Vera Skrevet 25. november #61 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg lette ikke etter svar fordi jeg "ikke var i form". Det var fordi jeg har svært måneansikt med to dobbelthaker, tyrenakke og fettansamlinger rundt magen som ikke står i forhold til resten av kroppen, fordi kroppen holder på vann uansett hvor mye jeg drikker og hvor lite salt jeg spiser, og fordi det er faktisk ekstremt unormalt å ha tykke, svarte enkelthår på halsen, rundt brystvortene og på magen. Mener du at psyken min får kroppen til å produsere disse enkelthårene eller tyrenakken? Eller at den gjør at jeg er så ekstremt utmattet etter en rolig arbeidsdag at jeg må legge meg ned, og likevel føler meg helt utslitt når jeg våkner? Anonymkode: 56463...ca3 Så hvorfor har du da ikke oppsøkt hjelp som fungerer? Hvorfor setter du din lit til en lege du ikke stoler på.. Når helsen har vært så på styr som du sier - skjønner jeg ikke hvorfor du ikke har oppsøkt annen hjelp. Du har hatt det slik i flere år beskriver du - men står fortsatt på stedet hvil. Jeg skriver ikke dette for å være stygg eller kvass..men om du leser over svarene dine i denne tråden - er du stort sett negativ til alle forslag som skrives - og du skriver at du har en lidelse..som ikke er påvist. Du må ta noen skritt i riktig rekkefølge her - og få orden på livet ditt. Å ha en helse som ikke fungerer er beinhardt. 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. november #62 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er en kvinne på 56 år og jeg sjekket nylig med en BMI-kalkulator og jeg fikk opp at 1400 kcal var det jeg burde ligge på for å holde vekta stabil... Anonymkode: 5c2d4...4d8 Jeg er en del yngre enn deg og har overvekt, ifølge BMI-kalkulatoren så bør jeg ligge på rundt 1450, men jeg ligger på rundt 1300. TS Anonymkode: 56463...ca3
AnonymBruker Skrevet 25. november #63 Skrevet 25. november Du må spise så mye at du ikke er sulten. «Trikset» med å redusere kaloriinntaket er ikke å gå sulten - det er som du selv har oppdaget lite bærekraftig. Trikset er å øke mengden matvarer som er både mettende og kalorifattig. Ved å søke så langt mulig å følge kostholdsrådene kommer man godt i gang - 8-10 grønnsaker/frukt per dag vil sikre deg rundt 1 kilo kalorifattig men næringsvett mat per døgn. Oppå dette bør du satse på proteiner og fiberrik mat. Husk å trappe opp mengden fiber i kosten pent og gradvis. (Ellers får du magetrøbbel). Bruk 6-8 uker på enhver endring i kosthold. Og husk at et sunt kosthold må og skal inneholde alt du liker å spise (så lenge du tåler det) men ikke nødvendigvis i de mengder du er vant til å spise dem i. Endringen bør være en du kan leve godt med resten av ditt liv. En midlertidig reduksjon har mindre verdi. Så bruk heller tiden på å bygge et mindre kaloritett kosthold som du faktisk liker. Og husk at du ikke skal under kroppens kaloribehov for normalt vedlikehold. Du ønsker at vedlikehold skal fortsette upåvirket også under eventuell vektreduksjon. Anonymkode: f3147...33e
AnonymBruker Skrevet 25. november #64 Skrevet 25. november Vera skrev (Akkurat nå): Så hvorfor har du da ikke oppsøkt hjelp som fungerer? Hvorfor setter du din lit til en lege du ikke stoler på.. Når helsen har vært så på styr som du sier - skjønner jeg ikke hvorfor du ikke har oppsøkt annen hjelp. Du har hatt det slik i flere år beskriver du - men står fortsatt på stedet hvil. Jeg skriver ikke dette for å være stygg eller kvass..men om du leser over svarene dine i denne tråden - er du stort sett negativ til alle forslag som skrives - og du skriver at du har en lidelse..som ikke er påvist. Du må ta noen