er der nå. Men hvor lenger tid dette går hvor verre er det å behandle den. Ts Anonymkode: 6095a...78d 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:11 #17 Skrevet tirsdag kl. 15:11 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er så vondt, for det stemmer jo. Men legen mener tvang ikke er aktuelt siden fare for liv ikke er der nå. Men hvor lenger tid dette går hvor verre er det å behandle den. Ts Anonymkode: 6095a...78d Behandlingskriteriet er heller ikke oppfylt? Ev. så har hun fortsatt samtykkekompetanse? Da må hun få lov til å velge selv. Anonymkode: f0e6f...a3f 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:12 #18 Skrevet tirsdag kl. 15:12 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror ikke noe på at du kan trigge sykdommen mer ved å være der, men hun får jo ubehag og blir redd, antagelig. Spørsmålet er hvordan man skal vite at hun blir sykere hvis ingen sjekker innom. Noen bør jo dra innom med jevne mellomrom (hvis man har mulighet innenfor rimelighetens grenser) hvis taktikken nå er å vente til hun blir syk nok for tvungen innleggelse. Jeg ville nok tatt en time med legen, hvis det var meg. Fått svar på alle spørsmålene mine i det minste og vært sikker på at legen vet omfanget av hva som skjer. Anonymkode: b1b7b...a38 Det har jeg tenkt på også, jeg prøver å oppføre meg normalt rundt henne. Dette er vanskelig, legen er ikke den beste dessverre. Siste jeg ringte å spurte en samtale var legen åpenbart lei av oss pårørende. Tror ikke legen forstår helt hvordan det står til. Ts Anonymkode: 6095a...78d 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:13 #19 Skrevet tirsdag kl. 15:13 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er så vondt, for det stemmer jo. Men legen mener tvang ikke er aktuelt siden fare for liv ikke er der nå. Men hvor lenger tid dette går hvor verre er det å behandle den. Ts Anonymkode: 6095a...78d Dette kan du jo få svar på når du snakker med legen. Og du kan få vite mer om hvor grensen går mtp. hvor syk hun evt. må bli før noe kan gjøres. Anonymkode: b1b7b...a38
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:14 #20 Skrevet tirsdag kl. 15:14 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det har jeg tenkt på også, jeg prøver å oppføre meg normalt rundt henne. Dette er vanskelig, legen er ikke den beste dessverre. Siste jeg ringte å spurte en samtale var legen åpenbart lei av oss pårørende. Tror ikke legen forstår helt hvordan det står til. Ts Anonymkode: 6095a...78d Kan du prøve å ringe legevakta utenfor legekontorets åpningstid? Prøv å presiser at det er skjedd en forverring, så får dere en annen vurdering av situasjonen. (Hvis ikke fastlegen skulle ha vakt da😅) Anonymkode: f0e6f...a3f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå