Gå til innhold

Skal vi hente i barnehagen før avslutning?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jobber som ped.leder. Tipper klokkeslettet er satt til 17.00 så foreldre skal ha mulighet til å både jobbe og å delta.

Det er svært usannsynlig at alle ansatte er på jobb fram til arrangementet starter og i tillegg skal være der til det er avsluttet, oppryddet og gjort klart til neste dag. De fleste barnehager åpner 07.00. Da jobber man til 14.30/15.00. De som jobber siste del av dagen begynner  8.30/9.00 og fram til 16.30. Det er nok ingen som har lov, mulighet, folk nok eller økonomi til at alle ansatte er på jobb hele åpningstiden. 

Hos oss er barnehagen stengt mellom 16.30 og 17.00 hvis det er da arrangement begynner. Dette er fordi de ansatte som jobbet fram til 16.30 også skal få en velfortjent pause og kanskje både spist og pynta seg litt. Hos oss - og sannsynligvis mange andre barnehager - får vi for øvrig kun skrive avspasering/overtid for det som er høyst nødvendig.

Personlig ville jeg hentet barnet tidlig nok til at det fikk en god pause hjemme før jeg dro tilbake til barnehagen. Hadde så klart vurdert om barnet faktisk hadde hatt ork til både å være med og å ha en god dag i barnehagen dagen etter, men når det er sagt vet jeg at mange barn, kanskje særlig de på storbarnsavdeling, har øvd til en eller annen underholdning, vært med på forberedelser og gru-gledet seg. I tillegg blir ofte hele arrangementet en viktig del av rolleleken de neste dagene, og dermed fint å ha fått oppleve sammen med vennene.

Og man trenger ikke å være til langt på kveld, heller. Tro meg, det er både riktig og viktig at det er de foresatte som setter et sluttpunkt så ikke barna blir aldeles på høygir og overtrøtte.

En siste, liten greie: Sett grenser for barna deres selv om dere er i barnehagen. De ansatte har øyne både foran og bak, er blekkspruter og brannslokkere hele dagen, og syns det er hyggelig å kunne slå av en prat med dere voksne med litt senkende skuldre. Hvis dere i tillegg tilbyr dere å rydde opp noe, om det er oppvask eller å flytte på bord og stoler, får dere garantert ei ekstra stjerne i boka 🙂

Endret av LykkeLi72
gramatikk
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner du barnet du skal hente? Det virke ikke slik. Sett deg inn i rutinene til oppbevarings plassen til kidsa dine, så finner du ut av dette

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Synes dere ikke det er koselig å se barna deres opptre? Husker mine sang og øvde seg på rommet hjemme , og så skulle det liksom være litt hemmelig da, hva de skulle gjøre. Og av og til hadde de galleriutstulling også, der alle hadde hvert sitt kunstverk hengende som man fikk med hjem. Når vi kom til barnehagen stod de stolte på rekke og ønsket oss velkommen. Syntes sånt pleide være hyggelige kvelder, som barna også gledet seg til. 

Anonymkode: 6eec4...48b

Hadde ikke droppet det om de skulle opptre da.

Anonymkode: 3da1a...5aa

Skrevet
LykkeLi72 skrev (3 timer siden):

Jobber som ped.leder. Tipper klokkeslettet er satt til 17.00 så foreldre skal ha mulighet til å både jobbe og å delta.

Det er svært usannsynlig at alle ansatte er på jobb fram til arrangementet starter og i tillegg skal være der til det er avsluttet, oppryddet og gjort klart til neste dag. De fleste barnehager åpner 07.00. Da jobber man til 14.30/15.00. De som jobber siste del av dagen begynner  8.30/9.00 og fram til 16.30. Det er nok ingen som har lov, mulighet, folk nok eller økonomi til at alle ansatte er på jobb hele åpningstiden. 

Hos oss er barnehagen stengt mellom 16.30 og 17.00 hvis det er da arrangement begynner. Dette er fordi de ansatte som jobbet fram til 16.30 også skal få en velfortjent pause og kanskje både spist og pynta seg litt. Hos oss - og sannsynligvis mange andre barnehager - får vi for øvrig kun skrive avspasering/overtid for det som er høyst nødvendig.

Personlig ville jeg hentet barnet tidlig nok til at det fikk en god pause hjemme før jeg dro tilbake til barnehagen. Hadde så klart vurdert om barnet faktisk hadde hatt ork til både å være med og å ha en god dag i barnehagen dagen etter, men når det er sagt vet jeg at mange barn, kanskje særlig de på storbarnsavdeling, har øvd til en eller annen underholdning, vært med på forberedelser og gru-gledet seg. I tillegg blir ofte hele arrangementet en viktig del av rolleleken de neste dagene, og dermed fint å ha fått oppleve sammen med vennene.

Og man trenger ikke å være til langt på kveld, heller. Tro meg, det er både riktig og viktig at det er de foresatte som setter et sluttpunkt så ikke barna blir aldeles på høygir og overtrøtte.

En siste, liten greie: Sett grenser for barna deres selv om dere er i barnehagen. De ansatte har øyne både foran og bak, er blekkspruter og brannslokkere hele dagen, og syns det er hyggelig å kunne slå av en prat med dere voksne med litt senkende skuldre. Hvis dere i tillegg tilbyr dere å rydde opp noe, om det er oppvask eller å flytte på bord og stoler, får dere garantert ei ekstra stjerne i boka 🙂

Hvorfor tror barnehageansatte at foreldre bare har mulighet til å hente tidlig?

Det er vist løsningen på en del problemer, men de færreste kan bare ta seg fri fra jobb på den måten. 

• Liker 3
Skrevet

En femåring ja, en toåring nei 

Anonymkode: 5b945...fb4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En femåring ja, en toåring nei 

Hadde latt femåringen være til kl 17, men toåringen hadde jeg hentet før 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke rukket hjemmom da vi ikke bor i gangavstand fra barnehagen.

Skrevet

Barna her har det så kjekt i forberedelsene til avslutning og ingen blir hentet før. Masse forventninger og spenning. Blir jo bare stress for barna å dra frem og tilbake. Med mindre barnehagen tydelig sier at de må hentes hadde jeg latt barnet bli.

Anonymkode: 57a6b...686

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde ikke droppet det om de skulle opptre da.

Men hele tråden handler jo nettopp om en vinterfest, der barna skal opptre 😊

Anonymkode: 6eec4...48b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage i 20 år og det er ikke et fasitsvar på dette.

Noen barn blir kjempeslitne og den siste timen vil være veldig strevsom. Hvis barnet er under 3 år, så tenker jeg dette blir en for lang dag. Noen barn har veldig mye energi og hvis barnet ditt er full av energi og ikke sliten etter barnehagen, så går det sikkert greit. 

Husk at de ansatte antageligvis er opptatt med å gjøre klar, og det er erfaringsmessig ikke like mange hender og fang tilgjengelig på en slik dag. Det er litt oppbevaring.

Har du mulighet til litt fleksitid, ville jeg hentet 30-60 minutter tidligere enn vanlig, så får dere mer tid hjemme før dere skal ut igjen.

Småbarn har som regel ikke mye de framfører på en slik dag, og har ikke så mye glede av slike avslutninger. Når mine har vært så små, så har vi hentet tidlig og ikke vært med på det.

Til slutt så må jeg si at jeg synes det er rart å ha det kl 17. Det høres ut som det er mer tilrettelagt for foreldrenes jobber enn barnas beste. Vi starter alltid slike arrangementer kl 14:30/15, med unntak av julegrantenninga, der det bør være litt mørkt. Den er fra 16-16:30.

Anonymkode: 0bbb1...06e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er vist løsningen på en del problemer, men de færreste kan bare ta seg fri fra jobb på den måten. 