skritt i riktig rekkefølge her - og få orden på livet ditt. Å ha en helse som ikke fungerer er beinhardt. Fordi vi ikke har noe annet her, og timeplanen er ofte for travel til at jeg kan reise land og strand for en enkeltkonsultasjon. Det er beinhardt, men det er også beinhardt å ikke ha godt helsetilbud i nærheten, men i stedet måtte bruke enormt med tid og penger for å få til en enkelt konsultasjon. Jeg har flere barn som er hos far i helgene, mens jeg har dem resten av tiden. Det er treninger, kamper, dugnader, foreldremøter, husarbeid +++. Hittil har det vært umulig å reise til konsultasjon ved å bruke en hel dag borte fra barna i ukedagene. Men etter nyttår skal jeg nok få ordne det, for helsa blir bare verre og verre. En annen grunn til at jeg foreløpig ikke har vært hos privatlege, var at jeg bare nylig har koblet symptomene med forhøyet kortisolverdier. Før sa alle rundt meg at jeg måtte ta meg sammen, sove mer, trene mer, faste, gå på lavkarbo og annet bullshit. Inkludert fastlegen. I tillegg har jeg lavt stoffskifte, så jeg trodde at utmattelsen og vektøkningen skyldtes det. Men nå er stoffskiftet godt regulert, uten at noen av symptomene ble noe bedre. TS Anonymkode: 56463...ca3
Vera Skrevet 25. november #65 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi vi ikke har noe annet her, og timeplanen er ofte for travel til at jeg kan reise land og strand for en enkeltkonsultasjon. Det er beinhardt, men det er også beinhardt å ikke ha godt helsetilbud i nærheten, men i stedet måtte bruke enormt med tid og penger for å få til en enkelt konsultasjon. Jeg har flere barn som er hos far i helgene, mens jeg har dem resten av tiden. Det er treninger, kamper, dugnader, foreldremøter, husarbeid +++. Hittil har det vært umulig å reise til konsultasjon ved å bruke en hel dag borte fra barna i ukedagene. Men etter nyttår skal jeg nok få ordne det, for helsa blir bare verre og verre. En annen grunn til at jeg foreløpig ikke har vært hos privatlege, var at jeg bare nylig har koblet symptomene med forhøyet kortisolverdier. Før sa alle rundt meg at jeg måtte ta meg sammen, sove mer, trene mer, faste, gå på lavkarbo og annet bullshit. Inkludert fastlegen. I tillegg har jeg lavt stoffskifte, så jeg trodde at utmattelsen og vektøkningen skyldtes det. Men nå er stoffskiftet godt regulert, uten at noen av symptomene ble noe bedre. TS Anonymkode: 56463...ca3 Her må du be barnas far om å steppe inn - slik at du kan ta vare på deg selv, og ta grepene som må til, for å bedre helsesituasjonen din. Det er klart han skal stille opp slik at du kan bruke den dagen/dagene det tar på å få en skikkelig utredning. Vi kvinner har en tendens til å ikke ta oss selv, eller vår helse på alvor - altså prioritere hva som må til, før vi ligger strekk ut og ikke har et annet valg. Du kjører på med alt det krever å være aleneforelder - på tross av helsen din - og du har ikke prioritert en dag borte fra barna, fordi de da vil gå glipp av trening osv..so what? Om barna går glipp av flere ukers trening - er fortsatt din helse viktigst..du blir en bedre mor om helsen fungerer..det kommer barna dine til gode at du prioriterer tid på å få orden på dette nå. Du har ventet lenge nok. 4