Men herlighet ts spurte om. Tidlig henting 

Anonymkode: 2f232...520

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

De aller fleste har mulighet. Vi har alltid hatt foreldresammenkomster som starter i tre-tiden, og jeg har aldri opplevd på mine 29 år i barnehage at noen barn aldri har hatt foreldre tilstede. Vi er ute i god tid med dato og klokkeslett, og en av foreldrene får det da til. Og i værste fall blir det en tante eller bestemor en sjelden gang, hvis det virkelig kniper. Og vi har mange sammenkomster. Julegrantenning, juleavslutning, Lucia, høstsuppe, salgsmesse, vaffelkos, påskefrokost, sommeravslutning, foreldrekaffe osv.

Skrevet
Dansemamma skrev (2 minutter siden):

De aller fleste har mulighet. Vi har alltid hatt foreldresammenkomster som starter i tre-tiden, og jeg har aldri opplevd på mine 29 år i barnehage at noen barn aldri har hatt foreldre tilstede. Vi er ute i god tid med dato og klokkeslett, og en av foreldrene får det da til. Og i værste fall blir det en tante eller bestemor en sjelden gang, hvis det virkelig kniper. Og vi har mange sammenkomster. Julegrantenning, juleavslutning, Lucia, høstsuppe, salgsmesse, vaffelkos, påskefrokost, sommeravslutning, foreldrekaffe osv.

Jeg har opplevd at det ikke alltid kan komme noen , trist for barna selvsagt men de blir ekstra godt passet på

• Hjerte 1
Skrevet

17??? Hadde aldri DELTATT på et opplegg i barnehagen kl 17, og verden hadde fryst over før jeg lot barnet mitt være der helt frem til da 😬 Plutselig føler jeg meg mektig privilegert som har alle slike arrangement kl 1430, ferdig til 15isj, og hjem etterpå. 

Skrevet
KaraThrace skrev (1 time siden):

17??? Hadde aldri DELTATT på et opplegg i barnehagen kl 17, og verden hadde fryst over før jeg lot barnet mitt være der helt frem til da 😬 Plutselig føler jeg meg mektig privilegert som har alle slike arrangement kl 1430, ferdig til 15isj, og hjem etterpå. 

Det er ikke noe stort privilegium for de som jobber til fire og absolutt ikke for deres barn.

Anonymkode: 0cf8b...c7e

AnonymBruker
Skrevet
Dansemamma skrev (5 timer siden):

Det legger et helt enormt press på foreldre som egentlig ikke kan ta seg fri fra jobb. Slutt med så mange foreldre aktiviteter i barnehagen! Det holder med en hver halvår pluss en foreldresamtale hvert halvår.

Jeg ser hver gang at noen barn ikke har foreldre med her. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det legger et helt enormt press på foreldre som egentlig ikke kan ta seg fri fra jobb. Slutt med så mange foreldre aktiviteter i barnehagen! Det holder med en hver halvår pluss en foreldresamtale hvert halvår.

Jeg ser hver gang at noen barn ikke har foreldre med her. 

😂 dy syns det holder og det er stort press, du om det 

AnonymBruker
Skrevet
LykkeLi72 skrev (På 26.11.2025 den 21.13):

Hva er da poenget med å ha det så sent? Det blir jo veldig stress for foreldre/barn å hente for så å returnere 30-60 min etterpå? Da må jo foreldrene være der minimum kl 16 (ellers må jo de aller fleste snu i døren hjemme, eller kanskje ikke engang rekke hjem og tilbake)- så hvorfor ikke ha festen kl 16? 

Anonymkode: df829...437

AnonymBruker
Skrevet

I bhg vår begynte slike arrangement kl. 16.00-16.30. Selv om jeg kunne hentet kl. 15 så lot jeg barna være der. Ofte hadde de oppgaver med å gjøre klart osv. 

Alle ansatte var tilstede selv på ettermiddagen. Vi fikk ansvar for barna våre selv etter opptreden. Dette var en privat bhg så sikkert noe forskjell fra kommunale. 

Anonymkode: f6cb7...686

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (På 25.11.2025 den 13.26):

Tiden er sikkert satt for at flest mulig foreldre skal få vært med. Det er nemlig ganske få som får til å hente barna kl 1400.

Det er en mellomting mellom 14 og 17 da. Hos er det som regel 15.30.

Anonymkode: d2a1e...016

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...