AnonymBruker Skrevet 25. november #66 Skrevet 25. november Vera skrev (5 minutter siden): Her må du be barnas far om å steppe inn - slik at du kan ta vare på deg selv, og ta grepene som må til, for å bedre helsesituasjonen din. Det er klart han skal stille opp slik at du kan bruke den dagen/dagene det tar på å få en skikkelig utredning. Vi kvinner har en tendens til å ikke ta oss selv, eller vår helse på alvor - altså prioritere hva som må til, før vi ligger strekk ut og ikke har et annet valg. Du kjører på med alt det krever å være aleneforelder - på tross av helsen din - og du har ikke prioritert en dag borte fra barna, fordi de da vil gå glipp av trening osv..so what? Om barna går glipp av flere ukers trening - er fortsatt din helse viktigst..du blir en bedre mor om helsen fungerer..det kommer barna dine til gode at du prioriterer tid på å få orden på dette nå. Du har ventet lenge nok. Hvem skal ha barna mens jeg er nesten et døgn borte i en annen by, med flyavstand? Det handler ikke om trening, men at jeg ikke har annen barnevakt enn barnas far annenhver helg. Og i helga er privatleger som kjent stengt. Ja, jeg skal få det til etter nyttår. Som sagt, alle kommentarer fra bedrevitende fastleger, eksmann, familien hans og omgivelsene om at jeg må skjerpe meg, trene og slutte å klage, har gjort at jeg trodde at jeg ikke var syk. Så fikk jeg en bekjent som hadde diagnosen, og hun spurte hvorfor jeg enda ikke var utredet, siden symptomene våre er helt identiske. Det har altså skjedd veldig nylig. TS Anonymkode: 56463...ca3
AnonymBruker Skrevet 25. november #67 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil ikke ha tillatelse, jeg lurer på hvordan motivere seg til å fortsette når det gir null resultat. Jeg har aldri spist for mye kake, og jo, jeg får de kaloriene jeg trenger. Jeg spiser fisk, kylling, reinkjøtt, grønnsaker og frukt, svært lite brød/ris/pasta, bruker airfryer i stedet for å steke/fritere maten i olje, velger sunnere varianter der det er et alternativ og sånt. TS Anonymkode: 56463...ca3 Jeg spiser sunt og mosjonerer for helsas del. Jeg ønsker å holde meg så frisk som jeg kan også når jeg er pensjonist. Jeg vedlikeholder vekten og skal ikke ned i vekt som mål av den grunn. Jeg merker også veldig på psyken når jeg begynner å spise mer ultraprossesert og sukker og dropper den daglige mosjonen, mosjon og næringsrik mat er uten tvil bra for hele kroppen inkludert hodet/psyken. Poenget er helse og psyke også, ikke kun vekten altså, selv om den forblir det samme eventuelt så vil kroppen din garantert bli friskere når du gir den rett næring og kroppen blir brukt. Anonymkode: 47b90...d91 2
AnonymBruker Skrevet 25. november #68 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nei, de fleste med Cushings har svært lite utbytte av trening før de får behandling. Ikke "den eneste personen i verden", nei. Anonymkode: 56463...ca3 Det stemmer abdolutt ikke. Alle med cushings har nytte av riktig trening i riktig mengde, og med riktig intensitet. Anonymkode: 8011a...6bb
AnonymBruker Skrevet 25. november #69 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kjenner det er demotiverende. Dessverre har jeg komplekse helseproblemer (overproduksjon av kortisol, begynnende overgangsalder og lavt stoffskifte), som sammen gjør at det er umulig å gå ned i vekt, uansett hvor mye man trener eller hvor sunt man spiser. Jeg la likevel om kostholdet (som allerede var ganske sunt, men kuttet ut mengden kalorier og tok flere andre små grep), og begynte å trene regelmessig, noe jeg ikke gjorde før. Men vekta går, som forventet, ikke ned, og jeg kjenner det er utrolig demotiverende å kjempe mot sulten og kroppens sabotasje mot å være i kaloriunderskudd, samtidig som resultatet er NULL. Hvordan motivere seg til å fortsette å leve på begrenset antall kalorier og trene regelmessig, når man ikke ser synlige resultater? Må tilføye at jeg HATER alle former for trening - ikke fordi jeg ikke synes noen idretter er spennende, men fordi min helsetilstand gjør at jeg blir raskt andpusten, får melkesyre som sitter veldig lenge i, og andre smertefulle bieffekter av trening, som ikke blir bedre med tiden. Hvordan bli motivert til å fortsette? Anonymkode: 56463...ca3 Hadde det samme som deg. Lavt stoffskifte, spiste 800 - 1200 kcal om dagen og trente 5 dager i uken med harde cardioøkter stort sett. Gikk til ernæringsekspert. Fikk beskjed om å spise mye mer og faktisk trene mye mindre. Samt begynne på yoga i stedet. Kroppen min var stresset og kiloene satt som støpt. Med ny kostplan (mer mat) og halvparten av treningsøktene så forsvant kiloene. Jeg hadde for mye kortisol / stress i kroppen. Søk profesjonell hjelp Anonymkode: 609e8...50e 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november #70 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det stemmer abdolutt ikke. Alle med cushings har nytte av riktig trening i riktig mengde, og med riktig intensitet. Anonymkode: 8011a...6bb Men de verken går ned i vekt eller får større muskelmasse, det er det jeg mente. Anonymkode: 56463...ca3
Vera Skrevet 25. november #71 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvem skal ha barna mens jeg er nesten et døgn borte i en annen by, med flyavstand? Det handler ikke om trening, men at jeg ikke har annen barnevakt enn barnas far annenhver helg. Og i helga er privatleger som kjent stengt. Ja, jeg skal få det til etter nyttår. Som sagt, alle kommentarer fra bedrevitende fastleger, eksmann, familien hans og omgivelsene om at jeg må skjerpe meg, trene og slutte å klage, har gjort at jeg trodde at jeg ikke var syk. Så fikk jeg en bekjent som hadde diagnosen, og hun spurte hvorfor jeg enda ikke var utredet, siden symptomene våre er helt identiske. Det har altså skjedd veldig nylig. TS Anonymkode: 56463...ca3 Hva er det som gjør at barnas far ikke kan steppe inn noen dager så du får kommet deg avgårde til en lege? 2
AnonymBruker Skrevet 25. november #72 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men de verken går ned i vekt eller får større muskelmasse, det er det jeg mente. Anonymkode: 56463...ca3 Det er (delvis) riktig, men de andre helsefordelene med riktig kosthold og trening motvirker som tidligere sagt en del av de negative konsekvensene av høyt kortisol, og det er like viktig som de synlige resultatene. Anonymkode: 8011a...6bb 2
I Grosny Skrevet 25. november #73 Skrevet 25. november (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har et midjemål på 90, som er et veldig dårlig tall. Så grunnet kortisolen legger alt fettet seg rundt magen, under brystet, mellom skuldrene og i ansiktet. Stygt og jævlig, i tillegg til at man føler seg tung og ingen klær sitter pent. Jeg kan dessverre ikke trene ute nå grunnet kuldeastma, men synes styrketrening i sal er greit nok, og noe jeg kan trives med. Jeg får vondt uansett hvor lite jeg presser meg, på grunn av den dårlige helsen. Insulinet er i skjønneste orden, og har blitt sjekket flere ganger. Juice drikker jeg ikke, men jeg spiser selvfølgelig frukt som en del av 5 om dagen. Jeg tror forresten ikke jeg har gått opp 1 kilo i muskler, det kjennes ikke slik og ser heller ikke slik ut. TS Anonymkode: 56463...ca3 Det sies at kortisol er et stresshormon, og da tenker jeg at du kan begrense kortisol ved hjelp av å begrense stress. Vet du selv hva som virker for deg? Jeg antar at noen former for yoga er effektive. Sove bra, høre på god musikk, og trene passe kan ha noe for seg. Redigert: Leste akkurat innlegg 69. Det er bedre enn dette. Endret 25. november av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 25. november #74 Skrevet 25. november I Grosny skrev (42 minutter siden): Det sies at kortisol er et stresshormon, og da tenker jeg at du kan begrense kortisol ved hjelp av å begrense stress. Vet du selv hva som virker for deg? Jeg antar at noen former for yoga er effektive. Sove bra, høre på god musikk, og trene passe kan ha noe for seg. Redigert: Leste akkurat innlegg 69. Det er bedre enn dette. Innlegg 69 var bra, men ditt er også riktig. Riktig aktivitet i riktig mengde, riktig mat i riktig mengde, og nok søvn/hvile er essensielt ved høyt kortisol/cushings. For lite eller for mye av trening, mat og søvn/hvile kan forsterke kortisoloverskuddet. Anonymkode: 8011a...6bb 2
AnonymBruker Skrevet 25. november #75 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke helt. Vekten har vært stabil på BMI 27 i fire år, uansett om jeg gasser meg med kake og spiser 2500 kcal per dag, eller om jeg ligger på 1400 kcal og går en krevende fjelltur. Jeg har en kortisollidelse, der kroppen utskiller mer kortisol (noe som igjen bidrar til at fettet lagres mer) hvis man trener (stress) eller går ned i matinntak (stress). Derfor ser jeg liksom ikke grunnen til at jeg skal ha vondt flere ganger i uka under trening og aldri unne meg kake. TS Anonymkode: 56463...ca3 Jeg hadde ikke giddet å aldri unne meg et kakestykke. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg sier at hvis jeg velger sunn livsstil så må jeg jo droppe kaker. Mitt poeng var at jeg får null motivasjon til å kutte ut kaker og is hvis vekta uansett ligger på overvekt og ikke rikker seg en eneste kilo. Midjemålet endrer seg heller ikke. TS Anonymkode: 56463...ca3 Herregud, spis nå kake! En sunn livsstil fordrer en god balanse, du kan jo fint unne deg det ene og det andre innimellom. Sukkerfri brus og saft eller liknende kan du også drikke/unne deg om vann blir. kjedelig. Kan du ikke bare akseptere deg selv slik du er og slutte å hige etter vektnedgang? Anonymkode: 63e3d...26d 2
AnonymBruker Skrevet 25. november #76 Skrevet 25. november Vera skrev (2 timer siden): Hva er det som gjør at barnas far ikke kan steppe inn noen dager så du får kommet deg avgårde til en lege? Han har pendlerjobb, så han er borte i ukedagene. Anonymkode: 56463...ca3
AnonymBruker Skrevet 25. november #77 Skrevet 25. november I Grosny skrev (1 time siden): Det sies at kortisol er et stresshormon, og da tenker jeg at du kan begrense kortisol ved hjelp av å begrense stress. Vet du selv hva som virker for deg? Jeg antar at noen former for yoga er effektive. Sove bra, høre på god musikk, og trene passe kan ha noe for seg. Redigert: Leste akkurat innlegg 69. Det er bedre enn dette. Hvis jeg har det jeg mistenker, er det medisinindusert. Jeg går jevnlig på kortison mot alvorlig astma. Har forsøkt å trappe ned i samråd med lege, men funket ikke. Håper jeg får hjelp hos spesialist. Yoga er sikkert bra, og skal prøves. Anonymkode: 56463...ca3 2
Vera Skrevet 25. november #78 Skrevet 25. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han har pendlerjobb, så han er borte i ukedagene. Anonymkode: 56463...ca3 Er det noen besteforeldre, venner el som kan passe barna? Evnt må far ta seg fri..
AnonymBruker Skrevet 25. november #79 Skrevet 25. november Vera skrev (8 minutter siden): Er det noen besteforeldre, venner el som kan passe barna? Evnt må far ta seg fri.. Må spørre far om han kan ta seg fri. Ingen familie eller venner her, dessverre. Anonymkode: 56463...ca3
LillaGorilla<3 Skrevet 25. november #80 Skrevet 25. november Sånn helt uavhengig av vekt, så bør man vel selvsagt spise sunn mat og trene jevnlig. Det å bo på sofaen og spise junk har aldri vært bra for noen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå